• Anonym (Skotty)

Kompis far illa i familjehem

Hej,

Min kompis "Sofie", (hon är snarare mina systrars kompis), har bott i ett familjehem i snart 2 år. Sen start har de behandlat henne orättvist. Det har varit allt från att de har tagit hennes dator utan anledning, hon får inte åka och hälsa på sin familj när hon vill.. Om något utav de andra fosterbarnen bråkar med henne eller något sånt, så får hon en utskällning. Kan tillägga att hon är 20år och förståndshandikappad. Vi har känt varandra sen sandlådan, och vi bryr oss väldigt mycket om henne.

Nu ikväll, så har det varit tredje världskriget därborta. Fostersystern "Elin" ljuger och säger att mina systrar har snackat skit om henne, så Sofie fick utskällning som fan. Hon ringde till oss och grät, hon vill därifrån. Vi sa att vi skulle anmäla dem för hur de behandlar henne + att Elin ljuger om vad mina systrar säger. Och då sa de att en lärare till Sofie (hon har inte ens någon lärare längre, hon tog studenten i år) hade hört mina systrar + Sofies syster kalla Sofie för cpbarn, så de skulle anmäla det. De var till Liseberg idag och på tåget så hade tydligen en lärare, som inte ens var där, hört detta och ringt till fostermamman och skvallrat. Enligt dem.

Hur som helst.. Sofie mår skit, och imorgon ska vi gå ner till soc och anmäla dessa. Observera att jag inte har berättat allt som har hänt, utan bara lite småsaker. Sofie vill att bli hämtad imorgon, men hennes mamma har inte körkort eller vågar inte ens göra något sånt. Hon står inte alls upp för Sofie, hon säger att Sofie inte är hennes ansvar längre. Mamman är också förståndshandikappad. Iallafall, vi vill gärna åka och hämta henne men undrar om vi verkligen får det? Eller skulle det tas som kidnappning?

Tänkte ringa till polisen och fråga, men tänkte ta upp det här först. 

• Svar på tråden Kompis far illa i familjehem
  • Anonym (irriterad)
    Anonym (mor) skrev 2011-07-02 20:39:32 följande:

Uppskattar verkligen din ursäkt!

Men sluta använd ordet mongo helt tycker jag för de ger hur du än försöker förklara dig koppling till de personer som har DS

• Anonym (mor)
    Anonym (irriterad) skrev 2011-07-02 21:09:06 följande:

Mor.
    Där ser du hur det känns att bli kritiserad om man råkar uttrycka sig lite galet.
    Ordryttare finns det gott om, kan du märka ord (mongos) och dra slutsatser så kan jag märka dina.
    Det var Du som lade ribban..

Jag tolkade ts mer som "ett uttryck" än en exakt benämning, och det lustiga i det här fallet är att ts bett om ursäkt 2 ggr och endast en har gett henne cred för det. Sorgligt.

OT Ts, Förlåt för det, ska inte ta över tråden för dig. Fortsätt stötta din Vän!
    All Lycka Till Er! {#emotions_dlg.flower}

Jag känner mig inte kritiserad.
  • Anonym (Skotty)

Jag kallade ingen mongo! Jag skrev "de är inga mongos!" .. Så NEJ, jag kallade ingen mongo! Och jag använder aldrig det ordet, jag använde det bara som sagt för att jag blev arg. Hur många gånger ska jag förklara?! Sluta säg att jag kallade någon mongo för det gjorde jag inte.

• Anonym (Lindiz)
    Anonym (Skotty) skrev 2011-07-01 13:59:59 följande:
    Hon hade lvu i ett år, och efter det så skulle hon få välja om hon ville bo kvar eller flytta till en egen lägenhet. Detta valet hände dock aldrig, så hon bodde kvar där även fast hon inte ville. De fick pengar, 20.000kr/mån för att vara exakt, eftersom hon bodde där "frivilligt". Jag tänker inte bry mig om att förklara mer.

Och förlåt för att jag skrev mongos, men jag var så arg. Jag menade ingenting illa. Folk som jag känner brukar säga att de är mongos, och jag brukar alltid bli så arg då. När ni sa att det var katastrof att hon skulle bo hemma med hennes föräldrar så reagerade jag extra på det.

