Anonym (Fia) skrev 2011-07-07 21:40:21 följande:
Hur kan man med flit göra så att ett barn blir utan pappa?

Är du emot alla familjer där det inte finns en förälder av vardera könet? Menar du att det är fel att ensamstående får adoptera? Att de kan låta sig insemineras? Om en kvinna blir gravid, mannen lämnar henne och gör klart att han inte vill ha med barnet att göra, bör hon då göra abort även om hon inte vill?
Det vimlar av barn som växer upp med bara en förälder och inte bara för att den andra dött eller något annat man inte kan förutse eller förhindra. Det brukar kunna gå rätt bra i alla fall. Men visst, jag kan förstå att många själva tvekar inför att skaffa barn som ensamstående eller är oroliga att en enda förälder ibland inte kan räcka till. Men i ett samkönat par finns ju två föräldrar! Man är två som delar på ansvar och arbete, två som delar glädjen och kärleken till barnen. Jag kan inte tänka mig att det skiljer sig mot hur jag och min man fungerar tillsammans med våra barn. De flesta lesbiska lever ju inte i en totalt enkönad värld heller, utan barnet kan ha morfäder, morbröder, mammornas killkompisar etc omkring sig. Det behöver alltså inte saknas manliga förebilder. Så vad är problemet?