• madebyinferno001

Hur får ni barn att lyssna och lyda???

Ja hur gör ni för att få ert/era barn att lyssna och lyda???

• Svar på tråden Hur får ni barn att lyssna och lyda???
  • Livisu
    solfjäril skrev 2011-06-22 09:58:46 följande:
    Jag känner olust inför tanken på att fostra "lydiga" barn.
    Jag tänker att jag förbereder mina barn inför livet i vårt demokratiska samhälle.
    Där behöver de egenskaper som självrespekt, förmåga till ömsesidighet, självständighet, empati... Jag vill lära dem allt om samarbete! Hur lär dom sig de om jag fostrar dem till att bli lydiga?
    Vem lyder de längre fram i livet? Gängledaren? Mobbaren?
    Samtidigt ska de ju lära sig förmågan att kunna lyda också. Om en polisman ber dig avlägsna dig med hotet om arrestering om du inte lyder, bör du ju lyda och inte opponera dig. Inte i alla lägen givetvis - men i de flesta lägen anser jag att man ska lyda en polis. Likadant en chef som delegerar arbetet. Inte i alla lägen, om du riskerar din hälsa eller gör något direkt fel; men kunna ta en order och fullfölja den är lika givna kunskaper i ett demokratiskt samhälle som förmågan till ägande av självrespekt och empati.
  • Tygtiiger
    Livisu skrev 2011-07-02 22:43:26 följande:
    Samtidigt ska de ju lära sig förmågan att kunna lyda också. Om en polisman ber dig avlägsna dig med hotet om arrestering om du inte lyder, bör du ju lyda och inte opponera dig. Inte i alla lägen givetvis - men i de flesta lägen anser jag att man ska lyda en polis. Likadant en chef som delegerar arbetet. Inte i alla lägen, om du riskerar din hälsa eller gör något direkt fel; men kunna ta en order och fullfölja den är lika givna kunskaper i ett demokratiskt samhälle som förmågan till ägande av självrespekt och empati.
    Javisst, men inte lyda blint. Om en polis ger mig en pistol och säger "skjut den där karln!" så ska jag naturligtvis inte lyda. Skjut själv din late fan, skulle jag spontant tänka - men veta att jag har inte rätt att skjuta, och polisen har inte rätt att ge mig order om att göra det.

Som vuxen ska man kunna ta order men måste också veta när man INTE ska ta order och ha kunskap, omdöme och erfarenhet nog att kunna göra den bedömningen. Inte lätt. I grund och botten handlar det ändå om förtroende. Jag har förtroende för svensk lag, att det oftast ligger en bra tanke bakom - slå inte andra, stjäl inte, gör som polisen säger för de har oftast bättre koll än du i en situation - men tänk också själv. Och ta konsekvenserna av ett ev lagbrott. Gör som chefen säger för du vet att han är en bra chef, men protestera om du inte har kompetens att genomföra det han delegerar till dig.

Jag ser inte det som ett problem för min son i vuxen ålder. Däremot kan han mycket väl få problem nu när han ska börja skolan iom att han ifrågasätter allt och inte nöjer sig med att ta order - men jag litar fullt ut på de pedagoger han ska ha i sexårsverksamheten och om det blir ett problem får vi jobba med det tillsammans med dem. En balans mellan individ och grupp helt enkelt.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • vittra
    Det kallar inte jag att lyda. Det kallar jag att lyssna och tänka själv. Jag kan dessutom tänka mig massor av sitationer där de flesta med "god uppfostran" skulle opponera sig, och bode opponera sig. Inte helt sällan som poliser agerar felaktigt.

När man gör som någon annan säger ska man ju inte göra det för att någon annan säger det, man ska ju göra det för att man själv vill. Så bör det även vara för barn. Att kunna ta en order? I vilka sammanhang någonsin i ett demokratiskt samhälle tvingas någon att ta order från andra om man inte själv vill? På en arbetsplats, ja då väljer man ju själv att jobba där osv. Att använda sin makt och tvinga någon annan människa att göra något mot sin vilja är fel.

