• pluppfamiljen

Är Birk ett fult namn när man har en Ronja ?

Ja som frågan lyder både min mamma och min man tycker det är fult. Gråter

Blivande 6 barns mamma
  • Svar på tråden Är Birk ett fult namn när man har en Ronja ?
  • Mommom

Vad än man väljer någon tycker att det är bästa valet o/e sämsta spela roll vad någon annan tycker. Glädj dig själv och dina nära som barnets far, vad folk på familjeliv tycker skall vara ointressant. Det finns för många domare låt dem inte döma dig, din karaktär och din vilja med illvilja.

• Myra2012

Jag tycker Birk är ett jättefint namn sen att syster heter Ronja gör ju saken rolig men inte fel Skrattande

• vittra
    martinam skrev 2011-08-06 23:51:38 följande:
    Men Ronja rövardotter är ju inte ens i tiden för Birks födelse.. Jag betvivlar att många småbarn framöver kommer växa upp med astrid lindgren som många av oss vuxna gjort.
    Öh? Är du allvarlig? Det är ju för fan svensk kultur, det präglar ju hela Sverige och alla dess barn! Massor av hennes böcker säljer ju som smör fortfarande och filmer och serier visas ju ständigt på tv! Min dotter har sett ronja rövardotter massor av gånger, för att inte tala om hur populär pipp långstrump är! Jesus... ibland blir man ju matt över dumheterna på detta forum...
  • Momalicious

Jag hade inte valt Birk, men det beror på att jag ogillar namnet. Sen känns det väl lite knepigt med en syster som heter Ronja också. Ta nån annan astrid-sagas namn istället ;)

• ByggareBob
    pluppfamiljen skrev 2011-08-06 01:21:40 följande:
    jag har bestämt mig för Birk Mattis Benjamin. Då kan han byta om han blir less. Hjärta
    "Du" har bestämt dig? Din man hade ingenting att säga till om? Han tyckte ju det var fult, har han ändrat sig eller kör du bara över honom helt? Schysst, verkligen...
  • martinam

Vittra: Du kan inte komma och påstå att Astrid Lindgrens filmer visas i samma utsträckningvi dag som för 20 år sedan. I dag är det mest animerat, skrik och skrän. Att det dock fortfarande visas då å då är kanon. Sen att du som socialpedagog kan sitta och häva ur dig svordommar och kränkande meningar på ett forum anser jag bara väldigt o profesionellt. Och jag skriver från iphone så nej det går inte att göra styckesindelningar i texten...

• Thaleia
    martinam skrev 2011-08-12 10:26:41 följande:
    Vittra: Du kan inte komma och påstå att Astrid Lindgrens filmer visas i samma utsträckningvi dag som för 20 år sedan. I dag är det mest animerat, skrik och skrän. Att det dock fortfarande visas då å då är kanon. Sen att du som socialpedagog kan sitta och häva ur dig svordommar och kränkande meningar på ett forum anser jag bara väldigt o profesionellt. Och jag skriver från iphone så nej det går inte att göra styckesindelningar i texten...
    Tycker nog att barnkanalen visar rätt mycket astrid lindgren fortfarande faktiskt. Dessutom läser man och lyssnar man ganska mycket på astrid lindgrens böcker på förskolan.
  • martinam

Men herregud. Läs vad jag skriver. Jätte bra att det visas då och då. Men när jag var ung var det i princip det ENDA som visades och det var typ bara dom filmerna man hade. Det är stor skillnad nu och för 20 år sedan. Inte ens Disney gör ju riktig teknat längre utan dom har slagit sig ihop med pixar å kör animerat dom med. Sen undrar jag varför man inte bara kan nöja sig med att skriva att man inte gillar det. Måste man vara så elak att man dess utom kallar folk "från vettet" och "pervers" . Varför inte föra en dialog utan att vara nedlåtande och elak?

• Thaleia
    martinam skrev 2011-08-12 10:40:07 följande:
    Men herregud. Läs vad jag skriver. Jätte bra att det visas då och då. Men när jag var ung var det i princip det ENDA som visades och det var typ bara dom filmerna man hade. Det är stor skillnad nu och för 20 år sedan. Inte ens Disney gör ju riktig teknat längre utan dom har slagit sig ihop med pixar å kör animerat dom med. Sen undrar jag varför man inte bara kan nöja sig med att skriva att man inte gillar det. Måste man vara så elak att man dess utom kallar folk "från vettet" och "pervers" . Varför inte föra en dialog utan att vara nedlåtande och elak?
    Var det? Jag vill nog gärna minnas att när jag var mindre (lite mer än 20 år sen) så såg man på annat också än bara astrid lindgrens filmer...Men man har väl olika upplevelser av saker och ting.
  • pluppfamiljen

Om Birk är kär i Ronja varför kallar han henne söstra me? Jag tänker be moderaterna stänga denna tråden och jag har lämnat den för länge sedan. Tycker att det är tragiskt att vuxna människor ska sitta och svära över vad man döper sitt barn till... Det räcker med att säga nej jag gillar det inte! 

Blivande 6 barns mamma
  • Familjen L

Birk är ett fint namn, har själv en son som heter det. Så jag tycker att du ska ta vilka namn du nu vill ha till din son. Fast samtidigt ska du ha i åtanke att folk kan komma med gliringar som Ronja och Birk Borkasson. Sen sjunga ronja rövardottervisor, det hade jag i åtanke då vi bestämde namnet Birk till vår son. Men han är verkligen en Birk i våra ögon.

Lycka till med din son Birk

Emelinda 071218 och Birk 110221
Svar på tråden Är Birk ett fult namn när man har en Ronja ?