Är dagens barn lite gränslösa?
Hade kalas i helgen för mina 5-åringar.
1. Efter presentöppning sätter barnen sig till bords. Det bjuds på saft, bullar, Ballerinakex och Singoallakex (i mängder, skall tilläggas). Detta skulle sedan följas av glass i strut, med strössel och olika topping, som vi hade förberett ute i köket. Mitt i bull-festen säger en kille högt och ljudligt: "Det här var det dåligaste kalaset jag har varit på, ingen glass och ingen tårta!!!!!" Jag och maken bara gapade. Sedan fick de glasstrutarna och då blev ungen tyst och nöjd.
2. Under fikat tappar en 3,5 åring en kaka på golvet och beordrar mig att ta upp det. Vi känner inte varandra sedan tidigare och jag bad henne (vänligt men förvånat) att plocka upp kakan själv.
3. När min man ska sätta på skorna på en kille för att vi ska gå ut, kommer en annan kille (som aldrig har träffat min man förut) och boxar maken några gånger i magen. Maken, som står på knä och försöker knyta den andre killens skor, ber den som slår att sluta. Han flinar och FORTSÄTTER, maken säger till på skarpen att han ska sluta slå honom. Då flinar han, backar lite och gör några luftslag.
4. En tjej (5 år drygt) vill inte vara med på några aktiviteter, utan vill springa och gömma sig. Fine by me, (hon dök upp varenda gång lite senare och ville trots allt var med), men när vi är utomhus och ska gå in ber jag henne att i alla fall komma in eftersom det är lite svårt för mig att passa henne ute. Hon sitter och surar och säger att hon inte vill gå in och inte vill ha presenten hon fick i skattjakten (ett fint block och glittriga klistermärken). Jag frågar henne vänligt om hon vill sitta kvar ute: Nä, det vill jag inte heller! Efter mycket om och men kommer hon iallafall in, trumpen som få. Henne har jag inte heller träffat tidigare. Och - visst - jag förstår att alla presenter inte uppskattas av alla, men att få ett för mig okänt trotsbarn på halsen hade jag inte räknat med. Sen ville hon naturligtvis ha presenten iallafall.
Jisses säger jag.
ps jag förbehåller mig att även mina kids gör knasiga saker , men jag blev faktiskt lite förvånad över hur vissa barn som man aldrig har träffat förr agerar. Man kan inte annat än att tycka synd om tex tjejen i exempel 4, hon ville uppenbarligen inte gå på kalas (eller ville hon det?)