Jag är bara en person som bryr mig väldigt mycket om en vän. Var lite snälla!!!!!!
    Märkligt att hennes föräldrar inte har mer koll på läget. Borde inte dom eller någon annan i föräldrarnas närvaro reagerat på att dottern "blev kvar för länge" Och Åter igen ett lvu är inte som  en tidsbestämd dom.
  • Anonym (Skotty)

Jag vet ingenting om hennes lvu dom, jag erkänner det. Jag vet iallafall att hon hade lvu, men att det försvann eller vad man ska säga i augusti förra året och att hon har varit fri att gå sen dess. Det är allt jag vet, och allt jag bryr mig om att veta. Som sagt, det enda jag ville var att Sofie skulle komma därifrån och det är hon nu. Men ja, det är märkligt att hennes föräldrar inte brydde sig mer.. Jag vet inte varför, men det var lite som att de trodde att de inte var hennes föräldrar längre när hon togs ifrån dem. De har inte stått upp för sin dotter alls och det är vi alla väldigt besvikna över. För att de skulle göra något var jag och mina systrar tvungna att pusha på hennes mamma. Men de var nog mest bara rädda. De har vänner som har barn i fosterfamilj och de har haft andra regler och krav, eftersom det är deras fel (våldtäkt osv) att deras barn inte är hos dem. Men så var det inte i det här fallet, då de aldrig har gjort någon av barnen illa. Så ah, de var nog bara rädda, och som sagt.. De är lätt förståndshandikappade och tror allting man säger. Önskar verkligen att de hade kämpat och stridit mer för Sofie. Men som sagt, det är ett avslutat kapitel nu då Sofie är hemma!

• Anonym (Skotty)

Jag hoppas förresten att jag ALDRIG kommer att behöva ta reda på mer om lvu, heller. För det är ingenting som jag vill ha koll på iallafall. Usch, det är ju bara hemskt.

• liag
    Anonym (Skotty) skrev 2011-07-03 00:02:14 följande:
    Jag kallade ingen mongo! Jag skrev "de är inga mongos!" .. Så NEJ, jag kallade ingen mongo! Och jag använder aldrig det ordet, jag använde det bara som sagt för att jag blev arg. Hur många gånger ska jag förklara?! Sluta säg att jag kallade någon mongo för det gjorde jag inte.

Du skriver att du inte kallade någon detta ord utan du säger att du menade att personen inte är en mongos!?

Måste meddela att jag inte förstår riktigt vad du menar.

Men vad är en mongos för dig?

Jag är glad att du ställer upp så för en vän. Hoppas hon och hennes föräldrar klarar av livets svårigheter och att de får den hjälp de behöver för att klara livet i framtiden.

• Anonym (P)
    liag skrev 2011-07-03 10:39:15 följande:

Du skriver att du inte kallade någon detta ord utan du säger att du menade att personen inte är en mongos!?

Måste meddela att jag inte förstår riktigt vad du menar.

Men vad är en mongos för dig?

Jag är glad att du ställer upp så för en vän. Hoppas hon och hennes föräldrar klarar av livets svårigheter och att de får den hjälp de behöver för att klara livet i framtiden.

TS var upprörd och vill ha HJÄLP. Hon har senare både bett om ursäkt och försökt förklara, kan det inte räcka? Varför måste ni hela tiden haka upp er på saker som redan är utagerade och dessutom helt OT?
  • liag
    Anonym (P) skrev 2011-07-03 15:41:44 följande:
    TS var upprörd och vill ha HJÄLP. Hon har senare både bett om ursäkt och försökt förklara, kan det inte räcka? Varför måste ni hela tiden haka upp er på saker som redan är utagerade och dessutom helt OT?

Kan inte hitta en förklaring till de inlägg jag citerar utan jag försöker få ett svar på hennes förklaring till att hon använde ordet och det för att jag inte förstår hennes förklaring.

Men om du förstår TS bättre än TS själv så är det bra. Fast jag tycker det är roligare att få svaret från den person jag frågar.

• jeppsson
    Anonym (P) skrev 2011-07-03 15:41:44 följande:
    Fast det är väl många andra inlägg också i ALLA trådar och det ALLTID!
    För man en diskussion så blir det mycket OT man kommer in på! Och det ska väl vara helt Ok det med....diskutrerar man något så är det ett faktum att OT saker kommer upp och utan något som helst agg från någon beroende på vad man själv tycker..... 
    Sen jag kan tycka att det är FL:s jobb att tycka och anse att vissa inlägg är just OT eller inte!
    Blir så tröttsamt med alla dessa själv utnämda FL-OT-Poliser!
    Finns en anmäl knapp, är det något som "inte passar sig" så använd den istället för att gå in i en yttligare OT diksussion!
  • Anonym (P)
    liag skrev 2011-07-03 17:19:02 följande:

Kan inte hitta en förklaring till de inlägg jag citerar utan jag försöker få ett svar på hennes förklaring till att hon använde ordet och det för att jag inte förstår hennes förklaring.

Men om du förstår TS bättre än TS själv så är det bra. Fast jag tycker det är roligare att få svaret från den person jag frågar.

jeppsson skrev 2011-07-03 17:49:52 följande:
    För man en diskussion så blir det mycket OT man kommer in på! Och det ska väl vara helt Ok det med....diskutrerar man något så är det ett faktum att OT saker kommer upp och utan något som helst agg från någon beroende på vad man själv tycker..... 
    Sen jag kan tycka att det är FL:s jobb att tycka och anse att vissa inlägg är just OT eller inte!
    Finns en anmäl knapp, är det något som "inte passar sig" så använd den istället för att gå in i en yttligare OT diksussion!
    Har ni läst tråden från början? TS var utom sig av oro för sin kompis och bad om råd och hjälp. Genast började folk ifrågasätta varför Sofie behövde hjälp, att hennes lätt förståndshandikappade föräldrar inte skulle kunna ta hand om henne osv istället för att ge råd i frågan.

