• Mylittlebertil

    Surrogatmamma

    Jag har lovat en nära vän till mig att vara surrogatmamma åt honom och hans flickväns barn.


    Jag har funderat väldigt länge över det, och jag tror att jag kanske förstår de psykiska aspekterna av det hela.


    MEN, som jag har förstått det är det egentligen olagligt i sverige.. Kan någon som har varit med om det kanske berätta lite mer om det? Jag behöver verkligen råd på det sättet, för att veta vad jag ger mig in på..


    Den psykiska delen, hur hemskt det kommer kännas.. och gud vet vad, den får alla jättegärna hålla för sig själva. De här personerna förtjänar verkligen att få barn och kan jag hjälpa dem så skulle det vara en ära för mig. =) 

  • Svar på tråden Surrogatmamma
  • Lady without tattoo

    Varför medverka om det är olagligt?


    Arbetar som Leg.pratkvarn
  • koalabjörn

    Oj, det var fint och stort av dig att vilje hjälpa dina vänner....

     Ta reda på så mycket fakta du kan innan du ger dej in i detta stora projekt. Vad händer när du fött barnet, tex - vilka regler gäller då? Kolla upp detta genom att ringa soc i din kommun anonymt om du vill. Kolla även med http://www.adoptionsradgivarna.se/ där du också kan vara anonym.

    Kanske du faktiskt inte har rätt att bestämma att dina vänner får adoptera barnet, utan det krävs troligen en sedvanlig medgivandeutredning av paret i fråga. Och vad händer om de inte blir godkända på alla punkter och inte får ett medgivande? Då får de ju inte adoptera barnet....

    I Sverige säger lagen än så länge att den som föder ett barn är betraktat som barnets biologiska mor oavsett om det är genom IVF (tex äggdonation, spermadonation) eller annat.

    Jag hoppas också, liksom du och din vän,  att lagstftningen öppnar upp för surrogatmammor så snart som möjligt.

    Lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • Anette91

    Kan man inte föda barnen be om en adoption och säga att man har troligtvis ett par som vill ta emot dem utan att lixom förklara att de är via att du skulle vart surrogatmamma som de är utan bara få de att acc en adoption via vänner, så kan man ju göra via soc om barn blir placerade ju, då kan de bli placerade hos vänner, släktingar m.m. borde kunna få till de snyggt tror jag, dock vet jag inte .. =/

  • Bling1975

    Det är i sig inte en olaglig handling för er att genomgå processen. Men ni kan inte få hjälp med assisterad befruktning och det finns ingen lagstiftning som skyddar dig och de blivande föräldrarna om något skulle gå fel längs vägen. Det vanligaste är att man gör ett IVF med det tilltänkta föräldraparets ägg och spermier (Cypern är populärt). Har mamman inga ägg så väljer man äggdonator. Jag avråder dig starkt ifrån att använda egna ägg.

    Det som är viktigt att tänka på är att du och barnets far kommer att bli skrivna som föräldrar till barnet. Mamman kommer sedan att få ansöka om en anhörigadoption efter det att du har överlåtit hela vårdnaden till pappan. Det kommer att bli en tuff resa med att få alla papper, föräldraledighet etc. i ordning men det har gjorts förr. Se bara till att ni pratar igenom alla tänkbara alternativ innan som vad som händer om någon av föräldrarna dör eller om barnet i magen är skadat. Kan du tänka dig en abort om föräldrarna skulle vilja det? Om en av föräldrarna dör kan det bli väldigt svårt för dig att inte bli mor till barnet. Dör pappan får nog inte mamman adoptera, dör mamman har du ingen som kan adoptera tex.

    Det finns ett forum för surrogat där det finns några par som har genomgått privat surrogat i Sverige. Lycka till!


    Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Surrogatmamma