• Puff Mummy

Är dagens barn lite gränslösa?

Hade kalas i helgen för mina 5-åringar. 

1. Efter presentöppning sätter barnen sig till bords. Det bjuds på saft, bullar, Ballerinakex och Singoallakex (i mängder, skall tilläggas). Detta skulle sedan följas av glass i strut, med strössel och olika topping, som vi hade förberett ute i köket. Mitt i bull-festen säger en kille högt och ljudligt: "Det här var det dåligaste kalaset jag har varit på, ingen glass och ingen tårta!!!!!" Jag och maken bara gapade. Sedan fick de glasstrutarna och då blev ungen tyst och nöjd.

2. Under fikat tappar en 3,5 åring en kaka på golvet och beordrar mig att ta upp det. Vi känner inte varandra sedan tidigare och jag bad henne (vänligt men förvånat) att plocka upp kakan själv. 

3. När min man ska sätta på skorna på en kille för att vi ska gå ut, kommer en annan kille (som aldrig har träffat min man förut) och boxar maken några gånger i magen. Maken, som står på knä och försöker knyta den andre killens skor, ber den som slår att sluta. Han flinar och FORTSÄTTER, maken säger till på skarpen att han ska sluta slå honom. Då flinar han, backar lite och gör några luftslag. 

4. En tjej (5 år drygt) vill inte vara med på några aktiviteter, utan vill springa och gömma sig. Fine by me, (hon dök upp varenda gång lite senare och ville trots allt var med), men när vi är utomhus och ska gå in ber jag henne att i alla fall komma in eftersom det är lite svårt för mig att passa henne ute. Hon sitter och surar och säger att hon inte vill gå in och inte vill ha presenten hon fick i skattjakten (ett fint block och glittriga klistermärken). Jag frågar henne vänligt om hon vill sitta kvar ute: Nä, det vill jag inte heller! Efter mycket om och men kommer hon iallafall in, trumpen som få. Henne har jag inte heller träffat tidigare. Och - visst - jag förstår att alla presenter inte uppskattas av alla, men att få ett för mig okänt trotsbarn på halsen hade jag inte räknat med. Sen ville hon naturligtvis ha presenten iallafall.

Jisses säger jag.

ps jag förbehåller mig att även mina kids gör knasiga saker , men jag blev faktiskt lite förvånad över hur vissa barn som man aldrig har träffat förr agerar. Man kan inte annat än att tycka synd om tex tjejen i exempel 4, hon ville uppenbarligen inte gå på kalas (eller ville hon det?)

• Svar på tråden Är dagens barn lite gränslösa?
  • morochmer
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-28 15:34:02 följande:
    Varför tror du inte det? Borde inte samma mängd socker påverka på ungefär samma sätt hela tiden? Det gör nämligen alla andra substanser vi känner till. Med viss variation i dos för lite olika kroppsliga förhållanden.
    morochmer skrev 2011-05-28 15:27:48 följande:
    Men vartför fortsätta diskutera sinsemmellan du och jag. Vad kan det leda till. Du vill försöka övertala mig om något jag inte kommer accepteraFlört
    Så du menar att inget kan få dig att ändra åsikt i den här frågan? Tycker du att det är en vettig inställning?
    Jag är överkäkännslig/allergisk mot flera födoämnen och om jag får i mig något av det så påverkar det inte mig lika jämt. Så jag tror inte att det stämmer.
    Jag kommer inte ändra uppfattning om hur jag min kropp har fungerat hittils, nej. Oavsätt vad du lägger fram.
    Ja, jag tycker det är en vettig inställning.

Kroppen är som naturen-oberäknelig.
  • CallGirl

Kan inte sockret handla om hur det påverkar när man får lågt blodsocker? Min stora tjej blir knäpp av sötsaker för att hon äter och får sedan en blodsockerdipp vilket gör henne arg och irriterad, precis som när hon är hungrig. Det yngre barnet blir däremot speedat, precis som på samma sätt som när hon blir hungrig.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    morochmer skrev 2011-05-28 15:37:27 följande:
    Jag är överkäkännslig/allergisk mot flera födoämnen och om jag får i mig något av det så påverkar det inte mig lika jämt. Så jag tror inte att det stämmer.
    Som sagt, med vissa variationer. Men att helt avfärda att det skulle kunna var psykiskt i grund av det finns det vad jag kan se inget stöd för alls.

