• Anonym (R)

Vem är mest mamma?

Ett tjejpar får barn tillsammans genom att den enes ägg stoppas i den andre. Så den ena är biologisk mamma och den andra föder barnet. Båda ammar och de delar lika på föräldraledigheten.

Pappan är en donator som barnet inte träffar.

Jag frågar för att jag sett diskussioner i relaterade ämnen och tycker frågeställningen är intressant. =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-06 23:08
    För att förtydliga. Ett ägg från person A befruktas med donatorsperma och stoppas i person B. sv.wikipedia.org/wiki/Provr%C3%B6rsbarn

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem är mest mamma?
  • Anonym (R)
    Kamouflage skrev 2011-07-07 20:18:14 följande:
    Kanske sagt, men den som föder barnet är den biologiska föräldern, och den som givit ägget är den genetiska föräldern. Eftersom bägge lägger ned lika mycket engagemang i föräldrarrollen i övrigt, kan jag inte avgöra vem som är mest mamma. Båda är precis lika mkt mamma för mig iaf.
    Pappan är ju bara pappa på pappret. Inte mkt mer än så.
    Ok. Det visste jag inte. Tack för upplysningen =)
  • Anonym (Fia)
    sahara sahara skrev 2011-07-07 21:15:56 följande:
    Om båda anser sig vara och fungerar som mamma till barnet så är båda lika mycket mamma, förstås. Jag är lika mycket mamma till min dotter som min fru är, trots att jag varken har någon genetisk koppling till henne eller har fött henne.

För övrigt håller jag med "barntider", förutom i att barnet de facto inte har någon pappa alls.
    Hur kan man med flit göra så att ett barn blir utan pappa?
  • Kaupa Jaur
    Anonym (R) skrev 2011-07-06 22:41:02 följande:
    Man kan amma även om man inte fött barn. Däremot är det enklare att få igång mjölkproduktionen om man fött =)
    Exakt, precis vad jag skrev... Mest troligt är ju att det inte funkar att amma för den som inte fött, men det kan ju ske...
  • sahara sahara
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-07 21:40:21 följande:
    Hur? Alltså, det är rätt svårt att göra det av misstag.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Anonym (Fia)
    Kaupa Jaur skrev 2011-07-07 23:19:06 följande:
    Exakt, precis vad jag skrev... Mest troligt är ju att det inte funkar att amma för den som inte fött, men det kan ju ske...
    Nej det kan inte ske, inte att det kommer mättande mjölk.
  • Anonym (Fia)
    sahara sahara skrev 2011-07-09 09:41:52 följande:
    Ja hur kan man vara så hänsynslös mot barnet?
  • Anonym (Fia)
    sahara sahara skrev 2011-07-09 09:41:52 följande:
    Jag skrev med "flit" bara för att ni inte skulle skriva: Jamen det finns ju pappor som dör, eller nått ointelligent
  • sahara sahara
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-09 09:46:13 följande:
    Ja hur kan man vara så hänsynslös mot barnet?
    Hänsynslös? För att jag inte har någon snopp? Det kan jag tyvärr inte göra något åt.
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-09 09:47:10 följande:
    Jag skrev med "flit" bara för att ni inte skulle skriva: Jamen det finns ju pappor som dör, eller nått ointelligent
    Ja, att förlora en förälder är en katastrof för ett barn, så det är ju rätt ointelligent att göra den jämförelsen.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Manchester
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-09 09:45:36 följande:
    Nej det kan inte ske, inte att det kommer mättande mjölk.
    Jag är inte så säker på det. Tror mer att skillnaden är att man inte får mjölk som är perfekt avpassad efter barnets ålder, typ råmjölk i början och så. Kanske får man heller inte tillräckligt mycket mjölk för att täcka barnets hela näringsbehov, men det behövs ju inte i det här fallet, eftersom det finns två ammande mammor. Jag har hört om adoptivmammor som helt spontant har fått mjölk när de adopterat riktigt små barn. Kanske har de fått komplettera med ersättning, men ammat har de gjort i alla fall.
  • Manchester
    Anonym (Fia) skrev 2011-07-07 21:40:21 följande:
    Är du emot alla familjer där det inte finns en förälder av vardera könet? Menar du att det är fel att ensamstående får adoptera? Att de kan låta sig insemineras? Om en kvinna blir gravid, mannen lämnar henne och gör klart att han inte vill ha med barnet att göra, bör hon då göra abort även om hon inte vill?

Det vimlar av barn som växer upp med bara en förälder och inte bara för att den andra dött eller något annat man inte kan förutse eller förhindra. Det brukar kunna gå rätt bra i alla fall. Men visst, jag kan förstå att många själva tvekar inför att skaffa barn som ensamstående eller är oroliga att en enda förälder ibland inte kan räcka till. Men i ett samkönat par finns ju två föräldrar! Man är två som delar på ansvar och arbete, två som delar glädjen och kärleken till barnen. Jag kan inte tänka mig att det skiljer sig mot hur jag och min man fungerar tillsammans med våra barn. De flesta lesbiska lever ju inte i en totalt enkönad värld heller, utan barnet kan ha morfäder, morbröder, mammornas killkompisar etc omkring sig. Det behöver alltså inte saknas manliga förebilder. Så vad är problemet?
Svar på tråden Vem är mest mamma?