• Johanna 487

mask i underlivet, hjälp!!!

okej, nu ligger det till såhär:
    jag har alltid trott att jag haft springmask, men icke! tog vermox för ungefär 1vecka sedan emot detta. idag när jag satt på toa och sedan torkade mig så torkade jag mig i underlivet, jo där på pappret låg en brud/röd mask på ungefär 2-3cm. vet inte riktigt om den var färgad så pga mitt avslag (fick barn för 1månad sedan). masken rörde sig inte, den låg alldeles stilla. usch, känner mig så äcklig och blir nästan lite deppig. dör inte masken utav vermox? kan det vara nått fel inuti mig? kan maskarna ta sig upp i livmodern? när jag var på sjukhuset för ca 1vecka sedan sa de bara att maskarna kan inte överleva i underlivet.

snälla, är det nån som vart med om detta? är så orolig att de ska ta sig till min lilla dotter.
    är jätte tacksam för svar!

• Svar på tråden mask i underlivet, hjälp!!!
  • Johanna 487

nej en strimma kan de inte vara dock, har haft sådana förr..
    detta KAN vara en tråd ifrån mina stygn. är ju inte helt säker ännu, men de flesta säger ju att min beskrivning stämmer korrekt. jag hoppas det är stygn, annars kommer jag ju få panik! mask i underlivet 1 månad efter en förlossnig. bara gud vet vad som pågår inuti mig då. hade dock spring mask förr ca 2 veckor sedan som jag behandlade med vaqinyl eller vad de nu heter. fick vermox utskrivet för 1vecka sedan. klådan har försvunnit helt.

nu kliar det i underlivet och det kan bero på mina stygn.. det kliar inte mycket, bara lite då och då.
    nej, ni som fått barn. informera mig om era stygn som släppt!
    blir jätte tacksam för svar

• modesty74

Jag har aldrig haft klåda av stygnen, men det är säkert olika beroende på vart man är sydd. Springmask däremot kliar, men springmask stämmer inte in på din beskrivning. Jag hoppas att det är stygnen som lossnar (mina absorberades upp av kroppen, men det kan variera med olika sorters trådar också). Lycka till och hoppas att dina besvär försvinner!

• viseversa

Ts skämtar du? blev du sydd efter förlossningen så är det antagligen en suturtråd och inte en mask du fått på pappret. dom ska ju lossna när man läkt ihop. Har du däremot INTE blivigt sydd så ver jag itne vad det är men med största sannorlikhet var det INTE en mask iallafall.

• Här och nu

Springmaskar är endast 1 cm långa o sytrådstunna. Låter mer som spolmask. Springmask kan ta sig in i slidan o dör av maskmedicin pga. man tar den via munnen.

• Här och nu

Har aldrig sett rester av stygn efter mina förlossningar. Levrat blod kan se olika ut efter olika förlossningar.

• suzzie88

Jag blev sydd med ganska många stygn. Några lossnade å dom var svartvita. För mig var dom nog lite längre än 2-3 cm snarare 4-5 cm. Första gången blev jag jätte rädd. Det såg verkligen ut som en mask. Men när jag tittade noga och kände lite på den förstod jag att det var tråden. Läste oxå att du undrade om det kunde vara stygnen så sent som en månad efter förlossningen. För mig lossnade det stygn åtta veckor efter. Stygnen ska ju försvinna/lossna när det är läkt. Läker det inte innan åtta veckor så försvinner väl inte stygnen innan heller. Hoppas det var till någon hjälp. :)

• AmandaN

Hjärtat, det är större sannolikhet att det är suturtråd!!!

Oroa dig inte, jag förstår din panik för jag lider av fobi för parasiter men det du beskriver låter inte som någon mask direkt. De flesta maskar vi människor kan drabbas av ar "vit-gula" till färgen.

• suzzit

Jag säger som andra, det är en suturtråd. 

• Här och nu
    AmandaN skrev 2011-06-10 22:47:06 följande:
    Hjärtat, det är större sannolikhet att det är suturtråd!!!

Oroa dig inte, jag förstår din panik för jag lider av fobi för parasiter men det du beskriver låter inte som någon mask direkt. De flesta maskar vi människor kan drabbas av ar "vit-gula" till färgen.
    Finns fler maskar än springmask. Om ts varit utomlands kan det va andra sorter, men troligen en tråd.
  • Lindreas

Men nu, ts, måste du väl ändå vara rätt övertygad om att det är suturtrådar du sett?

• sötmysan

jag blev sydd med lila tråd och den hade tappat färgen och såg ljusbrun ut när de lossnade.....kanske är sån tråd?

• Här och nu
    sötmysan skrev 2011-06-10 23:21:25 följande:
    jag blev sydd med lila tråd och den hade tappat färgen och såg ljusbrun ut när de lossnade.....kanske är sån tråd?
    De måtte haft hjärnsläpp som köpt in den färgen.
  • Lindreas

Jag syddes med turkos tror jag.

• Johanna 487

hej allihopa, nej inge fler maskar eller trådar på pappret eller bindan. har kollat jättenoga och även bett killen kolla eftersom jag blir panikslagen när jag sett dessa saker.

har googlat på internet efter mask i underliv men hittar inget, endast att springmaskar kan vandra dit men enligt de flesta så är de ju vita och trådsmala. tråden eller masken jag hittat var brun och en mörkare brun.. så är rätt så övertygad att det måste vart ifrån stygnen.

blev sydd med 5 stygn, 4 där inne och 1 i mellangården.

har ej vart utomlands, senast var ca 2år sedan.

tack för alla svar. ni är guld

• Rocky3

Tor 9 jun 2011 19:16 #17

P.s efter lite googlande kan tydligen maskarna ta sig in i slidan.

Bäst att hålla dem borta från google då!!

Svar på tråden mask i underlivet, hjälp!!!