Det du pratar om tycker jag nästan handlar mer om mentalisering...
  • vittra
    Wolfclaw skrev 2011-06-22 19:03:01 följande:
    Hur skulle du hantera en sex-åring med otroligt stark vilja som trots dialog och förklaringar inte vill inse att det är farligt att cykla på gatan? Och det trots att han varit väldigt nära att bli påkörd?

Hur skulle du göra när han cyklar ut på väge trots upprepade tillsägningar?
    Kände inte att jag behövde svara dig eftersom du redan hade fått så bra svar. Som sagt, ta bort cykeln. Du kan inte förvänta dig att han ska kunna förutse faror osv, och är det inte 12 år man satt en gräns för barn att cykla på trafikerad väg..? Finns en anledning till det.
  • vittra
    HäxanSurtant skrev 2011-06-21 17:24:25 följande:
    Hur har man en dialog med ett mindre barn  1-3 år??? Det finns ju liksom begränsningar för hur mkt de kan ta in och förstå?

Min dotter är tidig och jag kan förklara många saker för henne, vänners barn i samma ålder har inte alls samma uppfattningsförmåga. Jag får alltid tänka på att de barnen inte förstår så som min gör osv. Inte ha samma förväntningar på dom osv.

Men seriöst, inte ens min treåring pallar några större eller komplicerade dialoger och då är hon ca ett år före sin tid om inte mer i utvecklingen.
    Jag tycker det går alldeles utmärkt att ha en ömsesidig kommunikation även med små barn. Tom även med bebisar. Allt handlar ju inte om ord. Du tolkar barnets missnöje eller motvilja, söker alternativ som fungerar för båda. Men rent språkligt låter det oerhört märkligt för mig det du säger eftersom min dotter har jag fört muntliga dialoger med ända sedan hon började prata... hon är fullt normal och inte alls ovanligt tidig. Så jag förstår faktiskt inte ens vad du menar. Ett år före sin tid skulle betyda att hon är mer språkligt utvecklad än vad min dotter är som blir 4 i höst och då klarar man i allra högsta grad djupa dialoger. Hon pratar ju helt rent...
  • Rödnäbba

Genom att ha bra förklaringar på varför man vill att barnet ska göra något sa att den förstår, att ha en dialog, att själv lyssna och respektera barnet, att inte ha för mycket krav samt att repetera repetera repetera.

• Wolfclaw

Jag får känslan att det är ordet "lydnand" ni hänger upp er på. För alla ni vill väl att era barn ska lyssna på er och gåra som ni säger? Enligt ordboken är "lyda" = "göra som man blir tillsagd". Eller gör inte era barn som de blir tillsagda?

• Flickan och kråkan
    Wolfclaw skrev 2011-07-12 12:37:10 följande:
    Jag får känslan att det är ordet "lydnand" ni hänger upp er på. För alla ni vill väl att era barn ska lyssna på er och gåra som ni säger? Enligt ordboken är "lyda" = "göra som man blir tillsagd". Eller gör inte era barn som de blir tillsagda?

Varför skulle man vilja att ens barn alltid gör som man säger, som det blir tillsagd? Lyssnar hoppas jag att de gör, oftast gör det de.......många gånger är de av annan uppfattning, men lyssnar . Nej, mina barn gör inte alltid som de blir tillsagda, och det är jag tacksam för även om det självklart hade gjort mitt liv som förälder lite enklare just i stunden......men med ett lite längre perspektiv så är det knappast något att önska.......auktoritetslydnad. Jag vill inte ha barn som gör som de blir tillsagda. Jag vill ha barn som med sin omgivnings hjälp bygger upp en god och stark  värdegrund och som handlar efter eget förnuft och samvete och inte behöver bli tillsagda. Det är väl det vi alla borde sträva efter. 
  • Moflo

