• Love family

kan man få ADHD av....? ( sant,falskt,osäkert )

Vill ni veta mer senare om vad studierna visar kring dessa frågor så kan jag berätta mer om det framöver.
    Lycka till!! :)

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden kan man få ADHD av....? ( sant,falskt,osäkert )
  • puss
    Lowika skrev 2011-05-13 14:51:33 följande:
    hmmm om det påverkas av gifter och bekämpningsmedel, så borde det kunna hänga ihop med mat... t.ex. besprutad frukt... BORDE ju hänga ihop då...
    hur måga päron blir det då för att få ihop en redig diagnos?
    I will mustardize you
  • Love family
    puss skrev 2011-05-13 14:55:38 följande:
    det är skillnad på tjernobyl och ett äpple.
  • hedmanpazio

TS Att spela TV spel är ett omtvistat område om det påverkar neuronerna på det sätt som kännetecknar ADHD. Så jag skulle vilja ha både TV spel och TV tittande till osäkert och inte tvärsäkert nej.

• Mango Morsan

TS, jag skulle gärna vilja läsa svaren.. Om det finns möjlighet, vill du maila till mig?
    jag har en 5åring, i tisdags fick vi veta att han har ADHD och överaktivitet.. MEN, nu till "det roliga" att dom har inte ens utrett han psykiskt.. Jag tänkte att jag ska lägga upp en tråd om det, sen..
    Men nu till saken, jag skulle bli jätteglad om ja fick läsa de där, om något kan påverka och framkalla adhd.. jag själv tror starkt på att tv-spel kan framkalla tex, och även socker..
    jag märker när min 5åring äter godis tex, han blir betydligt mer "speedad"..
    Ja lovar o hålla tyst i forum här på fl, om det du mailar

• iii
    puss skrev 2011-05-13 14:41:45 följande:
    jag är verklligen intresserad av forskning bakom fråga 3.
    Jag också. Visst tror jag att mat kan göra ADHD bättre eller sämre, men jag tror inte på att maten kan ORSAKA det. Däremot kanske det kan orsaka symptom som liknar ADHD. Man kan ha samma symptom men pga olika orsaker.
  • VirrigaVerna

6 rätt av 7 snubblade på sockret.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Love family
    Mango Morsan skrev 2011-05-13 16:38:51 följande:

TS, jag skulle gärna vilja läsa svaren.. Om det finns möjlighet, vill du maila till mig?
    jag har en 5åring, i tisdags fick vi veta att han har ADHD och överaktivitet.. MEN, nu till "det roliga" att dom har inte ens utrett han psykiskt.. Jag tänkte att jag ska lägga upp en tråd om det, sen..
    Men nu till saken, jag skulle bli jätteglad om ja fick läsa de där, om något kan påverka och framkalla adhd.. jag själv tror starkt på att tv-spel kan framkalla tex, och även socker..
    jag märker när min 5åring äter godis tex, han blir betydligt mer "speedad"..
    Ja lovar o hålla tyst i forum här på fl, om det du mail

absolut kan jag göra det, vill bara inte föstöra quizet. Adhd är så tabu på något sätt. Man måste veta mycket om det för att få en bild. ADHD är så olika på olika personer. Dom som inte vet så mycket och slänger ur sig till mig ute i vardagen och pratar " skit " om barn eller vuxna med ADHD blir jag ledsen på. Dom har en bild oftast av en galen, missbrukande, hysterisk person som vuxen...eller ett jobbigt barn som bara är till besvär och ska "smitta" på nåt sätt.
  • Rhoda Horswunce

Jag betvivlar inte att du kan hänvisa till en studie i var och en av frågorna, men att en studie har visat något innebär inte att det är så. Själv svarade jag "osäkert" på alla, för även om forskningen i vissa fall lutar åt det ena eller det andra hållet så finns det än så länge inte tillräckligt med bevis för vad orsaken är.

• ixi
    Love family skrev 2011-05-13 14:46:29 följande:
    står där uppe i trådstarten att jag kan längre fram redovisa om vad studier visar kring denna diagnos om någon är intresserad
     Jag själv läser tex psykologi då jag ska bli behandlingsassistent och därmed går på mycket föreläsningar, samt har läxor som jag ska redovisa och ta reda på fakta om olika diagnoser. Nu är vi inne på ADHD :)
    Som nån annan skrev här oxå, det är inte så att en studie som pekar åt ett visst håll nödvändigtvis har rätt.

Och det är inte så att det du läser stämmer, även om du läser studier och nu vedertagna fakta. Sanningen har en tendens att förändras över tid...

...och är det nånting forskningen är överens om när det gäller ADHD (och övriga neuropsykiatriska diagnoser) så är det att det är väldigt svårt att säga vad de kommer av. Alla har sin egen teori.
    *sluta jiddra börja trolla*
  • Love family

jag är inget proffs och ber om ursäkt för att jag startade denna jag nu behöver det, ville inte ha något bråk. sant falskt eller osäkert...det innebär att det är mycket text under dom påstående och självklart förändrats allt. förut dog man av lunginflammation alltid i stort sätt tex. Vissa av dom här sakerna påverkar givetvis symptom på ADHD. Kan skriva ut texten under varje påstående sen. Jag är ingen expert mer än att jag vet mycket om adhd för att jag har det runt omkring mig privat. Sen att jag läser och pluggar gör jag för att jag utbildar mig och där ingår att lära sig om olika slags diagnoser...inte enbart ADHD.
    Jag är ingen översittare eller vill verka märkvärdig, det gör mig ledsen att få så mycket påhopp.

