• Anonym (mammisen)

Ni som vet vad som gäller gällande kontaktfamilj

Ska fatta mig kort. Har barn i kontaktfamilj 1 grr/månad. 2 av 4 har det blivit av. Nu 2 grr i rad så har denna familj sagt ifrån av anledningar som tex att jag ska med min dotter på pciknick så jag kan inte.
    Det här känns inte bra och jag undrar förstås om denna familj får betalt ändå?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-24 21:33
    KONTAKTFAMILJEN har sagt ifrån.........som det står....av anledning tex att kontaktfamiljen ska ta SIN dotter¨på picknick och det är ju just sånt som mitt barn behöver....står klart och tydligt i papper om syftet med kontaktfamiljen..som även vi tillsammans med handläggaren hade möte om innan.

• Svar på tråden Ni som vet vad som gäller gällande kontaktfamilj
  • Anonym (mammisen)

stockholm, ringer såklart soc. familjen har jag pratat mycket med, men får inga vettiga svar, utan verkar bara ha tagit på sig något som inte. kontaktfamiljen består av 1 vuxen och barn...denna vuxna har jag och mitt barn känt länge, men den vuxna har verkligen förändrats och från att mitt barn älskat denna person från dagis start till att ha stor ångest för att träffa personen....konstigt..

• nettan 70
    Anonym (mammisen) skrev 2011-05-25 18:22:11 följande:
    stockholm, ringer såklart soc. familjen har jag pratat mycket med, men får inga vettiga svar, utan verkar bara ha tagit på sig något som inte. kontaktfamiljen består av 1 vuxen och barn...denna vuxna har jag och mitt barn känt länge, men den vuxna har verkligen förändrats och från att mitt barn älskat denna person från dagis start till att ha stor ångest för att träffa personen....konstigt..
    Det låter ju inte alls bra,
    Vi var kontaktfamilj för något år sedan åt en liten tjej det var jätte kul.
    Trots att uppdraget är slut så träffas vi regelbundet än idag.
    Det är härligt att se vilken underbar liten tonåring hon blivit.

Hoppas det löser sig för er,
    Mitt råd är att försöka byta familj.
  • Anonym (kontaktfamilj)
    Anonym (mammisen) skrev 2011-05-25 18:22:11 följande:
    Har ditt bar,som du skriver,ångest för att träffa personen,borde du inte skicka barnet dir nåt mera,det är min åsikt!

Jaga din handledare tills du får tag på denna,och berätta allt.

Be sedan om en NY kontaktfamilj!
  • Anonym

Hej TS! Har inte läst alla inlägg men vi är både kontakfamilj åt en 4-åring samt har en familjehemsplacering hos oss. 4-åringen är hos oss en helg i månaden (fre em -sön em) + en vardagsnatt enligt avtal med bio-föräldrar och Soc. Så här gör vi:
    Tillsammans med familjen bokar vi upp 3-4 helger i taget då barnet är hos  oss, de helgerna skriver vi upp i almanacksblad som vi kopierar och ger familjen. Vi har en överenskommelse att när vi bokat en helg så är den helgen så att säga "låst" vi flyttar alltså inte på helgen annat än vid sjukdom. Detta har fungerat bra för oss i 2 år nu! Du ska kontakta Soc om din kontaktfamilj inte följer det som är uppgjort mellan er via Soc (ni måste ju ha fått ett skriftligt avtal från Soc?). Ang betalning till oss som kontaktfamilj så fungerar det så här i vår kommun: Vi får blanketter där vi ringar in vilka datum barnet varit hos oss och är det röda dagar ska det  speciellt markeras dessa blanketter skickas in månadsvis och vi får betalt retroaktivt, vi brukar få ut ca 1000kr efter skatt per månad ( berättar det eftersom alla i sådan här trådar alltid undrar över hur mycket pengar man får) de månader jag kommit ihåg att skicka in blankettenGlad!

• morochmer
    Anonym skrev 2011-05-25 22:26:11 följande:
    vi brukar få ut ca 1000kr efter skatt per månad ( berättar det eftersom alla i sådan här trådar alltid undrar över hur mycket pengar man får) de månader jag kommit ihåg att skicka in blankettenGlad!
    Hahaha, så vi är inte ensamna. Vi har fasta helger men all tid utöver det ska skriva ned och skicka in men det blir aldrig av. Jag tror att betalningen generellt inte är viktig för kontaktfamiljer.

TS-hur går det?
  • Anonym (mammisen)

Idag fick jag reda på att ett möte med chefen samt kontaktfamiljen jag och en till ska ha ett möte, denna en till har förmedlat att det även uteblev ännu en gång. Tid för mötet är inte fastställt. Men eftersom mitt barn träffar denna person dagligen från kontaktfamiljen så måste det bli ett bra avslut....känns ju inte så bra att det ska bli ännu värre på förskolan än var det redan är. Så vi får se....riktigt ledsen är jag, jag trodde verkligen att det var det bästa med denna familj, eftersom det står i papprerna att mitt barn SKA ha kontaktfamilj så ville jag göra det bästa, men det blev fel....

