• Anonym

    Jag vill adoptera, han vill inte!

    Jag har velat adoptera sedan jag var mycket liten. Nu har jag åldern inne och är redo som bara den! Jag har beställt hem information ifrån adoptionsbyrån!
    MEN.. Min man vill inte. Han har sagt, efter mycket tjat, att han kan tänka sig att gå med i kön om ca ett år. Men han vill inte prata om det. Han vill inte vara me doch välja land eller prata om hur vi ska gå tillväga. Med andra ord, han vill inte..

    Jag vet vem jag är. Men jag måste hela tiden skära bort bitar av mig själv för att få detta äktenskap att fungera. Det måste min man med. Så, eftersom vi hela tiden måste ge upp våra mål så kanske vi inte ska vara gifta?

    Snälla kom med bra råd, om ni kan. Jag är så ledsen över detta och jag mår verkligen jätte dåligt...

  • Svar på tråden Jag vill adoptera, han vill inte!
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-05-17 22:51:18 följande:
    Jag vill gå skilda vägar, framgick inte det? Därav advokaten! Jag har nog vetat att vi inte kan ha en framtid länge. Men det svider när man är kär!
    Jag har fyra fadderbarn!
    På det barnhem jag var på I Ghana fanns det barn i överflöd!
    Jag skänker ca 25.000 om året till välgörenhet.
    Jag brukar ha "köp och rädda" där jag säljer av mina kläder, skor och dylikt och ger allt till välgörenhet utöver de 25.000 jag ger bort.

    Men jag vill adoptera, nu skrev jag mina skäl i tidigare inlägg men det var inte planen med min trådstart!
    Jag ville ha en liten push att lämna min man pga av att vi vill så olika!
    Jag uppfattade att det fortfarande är en öppen affär huruvida ni ska skiljas inte.

    Så sorgligt att behöva skiljas, särskilt om adoption är det enda ni inte är överens om.

    Du måste vara medveten om att det inte är självklart att du får adoptera. 
    Utredarna ställer högre krav på ensamstående när det t ex gäller socialt nätverk.
    Dessutom har du. om jag förstått dig rätt, ett barn med allvarlig sjukdom.

    Alla länder/kontaktar accepterar inte ensamstående adoptivföräldrar. Det blir därför färre barn att välja på och därmed längre köer, i slutändan kanske inget barn alls.

    Det behöver du ha vara medveten om inför ditt beslut om skilsmässa.
  • Anonym (Förstår)

    Varför måste ts förklara varför hon vill adoptera? Vad har det med något att göra? Jag tycker det är som att fråga varför ett par försöker få barn biologisk väg!

    Jag förstår att det känns jobbigt! Jag är precis som du, har velat adoptera sedan jag var i tonåren. Vill ha en stor familj, en hel hög ungar. Min mamma är adopterd, och vill gärna adoptera från det land hon kommer ifrån. Jag är jätterädd att jag aldrig ska hitta en man som delar mina drömmar. Jag förstår att man vill ha biologiska barn, absolut. Jag säger inte att jag vill ha biobarn, den kanske ett eller högst två i så fall.
    Om jag var i din sits skulle jag också må jättedåligt, jag förstår din längtan. Jag delar den, väntar bara på att få åldern inne=) Och hitta "the one" såklart XD

  • Anonym (?)
    Anonym (Förstår) skrev 2011-05-18 19:27:29 följande:
    Varför måste ts förklara varför hon vill adoptera? Vad har det med något att göra? Jag tycker det är som att fråga varför ett par försöker få barn biologisk väg!

    Därför att om ts vill adoptera så måste hon kunna förklara varför. Om inte här, så för de handläggare som ska utreda om hon är lämplig att adoptera. Då är det bra att känna till att man inte får adoptera om det är för att "rädda ett barn", etc.
    Dessutom är det bra att känna till att det inte, som ts verkar tro (jag kan ha fel), vimlar av barn att adoptera. Att det kan vara svårt att få medgivande som singel, att flera länder inte accepterar ansökningar från ensamstående.

