• Saian

    Ska sluta nattamma men behöver tips o råd.

    Ska sluta nattamma min dotter som är 15 månader. Hon har alltid haft fri tillgång till maten under natten och snuttar en hel del för att somna om. Det stör mig inte jättemycket men jag skulle vilja att hon åt bättre på dagarna och ett led i att få upp aptiten borde vara att äta mindre på natten.

    Planen jag gjorde upp var att inte amma henne till sömns som jag alltid gjort innan utan ge henne välling och ligga bredvid, klappa, sjunga och krama.

    Sagt och gjort och läggningen tog en halvtimme av frustration och ilska men sen somnade hon kind mot kind med mig. Underbart! Hon vaknade igen 2,5 timma senare och var riktigt ledsen och jag kände att det var tortyr för oss båda men höll ändå ut i 20 minuter och hon somnade om. Sen tänkte jag att hon kanske blir hungrig under natten för hon är ju van att få äta och snutta hur mycket som helst så resten av natten fick hon tutten, totalt ca 4 gånger.

    Jag är lite rådvill här... Tror definitivt att jag kan sluta nattamma genom att vara nära henne och finnas där, men är orolig för att det kanske blir lite drastiskt att gå ner från 8 tuttningar till noll under natten. Hon kommer ju säkert att va hungrig eftersom hon är van vid att äta på natten, för att inte tala om mina tuttar som höll på att sprängas vid kl ett när hon äntligen fick amma lite igen.

    Kan man göra såhär? Förstår hon varför hon får tutte ibland och ibland inte (typ vart 5:e timme istället för när hon känner för det)? Eller måste jag vara konsekvent och neka tutte hela natten för att hon ska förstå?

    Vad tror ni och hur har ni gjort? 

  • Svar på tråden Ska sluta nattamma men behöver tips o råd.
  • WTF

    Jag sitter i precis samma situation som er, lilleman är 17 månader och både sövs med amning och nattammas. Jag började i förra veckan med att söva honom utan tutte, han fick amma en stund sedan sa jag att tuttarna var trötta och ville nana vilket han gick med på med vissa protester och gråt. Han somnade till slut gråtandes men nästa kväll gick mycket bättre. Sedan blev han sjuk och då blev det lite hit och dit med sömnen och mycket amning eftersom han helt slutade äta. Igår var han frisk men då var vi iväg på kvällen så han somnade i bilen. Men så idag tänkte jag att han skulle somna utan tutten till middagsvilan- himmel och pannkaka vilken katastrof. Efter en och en halv timma slocknade han av ren utmattning. Efter ungefär 20 min släppte jag ut hundkraken som började skälla och lilleman vaknade. Ville då försöka söva utan tutte men han fick fullständig panik, när han lugnat sig lite fick han tutte och somnade om men kunde bara sova med tutten, så fort jag tog bort den blev han väldigt orolig. 

    Vad tror ni, är han inte redo än? Han äter och dåligt med riktig mat om dagarna så min förhoppning är ju att han skall börja äta bättre. Är han med pappa eller någon annan somnar han utan problem om dagarna men blir nästan hysterisk om kvällarn utan tuttarna. Välling dricker han inte och har ingen napp eller snutte.


  • Saian
    vargaa skrev 2011-06-12 14:36:32 följande:
    Jag ser nu att du ju redan fått bukt med det! :) Va skönt. Roligt att du använder samma "metod".

    Jag upplever faktiskt inte att dottern blir förvirrad. Hon somnar om väldigt fort och det enda som kan vara är att hon ibland gnäller när hon inte får bröstet men bara ett par sekunder sen slår hon igen ögonen och somnar, alt tar flaskan och dricker några klunkar. Det känns väldigt naturligt tycker jag. Men det är ju säkert olika hur man upplever det, för barnen också. Jag har ju sövt henne utan bröstet regelbundet ganska länge så det kanske gör att hon inte tycker att det är så konstigt.
    Det känns skönt att vi är fler som försöker ta det i långsam takt.

    Vet kanske inte om förvirrad är rätta ordet, men numer verkar hon klart veta vad som gäller vid läggning och lägger sig tillrätta på min arm när hon stökat runt ett tag och sagt godnatt till alla saker i rummet. Flört Så ingen förvirring vid läggningen alltså utan det är mer när hon vaknar och ska somna om som det blir knöligt ibland. Jag tror att det är för att jag inte har någon klar linje, ibland får hon amma på första uppvaket (om hon sovit i fyra timmar) och ibland inte. 

