• Rockdonna

Vi får aldrig barnvakt

Hej!

Jag är så less på allt nu. Varför har vi haft sådan otur att vi inte får någon barnvakt att ställa upp? Jag och min sambo har två barn 1,5 och 4 år. Under dessa år så kan jag räkna antal gånger som jag och min sambo har fått göra något kul ihop. Det är 5 bröllop och typ 2 födelsedagsfester på 4 år. Aldrig ens en middag eller bio på stan. Aldrig bara vi 2 ihop. Och då är det alltid mina föräldrar som suttit barnvakt. Min sambos föräldrar har aldig varit barnvakt. Vi har bra relation med de, men de bor ca 4 timmar bort. Sedan har vi 3 syskon totalt varav ingen varit barnvakt. Min syster bor 2 timmar bort och har 2 egna barn, samt min andra syster är barnlös och mår inte så bra själv så hon har aldrig ställt upp. Min sambos syster har också fått 2 barn ungefär samtidigt som oss. Sedan har nästan alla våra vänner fått barn 1 och 2 samtidigt så de har också fullt upp. Känns som vi har tajmat och ställt till allt så himla dåligt för oss själva. Ingen har liksom tid eller ork att ställa upp. Alla mina kompisar har massor med barnvakter i deras familjer som ställer upp så de tom får komma ut och åka iväg på helgsemestrar barnfria osv....

Det är inte det att jag aldrig får komma ut, min sambo låter mig verkligen få göra det. Och han får det med förstås, så vi får egen tid med kompisar. Men vi får aldrig tid ihop barnlösa...man tappar liksom romantiken, spänningen, relationen, sexlivet....allt. Ändå vill vi bo ihop men vi känns som två pensionärer som går och lägger oss vid 20-22-tiden och vaknar 5 på morgonen och sedan går man och bråkar om vem som är tröttast eller haft jobbigast med barnen under dagen som varit. Vi älskar varandra och vill va ihop men hur fan ska man lösa det med barnvakt? Man måste ju få göra något kul ihop ibland också.

Nu har vi precis flyttat till ny ort och känner inte så många. Barnen går inte än på dagis än så vi har inte lärt känna så mycket folk än. Vi hoppas ju på att få några grannar eller föräldrar till andra barn i förskolan som kan ställa upp och vi för deras barn. Annars får vi börja betala professionella barnvakter vi inte känner men ska det verkligen behöva vara så? Är det fler som har problem med detta och hur har ni löst det? Samt hur har er relation fungerat under tiden? Vi går liksom bara och väntar på bättre tider, men de verkar inte komma...

• Svar på tråden Vi får aldrig barnvakt
  • baby nu

Är oxå så himla less nu...behöver avlastning!Mina föräldrar är på äldra sidan och mamma jobbar ännu..dessutom har de fått ta hand om alla 8 barnbarn efter 4 barn så de har jämt hand om någon..trötta är dom Min sambos föräldrar tar hand om sambons brors 3 barn nästan varenda dag och ringer knappt och hör hur vi har det??Behöver egentid...me sambon...suck....

• Johanna 258

känner igen mig..visst,det är vi som valt att skaffa våra härliga kids,men är en paus typ 1 gång/år verkligen för mycket att be om?

barnen förtjänar väl utvilade och glada föräldrar? alla är inte glada och engagerade i sina barn 24/7!!

alla orkar inte hela tiden hitta på saker med kidsen,jag njuter av mina barn,men i helvete jag tycker de är fantastiska jämt!? de är påfrestande,kladdiga,klåfingriga,egoistiska,materialistiska små skitungar vars liv cirkulerar kring dem och deras saker..och jag behöver en paus med min vuxna man så vi kan prata om vuxna saker! varför ska alla andra få kräva barnvakt och gnälla över att de "bara" är barnlediga 1 gång/månad? det är 11 ggr FLER än vad jag och min sambo får vara lediga tillsammans/ÅR!!

jag kräver inte att mina eller min mans föräldrar ska tvingas på våra barn om de inte själva erbjuder sig..men det kommer ALDRIG ske..så vårt alternativ är att skaffa barnvakt,vilket vi kommer göra när vår minsta blivit större(nu är han bara 2 år snart)

ledsen om detta lät argt och irriterat,men man har rätt som förälder att få en paus,inte för vår egen skull,utan för att barnen ska få ha glada föräldrar som har energin att orka ta hand om dem!!

