Jag har funderat mycket kring detta också. Vår kille har inte varit så intresserad av andra barn tidigare utan det har kommit först för ett halvår sen. Han går på fsk men bara 12 tim/vecka. De dagar han är ledig (2 dagar/vecka) brukar jag försöka hitta på något kul ihop med honom, och det sista har det ofta handlat om att vi träffar något annat barn (kompisar eller kusiner, han har 5 riktigt nära vänner). Annars åker vi till simhallen, stranden (även på vintern), tar med fika till skogen, besöker någon lekplats, biblioteket, m.m.
Helgerna stannar vi hemma eftersom min man gärna vill träffa sonen lite, han arbeter annars hela dagarna och då är helgerna heliga för honom att få tid att leka med sonen.
Ibland, som nu efter långhelger kan jag tycka att det är trist att han inte har syskon eller någon granne att leka med, för jag kan känna själv att både jag och mannen börjar tycka det är lite mycket att leka tiger, indian och båt hela dagarna. Sonen leker iofs bra själv stundtals, men allra helst vill han ha oss med i leken. Jag försöker se till att han är med på allt det vi gör, ska vi städa får han vara med på det, ska vi fixa i trädgården får han en sekatör och sin skottkärra, och han är nästan alltid med mig och lagar mat.
Under detta året (och framför allt under sommaren) kommer jag att försöka se till att vi får mer kontakt med grannarna så att han kan leka med de barnen i framtiden, för jag tror inte att han har så jättestort behov än, men såklart kommer behovet bli större ju äldre han är.
Han är 4 år.