• Anonym

Ni familjehem - har ni rätt till semester?

Ni som är familjehem, har ni rätt till "semester", dvs att umgänget med bio-föräldrarna upphör under några veckor under sommaren? enligt personalen inom vår utredningsgrupp har vi som familjehem rätt till 4 veckors sommarsemester där umgänget med biosarna upphör under den tiden. Men enligt den personal som ska ha hand om oss fortsättningsvis så låter det som om umgänget ska fortsätta som vanligt hela sommaren? Hur gör man i era kommuner? Tacksam för all information.

• Svar på tråden Ni familjehem - har ni rätt till semester?
  • morochmer
    Anonym skrev 2011-05-17 08:22:46 följande:
    Lägsta arvodet enligt avtal är 5000....

Jag talar av erfarenhel.
    Alla kommuner följer inte Kommunförbundets rek. Så du är själv familjehem som gör ditt yttersta för att det ska se värre utObestämd Eller vad menar du med "erfarenhet?
  • morochmer
    Anonym skrev 2011-05-16 14:46:41 följande:
    Vilken tjas det blev om familjhems ersättningarna!
    Förstår inte riktigt vad det är som blr tjafs.Hur mycket familjehemmn tjänar SOM MINST finns ju utan några hemligheter att kolla upp på www.skl.se, söka på familjehems arvode så får man upp alla belopp i både arvode och omkostnad!
    Inga konstigheter eller hemilhgeheter runt det alls, bara att läsa innantill!
    Det är som sagt va rekomndationerna, den lägsta möjliga ersättningen.
    Finns många fler privata organisationer som betalar betydligt bättre än vad skl:s norm är!
    Som sagt va bara att äsa innantill så ser man precis hur det ser ut!
    Att många har flera placerade barn samtidigt påverkar inte beloppen mer än att då är det bara att gångra antal barn!
    Vi kanske slipper den diskussionen sen! Blir så mycket tjafs om fakta som utan problem går att kolla upp och som inte är sekretess belagd!
    Om någon vill veta hur det fungerar i praktiken så hjälper det inte långt att titta där eftersom inte alla kommuner förljer KF rek. När en org placerar så handlar det om så tung problematik att kommunen själv inte kunnat placera barnet och då får man en högre ersättning dels för att man inte kan eller får arbeta samtidigt och för att det är ett så otroligt krävande jobb. Det ser väldigt olika ut, både i hur kommuner arbetar och hur de betalar sina familjehem.
    Generellt får familjehem för låg ersättning och det är ett problem vi familjehem står in för men jag tror att det kommer att ändras med tiden.
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-05-17 08:38:32 följande:
    Alla kommuner följer inte Kommunförbundets rek. Så du är själv familjehem som gör ditt yttersta för att det ska se värre utObestämd Eller vad menar du med "erfarenhet?
    Då får man skylla sig själv om man accepterar sämre villkor.

Mitt yttersta för att det ska se värre ut? Är sanningen besvärlig för dig? Själv föredrar jag att inte hyckla.
  • morochmer
    Anonym skrev 2011-05-17 08:47:48 följande:

Mitt yttersta för att det ska se värre ut? Är sanningen besvärlig för dig? Själv föredrar jag att inte hyckla.
    Eftersom du inte kan ge dig själv en signatur så får du räkna med att blandas i hop med andra anonyma utan sign.
    var dte inte du som skrev "familjehem gör oftast sitt yttersta för att det ska se värre ut än det är." och att du talade av erfarenhet?

Nej, jag har inga problem med sanning. Vad syftar du på? Till skillnad från vem så hyklar du inte?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-17 08:47:48 följande:

Klockrent!
    Känner faktiskt precis samma sak!
    Varför detta hyckleri runt familjehem och dess arvoden m.m
    Har aldrig hört talas om att Kommunen betalar under dessa rekomendationer!
    Och att det skulle vara så att dom privata organisationerna bara har hand om "de tunga fallen" är heller inte sant!
    Det är en valfrihet man har att låta sig anlitas av Kommun eller Privat Org,
    Kommunen betalar generellt sätt mindre än de privata och det har inte med uppdragens svårighets grad att göra utan att dom privata kan betala mer för dom är ett vinst förfetag som vilket annat företag som helst och tar ut en rejäl summa av kommunerna!
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-05-17 09:37:44 följande:
    Jag kan bara se en anledning till att man inte skriver en signatur när man är anonym och det är att man spelar flera olika personer och håller med sig själv. Skriv signatur människa.
    Kan du inte se någon annan anledning till varför man är anonym än din intelligenta och pedagogiska anledning så bevisar det mer vem du själv är än något annat!
    Jag kan heta "Bertil" och skriva ner lite text som jag själv tycker låter bra så vips blev jag en person eller ....
    I data världen så är alla anonyma!
    Tycker det är tragiskt att du tror att vi nu anonyma här inne håller med oss skjälva, skriver och svarar på våra egna inlägg....
    Det säger också mer om dig som person än något annat!
  • Anonym (jag)
    morochmer skrev 2011-05-17 09:37:44 följande:
    Jag kan bara se en anledning till att man inte skriver en signatur när man är anonym och det är att man spelar flera olika personer och håller med sig själv. Skriv signatur människa.
    Lite paranoid?? ........ människa....
  • lightlightlight
    Anonym (jag) skrev 2011-05-17 10:37:39 följande:
    Lite paranoid?? ........ människa....
    Hon är även familjehems mamma tydligen.
  • morochmer

Ja, det är hon. Man brukar skriva en sign när man är anonym för att andra ska kunna se vem som skrivit vad. Det konstiga var att anonym utan sign inte har svarat sedan dess.
    Men ni kanske inte förstod skillnaden på att skriva anonymt och att inte signa sig?

• Anonym
    morochmer skrev 2011-05-17 11:43:39 följande:
    Ja, det är hon. Man brukar skriva en sign när man är anonym för att andra ska kunna se vem som skrivit vad. Det konstiga var att anonym utan sign inte har svarat sedan dess.
    Men ni kanske inte förstod skillnaden på att skriva anonymt och att inte signa sig?
    Finns så många anonyma i denna tråd så hur vet du vem som svarat på vad och när...
    Inse att alla inte tycker samma sak som du och att folk har olika erfarenheter och olika åsikter och det oberoende anonymitet eller signatur!
    Upp till var och en och tycka,tänka,skriva och diskutera och upp till var och en och signera eller inte!
    Fritt diskussions forum vet du..... Flört 
  • morochmer
    Anonym skrev 2011-05-17 12:27:04 följande:
    Finns så många anonyma i denna tråd så hur vet du vem som svarat på vad och när...
    Inse att alla inte tycker samma sak som du och att folk har olika erfarenheter och olika åsikter och det oberoende anonymitet eller signatur!
    Upp till var och en och tycka,tänka,skriva och diskutera och upp till var och en och signera eller inte!
    Fritt diskussions forum vet du..... Flört 
    Just det. lev som du lär.
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-05-17 12:30:13 följande:
    Just det. lev som du lär.
    Tack, det glädjer mig att det är tillåtetGlad
  • Birgit66

Hej! Nu tycker jag det blev tråkig stämning här och vill klargöra en sak. Vad som för många låter som mycket pengar vad gäller arvoden och ersättning är ganska lite pengar i realiteten för många familjehem helt enkelt för att många av oss har god ekonomi. Om familjehemsuppdrag vore ett enkelt sätt att förtjäna pengar skulle det inte råda konstant brist på dem, eller hur?

Vi ska bli familjehem. Vi lever med relativt hög standard med två barn i villa i ett dyrt område. Omkostnadsersättningen motsvarar inte hyra för ett rum, den mat vi äter och de aktiviteter vi kommer att låta barnet ta del av. Arvodet efter skatt motsvarar absolut inte att jag kommer att gå ner i arbetstid från mitt mycket välbetalda jobb och att jag under flera år måste sluta med de uppdrag i andra delar av landet jag tjänar mest på.

Vi räknar med att sänka standarden för att ta emot ett barn. Vi kommer att älska det allt vi orkar och samtidigt vara beredda på att förlora det. Vi är sannerligen inga perfekta människor men kommer att göra vårt bästa. Naturligtvis får vi ut något av det: förhoppningsvis kärlek tillbaka.