    Just nu är det iofs inget större problem känner jag. Huvudsaken är att vi får in läggningen ordentligt och så tar vi det därifrån när semestrar och resor är avklarade. Glad 
  • Saian
    WTF skrev 2011-06-14 18:21:13 följande:
    Jag sitter i precis samma situation som er, lilleman är 17 månader och både sövs med amning och nattammas. Jag började i förra veckan med att söva honom utan tutte, han fick amma en stund sedan sa jag att tuttarna var trötta och ville nana vilket han gick med på med vissa protester och gråt. Han somnade till slut gråtandes men nästa kväll gick mycket bättre. Sedan blev han sjuk och då blev det lite hit och dit med sömnen och mycket amning eftersom han helt slutade äta. Igår var han frisk men då var vi iväg på kvällen så han somnade i bilen. Men så idag tänkte jag att han skulle somna utan tutten till middagsvilan- himmel och pannkaka vilken katastrof. Efter en och en halv timma slocknade han av ren utmattning. Efter ungefär 20 min släppte jag ut hundkraken som började skälla och lilleman vaknade. Ville då försöka söva utan tutte men han fick fullständig panik, när han lugnat sig lite fick han tutte och somnade om men kunde bara sova med tutten, så fort jag tog bort den blev han väldigt orolig. 

    Vad tror ni, är han inte redo än? Han äter och dåligt med riktig mat om dagarna så min förhoppning är ju att han skall börja äta bättre. Är han med pappa eller någon annan somnar han utan problem om dagarna men blir nästan hysterisk om kvällarn utan tuttarna. Välling dricker han inte och har ingen napp eller snutte.
    Hur har det gått idag?

    Jag ammar fortfarande min dotter till söms för dagsvilan eftersom jag känner att den är "lättast" att ta bort sen när jag vill sluta amma helt. Då kan jag ju gå ut o gå med vagnen eller bara vänta ut henne tills hon är supertrött. Nätterna är ju det som förmodligen påverkar aptiten mest så det är därför jag valt att börja med det men att ta det ett steg i taget. 

    Sover din son bättre när du slutade amma till sömns på kvällen? Och hur är uppvaken? 
  • Saian

    Just ja! Min dotter har inte heller napp eller snutte, har aldrig varit intressant för henne. Däremot har jag medvetet lagt samma gosedjur i sängen på kvällarna nu för att hon ska kunna få en snutte i framtiden om hon vill ha en. Glad

  • WTF
    Saian skrev 2011-06-15 21:20:37 följande:
    Hur har det gått idag?

    Jag ammar fortfarande min dotter till söms för dagsvilan eftersom jag känner att den är "lättast" att ta bort sen när jag vill sluta amma helt. Då kan jag ju gå ut o gå med vagnen eller bara vänta ut henne tills hon är supertrött. Nätterna är ju det som förmodligen påverkar aptiten mest så det är därför jag valt att börja med det men att ta det ett steg i taget. 

    Sover din son bättre när du slutade amma till sömns på kvällen? Och hur är uppvaken? 
    Han få ju amma en stund nä vi lagt oss men lagom till att han vill byta säger vi god natt till tuttarna, igår sa han knappt ett ljud men bökade runt lääänge innan han somnade. Idag däremot blev han lite ledsen när vi stängde för tuttarna men då läste vi en loten stund och sedan somnade han lugnt och fint intill mig.

    Igår sov han ingen middag och idag somnade han i bilen. Jag vet inte om jag skall börja ta bort först uppvaksmålet nu på en gång eller låta det gå ett par kvällar till med bra insomning. Problemet är att jag knappt vaknar när han ammar, får väl sova med sportbehå så jag måste vakna för att få fram den! 

    Men han sover ju helt klart bättre, längre i sträck än när han ammas till sömns. Nu har han sovit 2,5 timma och han vaknade ju oftast inom två timmar inna. Jag skall också börja med att ha ett gosedjur eller en filt, kanske både och, nära när vi nattar, verkar käckt! 

