Får din 6-åring själv gå till affären och handla?
Ja vad anser du?
Min 6-åring har börjat gå till affären själv nu.
Ja vad anser du?
Min 6-åring har börjat gå till affären själv nu.
Nej, det är för långt till affären.
Nej det får hon inte, det är kanske 300 meter dit.
Nej, inte hemifrån, det är för långt. Men hon får gärna ordna det själv när vi är i affären eller om jag väntar utanför. Bara det att hon inte vill det än.
Jag förstår inte riktigt hur man kan skriva "jag tycker att en sexåring är alldeles för liten för det". Det förutsätter ju att man känner till alla sexåringar och vet exakt hur folk bor och utgår från att allas situationer är likadana.
Jag förstår absolut dem som bor på ett vis som gör att det är direkt olämpligt för en sexåring att springa och handla. MEn om man bor på ett lugnt ställe, med närhet till affär. Exakt VAD är det då som gör att en sexåring inte skulle kunna handla själv?
hahaha handla när man är 6 år? då körde man ju bil i skogen, ohhh min saab v4 brumm brumm. var tider det. handla gör man ju så fort man förstår att man kan handla. pengar är då problemet att komma över.
Nej. Vi bor ca 1,5 km från affären och det är mycket trafik omkring centrum så det lär dröja många år innan hon får gå själv dit.
Nej. Han blir snart åtta och är fortfarande inte mogen för det.
Hade min pojk varit 6år hade jag låtit honom gå själv.. ligger både ica (300m) och willys (100m) från vår kommande lägenhet med bara 1 väg mellan.. dessutom bor vi då i en kommun med 13000 inv ca.
Beror väl helt och hållet på hur man bor och hur nära affären det är och om det finns någon bilväg, hur mycket människor som rör sig. Sambons sju-åring låter vi inte gå till affären själv, hon skulle säkert klara det galant men vi litar inte på alla andra som hon möjligen kan möta på vägen.
Det beror ju helt på hur långt det är till affären och på hur närmiljön ser ut.
Där vi bor nu - aldrig i livet. Det är två väldigt trafikerade vägar där folk kör som biltjyvar för att komma dit. Här hämtar folk sina tioåringar från skolan för att sällskapa med dem över vägen...
Hemma hos mina föräldrar - inga problem alls. Det är gångväg hela vägen så det känns helt okej fast det är betydligt längre (och han är bara 4,5 än men får gå dit med sin sexåriga kusin).
nej det får han inte. Det är stora tungt trafikerade vägar som ska korsas
Ja min 6 åring får gå o handla själv. Det är väl ca 500 m. och hon måste korsa en ganska så traffikerad väg (en vanlig 50 väg i bostadsområde så inte direkt E4an )
Hon är superduktig o väldigt ordentlig. Klart att hennes uppförande måste belönas med att få får större frihet!
Det är samma väg till skolan (från hem förbi affären och sen några 100m till så ligger skolan), det är ju bara bra att hon tränar på att gå den sträckan som hon senare kommer att få gå själv till/från skolan på dagarna.
Min 6-åring får gå till affären med en vuxen eller sin storebror (10 år). Han är lite för omogen att gå helt själv än. De har fått gå och köpa en vata, tex smör. Men sist så betalade de varan och gick hem och glömde kolan kvar i affären så jag fick gå och hämta den. :D
Jag får inte ens, och jag är 13 och hela min klass får det-.- det är jätte pinsamt...
Har 5 km till närmaste kiosk/affär så det blir automatiskt nej. Vet inte hur jag gjort om man haft nära. Därför röstade jag annat.
nix, min 6-åring får inte, hon är lite "opålitligt" ännu, kan fortfarande bli omotiverat arg över småsaker, ledsen för något, kanske inte förstå att be om hjälp. dessutom har vi ganska långt till affären, drygt 1 km och inte världens tryggaste område/väg dit.
min 7-åring och 8-åring får gå tillsammans och handla men inte var för sig ännu, snart kanske, iaf den äldsta.
Min son har precis fyllt fem och jag tycker att sex år verkar lagom just när det gäller att gå själv till affären (efter hur jag känner honom och hur vi bor). Vi har ingen gata på vägen dit, bara en slags vändzon där det nästan inte är någon trafik, det är i alla fall ingen som kör fort. Vi bor själva i en återvändsgränd, så där är det också lugnt. Men vi är ändå alltid petnoga med att man måste stanna och titta efter trafik, och gå in till sidan och stanna om det kommer en bil. Visst händer det att barn glömmer sig, men just så som vi bor tror jag att risken är liten att något skulle hända ens om han sprang rakt ut.
Han är redan nu ganska självständig och visar tydligt att han är sugen på enklare småuppdrag på egen hand. Han kan också läsa bra så det går ju fint att skriva en kom-ihåg-lapp med grejor eller en att-göra-lista att bocka av. De bitarna som jag vill vänta in ett år till är lite mer med det sociala, att han ska våga t ex be om hjälp om problem uppstår, och inte minst vill jag hinna snacka igenom det där med främlingar lite mer och se att det går in hos honom, att man inte får följa med folk och så där. Jag vill också kunna lita lite mer på att han förstår att han måste komma tillbaka direkt efteråt och inte stanna och leka någonstans eller så. Han är inte riktigt mogen för det ännu bedömer jag, även om han annars är en rätt så lugn och förståndig grabb.