Det är så klart att det finns familjehem som förhandlar bra/har tur och går med plus. Men de tillhör undantagen. Vi går kurs just nu och flera av oss som började visste inte ens att vi skulle få arvode utöver omkostnaderna. Räkna ut timkostnaderna på de högsta arvodena så får ni se! Och dra inte alla över en kam! Glad

• Anonym
    Birgit66 skrev 2011-05-19 11:51:29 följande:
    Hej! Nu tycker jag det blev tråkig stämning här och vill klargöra en sak. Vad som för många låter som mycket pengar vad gäller arvoden och ersättning är ganska lite pengar i realiteten för många familjehem helt enkelt för att många av oss har god ekonomi. Om familjehemsuppdrag vore ett enkelt sätt att förtjäna pengar skulle det inte råda konstant brist på dem, eller hur?

Vi ska bli familjehem. Vi lever med relativt hög standard med två barn i villa i ett dyrt område. Omkostnadsersättningen motsvarar inte hyra för ett rum, den mat vi äter och de aktiviteter vi kommer att låta barnet ta del av. Arvodet efter skatt motsvarar absolut inte att jag kommer att gå ner i arbetstid från mitt mycket välbetalda jobb och att jag under flera år måste sluta med de uppdrag i andra delar av landet jag tjänar mest på.

Vi räknar med att sänka standarden för att ta emot ett barn. Vi kommer att älska det allt vi orkar och samtidigt vara beredda på att förlora det. Vi är sannerligen inga perfekta människor men kommer att göra vårt bästa. Naturligtvis får vi ut något av det: förhoppningsvis kärlek tillbaka.

Det är så klart att det finns familjehem som förhandlar bra/har tur och går med plus. Men de tillhör undantagen. Vi går kurs just nu och flera av oss som började visste inte ens att vi skulle få arvode utöver omkostnaderna. Räkna ut timkostnaderna på de högsta arvodena så får ni se! Och dra inte alla över en kam! Glad
    Soc tar inte hänsyn till ens "egna standard", bor man i en jätte stor, pampig och svindyr villa så höjs ju inte arvodet, "hyran för rummet" som kallar det!
    Arvodet är beräknat på "vanliga" ekonomiska förhållanden och då räcker det mer än väl!
    Finns väl inte många rum som man nu efter hur du verkar ha räknat kostar mellan 3000-5000 kronor eftersom du skriver att omkostnadsdelen inte motsvarar hyran!
    Må så vara men det är inte och kan inte vara Soc/skattebetalarnas sak att följa rikare människor standard!
    Kanon bra att ni har en hög standard då barnet som placeras hos er också då självklart kommer att få en lika hög standard,( det utgår jag självklart ifrån) 
    Enligt riktlinjer Soc följer så ska omkostnadsdelen täcka det omkostndasdelen ska täcka och det gör den!
    När vi kommer till arvodet så Ja det är inte högt och ingen har påstått att man kan bli rik på barn som farit illa men att det ska vara en urkass lön och bara massa slitage man inte får betalt för stämmer inte heller!
    Finns många jobb som är bättre betalt det är vi alla fullt medvetna om men barnen kostar aldrig familjehemmen pengar som det ibland och tyvärr allt för ofta försöker framställas om!
    Att man väljer att vara hemma är oftast ett eget belsut man tar och måste själv överväga hur det drabbar en ekonomiskt!
    Kräver placeringen att man är hemma under en viss tid så går Soc in och betalar lönebortfallet man i så fall får om man nu får något!
    Att du skulle gå ifrån ett välbetalt jobb och förlora ekonomiskt på det måste som jag se det vara ett eget beslut du tagit, ett eget belut om att gå ner i lön ungefär som man tar om man nu vill vara hemma av en annan anledning!
    Får du ett lönebortfall pga barnet som ska placeras hos er så får du också betalt för det!
    Åter igen så tycker jag personligen att MÅNGA familjehem får för lite betalt med tanke på vad det innebär att ta emot ett barn som farit illa men att det ska gnällas så förbaskat om det och påstås saker som INTE är sant såsom att barnet drabbar dom ekonomiskt och att dom INTE tjänar några pengar alls i månaden utan endast gör det för att dom brinmner för det är irriterande!
    Sen tror jag att dom flesta älskar sitt jobb  och det måste man göra annars orkar man inte hålla på, det är en förutsättning men att det inte nånstans inte finns en tanke på det ekonomiska tror jag inte ett dugg på!
    Och det är egentligen inget att skämmas för!
    Man utför ju ett jobb, ett upddrag och då ska man självklart också ha betalt!
    Blir så missvisande att HELA tiden och ALLTID pratat om hur lite pengar familjehemmen tjänar när det faktikst finns dom som får ut absolut drägliga och relativt bra löner!
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-05-17 11:43:39 följande:
    Jag har visst svarat men jag har också ett liv utanför fl vilket inte alla verkar ha. Har du problem med att man inte behöver skriva signatur så ta det med fl´s ledning. Det är onödigt att diskutera sönder en tråd med ot inlägg.

