• Barbamamman85

40 graders feber, när måste man åka in??

Hej!

Har en dotter på 2 år som fick pencillin för lunginflamation idag men nu ikväll har hon 40,4 grader i feber,

har aldirg haft så hög förr.

När måste man åka in till sjukhus? Försöker få i henne vatten o har gett alvedon.

Men om inte febern sjunker då?

• Svar på tråden 40 graders feber, när måste man åka in??
  • Kaosmamma

Du ger tex först Alvedon, tre timmar senare Ipren... Kom ihåg att dela lite på den, var så innan iaf då dosen är lite högre än vad de ska ha i den åldern. Det står i anvisningar och annars har de ändrat. Inga kläder på, badda med kallt vatten... Och vätska är À och O vid sjukdom! Små mängder ofta. / mamma vars barn har haft lunginflammation totalt 10 ggr. Senast nu i jan, med flera dagars inläggning..

• xXMaLoXx
    Kaosmamma skrev 2011-05-25 22:05:30 följande:
    Du ger tex först Alvedon, tre timmar senare Ipren... Kom ihåg att dela lite på den, var så innan iaf då dosen är lite högre än vad de ska ha i den åldern. Det står i anvisningar och annars har de ändrat. Inga kläder på, badda med kallt vatten... Och vätska är À och O vid sjukdom! Små mängder ofta. / mamma vars barn har haft lunginflammation totalt 10 ggr. Senast nu i jan, med flera dagars inläggning..
    Men, när det gäller alvedon så har jag alltid fått svaret att doserna är lågt räknade i själva verket. Du går ju på vikten. Åker du in på sjukhus med ett barn, så ger de oftast över den dos som står på förpackningarna. Vi har aldrig fått råd om att dela på Ipren heller. Dosering är ju som sagt efter vikt.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Kaosmamma

Pratar om Ipren, inte Alvedon, Alvedon är räknat på vikt. Var ca två år sedan jag gav Ipren till något av våra barn, två är större nu och får inte lika hög feber, minsta på två år har kroniska andningsproblem och får ej ta Ipren. Legat på sjukhus mycket med mina barn och runt 2 år har de delat av en bit på sjukhuset, och så även här hemma. Behöver inte vara så nu, de kanske har viktbaserat supparna? Det var därför jag skrev att det är möjligt att de ändrat...

• Kaosmamma

Ts: små barn kan ha hög feber utan att det är någon större fara, inte som oss vuxna när vi kommer upp i dessa grader. Hur är din dotter? Är hon kontaktbar? Får hon i sig vätska och hur andas hon? Hoppas det blir bra snart!

• maria12

Hur ha det gått`? har febern gått ner? Den brukar ju annars gå ner frammåt morgonsidan, för oss är den alltid högst på kvällen. Hoppas det blir bra snart.

• Kaosmamma
    xXMaLoXx skrev 2011-05-25 22:42:21 följande:
    Men, när det gäller alvedon så har jag alltid fått svaret att doserna är lågt räknade i själva verket. Du går ju på vikten. Åker du in på sjukhus med ett barn, så ger de oftast över den dos som står på förpackningarna. Vi har aldrig fått råd om att dela på Ipren heller. Dosering är ju som sagt efter vikt.
    Här kommer info direkt från Iprens hemsida och är nyligen uppdaterad, tror du missförstått läkarna isf. På sjukhuset när vi är inne så delas suppen innan den tas in i rummet och de lägger tillbaka den i plasten så därför kanske ni inte har tänkt på det? Sen finns det ju oral vätska också, där doserar man ju direkt efter vikt räknat i ml. Var som sagt längesedan jag gav Ipren nu, men vet att man ska dela och detta står även på förpackningen(eller rättare sagt i bipacksedeln som medföljer) som doseringsanvisning, tror faktiskt inte det står dosering på Iprens förpackning, men kan ha glömt. Så är man 2 år är en halv supp korrekt dosering. Sen får man tänka på att den smalnar av på ena sidan, men beskär på den "trubbiga delen" och måttar så det blir en halva inräknat med att den är smalare på andra sidan. Sen är ju alla mediciner baserade på vikt, men de går ju också ålder och vart man brukar ligga i för vikt i den åldern, en tvååring väger sällan tex 15 kg. Vikt och ålder går ju lite hand i hand om man inte är extrem åt något håll.

Här är länken också: http://www.ipren.se/Ipren____10950.aspx

Återigen TS, hoppas det är lugnare för skruttan! Vet hur orolig man blir!!!
  • Barbamamman85

Tack så mycket för alla tips!

Febern sjönk efter ca en timme när ja gett alvedon så då fick ja i henne rätt mycke vätska, ja baddade även pannan med blöt trasa.

Men sen på natten så steg febern igen upp till 40.5 säkert då alvedonen gick ur kroppen.

Men då fick hon en ny supp o så vädrade jag i rummet o baddade pannan o försökte få i henne vätska.

