• Iddah

    Min kompis vill adoptera min son, går det?

    Min bästa vän har blivit som en pappa för min son. Han träffar inte sin bio.pappa alls utan jag o min kompis har pojken ca 50% var.
    Jag o vännen kommer aldrig bli tillsammans o antagligen inte bo tillsammans.

    Jag vet att det finns något som heter närståendeadoption men då är det väl bara om man är sambos?
    Har sökt överallt på nätet för att finna någonstans man kan ringa o fråga om detta men utan resultat.

    Anledningen till adoptionen är, förutom att min vän vill bli pappa "papper", att jag ska veta att min son kommer till den han ser som sin far o inte till några för honom helt okända människor ifall jag går bort.

    Vet ni vart man kan vända sig för dessa frågor? Och hur går det till, om det ens är möjligt, att adoptera på detta vis?

  • Svar på tråden Min kompis vill adoptera min son, går det?
  • Tow2Mater
    varfördåför skrev 2011-06-02 16:08:13 följande:
    det är svårt att få igenom en adoption, min man ville adoptera min son och trotts att vi är gifta och har gemensamma barn, att jag har enskildvårdnad och biopappan skrev på godkännande så gick inte familjerätten med på att min man adopterade min son.
    Det låter ju riktigt vansinning! Suck, staten tror som alltid felaktigt att de vet bättre än föräldrarna själva.
  • varfördåför
    Tow2Mater skrev 2011-06-02 18:26:24 följande:
    Det låter ju riktigt vansinning! Suck, staten tror som alltid felaktigt att de vet bättre än föräldrarna själva.
    mm.. de vill säkert väl (hoppas jag) och försöker att göra allt för barnen, men ibland fattar iaf inte jag hur de tänker.
    nepp... kan inte stava... sorry!
  • Emeli

    Om din vän adopterar ditt barn blir han ensam vårdnadshavare, och det antar jag att du inte har tänkt dig. Du vill ju inte adoptera bort ditt barn.

    Enda möjligheten för er att bli vårdnadshavare båda två tillsammans är att ni gifter er. Så ser den svenska lagstiftningen ut. Därefter lämnar ni in en ansökan om adoption till tingsrätten, som då kommer att utreda vad som är förenligt med barnets bästa.

  • Tow2Mater

    Inget jag normalt skulle göra, men i din situation skulle jag nog fundera på giftermål, få igenom adoptionen, och sen skiljas i all välmening.

  • en glad
    Iddah skrev 2011-06-02 16:01:43 följande:
    Jag har ensam vårdnad. Har pratat med barn&familj på soc o de tyckte absolut att han borde få adoptera för att de ansåg det var det bästa för barnet men att det inte var de som bestämmer det.

    Ska absolut kolla upp det med viljeyttring. Tusen tack för tipset Pen
    Barn o familj kan uppenbarligen inget m adoptioner! Kompisen/reservpappan kan adoptera om ni inte är gifta men då blir HAN ensam förälder. Du blir alltså bortkopplad som barnets mor om ni inte är gifta. Att vara gift är alltså det enda sättet att bli föräldrar tillsammans.

    Det står i lagen att om ett barn står utan vårdnadshavare _skall_ soc ta hänsyn till en avliden förälders viljeyttring, såvida det är förenligt med barnets bästa (då också).
  • Iddah
    en glad skrev 2011-06-03 22:21:51 följande:
    Barn o familj kan uppenbarligen inget m adoptioner! Kompisen/reservpappan kan adoptera om ni inte är gifta men då blir HAN ensam förälder. Du blir alltså bortkopplad som barnets mor om ni inte är gifta. Att vara gift är alltså det enda sättet att bli föräldrar tillsammans.

    Det står i lagen att om ett barn står utan vårdnadshavare _skall_ soc ta hänsyn till en avliden förälders viljeyttring, såvida det är förenligt med barnets bästa (då också).
    Men innebär det att biopappan automatiskt får vårdnaden vid min ev. död eller ser dom det som att sonen inte har någon vårdnadshavare?
  • en glad
    Iddah skrev 2011-06-04 15:43:01 följande:
    Men innebär det att biopappan automatiskt får vårdnaden vid min ev. död eller ser dom det som att sonen inte har någon vårdnadshavare?
    Om du har ensam vårdnad och dör så blir barnet utan vårdnadshavare och pappan har första tjing men har du meddelat en annan uppfattning så tittar soc på det .... har ni gemensam vårdnad har barnet ändå kvar en vårdnadshavare om den ena dör ....
  • Softish

    arför inte bara vänta ett par år tills barnet blir 12 då kan barnet själv säga att den godkänner och vill ha den killen som pappa och kan även berätta att det är han som funnits där.. då går det mycke enklare att han kan få adoptera.

    nii behöver ju inte säga att det är din KOMPIS utan säg att det är ditt ex.. om ni har sex eller inte ska väl dom skita i!
    det viktigaste är vad som är bäst för barnet och ingen annan.

  • Xwedia
    Mikesh skrev 2011-06-02 15:40:51 följande:
    det låter inte korkat det är korkat... varför skulle en vän bli adoptions förälder till ditt barn.. det är saker man ska tänka på INNAN man väljer att skaffa barn..

    Jag hade förstått om du varit tillsammans med killen varit gift och att ni ser er ha en framtid tillsammans som man o fru.. men till en vän? idiotiskt i min värld.
    Blir arg för att du hoppar på TS och då jag kollar din presentation är du ensamstående pappa.
    Borde du inte tänkt på att barnet skulle få en mamma också INNAN ni väljer att skaffa barn....

    Hoppa inte på någon när du är i samma situation!!
  • VNmamma
    Softish skrev 2011-06-08 01:39:53 följande:
    arför inte bara vänta ett par år tills barnet blir 12 då kan barnet själv säga att den godkänner och vill ha den killen som pappa och kan även berätta att det är han som funnits där.. då går det mycke enklare att han kan få adoptera.

    nii behöver ju inte säga att det är din KOMPIS utan säg att det är ditt ex.. om ni har sex eller inte ska väl dom skita i!
    det viktigaste är vad som är bäst för barnet och ingen annan.
    Går alltså inte. Mannen måste vara gift med ts för att få adoptera barnet.
  • J Palm

    Jag blir galen. All familjepoletik är så omodern. Det låter ju som ett jättebra förslag att du och din vän skulle dela på vårdnaden. Varför måste det vara så krångligt!?

  • Hannah76
    varfördåför skrev 2011-06-03 00:35:21 följande:
    mm.. de vill säkert väl (hoppas jag) och försöker att göra allt för barnen, men ibland fattar iaf inte jag hur de tänker.

    Fast då måste de ju ha haft skäl för att ge avslag?
Svar på tråden Min kompis vill adoptera min son, går det?