    Jag förstår att det känns jobbigt! Jag är precis som du, har velat adoptera sedan jag var i tonåren. Vill ha en stor familj, en hel hög ungar. Min mamma är adopterd, och vill gärna adoptera från det land hon kommer ifrån. Jag är jätterädd att jag aldrig ska hitta en man som delar mina drömmar. Jag förstår att man vill ha biologiska barn, absolut. Jag säger inte att jag vill ha biobarn, den kanske ett eller högst två i så fall.
    Om jag var i din sits skulle jag också må jättedåligt, jag förstår din längtan. Jag delar den, väntar bara på att få åldern inne=) Och hitta "the one" såklart XD
  • LA2011

    Vilken svår och trist situation du befinner dig i!
    Jag förstår din längtan efter barn men jag tycker att det vore fruktansvärt tråkigt att avsluta ett annars bra förhållande enbart pga av detta.

    Jag och min man har efter många års försök fått ett biologiskt barn.
    Eftersom sannolikheten är ganska liten att vi ska få ett biologiskt barn till är vi just nu inne i adoptionsprocessen.

    För mig har biologiska och adoptivbarn alltid varit likvärda sätt att få barn. Adoption är något jag funderat på sedan jag var ung och beslutet att adoptera var därför väldigt lätt för mig. Min man hade en längre startstäcka då detta inte var något han hade funderat över. Vi beslutade oss för att gå adoptionsutbildningen förutsättningslöst och det var tack vare den som min man insåg att han ville adoptera.

    Min rekommendation är att du pratar med din man om att ställa er i kö hos en adoptionsorganisation.
    På detta sätt så får ni en köplats men förbinder er inte att starta adoptionsprocessen.
    De flesta länder har idag flera års kö i Sverige och man behöver ju därför inte starta någon hemutredning förrän man kommit längre fram i kön.

    Försök sedan att få din man att gå adoptionsutbildningen för att se om adoption trots allt kan vara något för honom. Under utbildningen får man träffa andra i samma situation och man får ofta även träffa adoptivföräldrar och adoptivbarn i olika åldrar vilket är mycket positivt.

    För mig är det viktigt att båda vill lika mycket om man ska adoptera. När man själv  vill väldigt mycket så kan det vara svårt att förstå och acceptera att någon annan inte vill. Jag hoppas att din man med tiden inser att adoption är ett fantastiskt sätt att få barn. Han kanske bara behöver lite mer tid på sig.

    Står ni i kö parallellt med att din man funderar så ligger ni förhoppningsvis bra till när han väl bestämt sig.
    Vill han då fortfarande inte adoptera och ni bestämmer er för att skiljas så kan du ju överta köplatsen och har då inte förlorat någon kötid alls.

  • Anonym (Förslag)

    Hej! Jag vet inte så mycket om sånt här men tänkte fråga;

    Om ni skaffar barn med donerat ägg, kan väl inte sjukdomarna ärvas? Då är det bara missfallsrisken som är grejen va?

  • Njut av livet ta inget för givet

    Usch vilken jobbig situation du sitter i , jag tror dock det blir mycket svårt att adoptera som ensamförälder, det krävs enormt mycket för att göra det, vill önska dig lycka till hur du än gör.

  • Anonym
    Anonym (Förslag) skrev 2011-05-18 22:14:14 följande:
    Hej! Jag vet inte så mycket om sånt här men tänkte fråga;