    Hur gick det själva? Hur länge väntade du med att ta bort första målet? Jag läste om en som gjorde det jobbigt för barnet att nattamma, började med att sätta sig upp så att barnet också fick sitta för att nå, sedan ställa sig på knä så barnet fick stå. Det hade varit ganska effektivt. Men som sagt, det gäller ju att JAG vaknar! 
  • Saian
    WTF skrev 2011-06-15 22:30:12 följande:
    Han få ju amma en stund nä vi lagt oss men lagom till att han vill byta säger vi god natt till tuttarna, igår sa han knappt ett ljud men bökade runt lääänge innan han somnade. Idag däremot blev han lite ledsen när vi stängde för tuttarna men då läste vi en loten stund och sedan somnade han lugnt och fint intill mig.

    Igår sov han ingen middag och idag somnade han i bilen. Jag vet inte om jag skall börja ta bort först uppvaksmålet nu på en gång eller låta det gå ett par kvällar till med bra insomning. Problemet är att jag knappt vaknar när han ammar, får väl sova med sportbehå så jag måste vakna för att få fram den! 

    Men han sover ju helt klart bättre, längre i sträck än när han ammas till sömns. Nu har han sovit 2,5 timma och han vaknade ju oftast inom två timmar inna. Jag skall också börja med att ha ett gosedjur eller en filt, kanske både och, nära när vi nattar, verkar käckt! 

    Hur gick det själva? Hur länge väntade du med att ta bort första målet? Jag läste om en som gjorde det jobbigt för barnet att nattamma, började med att sätta sig upp så att barnet också fick sitta för att nå, sedan ställa sig på knä så barnet fick stå. Det hade varit ganska effektivt. Men som sagt, det gäller ju att JAG vaknar! 
    Ja det är verkligen svårt att veta hur mycket man ska ta bort till en början. Vi vill ju få till en förändring som längre sovpass och i slutändan inget nattätandet, men samtidigt så vill vi ju inte att våra små ska få en allt för tuff övergång. Det är lite klurigt tycker jag.

    Första natten jag började med det här så tog jag ju bort både läggningsammningen och första omsomningen. Jag ångrade mig lite när jag såg hur ledsen hon var vid första uppvaket men då hade jag ju redan gett henne signalerna om att det inte skulle bli någon tutte så jag ville åtminstonde ge det en ärlig chans. Nu i efterhand tycker jag att det var bra att jag gjorde så eftersom det var lärorikt för både mig och henne. Hon behöver inte alltid tutten för att somna om, och jag behöver inte alltid bestämma på förhand om jag ska amma eller inte på första uppvaket. Däremot måste jag göra en snabb bedömning av läget och sen köra på det jag tycker verkar bäst just då.

    Tycker det är härligt att höra att du och sonen redan börjat få ordning på kvällsläggningen. Och din idé med sportbehå var rätt bra. Att ställa mig på knä osv är jag alldeles för lat för tror jag, men jag läste någonstans att man kan göra tutten äcklig istället, typ kleta på senap eller nåt annat som inte barnet gillar. Låter iofs lite kladdigt och jag tror nog min tjej skulle bli urförbannad hahaha.

    Tjejen har feber idag, så det är synd om henne. Läggningen gick superbra och jag uppskattar verkligen den halvtimmen som det tar från att vi lagt oss i sängen och läst saga tills hon somnar. Hon stökar runt, pekar på saker som jag ska säga godnatt till och sen kommer hon och lägger sig på min arm så att jag ligger sked bakom henne. Jag gungar henne lite och sjunger viskande i hennes öra. Tror det är tredje natten som gått på samma sätt så om det här är vår nya läggningsrutin så älskar jag den! Solig
  • WTF
    Saian skrev 2011-06-15 23:01:37 följande:
    Ja det är verkligen svårt att veta hur mycket man ska ta bort till en början. Vi vill ju få till en förändring som längre sovpass och i slutändan inget nattätandet, men samtidigt så vill vi ju inte att våra små ska få en allt för tuff övergång. Det är lite klurigt tycker jag.

    Första natten jag började med det här så tog jag ju bort både läggningsammningen och första omsomningen. Jag ångrade mig lite när jag såg hur ledsen hon var vid första uppvaket men då hade jag ju redan gett henne signalerna om att det inte skulle bli någon tutte så jag ville åtminstonde ge det en ärlig chans. Nu i efterhand tycker jag att det var bra att jag gjorde så eftersom det var lärorikt för både mig och henne. Hon behöver inte alltid tutten för att somna om, och jag behöver inte alltid bestämma på förhand om jag ska amma eller inte på första uppvaket. Däremot måste jag göra en snabb bedömning av läget och sen köra på det jag tycker verkar bäst just då.