I ren och skär förtvivlan skriver TS ett olämpligt ordval som hon sen flera gånger bett om ursäkt för. Hon försöker förklara vad hon menade i inlägg 37 men har egentligen ingen bra förklaring alls utan ber återigen om ursäkt för sitt ordval.

Anledningen till att jag gick ut i försvar för TS var att ordvalet ännu en gång kom upp trots att TS både bett om ursäkt och försökt att förklara sig så gott hon kunnat. Jag tycker synd om TS som är en ung tjej och ny på FL. Jag vill att hon ska kunna känna att hon kan vända sig hit fler gånger om hon behöver råd, stöd eller bara har en fundering kring något. Jag ber om ursäkt om jag trampat er på tårna och jag anser mig även vara långt ifrån en "FL-polis"!
  • liag
    Anonym (P) skrev 2011-07-03 19:08:16 följande:
    jeppsson skrev 2011-07-03 17:49:52 följande:
    Har ni läst tråden från början? TS var utom sig av oro för sin kompis och bad om råd och hjälp. Genast började folk ifrågasätta varför Sofie behövde hjälp, att hennes lätt förståndshandikappade föräldrar inte skulle kunna ta hand om henne osv istället för att ge råd i frågan.

I ren och skär förtvivlan skriver TS ett olämpligt ordval som hon sen flera gånger bett om ursäkt för. Hon försöker förklara vad hon menade i inlägg 37 men har egentligen ingen bra förklaring alls utan ber återigen om ursäkt för sitt ordval.

Anledningen till att jag gick ut i försvar för TS var att ordvalet ännu en gång kom upp trots att TS både bett om ursäkt och försökt att förklara sig så gott hon kunnat. Jag tycker synd om TS som är en ung tjej och ny på FL. Jag vill att hon ska kunna känna att hon kan vända sig hit fler gånger om hon behöver råd, stöd eller bara har en fundering kring något. Jag ber om ursäkt om jag trampat er på tårna och jag anser mig även vara långt ifrån en "FL-polis"!

Jag är ingen FL polis jag försöker bara få en förklaring till:

"Jag kallade ingen mongo! Jag skrev "de är inga mongos".

• Anonym (Skotty)

Folk har tagit åt sig att jag kallade deras barn med downs syndrom mongos när jag skrev det, vilket jag absolut inte gjorde. Vad jag menade med att Sofies föräldrar KAN visst ta hand om henne, och har gjort det i 18 år, så de är inga mongos. Jag kallade alltså ingen för mongo!

Men nu ska jag åka till Österrike och vara borta i två veckor och jag tänker inte bry mig om att gå in här för ni gör mig bara ledsen och irriterad. Lämna mig ifred nu istället. Jag ville bara ha råd om hur jag skulle göra för att hjälpa min kompis, men fick bara skit. Jag skrev ett dumt ord, och har jag bett om ursäkt för det flera gånger nu. Räcker inte det? 

• liag
    Anonym (Skotty) skrev 2011-07-03 21:31:58 följande:
    Folk har tagit åt sig att jag kallade deras barn med downs syndrom mongos när jag skrev det, vilket jag absolut inte gjorde. Vad jag menade med att Sofies föräldrar KAN visst ta hand om henne, och har gjort det i 18 år, så de är inga mongos. Jag kallade alltså ingen för mongo!

Men nu ska jag åka till Österrike och vara borta i två veckor och jag tänker inte bry mig om att gå in här för ni gör mig bara ledsen och irriterad. Lämna mig ifred nu istället. Jag ville bara ha råd om hur jag skulle göra för att hjälpa min kompis, men fick bara skit. Jag skrev ett dumt ord, och har jag bett om ursäkt för det flera gånger nu. Räcker inte det?

Jaha blir mitt svar tyvärr för du säger alltså att du inte kallar någon för mongos utan bara säger att hennes föräldrar inte är några mongos.

Så min fråga kvarstår och är: Vad är det som hennes föräldrar inte är?

• Anonym (Skotty)

Jag vet faktiskt inte vad jag menade, sökte nu på google och där står det att mongos används som skällsord för de som har downs syndrom. Men vad jag menade är att de inte är så förståndshandikappade att de inte kan ta hand om sin dotter.

• liag
    Anonym (Skotty) skrev 2011-07-03 23:14:26 följande:
    Jag vet faktiskt inte vad jag menade, sökte nu på google och där står det att mongos används som skällsord för de som har downs syndrom. Men vad jag menade är att de inte är så förståndshandikappade att de inte kan ta hand om sin dotter.
    Tack för ditt svar.
Svar på tråden Kompis far illa i familjehem