Familjehem har det bättre än vad de vill påstå och det vet jag av erfarenhet.
  • Birgit66

Anonym: Jag klagar inte ett ögonblick. Vi är jättelyckliga över att få tillökning i familjen!

Och jag har aldrig påstått att det är annat än egna val. Jag påpekar bara att vi gör det här för att vi brinner för det, ett argument som du underkänner. Som sagt visste vi inte ens att man skulle få ett arvode, när vi anmälde oss. Vi räknar iskallt med att sänka vår standard för att ta emot ett barn, jag redovisar gärna siffror senare när vi har dem klara för oss.

Intressant at du betvivlar mina uppgifter på vad ett rum kostar där vi bor! Vi har just haft en förtjusande inneboende som betalade mer för blivande barnkammaren (5 000) än hela vårt omkostnadsbidrag. Vi har verkligen ingen pampig villa eller lyxtillvaro, tyvärr kostar det att bo i storstadsförort, och det är där det behövs familjehem.

Självklart kommer alla barn i familjen få samma standard. Jag förklarar bara att väldigt många av oss familjehem som vill att alla barn ska ha samma standard skjuter till ur egen ficka. Det finns ett tak för både grundutrustning och löpande utgifter. Och det skiljer enormt vad soc hjälper till med i olika kommuner. Det går inte att säga något generellt om familjehemmens ekonomi med utgångspunkt i att man har insikt i ett par av dem. Att Soc ska följa vissa riktlinjer för ersättning innebär tyvärr inte att de gör det.

Jag tycker att det här skyttegravskriget är ovärdigt. Alla "vet" hur det är för andra familjer. Alla "vet" varför andra blir familjehem.  I själva verket är det väldigt olika för alla. Om du upplevever att familjehem gnäller utan anledning (vilket jag sällan upplever) så är det väl inte värre än att du ber dem speca utgifter och inkomster om du inte tror på dem?

Vi kommer att få ca 4 000 för utgifter inkl dagis och ca 5 000 i arvode som det ska skattas på och som inte är sjukpenningsgrundande etc (vilket innebär att man måste sätta undan pengar). För att täcka upp för en normal heltidslön skulle vi alltså ha drygt fem (förmodligen traumatiserade) raringar hemma förutom de två vi redan har. Med administration, stödåtgärder och umgängen är det en ganska tuff sits.

Och jag frågar återigen: Om det nu är ett välavlönat arbete för många – varför vill så få bli familjehem? Varför slutar många?

• Anonym
    Birgit66 skrev 2011-05-19 14:22:42 följande:
    Anonym: Jag klagar inte ett ögonblick. Vi är jättelyckliga över att få tillökning i familjen!

Och jag har aldrig påstått att det är annat än egna val. Jag påpekar bara att vi gör det här för att vi brinner för det, ett argument som du underkänner. Som sagt visste vi inte ens att man skulle få ett arvode, när vi anmälde oss. Vi räknar iskallt med att sänka vår standard för att ta emot ett barn, jag redovisar gärna siffror senare när vi har dem klara för oss.

Intressant at du betvivlar mina uppgifter på vad ett rum kostar där vi bor! Vi har just haft en förtjusande inneboende som betalade mer för blivande barnkammaren (5 000) än hela vårt omkostnadsbidrag. Vi har verkligen ingen pampig villa eller lyxtillvaro, tyvärr kostar det att bo i storstadsförort, och det är där det behövs familjehem.

Självklart kommer alla barn i familjen få samma standard. Jag förklarar bara att väldigt många av oss familjehem som vill att alla barn ska ha samma standard skjuter till ur egen ficka. Det finns ett tak för både grundutrustning och löpande utgifter. Och det skiljer enormt vad soc hjälper till med i olika kommuner. Det går inte att säga något generellt om familjehemmens ekonomi med utgångspunkt i att man har insikt i ett par av dem. Att Soc ska följa vissa riktlinjer för ersättning innebär tyvärr inte att de gör det.