    Om ni skaffar barn med donerat ägg, kan väl inte sjukdomarna ärvas? Då är det bara missfallsrisken som är grejen va?
    Ja missfallsgrejen, men eftersom jag var nära på att dö av infektionen sist så vill jag inte testa!
  • Anonym
    Njut av livet ta inget för givet skrev 2011-05-18 22:27:52 följande:
    Usch vilken jobbig situation du sitter i , jag tror dock det blir mycket svårt att adoptera som ensamförälder, det krävs enormt mycket för att göra det, vill önska dig lycka till hur du än gör.
    Ja, jag hade en bild hur jag skulle vara vid en viss ålder. Nästan allt det har jag fått strunta i för min man! Jag avskyr att kärlek gör mig villig att ge bort mig själv:(
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-19 14:56:20 följande:
    Ja, jag hade en bild hur jag skulle vara vid en viss ålder. Nästan allt det har jag fått strunta i för min man! Jag avskyr att kärlek gör mig villig att ge bort mig själv:(
    Fast de där bilderna av hur man ska vara brukar man väl få kasta oavsett vem man lever med? Personer och händelser förändrar hur man ser på saker och ting och efterhand inser man att det enda som håller är att göra det bästa av situationen, oavsett hur man har hamnat där. Lägger du inte väl mycket på din man? Eller handlar det egentligen om helt andra saker än om att han inte vill adoptera?
  • Anonym (Funderare)

    Hej, ser att detta är en gammal tråd. Om ni fortfarande är aktiva på fl, Anonym (trådstartaren) och LA2011, hade det vart intressant och veta hur det går för er med eventuella adoptionsprocesser.

  • Anonym (Lider med er)

    Jag skulle rekommendera dig att ställa dig i kö i en eller flera organisationer redan i morgon. Sen kan du ta det lite lugnare för det tar många år innan du/ni stått i kö så länge att det finns möjllighet för dig/er att adoptera. Om din man vill adoptera längre fram är det bara att du skriver in honom på din köplats om ni separerar står du redan i kö.
    Sen bör ni samtala och samtala och samtala. Om ni inte kommer fram till ngt som känns bra för båda eller att ni inte klarar av att samtala på ett bra sätt tycker jag ni ska söka familjeterrapi. Det kan göra underverk, jag vet! Jag menar inte att terapin ska ändra på hu din man känner mend det kan hjälpa er att reda ut hur ni känner och vad ni vill och om ni kan komma överens eller inte.
    Lycka till!!

  • Anonym

    Jag ser också att den är en gammal tråd, men här är mitt svar:

    - Vi står i kö i Adoptionscentrum. Har stått där i två år och kommer stå minst ett år till innan vi drar igång med adoptionsprocessen. Vi har varsitt nummer. Om vi separerar så behåller båda sitt nummer, och kan köa som ensamstående eller med en ny partner.

    MEN... att man nyligen har bytt partner kan ses som ett skäl till att man inte är lämplig att adoptera. Dessutom så kräver de flesta länder att man har varit gifta i ett visst antal år.

    OCH... att vara ensamstående med ett sjukt barn som i framtiden kommer kräva mycket av dig är nog inte heller ett bra upplägg om man vill adoptera.

    SÅ... TS, jag tror att din man inte har förstått att han är ofrivilligt barnlös än. Han tror antagligen fortfarande att allt kommer lösa sig. Det är rätt vanligt att män fortsätter att tro att "när som helst blir det barn" när kvinnan har gått in i nästa fas och börjat planera för hur man ska hitta en lösning. Ställ upp er båda i kö om han går med på det. Den köplatsen kommer bli guld värd den dagen din man inser att ni inte kommer få några biobarn. Då börjar kanske han också längta efter att adoptera. I vår relation var det jag som först ville skaffa barn, det var jag som först tyckte att vi behövde söka hjälp i vården, och det var jag som tog reda på fakta och såg till att vi ställde oss i kö för adoption.

  • Anonym

    Hej

    byt inte man om du älskar honom!

    Att mogna fram till att man vill, kan tänka sig, längtar efter at adoptera tar olika lång tid. Kan har gå med på att stå i kö så betala tyst alla avgifter och ta INTE upp landsfrågan förrän utredning är klar. Ni samlar kötid och han hinner vänja sig vid tanken. Det är nog mer regel än undantag att man har olika timing i ett par när det gäller detta.

Svar på tråden Jag vill adoptera, han vill inte!