Nu på morgonen var de bara 38.3 o hon har fått sin penicillin så ja hoppas att den börjar verka snart så att hon slipper febern o inte behöver andas så tungt länger.

Men som sagt tack så mycket för svar o omtanke!

• Kaosmamma
    Barbamamman85 skrev 2011-05-26 09:28:18 följande:

Tack så mycket för alla tips!

Febern sjönk efter ca en timme när ja gett alvedon så då fick ja i henne rätt mycke vätska, ja baddade även pannan med blöt trasa.

Men sen på natten så steg febern igen upp till 40.5 säkert då alvedonen gick ur kroppen.

Men då fick hon en ny supp o så vädrade jag i rummet o baddade pannan o försökte få i henne vätska.

Nu på morgonen var de bara 38.3 o hon har fått sin penicillin så ja hoppas att den börjar verka snart så att hon slipper febern o inte behöver andas så tungt länger.

Men som sagt tack så mycket för svar o omtanke!

Vad skönt. Usch vad otroligt jobbigt med en sådan hög feber. Håller tummarna att d et inte går upp lika mycket, men det kan ju göra det några kvällar innan sjuldomen verkligen börjar gå ur. Men nu har hon penicillin och det är bra.
  • xXMaLoXx
    Kaosmamma skrev 2011-05-26 08:22:51 följande:
    Här kommer info direkt från Iprens hemsida och är nyligen uppdaterad, tror du missförstått läkarna isf. På sjukhuset när vi är inne så delas suppen innan den tas in i rummet och de lägger tillbaka den i plasten så därför kanske ni inte har tänkt på det? Sen finns det ju oral vätska också, där doserar man ju direkt efter vikt räknat i ml. Var som sagt längesedan jag gav Ipren nu, men vet att man ska dela och detta står även på förpackningen(eller rättare sagt i bipacksedeln som medföljer) som doseringsanvisning, tror faktiskt inte det står dosering på Iprens förpackning, men kan ha glömt. Så är man 2 år är en halv supp korrekt dosering. Sen får man tänka på att den smalnar av på ena sidan, men beskär på den "trubbiga delen" och måttar så det blir en halva inräknat med att den är smalare på andra sidan. Sen är ju alla mediciner baserade på vikt, men de går ju också ålder och vart man brukar ligga i för vikt i den åldern, en tvååring väger sällan tex 15 kg. Vikt och ålder går ju lite hand i hand om man inte är extrem åt något håll.

Här är länken också: www.ipren.se/Ipren____10950.aspx

Återigen TS, hoppas det är lugnare för skruttan! Vet hur orolig man blir!!!
    Nu minns jag vad som sades och hur vi gjorde, ger ju inte febernedsättande så ofta. Vi fick rådet att ge en hel supp Ipren för att ta udden av febern, eftersom maxdosen räknades på dygnet om man säger. Vi kunde antingen ge 1 dos x2 eller 1/2 dos x4. Jag fick lite hjärtsnörp ett tag att vi skulle ha överdoserat. Dessutom så har vi inte behövt ge mer en en supp Ipren per sjukdomstillfälle så att säga och det har varit inför natten. Annars har vi använt alvedon enligt doseringsanvisningar.

Hoppas också att skruttan har kryat på sig, man känner sig så maktlös när ens små är sjuka. Man önskar att man kunde ta över så de slapp.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • segelviken

Hej!

Jag har en fråga som många säkert har svaret på. Hur kommer det sig att alla här är så snabba med att försöka få ner febern? Min flicka har nu 39.4 och jag hade tänkt att vänta ut det så länge hon inte verkar lida mycket av det. Jag får gör mig att febern även är något bra. Har jag fel?

Mvh,

mamma till en i vanliga fall frisk tvååring

• Minxy
    segelviken skrev 2015-05-10 23:22:45 följande:

Hej!

Jag har en fråga som många säkert har svaret på. Hur kommer det sig att alla här är så snabba med att försöka få ner febern? Min flicka har nu 39.4 och jag hade tänkt att vänta ut det så länge hon inte verkar lida mycket av det. Jag får gör mig att febern även är något bra. Har jag fel?

Mvh,

mamma till en i vanliga fall frisk tvååring

Nej, du har inte fel. Feber i sig är absolut inte farligt (om det inte handlar om 41 grader eller mer). Däremot om barnet är så påverkat av febern att det inte ens vill dricka/inte beter sig normalt/verkar väldigt medtaget så kan det vara bra att snabbt få ner febern och se till att barnet dricker.

Min son (nu 7 år) hade väldigt ofta hög feber när han var liten, alltid mellan 39,5-40,9 grader. Jag ringde till 1177 en gång när han hade 40,9 grader, men dom lugnade mig och sa att jag kunde varva Ipren och alvedon, ge honom isglass och ha svalt i rummet.
Svar på tråden 40 graders feber, när måste man åka in??