    Tycker det är härligt att höra att du och sonen redan börjat få ordning på kvällsläggningen. Och din idé med sportbehå var rätt bra. Att ställa mig på knä osv är jag alldeles för lat för tror jag, men jag läste någonstans att man kan göra tutten äcklig istället, typ kleta på senap eller nåt annat som inte barnet gillar. Låter iofs lite kladdigt och jag tror nog min tjej skulle bli urförbannad hahaha.

    Tjejen har feber idag, så det är synd om henne. Läggningen gick superbra och jag uppskattar verkligen den halvtimmen som det tar från att vi lagt oss i sängen och läst saga tills hon somnar. Hon stökar runt, pekar på saker som jag ska säga godnatt till och sen kommer hon och lägger sig på min arm så att jag ligger sked bakom henne. Jag gungar henne lite och sjunger viskande i hennes öra. Tror det är tredje natten som gått på samma sätt så om det här är vår nya läggningsrutin så älskar jag den! Solig
    Läggningen gick fint ikväll, och snabbt! Han fick ingen tutte när vi la oss utan vi hade precis ammat i soffan, blev lite ledsen när vi sa god natt till tuttarna men sedan läste vi lite och helt plötsligt sov han!

    Igår kväll vaknade han första gången efter tre timmar och vi hade inte lagt oss än så då sjöng jag och klappade och efter ett lite tag sov han igen. Han vaknade dock innan jag hann gå men somnade igen snart, detta upprepades en gång till men allt som allt tog det knappa 20 min. Visst var han ledsen, men inte hysterisk och han var inte "vaken" med öppna ögon. 

    Ibland tvivlar jag på det här med att sluta nattamma, jag har alltid sagt att jag inte vill ta den striden med honom utan vänta ut honom till han själv är redo och det kommer självmant. Det gör ju mig inget eftersom jag knappt vaknar, men ungen äter ju knappt något annat. Han är snart ett och ett halvt och hans huvudsakliga matintag är amningen! Och tänk om han inte växer ifrån det utan skapar någon form av "beroende" av nattamat?

    Men det här med maten på dagen gör mig så vansinningt frustrerad, idag har han ätit en halv banan, två skivor aprikos och en makaron. Resten ammar han. Han fick tredagars-feber i helgen och har inte börjat äta igen efter det.  
  • cookie dough

    Halloj, är den här tråden aktiv fortfarande? Blev glad när jag hittade den!

    Jag planerar att sluta amma min 15 månaders, som jag även samsover med, och har gruvat mig för detta en del nu. Jag är rätt blödig, och har väldigt svårt att neka henne utten - som hon såklart älskar över allt annat.

    Skulle egentligen gärna fortsätta amma, men vi vill påbörja syskonverkstad snart och vill få i gång min ägglossning igen.

    Hur gör ni på nätterna, sover ni i "barnsäkra" outfits så barnen inte kan bryta sig in till tuttarna? Jag är van att sova barbröstad, men det är väl bara att glömma att jag kan fortsätta så under avvänjnngen...?

  • Saian

    Jodå den är fortfarande aktiv. Bara att hänga på! Jag är också rätt blödig men numera så funkar det toppen att natta lillan med välling. Resten av natten ammar jag fritt än så länge eftersom det är mycket resande o nya ställen att sova på. Det är ju det ultimata sättet att ge trygghet på. I slutet av augusti planerar vi att sätta helt stopp för nattamningen, då vi kommer va hemma en längre period.

    Tror inte du behöver inbrottsäkra kläder, men ett linne kan ju va bra så att det inte blir alltför frestande. î?

  • Saian

    Uppdatering fem månader efter trådstart: min dotter är nu 20 månader och nu är nattamningen över. Wiii! Anledningen till att jag är så glad är att det tillslut gick att vänja av henne vid tutten UTAN gråt och skrik. Jag tyckte mig märka att hon hade ont i magen på nätterna och provade att ge kolikmassage istället för att amma och vet ni? ... Det funkade!!! Hon somnar om utan tutte och utan skrik. Lycka!!!

Svar på tråden Ska sluta nattamma men behöver tips o råd.