Men då är man ju vuxen och har ett helt annat tankesätt än en femåring! Jämförelsen i sig är helt befängd.
  • Wolfclaw
    Moflo skrev 2011-07-12 12:55:55 följande:
    Men då är man ju vuxen och har ett helt annat tankesätt än en femåring! Jämförelsen i sig är helt befängd.
    Precis. Jag tycker inte man kan applicera en vuxens tänkade och förmåga till resonemang på en fem-åring. Ett barn har inte samma erfarenhet och kan inte dra samma slutsatser som en vuxen kan. Vissa saker VET den helt enkelt inte (kemikalier kan vara farliga, elektronik tål inte vatten, glas är ömtåligt). Det måste de lära sig. Vissa saker kan de ta reda på själv men andra saker ser jag helst att mina barn slipper erfara, t ex att bilar som kör på vägen är farliga.

Varför är det så hemskt att barn lär sig lyda? I det vuxna livet och på arbetsplatsen handlar ju det mesta om lydnad, även om vi inte kallar det så. Skulle jag inte göra som min chef säger till mig och säga emot hela tiden skulle jag inte bli långvarig på jobbet. Detta verkar de flesta nya vi fått in inte förstå. De har inte behövt göra som de blivit tillsagda när de var små och tycker inte att de behöver det nu heller. Detta innebär också att många inte blir kvar efter provanställningen.

Självklart ska man inte ha kadaverdiciplin, men gör man det på rätt sätt behöver man inte det. Jag förväntar mig att mina barn gör som de blir tillsagda, men också att de kan säga till mig om jag slarvar med disken eller något annat.
  • 3tjejer

Jag vill ha lydiga barn. Barn som fattar när man måste lyda, som tex i trafiken. Om jag ropar stanna så går det inte att börja förklara varför man ska stanna eller att man inte känner för att stanna, där gäller det bara att lyda blint och fort. Men trafiken är ju en mkt speciell situation och jag förklarar för mina barn när vi ger oss ut att de måste lyda för att det handlar om liv och död. Jag ger också exempel så att de vet vad som gäller. Tex måste de stanna vi lyktstolpen innan en gata för att visa mig och övrig trafik att de fattar att stanna innan gatan, även om de känner för att göra en stoppsladd precis intill gatan.

Om jag istället bestämmer att man ska ha kofta på sig idag så kommer jag få höra antingen "ja, det är nog en bra idé mamma" eller "nej det blir för varmt för mig". De fattar helt enkelt skillnaden på när man måste lyda och när man säger sin egen åsikt. Precis som jag fattar att om det blir rött ljus så stannar jag, jag lyder, även om det inte kommer några andra bilar och man hade kunnat köra säkert  

Jag tycker å andra sidan inte att lyda och tänka själv är två motsatsförhållanden. Det handlar om olika situationer och mina barn lyder mig visserligen i trafiken men var inte oroliga för att de inte ifrågasätter mig eller andra i andra sammanhang . Det har vi till och med ord från rektorn på...

• Alexi
    3tjejer skrev 2011-07-12 16:35:13 följande:
    Jag vill ha lydiga barn. Barn som fattar när man måste lyda, som tex i trafiken. Om jag ropar stanna så går det inte att börja förklara varför man ska stanna eller att man inte känner för att stanna, där gäller det bara att lyda blint och fort. Men trafiken är ju en mkt speciell situation och jag förklarar för mina barn när vi ger oss ut att de måste lyda för att det handlar om liv och död. Jag ger också exempel så att de vet vad som gäller. Tex måste de stanna vi lyktstolpen innan en gata för att visa mig och övrig trafik att de fattar att stanna innan gatan, även om de känner för att göra en stoppsladd precis intill gatan.

