• Anonym (R)

Vem är mest mamma?

Ett tjejpar får barn tillsammans genom att den enes ägg stoppas i den andre. Så den ena är biologisk mamma och den andra föder barnet. Båda ammar och de delar lika på föräldraledigheten.

Pappan är en donator som barnet inte träffar.

Jag frågar för att jag sett diskussioner i relaterade ämnen och tycker frågeställningen är intressant. =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 23:08
    För att förtydliga. Ett ägg från person A befruktas med donatorsperma och stoppas i person B. sv.wikipedia.org/wiki/Provr%C3%B6rsbarn

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem är mest mamma?
  • Tokern
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-07 21:40:21 följande:
    Hur kan man med flit göra så att ett barn blir utan pappa?
    Barnet kan växa upp med fantastiska manliga förebilder ändå! Jag tycker snarare att det är fantastiskt med alla barn som har lyxen att ha TVÅ föräldrar, med eller utan snoppar.
  • Anonym (Fia)
    sahara sahara skrev 2011-07-09 09:59:54 följande:
    Hänsynslös? För att jag inte har någon snopp? Det kan jag tyvärr inte göra något åt.
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-09 09:47:10 följande:
    Jag skrev med "flit" bara för att ni inte skulle skriva: Jamen det finns ju pappor som dör, eller nått ointelligent
    Ja, att förlora en förälder är en katastrof för ett barn, så det är ju rätt ointelligent att göra den jämförelsen.
    Det är inte  jag som gör den jämförelsen, det är ett vanligt argument när jag skriver att det är taskigt att låta ett barn växa upp utan EN PAPPA
  • Anonym (Fia)
    Manchester skrev 2011-07-09 12:06:57 följande:
    Jag är inte så säker på det. Tror mer att skillnaden är att man inte får mjölk som är perfekt avpassad efter barnets ålder, typ råmjölk i början och så. Kanske får man heller inte tillräckligt mycket mjölk för att täcka barnets hela näringsbehov, men det behövs ju inte i det här fallet, eftersom det finns två ammande mammor. Jag har hört om adoptivmammor som helt spontant har fått mjölk när de adopterat riktigt små barn. Kanske har de fått komplettera med ersättning, men ammat har de gjort i alla fall.
    Det spånas om det ja, inget som är erkänt och bevisat
  • Anonym (Fia)
    presens indikativ skrev 2011-07-09 18:43:35 följande:
    Nej, det har det faktiskt inte varit sedan 1979.
    Det är sjukt ändå fast lagen har ändrats.
  • sahara sahara
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-09 18:47:26 följande:
    Lagen? Vilken lag? Jag pratar om sjukdomsklassificeringen.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Tokern
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-09 18:47:26 följande:
    ÄR det sjukt, eller tycker DU att det är sjukt? Jag är nämligen av en helt annan uppfattning.
  • Anonym (Fia)
    sahara sahara skrev 2011-07-09 18:49:24 följande:
    Lagen? Vilken lag? Jag pratar om sjukdomsklassificeringen.
    Spelar ingen roll vad du menar, klassning eller lagar, det ÄR inte normalt ändå
  • Anonym (Fia)
    Manchester skrev 2011-07-09 21:33:27 följande:
    Du kanske inte riktigt har i den här tråden att göra? Själva frågan förutsätter väl på något sätt att man accepterat att två personer av samma kön kan vara kära i varandra och skaffa barn tillsammans.
    Nej dom kan inte skaffa barn tillsammans, faktiskt, det behövs spermier oxå. Därför har dom inte barn enbart tillsammans,
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-09 22:20:19 följande:
    Spelar ingen roll vad du menar, klassning eller lagar, det ÄR inte normalt ändå
    Är motsatsen till att något är normalt att det är sjukt?
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Anonym (Fia)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-07-09 22:27:34 följande:
    Det behöver det inte vara, men detta är sjukt.
  • Anonym (Fia)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-07-09 22:27:34 följande:
    Sjukt och onormalt
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-10 00:02:55 följande:
    Det behöver det inte vara, men detta är sjukt.
    Enligt vilken definition?
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • mumama

jag undrar bara hur den som int eburit barnet kan amma? har inte det med hormoner som kommer iom graviditeten?  Själv tycker jag ju inte att man måste amma för att vara mamma.... 

I dagens läge så ser familjekonstillationerna lite mer annorlunda ut än de gjorde på 70-80 talet ( tack och lov) det är bonusbarn och särbarn överallt, bonusföräldrar och adopterade barn av bonus. Det finns IVF barn och det finns hittebarn, alla dessa behäver en vuxen förebild, sen om det är kvinna, man , bisexuell , homosexuell, asexuell eller annat spelar väl ingen roll? Det är bara i tr¨ngsynta vuxnas ögon som allt som de själva inte är är fel. Barn dömer inte utan vetskap, och det är vuxna som ger den kunskapen! 

• Bye baby Bunting

Sociala normer är alltid intressant.
    Varför ska det vara mer udda att växa upp med två mammor eller pappor egentligen. Är det inte svårare att växa upp utan en mamma eller pappa?

Jag förstår nog inte riktigt frågeställningen, är det den parten som känner mest i mammarollen eller den som anses som mest "mamma" enligt den odefinerbara "normen"?

• Sömnstörd

Jag hatälskar när jag måste brottas med mig själv.
    Det här är en klurig fråga som tål att tänkas på så jag svarar mest för att få ett bokmärke att återkomma till innan tråden försvinner.

Well, jag är varken homo, bi ellr trans bara ovanligt nyfiken. Men i föräldraskapet har jag alltid hävdat att pappan till barnen har varit mer mamma än jag så just nu vetefan vad jag svarar. Jag återkommer med redigare svar när hjärnan har fått vila en stund.

• Cornellia
    Kamouflage skrev 2011-07-07 20:18:14 följande:
    Kanske sagt, men den som föder barnet är den biologiska föräldern, och den som givit ägget är den genetiska föräldern. Eftersom bägge lägger ned lika mycket engagemang i föräldrarrollen i övrigt, kan jag inte avgöra vem som är mest mamma. Båda är precis lika mkt mamma för mig iaf.
    Pappan är ju bara pappa på pappret. Inte mkt mer än så.
    Även pappan bör ju vara en genetisk förälder.

I övrigt håller jag med dig.
    BF 1/9 2011
Svar på tråden Vem är mest mamma?