Jag tycker att det här skyttegravskriget är ovärdigt. Alla "vet" hur det är för andra familjer. Alla "vet" varför andra blir familjehem.  I själva verket är det väldigt olika för alla. Om du upplevever att familjehem gnäller utan anledning (vilket jag sällan upplever) så är det väl inte värre än att du ber dem speca utgifter och inkomster om du inte tror på dem?

Vi kommer att få ca 4 000 för utgifter inkl dagis och ca 5 000 i arvode som det ska skattas på och som inte är sjukpenningsgrundande etc (vilket innebär att man måste sätta undan pengar). För att täcka upp för en normal heltidslön skulle vi alltså ha drygt fem (förmodligen traumatiserade) raringar hemma förutom de två vi redan har. Med administration, stödåtgärder och umgängen är det en ganska tuff sits.

Och jag frågar återigen: Om det nu är ett välavlönat arbete för många – varför vill så få bli familjehem? Varför slutar många?
    Hur länge har ni varit familjehem eftersom du "använder" dig av någon sorts erfarenhet angående hur det "brukar vara"....
    Är själv både jour och familjehem sen många år tillbaka ( snart 10 år ) och jag tänker inte en enda sekund påstå att jag tjänar dåligt för det gör jag INTE!
  • Birgit66

Jag har inte påstått att jag har någon som helst egen erfarhenhet. Varför säger du så? Har jag skrivit att du tjänar dåligt? Nej, för det har jag ingen aning om – vilket är hela min poäng. Det är väl toppen att du tjänar bra och är nöjd! Glad

Jag redovisar för min egen ersättning i min kommun, du får gärna redovisa för dina i din kommun.  Jag påpekar just påpekar att det är mycket stora skillnader mellan kommuner och beroende på vilken typ av barn man, har enligt vår mycket rutinerade handläggare. Det skiljer även om man är anlitad av olika företag. Det här är det väl ingen som tvivlar på?

En del ser familjehemsuppdraget som jobb, en del gör det av andra skäl. Det jag säger är att man inte ska säga att man vet hur det är för "alla familjehem" för alla har så olika villkor och olika barn.

Är det någon av mina uppgifter och antaganden du tycker är felaktiga? I sådana fall får du gärna påpeka det. Helst utan citationstecken.

Och frågan kvarstår: Varför blir inte fler familjehem om det är så bra betalt?

• Hypnos

Tråden borde verkligen rensas upp då den innehåller alldeles för många OT inlägg.
    Massa påhopp till höger och vänster, ibland t.o.m så mycket så det uppstår dryga och otrevliga kommentarer!

• Anonym
    Birgit66 skrev 2011-05-19 17:40:10 följande:
    Jag har inte påstått att jag har någon som helst egen erfarhenhet. Varför säger du så? Har jag skrivit att du tjänar dåligt? Nej, för det har jag ingen aning om – vilket är hela min poäng. Det är väl toppen att du tjänar bra och är nöjd! Glad

Jag redovisar för min egen ersättning i min kommun, du får gärna redovisa för dina i din kommun.  Jag påpekar just påpekar att det är mycket stora skillnader mellan kommuner och beroende på vilken typ av barn man, har enligt vår mycket rutinerade handläggare. Det skiljer även om man är anlitad av olika företag. Det här är det väl ingen som tvivlar på?

En del ser familjehemsuppdraget som jobb, en del gör det av andra skäl. Det jag säger är att man inte ska säga att man vet hur det är för "alla familjehem" för alla har så olika villkor och olika barn.

Är det någon av mina uppgifter och antaganden du tycker är felaktiga? I sådana fall får du gärna påpeka det. Helst utan citationstecken.

Och frågan kvarstår: Varför blir inte fler familjehem om det är så bra betalt?
    Svaret är att alla inte brinner för det och alla vill inte ta ansvar för andras barn...

Sen kan du inte jämföra att hyra ut ett rum med vad rummet kostar er i hyra. Ni har alltså inte bytt upp er i bostadstorlek, så alltså innebär inte barnet en fördyrning i boendekostnaden... Vilket gör att de 9000 ni får totalt är mycket pengar för ett barn som dessutom kan gå på dagis så ni kan fortsätta arbeta. Inte blir det en dålig ersättning, hur man än räknar. 
Svar på tråden Ni familjehem - har ni rätt till semester?