• Anonym (kontaktfamilj)
    Anonym (mammisen) skrev 2011-05-26 11:54:18 följande:
    Idag fick jag reda på att ett möte med chefen samt kontaktfamiljen jag och en till ska ha ett möte, denna en till har förmedlat att det även uteblev ännu en gång. Tid för mötet är inte fastställt. Men eftersom mitt barn träffar denna person dagligen från kontaktfamiljen så måste det bli ett bra avslut....känns ju inte så bra att det ska bli ännu värre på förskolan än var det redan är. Så vi får se....riktigt ledsen är jag, jag trodde verkligen att det var det bästa med denna familj, eftersom det står i papprerna att mitt barn SKA ha kontaktfamilj så ville jag göra det bästa, men det blev fel....
    _Måsste_ du ha kontaktfamilj till ditt barn?

Varför då?
  • Anonym (mammisen)
    Anonym (kontaktfamilj) skrev 2011-05-26 16:48:25 följande:
    _Måsste_ du ha kontaktfamilj till ditt barn?

Varför då?
    Ja jag måste pga av att jag har inget nätverk, samt varit me om traumatiska saker. Jag är en bra mamma säger dom så det finns inget lvu eller liknande, men för mitt barns skull som inte får leka med sina kompisar pga vissa orsaker...kompisarnas föräldras tro gör att dom förbjuder barnen att leka på fritiden med mitt barn. Så syftet med kontaktfamilj är att mitt barn inte ska vara bara bunden till mig, utan få träffa andra vuxna, barn på ett bra sätt. Ut på aktiviteter då jag inte alltid klarar det på egen hand pga mitt mående efter vad som hänt oss som jag inte går in på. Jag har dagarna fulla...samma rutiner.....jag har inget liv mer än att jag älskar mitt barn. Jag lever för mitt barn men vill ge mitt barn och mig själv ett liv värt att leva. Jag vill vara en av alla andra....men ingen förälder tittar åt vårt håll, svarar när jag säger hej. Jag är så ensam och har inte en familj som stöttar, har ju dessutom förlorat 2  fullt friska barn....
  • smulpaj01
    Anonym (mammisen) skrev 2011-05-26 22:16:06 följande:
    Ja jag måste pga av att jag har inget nätverk, samt varit me om traumatiska saker. Jag är en bra mamma säger dom så det finns inget lvu eller liknande, men för mitt barns skull som inte får leka med sina kompisar pga vissa orsaker...kompisarnas föräldras tro gör att dom förbjuder barnen att leka på fritiden med mitt barn. Så syftet med kontaktfamilj är att mitt barn inte ska vara bara bunden till mig, utan få träffa andra vuxna, barn på ett bra sätt. Ut på aktiviteter då jag inte alltid klarar det på egen hand pga mitt mående efter vad som hänt oss som jag inte går in på. Jag har dagarna fulla...samma rutiner.....jag har inget liv mer än att jag älskar mitt barn. Jag lever för mitt barn men vill ge mitt barn och mig själv ett liv värt att leva. Jag vill vara en av alla andra....men ingen förälder tittar åt vårt håll, svarar när jag säger hej. Jag är så ensam och har inte en familj som stöttar, har ju dessutom förlorat 2  fullt friska barn....
    Hur har du förlorat barnen? Har dem gått bort? Du behöver såklart inte svara om det är känsligt för dig.

Önskar dig och ditt barn all lycka till!
  • Anonym (mammisen)

Ja kan berätta, klart det är känsligt och smärtan är obeskrivlig, men jag är ju lyckligt lottad som har en underbar 5 åring...Jag måste tänka så, jag måste tänka på att mitt levande barn lever och jag älskar mitt barn. Att inte sorgen ska få mitt barn att känna sig värdelös, ha skuldkänslor. Jag vet att en familj förlorade sitt barn, mamman och pappan gick in i sorgen. Det äldre levande barnet pratade ofta med mig om hur ful h-n var, värdelös och inte lika bra som sitt syskon var. Oj vad ont det gjorde i mig att höra. H-n kom verkligen i kläm och så vill jag inte att mitt barn ska behöva känna.
    Mitt första då jag var super ung..under 15. Det barnet föddes för tidigt och överlevde, men dog en tid efter då jag trodde att allt hade gått bra och var så lycklig. Sen kom 2:an som lever ( flera år senare). 3:an dog i psd fullt frisk och fullgången, finns ingen förklaring till varför.

Svar på tråden Ni som vet vad som gäller gällande kontaktfamilj