Du tror att det är fysiskt och det är möjligt att det är så, men du stänger dig ju helt för andra förklaringar som passar minst lika bra in.
    Jag kommer inte ändra uppfattning om hur jag min kropp har fungerat hittils, nej. Oavsätt vad du lägger fram.
    Det är ingen som har påstått att du ska ändra uppfattning, frågan är om du är villig att göra det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • morochmer
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-28 15:42:30 följande:
    Som sagt, med vissa variationer. Men att helt avfärda att det skulle kunna var psykiskt i grund av det finns det vad jag kan se inget stöd för alls.

Du tror att det är fysiskt och det är möjligt att det är så, men du stänger dig ju helt för andra förklaringar som passar minst lika bra in.
    Det är ingen som har påstått att du ska ändra uppfattning, frågan är om du är villig att göra det.
    I mitt specifika fall. så är jag övertygad om att dte är rent fysiskt. Och i många andras med. Men jag tror säkert att det som undersökningen visade kan vara på det sätt du föreslår i många fall.
    Jag är inte villig att ändra uppfattning bara för att du har en annan uppfattning. Men jag är alltid öppen för ny kunskap.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    morochmer skrev 2011-05-28 15:47:56 följande:
    I mitt specifika fall. så är jag övertygad om att dte är rent fysiskt. Och i många andras med. Men jag tror säkert att det som undersökningen visade kan vara på det sätt du föreslår i många fall.
    Men varför tror du det? Vad är det som gör att du avfärdar en annan förklaring?
    Jag är inte villig att ändra uppfattning bara för att du har en annan uppfattning. Men jag är alltid öppen för ny kunskap.
    Jag har ingen annan uppfattning, jag föreslår ett annat perspektiv och jag förstår inte hur du har kunnat utesluta det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Machapuchare

Jag blir lite förvånad över att ni bjudit barn som ni aldrig träffat förut och att de då är på kalaset utan föräldrar. Om mitt barn gick på kalas hos någon vars föräldrar han aldrig hade träffat förut skulle han nog också känna sig väldigt osäker och kunna göra konstiga saker.

• morochmer
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-28 15:51:59 följande:
    Men varför tror du det? Vad är det som gör att du avfärdar en annan förklaring?
    Jag har ingen annan uppfattning, jag föreslår ett annat perspektiv och jag förstår inte hur du har kunnat utesluta det.
    Jag avvfärdar din teori för att jag känner min egen kropp. Har du ingen uppfattning? jag tolkar det som att du helt avfärdar det jag känner mig övertygad om. utan att själv ens ha någon erfarenhet av det. har jag fel?

Eller du behöver inte svara. Diskussionen leder ingen vart.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    morochmer skrev 2011-05-28 15:56:01 följande:
    Jag avvfärdar din teori för att jag känner min egen kropp.
    Men vad är det som gör att du så säkert kan säga att det inte är psykiskt?

Jag kan bara gå till mig själv, jag anser att jag blir pigg av koffeinfyllda drycker men jag vet också att det mycket väl kan vara psykiskt. Det gör mig inget eftersom jag tycker att Red Bull är gott och att jag upplever att jag blir piggare ganska direkt även om jag vet att koffein tar längre tid på sig än så för att verka.

Det är inlärda beteende och förväntningar och jag förstår som sagt inte hur du kan avfärda det helt.
    Har du ingen uppfattning? jag tolkar det som att du helt avfärdar det jag känner mig övertygad om. utan att själv ens ha någon erfarenhet av det. har jag fel?
    Jag anser att du på grunder som inte är mer än en tro och en redan etablerad uppfattning avfärdar forskning. Om du läser vad jag skrivit så ser du klart och tydligt att det jag ifrågasätter är din fasta position, jag vet inte om det är kroppsligt eller psykiskt i ditt fall och ärligt talat bryr jag mig inte särskilt mycket men jag tycker att man ska vara öppen för att det kan vara både kroppsligt och psykiskt.
  • Jamo

De flesta barn funkar som psykopater och narcissister :) Innan dom kommer på att universium inte kretsar kring dom själva är dom på detta sätt. Tror absolut inte det är något speciellt ovanligt, alla är det inte men en hel del. Min broders lilla härjar friskt och har inte mycket med uppfostringen att göra. De stora syskonen i familjen har uppfostrats på samma sätt och är hur trevliga och omtänksamma som helst.