• ixi
    Love family skrev 2011-05-14 12:21:38 följande:
    jag är inget proffs och ber om ursäkt för att jag startade denna jag nu behöver det, ville inte ha något bråk. sant falskt eller osäkert...det innebär att det är mycket text under dom påstående och självklart förändrats allt. förut dog man av lunginflammation alltid i stort sätt tex. Vissa av dom här sakerna påverkar givetvis symptom på ADHD. Kan skriva ut texten under varje påstående sen. Jag är ingen expert mer än att jag vet mycket om adhd för att jag har det runt omkring mig privat. Sen att jag läser och pluggar gör jag för att jag utbildar mig och där ingår att lära sig om olika slags diagnoser...inte enbart ADHD.
    Jag är ingen översittare eller vill verka märkvärdig, det gör mig ledsen att få så mycket påhopp.
    Självklart kan du starta en tråd om vad folk tror påverkar/orsakar ADHD. Det jag vänder mig emot är inställningen att du sedan kan presentera fakta, vilket jag egentligen inte tror att någon kan göra när det gäller ADHD och många andra neuropsykiatriska diagnoser.

Klart det är ändå kan vara intressant att diskutera vad man tror, och vad andra tror.

Om du ser mitt tidigare inlägg som ett påhopp vill jag förtydliga att jag inte på något vis menade det som ett sådant. Så vet du det
    *sluta jiddra börja trolla*
  • Love family
    ixi skrev 2011-05-14 12:38:21 följande:
    Självklart kan du starta en tråd om vad folk tror påverkar/orsakar ADHD. Det jag vänder mig emot är inställningen att du sedan kan presentera fakta, vilket jag egentligen inte tror att någon kan göra när det gäller ADHD och många andra neuropsykiatriska diagnoser.

Klart det är ändå kan vara intressant att diskutera vad man tror, och vad andra tror.

Om du ser mitt tidigare inlägg som ett påhopp vill jag förtydliga att jag inte på något vis menade det som ett sådant. Så vet du det
    ja, jag vill inte ställa till det....jag kan ha uttryckt mig klumpigt och otydligt. Jag menar ju inte att JAG vet att detta stämmer, utan bara går utifrån det jag läst och vad forskningen skrev om påståendena och det har jag fakta på. Det jag lär mig och vad lärarna osv berättar tar jag ju bara till mig och pluggar och lyssnar på, för att klara tentor och min utbildning. Men om ett år kanske så ser det annorlunda ut. Du vet...en tid gav ju allt cancer tex :)
  • trollkarl
    Love family skrev 2011-05-14 13:34:57 följande:
    ja, jag vill inte ställa till det....jag kan ha uttryckt mig klumpigt och otydligt. Jag menar ju inte att JAG vet att detta stämmer, utan bara går utifrån det jag läst och vad forskningen skrev om påståendena och det har jag fakta på. Det jag lär mig och vad lärarna osv berättar tar jag ju bara till mig och pluggar och lyssnar på, för att klara tentor och min utbildning. Men om ett år kanske så ser det annorlunda ut. Du vet...en tid gav ju allt cancer tex :)
    jag håller med IXI, men jag skäller inte på dig. det är olyckligt formulerat i quizet.
    det är en bra tråd, men den tar sig uttryck åt fel håll tyvärr.
    jag har själv en ADHD diagnos, så jag vet inifrån så att säga hur det är, även vad forskningen säger =)
  • Love family
    trollkarl skrev 2011-05-14 13:39:39 följande:
    jag håller med IXI, men jag skäller inte på dig. det är olyckligt formulerat i quizet.
    det är en bra tråd, men den tar sig uttryck åt fel håll tyvärr.
    jag har själv en ADHD diagnos, så jag vet inifrån så att säga hur det är, även vad forskningen säger =)
    Har också adhd diagnos, så jag vet hur olika det kan vara och se ut. medicnerar du?
    Jag är inte utåt agerande exempelvis som många kopplar ihop med adhd.
  • trollkarl
    Love family skrev 2011-05-14 13:57:18 följande:
    Har också adhd diagnos, så jag vet hur olika det kan vara och se ut. medicnerar du?
    Jag är inte utåt agerande exempelvis som många kopplar ihop med adhd.
    det är inte ADD då? ja jag medicinerar med concerta.
  • Love family
    trollkarl skrev 2011-05-14 13:58:21 följande:
    det är inte ADD då? ja jag medicinerar med concerta.
    nej det är adhd. Jag tar concerta med 72 mg morgon och 18 mg vid 13, ska höja en aning snart troligtvis. Jag har fått hjälpmedel en handi phone och allt har blivit bättre och studierna går bättre. provade med ritalin men det funkade inte och inte dom 2 ihop heller. 
  • trollkarl
    Love family skrev 2011-05-14 14:03:43 följande:
    nej det är adhd. Jag tar concerta med 72 mg morgon och 18 mg vid 13, ska höja en aning snart troligtvis. Jag har fått hjälpmedel en handi phone och allt har blivit bättre och studierna går bättre. provade med ritalin men det funkade inte och inte dom 2 ihop heller. 
    dom har olika verkningsgrad, så det är inte helt konstigt.
    tänkte på ADD då "H" står för hyper. men men =) du vet bäst.
    det är ett område som få folk förstår, mycket fördomar...
  • Love family
    trollkarl skrev 2011-05-14 14:06:16 följande:
    dom har olika verkningsgrad, så det är inte helt konstigt.
    tänkte på ADD då "H" står för hyper. men men =) du vet bäst.
    det är ett område som få folk förstår, mycket fördomar...
    precis, skrev det tidigar i tråden att det är nästan tabu att prata om adhd. mycket fördomar som du skriver. Jag är hyper, men inte på ett utåt agerande sätt, utan mer stressad, måste hålla igång hela tiden. 2 ex bara.
Svar på tråden kan man få ADHD av....? ( sant,falskt,osäkert )