Kompis far illa i familjehem
Hej,
Min kompis "Sofie", (hon är snarare mina systrars kompis), har bott i ett familjehem i snart 2 år. Sen start har de behandlat henne orättvist. Det har varit allt från att de har tagit hennes dator utan anledning, hon får inte åka och hälsa på sin familj när hon vill.. Om något utav de andra fosterbarnen bråkar med henne eller något sånt, så får hon en utskällning. Kan tillägga att hon är 20år och förståndshandikappad. Vi har känt varandra sen sandlådan, och vi bryr oss väldigt mycket om henne.
Nu ikväll, så har det varit tredje världskriget därborta. Fostersystern "Elin" ljuger och säger att mina systrar har snackat skit om henne, så Sofie fick utskällning som fan. Hon ringde till oss och grät, hon vill därifrån. Vi sa att vi skulle anmäla dem för hur de behandlar henne + att Elin ljuger om vad mina systrar säger. Och då sa de att en lärare till Sofie (hon har inte ens någon lärare längre, hon tog studenten i år) hade hört mina systrar + Sofies syster kalla Sofie för cpbarn, så de skulle anmäla det. De var till Liseberg idag och på tåget så hade tydligen en lärare, som inte ens var där, hört detta och ringt till fostermamman och skvallrat. Enligt dem.
Hur som helst.. Sofie mår skit, och imorgon ska vi gå ner till soc och anmäla dessa. Observera att jag inte har berättat allt som har hänt, utan bara lite småsaker. Sofie vill att bli hämtad imorgon, men hennes mamma har inte körkort eller vågar inte ens göra något sånt. Hon står inte alls upp för Sofie, hon säger att Sofie inte är hennes ansvar längre. Mamman är också förståndshandikappad. Iallafall, vi vill gärna åka och hämta henne men undrar om vi verkligen får det? Eller skulle det tas som kidnappning?
Tänkte ringa till polisen och fråga, men tänkte ta upp det här först.