Birgit66 skrev 2011-05-19 11:51:29 följande:
Hej! Nu tycker jag det blev tråkig stämning här och vill klargöra en sak. Vad som för många låter som mycket pengar vad gäller arvoden och ersättning är ganska lite pengar i realiteten för många familjehem helt enkelt för att många av oss har god ekonomi. Om familjehemsuppdrag vore ett enkelt sätt att förtjäna pengar skulle det inte råda konstant brist på dem, eller hur?
Vi ska bli familjehem. Vi lever med relativt hög standard med två barn i villa i ett dyrt område. Omkostnadsersättningen motsvarar inte hyra för ett rum, den mat vi äter och de aktiviteter vi kommer att låta barnet ta del av. Arvodet efter skatt motsvarar absolut inte att jag kommer att gå ner i arbetstid från mitt mycket välbetalda jobb och att jag under flera år måste sluta med de uppdrag i andra delar av landet jag tjänar mest på.
Vi räknar med att sänka standarden för att ta emot ett barn. Vi kommer att älska det allt vi orkar och samtidigt vara beredda på att förlora det. Vi är sannerligen inga perfekta människor men kommer att göra vårt bästa. Naturligtvis får vi ut något av det: förhoppningsvis kärlek tillbaka.
Det är så klart att det finns familjehem som förhandlar bra/har tur och går med plus. Men de tillhör undantagen. Vi går kurs just nu och flera av oss som började visste inte ens att vi skulle få arvode utöver omkostnaderna. Räkna ut timkostnaderna på de högsta arvodena så får ni se! Och dra inte alla över en kam!

Soc tar inte hänsyn till ens "egna standard", bor man i en jätte stor, pampig och svindyr villa så höjs ju inte arvodet, "hyran för rummet" som kallar det!
Arvodet är beräknat på "vanliga" ekonomiska förhållanden och då räcker det mer än väl!
Finns väl inte många rum som man nu efter hur du verkar ha räknat kostar mellan 3000-5000 kronor eftersom du skriver att omkostnadsdelen inte motsvarar hyran!
Må så vara men det är inte och kan inte vara Soc/skattebetalarnas sak att följa rikare människor standard!
Kanon bra att ni har en hög standard då barnet som placeras hos er också då självklart kommer att få en lika hög standard,( det utgår jag självklart ifrån)
Enligt riktlinjer Soc följer så ska omkostnadsdelen täcka det omkostndasdelen ska täcka och det gör den!
När vi kommer till arvodet så Ja det är inte högt och ingen har påstått att man kan bli rik på barn som farit illa men att det ska vara en urkass lön och bara massa slitage man inte får betalt för stämmer inte heller!
Finns många jobb som är bättre betalt det är vi alla fullt medvetna om men barnen kostar aldrig familjehemmen pengar som det ibland och tyvärr allt för ofta försöker framställas om!
Att man väljer att vara hemma är oftast ett eget belsut man tar och måste själv överväga hur det drabbar en ekonomiskt!
Kräver placeringen att man är hemma under en viss tid så går Soc in och betalar lönebortfallet man i så fall får om man nu får något!
Att du skulle gå ifrån ett välbetalt jobb och förlora ekonomiskt på det måste som jag se det vara ett eget beslut du tagit, ett eget belut om att gå ner i lön ungefär som man tar om man nu vill vara hemma av en annan anledning!
Får du ett lönebortfall pga barnet som ska placeras hos er så får du också betalt för det!
Åter igen så tycker jag personligen att MÅNGA familjehem får för lite betalt med tanke på vad det innebär att ta emot ett barn som farit illa men att det ska gnällas så förbaskat om det och påstås saker som INTE är sant såsom att barnet drabbar dom ekonomiskt och att dom INTE tjänar några pengar alls i månaden utan endast gör det för att dom brinmner för det är irriterande!
Sen tror jag att dom flesta älskar sitt jobb och det måste man göra annars orkar man inte hålla på, det är en förutsättning men att det inte nånstans inte finns en tanke på det ekonomiska tror jag inte ett dugg på!
Och det är egentligen inget att skämmas för!
Man utför ju ett jobb, ett upddrag och då ska man självklart också ha betalt!
Blir så missvisande att HELA tiden och ALLTID pratat om hur lite pengar familjehemmen tjänar när det faktikst finns dom som får ut absolut drägliga och relativt bra löner!