Hur får ni barn att lyssna och lyda???
Ja hur gör ni för att få ert/era barn att lyssna och lyda???
Ja hur gör ni för att få ert/era barn att lyssna och lyda???
Genom att ha bra förklaringar på varför man vill att barnet ska göra något sa att den förstår, att ha en dialog, att själv lyssna och respektera barnet, att inte ha för mycket krav samt att repetera repetera repetera.
"Växa -inte lyda"
Jag får känslan att det är ordet "lydnand" ni hänger upp er på. För alla ni vill väl att era barn ska lyssna på er och gåra som ni säger? Enligt ordboken är "lyda" = "göra som man blir tillsagd". Eller gör inte era barn som de blir tillsagda?
Jag vill ha lydiga barn. Barn som fattar när man måste lyda, som tex i trafiken. Om jag ropar stanna så går det inte att börja förklara varför man ska stanna eller att man inte känner för att stanna, där gäller det bara att lyda blint och fort. Men trafiken är ju en mkt speciell situation och jag förklarar för mina barn när vi ger oss ut att de måste lyda för att det handlar om liv och död. Jag ger också exempel så att de vet vad som gäller. Tex måste de stanna vi lyktstolpen innan en gata för att visa mig och övrig trafik att de fattar att stanna innan gatan, även om de känner för att göra en stoppsladd precis intill gatan.
Om jag istället bestämmer att man ska ha kofta på sig idag så kommer jag få höra antingen "ja, det är nog en bra idé mamma" eller "nej det blir för varmt för mig". De fattar helt enkelt skillnaden på när man måste lyda och när man säger sin egen åsikt. Precis som jag fattar att om det blir rött ljus så stannar jag, jag lyder, även om det inte kommer några andra bilar och man hade kunnat köra säkert
Jag tycker å andra sidan inte att lyda och tänka själv är två motsatsförhållanden. Det handlar om olika situationer och mina barn lyder mig visserligen i trafiken men var inte oroliga för att de inte ifrågasätter mig eller andra i andra sammanhang . Det har vi till och med ord från rektorn på...
oj vilken svår fråga att bara svara på rakt av utan en givn situation. jag brukar sätta mig ner på huk framför min treåring och förklara så enkelt som möjligt varför man inte får göra en sak - det gör ont, är farligt etc... ibland brukar jag fråga henne efteråt varför man inte får göra så och se vad hon svarar, ofta brukar hon upprepa vad jag sagt och förhoppningsvis har hon också förstått det. de gånger jag har nått fram till henen riktigt bra kan jag märka ett par dagar senare i samma situation att hon VET varför man inte får göra en viss sak. sen om hon bryr som om det eller gör som hon tycker i alla fall är en annan sak ;)
Min ettåring brukar jag oftast avlägsna från farliga saker, då jag känner att några längre förklaringar fyller någon funktion. Men jag känner som flera andra här i tråden att det viktigaste inte är att få våra barn att lyda, utan att få dem att reflektera, ta hänsyn och förstå varför man inte ska göra en viss sak.