• Kryssarinnan

Hur snabb var er andra förlossning?

Denna fråga riktar sig enbart till de som fött vaginalt båda gångerna, utan större ingrepp under värkarbetet (dvs de som ej fått värkstimulerande, sugklocka etc). Detta är för att det ska vara lättare att jämföra.

Själv födde jag mitt första barn på 10 timmar från första värken. (Jag tog ingen bedövning, jag vet att t.ex. EDA kan sakta ner förloppet.)

Nu undrar jag om "alla" har en snabbare förlossning andra gången, så som man lätt får intryck av.

Skriv gärna ett lite utförligare om hur ni upplevde er andra förlossning jämfört med er första.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-22 19:27
    Ni som sprack under första förlossningen, gjorde ni det under andra också? Jag sprack iofs bara lite och fick ett stygn, men vi försöker få till ett syskon och jag är bara nyfiken på vad jag bör förvänta mig.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur snabb var er andra förlossning?
  • Fr1dlyst

Med första barnet hade jag en lång latensfas (2 dygn), men när förlossningen väl startade på riktigt med att vattnet gick så tog det 3,5 timme.

Andra barnet tog ca 2 timmar.

Axel 080415 och Ludvig 100315 <3
  • HelenaMaria

Första barnet tog 14 timmar efter vattenavgång och då hade jag innan dess känt smått onda sammandragningar i flera timmar.

Andra barnet tog runt 15 timmar från första onda sammandragningen. Hade oregelbundna men onda sammadragningar ganska länge. Krystningsfasen gick dock mycket fortare denna gång, kanske 30 minuter och det var mer tryck i värkarna än under första förlossningen.

• HelenaMaria

Kan tillägga att vattnet gick runt tre timmar innan barnet var ute under andra förlossningen.

• Mica82

Andra barnet tog exakt 2.5 h. Värkarna startade samtidigt som vattnet gick. En helt fantastiskt förlossning var det. första förlossningen var oxå snabb men inte så här snabb. Kände mig oxå mkt lugnare och tryggare denna gången. Mkt pga dyktekniken som man kan läsa mkt om här på FL.

• Jungblom

Svårt det där, jag hade ett längre men lättare värkarbete med andra.
    Första
    Från klar himmel kl 01 på natten fick jag regelbunda riktigt onda värkar var 5:e minut. Fick dock värkstimulerande det sista då jag var helt slut och helt öppen men hon fortfarande inte hade kommit ner i förlossningskanalen.
    Tog 13 h från första värk tills hon var ute.

Andra
    Började smyga sig på med svaga regelbunda värkar på BF, ca 20-30 minuter emellan. Sov hela natten utan att vakna av värkarna, fortsatte hela dagen men med 20-10 minuters mellanrum (kortare allt eftersom dagen gick) gjord fortfarande inte jätte ont. Sov natten med värkar va 10 :e minut och vaknade och behövde andas mig igenom värken men somnade om mellan varje. På morgon BF+2 så hade jag värkar var 10:e minut och blev kraftigare och längre, fattade inte att det var på gång förens det var 3-4 minuter emellan. Då ringde vi förlossningen och fick ordna barnvakt åt dottern. Då var det ca 3 h kvar innan han var ute.. Var inne på förlossningen i 1 h och 20 minuter innan det var klart, blev inskriven efter sonen var född.

• Trekidz

första förl: 30 min efter att vi kommit till sjukhuset (1h 40 min efter vattenavgång).
    andra förl: 9 min efter att vi kommit till sjukhuset (45 min efter vattenavgång). 

Alla goda ting är 3: Elias Tilde & Lovisa :)
  • Aniko

Har inte röstat eftersom jag blev igångsatt den andra gången med gel så jag vet inte om det räknades... När man sätts igång brukar dock förlossningen bli mer utdragen än om den kommit igång naturligt. 

För min del hade jag regelbundna värkar och var öppen 3 cm kl 15 (=aktiv förlossning enligt journalen) och sonen föddes 18.38.

Första gången jag födde var jag öppen 5 cm vid inskrivning kl 3 på natten och sonen föddes 10.45 nånting, så det gick mycket snabbare andra gången

men trots att det gick mycket snabbare sprack jag inte. Inte ett enda dugg.
    Sprack ytligt första gången och sys med 3 ytliga stygn. 

• Lia och bäbisen

Första barnet tog 18 timmar från första värk.
    Andra barnet var exakt samma start osv, samma förlopp så att säga, tog 6,5 timme från första värk. Bra mycket snabbare alltså!

• Lia och bäbisen

Och just det, glömde andra frågan.
    Jag sprack lite under första förlossningen, fick sy några stygn. Fick mer hjälp vid andra med t.ex varm, blöt handduk som jag upplevde hjälpte rätt mycket iaf som det kändes. Fick en liten "reva" som inte behövdes sys och det var jag glad för !=)

• Alvi

Svarade lite kortare tid än första.

Första barnet tog 16 timmar, andra tog 11 timmar.

Jag sprack lite med första och rätt mycket med andra MEN det var för att andra hade knytnäve uppe vid huvudet samt axeln uppdragen.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Aniko
    Alvi skrev 2011-06-26 00:42:02 följande:

Jag sprack lite med första och rätt mycket med andra MEN det var för att andra hade knytnäve uppe vid huvudet samt axeln uppdragen.
    Även min son kom ut som en liten Stålmannen men otroligt nog sprack jag inte ändå vilket jag är tacksam för. Slapp sitta i duschen och kissa efteråt.
  • Alvi
    Alvi skrev 2011-06-26 00:42:02 följande:

Tillägg:

Förloppen var väldigt lika - startade med värkar "pang bom" på morgonen och sen bara fortsatte det framåt tills krystvärkar och sen var bebbarna ute.

Hade ingen bedövning någon av gångerna.
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Mica82

Tillägg. Med första fick jag sys 2 ytliga stygn och med andra behövde jag inte sys någonting trots snabb förlossning.

• Sjejn

Första tog 10 timmar från första värken (blev regelbundna bara någon timme senare), andra två timmar och tjugo minuter från första känningen - vattnet gick utan förvarning, direkt därefter hade jag regelbundna värkar med tre minuters mellanrum. Eftersom han föddes med handen vid huvudet och var ganska stor blev dock själva krystandet långt, över en halvtimme innan de gjorde ett litet klipp så att han kom ut. Jag sprack inget alls med första barnet och med andra blev det då fyra små stygn efter klippet, inget annat.

• Knabbo

1:a barnet tog ca 60 timmar från värkstart tills hon var ute, sprack lite och fick sy fem stygn..var på förlossningen i 13,5 timme innan hon tittade ut

2:a tog 4,5 timme från värkstart till han kom...hann inte in till förlossningen, kom hemma i vardagsrummet på ambulansbåren...sprack inget, endast lite "skribbsår" som bm sa :)

Svar på tråden Hur snabb var er andra förlossning?