• Alexi

Men alltså vad är problemet med barnvakt utifrån? När jag växte upp och var i tonåren var jag barnvakt åt alla möjliga, mina kompisar likaså. Hitta en trevlig pålitlig äldre tonåring som vill ha lite extrajobb.

Vi har i och för sig lyxen att ha mina föräldrar nära och vi träffar dem jätteofta men barnvakt är de inte särskilt ofta ändå för att vi inte ber om det, jag tror det kanske blir något man blir väldigt fokuserad på bara för att man inte har det så lätttillgängligt, jag är osäker på om majoriteten av småbarnsföräldrarna har barnvakt särskilt ofta för att föräldrarna bara ska vara med varandra, oftast är det väl just vid bröllop och sådant.

• Rockdonna

Jag tycker inte man ska behöva betala för att få barnvakt helt enkelt. Vore trevligt om det fanns någon i ens omgivning som skulle kunna tänka sig att sitta barnvakt utan att ta betalt, det är mest det. Känner inga tonåringar heller, så känns inte alls som ett tänkbart alternativ. Vi har precis flyttat till ny ort och känner bara några småbarnsföräldrar men inte så pass väl att vi skulle kunna fråga än. Vill att barnen ska känna personen lite väl då den minsta inte är så gammal än. Den enda barnvakten vi har fått de senaste åren är när vi lämnat in den äldsta på ICA och IKEA för att få något gjort, halleluja för de!!!!

Jag kan definitivt säga att merpartena av mina vänner iaf har god tillgång till barnvakter som ställer upp även utan att man måsta gå på bröllop och fester. Bara för att avlasta för paret.

• NiXxI

På sju år har jag och min man haft barnvakt fyra ggr. En gång när minsta föddes, en gång då min mans f.d bonuspappa passade dom så vi kunde ta en hotellnatt (för tre månader sedan och såååå guld värt), en gång när vi for till Ullared för tre år sedan och en gång när mannen överraskade mig på min födelsedag med tatuering.

Det lustiga är att jag har fem syskon, en pappa som bor själv och en mamma med man som bor 10 minuter här ifrån. Mamma har jag frågat bara detta året ca 7 ggr, då vi har haft en rejäl kris i äktenskapet och vi ville gå på äktenskapsrådgivning.

Mannens f.d bonuspappa bor för övrigt 50 mil bort. Han åkte t.o.m ner och hjälpte oss när de två minsta (2 och 5 år) hade vattenkoppor.

Ibland (allt mer ofta) blir man varse att 50-talisterna ÄR den egoistiska mor/farföräldrarna...fast min pappa är född på 40-talet iofs . Mina syskon....ja du, två av dom har själv tre barn och de andra tre har jag mer sporadisk än djup kontakt med.

Så, jag förstår dig.... 

jahapp
  • Majken

Vi har samma "problem", skillnaden är väl att vi inte ser det som just ett problem utan accepterat att det är såhär det är!

Vi kan inte dra iväg en helg på tu man hand, så vi försöker ta tillvara "vardagen" lite mer och lyxar till det på hemmaplan. Goda middagar när hon har somnat, ett bad tillsammans, tv-fria kvällar då vi sitter och samtalar om allt möjligt, ja sånt som håller relationen levande och tillfredsställande!

Ingen ide' att bara "vänta" på bättre tider utan istället ge skapa det medan man är mitt uppe i det? Vår tid kommer när hon blivit lite äldre (hon är nu 6 år) men medan vi väntar på det så gör vi tillvaron mysig och trevlig utifrån de förutsättningar som finns...

Lycka till

• skoladan

Varför ska just barnvakt vara gratis? Man betalar ju för allt annat. Sätt upp en lapp i ICA eller nånstans och fråga om någon äldre tonåring vill vara barnvakt hos er då och då. Man kan också annonsera efter en äldre dam som kan tänkas vilja vara barnvakt mot betalning. Sen får dom komma på anställningsintervju hos er. När ni har valt ut eller eller två, så ber ni dom komma och fika hos er, så ni får se hur dom verkar vara med barnen.
    Det kan bli roligt. Hade själv barnvakt som jag betalade, när jag hade småbarn. Har själv varit barnvakt mot betalning.

• Alexi
    Rockdonna skrev 2011-07-01 08:14:28 följande:
    Jag tycker inte man ska behöva betala för att få barnvakt helt enkelt. Vore trevligt om det fanns någon i ens omgivning som skulle kunna tänka sig att sitta barnvakt utan att ta betalt, det är mest det. Känner inga tonåringar heller, så känns inte alls som ett tänkbart alternativ. Vi har precis flyttat till ny ort och känner bara några småbarnsföräldrar men inte så pass väl att vi skulle kunna fråga än. Vill att barnen ska känna personen lite väl då den minsta inte är så gammal än. Den enda barnvakten vi har fått de senaste åren är när vi lämnat in den äldsta på ICA och IKEA för att få något gjort, halleluja för de!!!!