• sextiotalist
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-28 16:33:41 följande:
    Men vad är det som gör att du så säkert kan säga att det inte är psykiskt?

Jag kan bara gå till mig själv, jag anser att jag blir pigg av koffeinfyllda drycker men jag vet också att det mycket väl kan vara psykiskt. Det gör mig inget eftersom jag tycker att Red Bull är gott och att jag upplever att jag blir piggare ganska direkt även om jag vet att koffein tar längre tid på sig än så för att verka.

Det är inlärda beteende och förväntningar och jag förstår som sagt inte hur du kan avfärda det helt.
    Har du ingen uppfattning? jag tolkar det som att du helt avfärdar det jag känner mig övertygad om. utan att själv ens ha någon erfarenhet av det. har jag fel?
    Jag anser att du på grunder som inte är mer än en tro och en redan etablerad uppfattning avfärdar forskning. Om du läser vad jag skrivit så ser du klart och tydligt att det jag ifrågasätter är din fasta position, jag vet inte om det är kroppsligt eller psykiskt i ditt fall och ärligt talat bryr jag mig inte särskilt mycket men jag tycker att man ska vara öppen för att det kan vara både kroppsligt och psykiskt.
    Pavlos Hundar...
  • Themis
    Machapuchare skrev 2011-05-28 15:53:57 följande:
    Jag blir lite förvånad över att ni bjudit barn som ni aldrig träffat förut och att de då är på kalaset utan föräldrar. Om mitt barn gick på kalas hos någon vars föräldrar han aldrig hade träffat förut skulle han nog också känna sig väldigt osäker och kunna göra konstiga saker.
    Om man aldrig bjuder nån man inte känner på fest, hur ska man då få nya vänner? Låter lite bakvänt...

Vi kanske inte känner barnen, men vår son träffar dem ju varje dag i skolan, och om han då vill ha dem på sin fest vore det väl konstigt att inte bjuda dem?
    Selfishness is not living as one wishes to live, it is asking others to live as one wishes to live. ~Oscar Wilde~
  • caliningrad

Hej!
    Det later vidrigt.
    Vi bor nu i Bangkok dar alla barn jag har traffat ar faktiskt bra uppfostrade och jag ar mycket radd for att flytta tillbaka till Sverige. Kanner att min dotter (snart 4) inte kommer att klara o-uppfostrade barn och kommer att bli mobbad jamt.

En anekdot som hande forra veckan:

pa min dotters skola finns en annan svensk mamma och en japansk mamma, var barn ar 5 ar och gar i samma klass.

Den svenska mamman sager:
    "min pojke lysnnar aldrig pa mig" (kan bara instamma - han ar precis som de barn du beskriver - skulle inte bjuda honom pa min dotters kalas...)

Den japanska mamman  svarar:
    "men varfor slar du inte honom nar han beter sig sa"

Jaja ni tycker sakert att den japanska mamman har helt fel. Faktumet ar att hon har jattegulliga barn som jag garna later min dotter leka med! 

• Jeluni
    caliningrad skrev 2011-06-02 04:38:31 följande:
    Hej!
    Det later vidrigt.
    Vi bor nu i Bangkok dar alla barn jag har traffat ar faktiskt bra uppfostrade och jag ar mycket radd for att flytta tillbaka till Sverige. Kanner att min dotter (snart 4) inte kommer att klara o-uppfostrade barn och kommer att bli mobbad jamt.

pa min dotters skola finns en annan svensk mamma och en japansk mamma, var barn ar 5 ar och gar i samma klass.

"min pojke lysnnar aldrig pa mig" (kan bara instamma - han ar precis som de barn du beskriver - skulle inte bjuda honom pa min dotters kalas...)