Om jag istället bestämmer att man ska ha kofta på sig idag så kommer jag få höra antingen "ja, det är nog en bra idé mamma" eller "nej det blir för varmt för mig". De fattar helt enkelt skillnaden på när man måste lyda och när man säger sin egen åsikt. Precis som jag fattar att om det blir rött ljus så stannar jag, jag lyder, även om det inte kommer några andra bilar och man hade kunnat köra säkert  

Jag tycker å andra sidan inte att lyda och tänka själv är två motsatsförhållanden. Det handlar om olika situationer och mina barn lyder mig visserligen i trafiken men var inte oroliga för att de inte ifrågasätter mig eller andra i andra sammanhang . Det har vi till och med ord från rektorn på...
    Jag håller med, det vore en dröm om min 2,5-åring lydde mig blint i trafiken, just nu är det superläskigt att vistas runt trafik med henne.
    Helgens tragiska dödsolycka med en tvååring gör ju inte den oron mindre direkt...
  • 3tjejer
    Alexi skrev 2011-07-12 17:38:14 följande:
    Jag håller med, det vore en dröm om min 2,5-åring lydde mig blint i trafiken, just nu är det superläskigt att vistas runt trafik med henne.
    Helgens tragiska dödsolycka med en tvååring gör ju inte den oron mindre direkt...

Tyvärr lyder inte 2,5 åringen än, ens i trafiken. Hon är därför i vagn, sele eller inom armlängdsavstånd om situationen kräver det. Det känns som om det krävs ett visst förstånd för att lyda, man måste fatta allvaret. En två-åring "trostsar" (läs ifrågasätter eller vad ni vill för att inte bli arga) ju i alla situationer men en 5 åring har kanske lite mer lärt sig känna av situationen och höra om det krävs lydnad eller om det bara gäller att göra mammas liv lättare . Har man inte lärt sig det så får man ju bli behandlad därefter så att man överlever länge nog att förstå det.
  • Alexi
    3tjejer skrev 2011-07-12 18:43:23 följande:
    Tyvärr lyder inte 2,5 åringen än, ens i trafiken. Hon är därför i vagn, sele eller inom armlängdsavstånd om situationen kräver det. Det känns som om det krävs ett visst förstånd för att lyda, man måste fatta allvaret. En två-åring "trostsar" (läs ifrågasätter eller vad ni vill för att inte bli arga) ju i alla situationer men en 5 åring har kanske lite mer lärt sig känna av situationen och höra om det krävs lydnad eller om det bara gäller att göra mammas liv lättare . Har man inte lärt sig det så får man ju bli behandlad därefter så att man överlever länge nog att förstå det.
    Lyckas du få din 2,5-åring i vagn eller i sele utan att få ett världskrig varje gång? Det kan tyvärr inte jag... Bara längtar tills hon blir lite mer medgörlig.
  • 3tjejer
    Alexi skrev 2011-07-12 22:02:46 följande:
    Lyckas du få din 2,5-åring i vagn eller i sele utan att få ett världskrig varje gång? Det kan tyvärr inte jag... Bara längtar tills hon blir lite mer medgörlig.
    Det sa jag inte men jo det går lätt faktiskt. Hon får gå själv en bit och vill oftast hålla hand och när hon är trött eller uttråkad så hoppar hon upp i vagnen (oftast) eller ber om att få komma upp i selen om det är den som är med. Sen kanske hon vill ner igen efter ett tag. Men vi går ganska fort eftersom storasystrarna springer i förväg så man kan inte gå hur som helst.
  • anyXX

oj vilken svår fråga att bara svara på rakt av utan en givn situation. jag brukar sätta mig ner på huk framför min treåring och förklara så enkelt som möjligt varför man inte får göra en sak - det gör ont, är farligt etc... ibland brukar jag fråga henne efteråt varför man inte får göra så och se vad hon svarar, ofta brukar hon upprepa vad jag sagt och förhoppningsvis har hon också förstått det. de gånger jag har nått fram till henen riktigt bra kan jag märka ett par dagar senare i samma situation att hon VET varför man inte får göra en viss sak. sen om hon bryr som om det eller gör som hon tycker i alla fall är en annan sak ;)

Min ettåring brukar jag oftast avlägsna från farliga saker, då jag känner att några längre förklaringar fyller någon funktion. Men jag känner som flera andra här i tråden att det viktigaste inte är att få våra barn att lyda, utan att få dem att reflektera, ta hänsyn och förstå varför man inte ska göra  en viss sak.

Iris 080308 & Nils 100319
Svar på tråden Hur får ni barn att lyssna och lyda???