Jag kan definitivt säga att merpartena av mina vänner iaf har god tillgång till barnvakter som ställer upp även utan att man måsta gå på bröllop och fester. Bara för att avlasta för paret.
    Och jag tycker egentligen att det är märkligare att folk som inte är mor- eller farföräldrar ska göra det gratis. Jag är tacksam att jag har mina föräldrar nära och de kan lära känna mina barn väl, men inte ber jag dem om barnvakt särskilt ofta ändå och kommer inte göra i framtiden heller. Däremot om de sen vill träffa barnen på egen hand för att de vill så är ju det så klart bara roligt.

Varför är det ok att lämna barnen till främlingar på ikea istället för att lära känna någon och anlita hemma?
  • Buspojkarna

vi har typ aldrig haft barnvakt. max 20ggr och största sonen är ändå 5år. Behöver verkligen en barnvakt, så jag frågade vikarien på dagis om hon ville och det ville hon så klart =)

Sen råkade jag nämna det på min storasysters bröllop då vi var tvugna att lämna bröllopet först av alla, då barnvakten behövde hem och då erbjöd sig syrrans arbetskompis dotter =)

Men vikarien på dagis blir så klart förstahands valet, eftersom att hon känner barnen

• ventilera mera

Åh, en tråd där ingen (ännu) har hoppat in för att peta trötta föräldrar på näsan och mässa "HAR man skaffat barn ska man ta HAND om dem!"

Underbart!

Vad som inte är underbart är det där j*vla barnvaktsproblemet. Vi har det också. Jag har föräldrar och syskon som VILL vara barnvakt. De bor 90 mil bort.
    Min man har (pigga) föräldrar och 5 syskon 10 minuter härifrån. EN av dem, med sambo, ställer villigt upp när vi ber dem - men problemet där är att de är så snälla att man drar sig för att fråga eftersom de förmodligen skulle ställa upp trots att de egentligen inte kan.
    Resten, de vill gärna att VI ska ställa upp på allt de ber om (det var snällt uttryckt, "beordrar" stämmer bättre...) men kommer med de mest idiotiska förklaringar till varför de inte kan ha barnen ens en timme i nödfall. Det kan komma nåt i stil med "Nä, jag måste handla, och jag handlar ALLTID exakt klockan tre, oj vad synd det är att det var PRECIS då ni behöver barnvakt!".
    Svärföräldrarna säger ja då man ber dem och ringer dessutom och tjatar om att vi ska lämna barnen där - men så fort vi gjort det så får vi höra från de andra syskonen att de blev SÅ trötta efteråt och det är SÅ jobbigt när barnen är där. Precis som om de gjort det under pistolhot, verkligen jättekul.   

Nu har vi dock upptäckt att en av barnens förskolekompisar har en underbar storasyster som vi tänkte kolla med om vi får "skola in" henne hemma hos oss... hoppas hoppas hoppas...Skrattande 

• Rockdonna

Tack för ditt inägg VentileraMera. 90 mil, jo jag tackar. Håller tummarna för att ni fixar er barnvakt. '

Vi börjar också skapa lite kontakter här på vor nya ort, andra dagisföräldrar, många vikarier på dagis, syskon till bekanta vi träffat. Men gud det känns så jobbigt att lämna bort barnen till någon man knappt känner. Hade varit så mycket lättare om det var någon släkting eller kompis. När man är helt ovan med det. Börjar nästan känna att problemet ligger hos mig själv också nu, när det kommer till kritan. Hur ska jag kunna belasta andra föräldrar som har egna barn att ta hand om mina jobbiga också? Tycker liksom nästan synd om de....vi har typ vant oss nu med att inte ha barnvakt. Men ibland tycker jag så jäkla synd om mig själv. Varför skulle vi just få det så här? Suck, men blir väl lättare med åren för andra att var barnvakt. Den lilla är bara 1,5 år så han ställer högre krav på barnvakt än vad 4-åringen skulle göra. Vi får hoppas, hoppas här också att vi snart får till någon barnvakt. Lättast vore nog någon dagisfröken som barnen träffat en del. Vi får se om det fixar sig snart.

Svar på tråden Vi får aldrig barnvakt