Jaja ni tycker sakert att den japanska mamman har helt fel. Faktumet ar att hon har jattegulliga barn som jag garna later min dotter leka med! 
    Kuvade barn kanske. Det är ju inte automatiskt ett kvitto på att barn mår bra för att de är fogliga.  Dessutom är barn olika, vilket verkar vara svårt att förstå på FL. Mina tre barn är helt olika när det gäller uppförande trots att de har samma föräldrar och samma uppväxtmiljö.
    TS- du ska nog inte ta saker så personligt när det handlar om barn. De flesta barnen var ju helt ok eller hur?
  • caliningrad
    Jeluni skrev 2011-06-02 06:56:13 följande:
    Kuvade barn kanske. Det är ju inte automatiskt ett kvitto på att barn mår bra för att de är fogliga.  Dessutom är barn olika, vilket verkar vara svårt att förstå på FL. Mina tre barn är helt olika när det gäller uppförande trots att de har samma föräldrar och samma uppväxtmiljö.
    TS- du ska nog inte ta saker så personligt när det handlar om barn. De flesta barnen var ju helt ok eller hur?
    jaja, daligt uppfostrade barn mar bra, de visar sin egen personlighet osv....

De visar mest att de har fatt vara i centrum jamt, och fatt alldeles for mycket uppmarksamhet.

TS beskriver fenomenet pa ett utmarkt satt tycker jag. 
  • Themis
    caliningrad skrev 2011-06-02 08:28:32 följande:
    jaja, daligt uppfostrade barn mar bra, de visar sin egen personlighet osv....

De visar mest att de har fatt vara i centrum jamt, och fatt alldeles for mycket uppmarksamhet.

TS beskriver fenomenet pa ett utmarkt satt tycker jag. 
    Jag håller inte riktigt med om det.

Min son har fått uppmärksamhet av svärmor varenda sekund sedan han föddes (delvis till vår förtvivlan) och lärarna är stormförtjusta i att han är så artig, säger tack och varsågod etc (för det gör inte de andra barnen av idag, säger dom).

Medan klasskamraten som har två småsyskon och aströtta föräldrar förmodligen aldrig får nån egen uppmärksamhet, och då verkligen är den som hoppar, skriker, gapar, knuffas och retas för att synas på alla kalas jag har sett honom på.
    Selfishness is not living as one wishes to live, it is asking others to live as one wishes to live. ~Oscar Wilde~
  • caliningrad
    Themis skrev 2011-06-02 08:42:12 följande:
    Jag håller inte riktigt med om det.

Min son har fått uppmärksamhet av svärmor varenda sekund sedan han föddes (delvis till vår förtvivlan) och lärarna är stormförtjusta i att han är så artig, säger tack och varsågod etc (för det gör inte de andra barnen av idag, säger dom).

Medan klasskamraten som har två småsyskon och aströtta föräldrar förmodligen aldrig får nån egen uppmärksamhet, och då verkligen är den som hoppar, skriker, gapar, knuffas och retas för att synas på alla kalas jag har sett honom på.
    jo det haller jag med om naturligtivis. icke-tillrackligt narvarande foraldrar (och tyvarr i de flesta fallen beror det pa det moderna livet och inte pa sjalva foraldrarna) ar ett annat stort problem.

Jag ser det i min systers familj dar alla 3 barn (15-13-6) ar oftast ensamma hela veckan! mycket sorgligt 
  • k girl
    caliningrad skrev 2011-06-02 04:38:31 följande:
    Hej!
    Det later vidrigt.

Tja, flyttar du till Sverige och slår din dotter så har du nog skäl att vara nervös.
  • kattis1234

@ Morochmer. Du förefaller vara en lågt utbildad person som avfärdar vetenskap med hänvisning till att dig själv. DU är ingen tillräcklig population för att på vetenskapliga grunder avfärda sockrets faktiska inverkan. Din hänvisning till din kropp är det samma som att utifrån din ögonhorisont dra slutsatsen att jorden är platt för att från "ditt perspektiv" så upplever du den som platt. Trots att vetenskapen säger att den är rund. Och därtill säga att inget kan övertyga dig. Tvärtemot vad du säger saknar du både vilja och förmåga att ta in ny kunskap. Endast en icke-akademiker förhåller sig till vetenskap på det sätt du gör.

Du måste sakna behov att någonsin uppsöka läkare, för du vet ju att ställa diagnos på dig själv. Eller så kommer du till en läkare och berättar vad som är fel på dig och säger vilken behandling du skall ha.

Svar på tråden Är dagens barn lite gränslösa?