• Mylittlebertil

    Surrogatmamma

    Jag har lovat en nära vän till mig att vara surrogatmamma åt honom och hans flickväns barn.


    Jag har funderat väldigt länge över det, och jag tror att jag kanske förstår de psykiska aspekterna av det hela.


    MEN, som jag har förstått det är det egentligen olagligt i sverige.. Kan någon som har varit med om det kanske berätta lite mer om det? Jag behöver verkligen råd på det sättet, för att veta vad jag ger mig in på..


    Den psykiska delen, hur hemskt det kommer kännas.. och gud vet vad, den får alla jättegärna hålla för sig själva. De här personerna förtjänar verkligen att få barn och kan jag hjälpa dem så skulle det vara en ära för mig. =) 

  • Svar på tråden Surrogatmamma
  • Lady without tattoo

    Varför medverka om det är olagligt?


    Arbetar som Leg.pratkvarn
  • koalabjörn

    Oj, det var fint och stort av dig att vilje hjälpa dina vänner....

     Ta reda på så mycket fakta du kan innan du ger dej in i detta stora projekt. Vad händer när du fött barnet, tex - vilka regler gäller då? Kolla upp detta genom att ringa soc i din kommun anonymt om du vill. Kolla även med http://www.adoptionsradgivarna.se/ där du också kan vara anonym.

    Kanske du faktiskt inte har rätt att bestämma att dina vänner får adoptera barnet, utan det krävs troligen en sedvanlig medgivandeutredning av paret i fråga. Och vad händer om de inte blir godkända på alla punkter och inte får ett medgivande? Då får de ju inte adoptera barnet....

    I Sverige säger lagen än så länge att den som föder ett barn är betraktat som barnets biologiska mor oavsett om det är genom IVF (tex äggdonation, spermadonation) eller annat.

    Jag hoppas också, liksom du och din vän,  att lagstftningen öppnar upp för surrogatmammor så snart som möjligt.

    Lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • Anette91