• snorkan

Spänner du alltid fast barnen i bilen?

Blir irriterad då jag ser föräldrar som inte spänner fast sina barn i bilen, vafan tänker dom med?

OM det händer en olycka hur förlåter man sig själv då?

vissa kan ju spänna loss sig  själva och föräldrarna kanske inte märker det, men vissa familjer ser jag lite då och då som inte verkar bry sig, och hänger ungen fram mellan säterna så borde man ju fundera på om dom verkligen sitter fast där bak?

Det behöver ju inte gå speciellt fort för att det ska bli en allvarlig olycka. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spänner du alltid fast barnen i bilen?
  • Gustie

Utan tvekan...jag älskar ju mitt barn!

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • yes79

Jag vägrar åka i en bil där inte alla, barn som vuxna, sitter fast med bälte.

• Jag är bara jag

De som inte spänner fast barnen borde fråntas vårdnaden! De kan omöjligt ha förstånd nog att ta hand om barn!

• Elli47
    {#emotions_dlg.flower} i min bil ska alla vara bältade, har en kusin som sitter i rullstol pga en bilolycka utan bilbälten...
  • norgesessan

Så är det i vår bil med.. Alla som åker med SKA använda bältet... Vill inte att vi eller ungarna ska få en flygande passagerare i huvudet, eller att bevittna dödliga skador...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • gullanborg

åker inte en meter utan sonen är fastspänd i bilen... häromdagen skulle vi åka hem och han försökte knäppa upp bältet 100 ggr men jag höll för knappen så han kunde inte knäppa av det är en faight jag INTE ger mig på... 

• Lindreas

Självklart! Även om jag ska flytta bilen några meter hemma, det sitter i min ryggmärg, och det ska det göra hos lilleman också, därför är det skitnoga att ALLTID göra det, för vanans skull.

• Verkligen

Alltid! Min dotters säkerhet tar jag på allvar så hon har alltid bältet på sig i sin barnstol. Spelar ingen roll om vi ska åka en meter eller en mil.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.se
  • YokohamaNr2

Ja, men när minsta sonen var nyfödd och jag var lite nyförvirrad tvåbarnsmamma märkte jag när vi kom hem med bilen att jag hade glömt att spänna fast babyskyddet. Usch o fy på mig!

• Finesse
    lövet2 skrev 2011-07-07 20:47:45 följande:
    Ja, men det har hänt att de hamnat i en bil utan bälteskudde och därför suttit osäkert trots bältning.
    och du använder dig inte av sk. livsfarliga leksaker.. skrattretande

NEJ ABSOLUT NEJ jag har aldrig någonsin och kommer aldrig någonsin att ha barnen obältade i bilen.. jag åker ju själv inte en meter utan säkerhetsbälte.. T.o.m. på jobbet när jag kör i biltvätten har jag säkerhetsbälte på mig å då åker jag bara mellan tvätten och torken! 
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • lövet2
    Finesse skrev 2011-07-09 18:56:46 följande:
    och du använder dig inte av sk. livsfarliga leksaker.. skrattretande

NEJ ABSOLUT NEJ jag har aldrig någonsin och kommer aldrig någonsin att ha barnen obältade i bilen.. jag åker ju själv inte en meter utan säkerhetsbälte.. T.o.m. på jobbet när jag kör i biltvätten har jag säkerhetsbälte på mig å då åker jag bara mellan tvätten och torken! 
    Har du någon 7-8-åring? Har du total kontroll på vad som händer när de är hos en kompis eller hos mor-/farföräldrar t ex? Det har inte jag. Ursäkta för det ...
  • Finesse

Nej mina barn åker inte bil med andra. Åker dom med mormor eller farmor i den åldern hamnar baltessstolen med i bilen och säkerhetsbalte på. Mina föräldrar och min mans tummade inte på säkerhet gällande oss så dom gör inte det med barnbarnen. Att flytta en baltessstol är bra mkt enklare än stolarna dom åker i nu.

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Åskan

Ja alltid om vi ska åka långt. Vid enstaka tillfällen, om vi ska åka 100 m från vårt hus till parkeringen (bor i radhusområde) så hoppar jag att spänna fast dem. Om de vill sitta i skuffen eller nåt

Brukade även åka bakom en traktor på ett släp uppe hos min farmor (tyvärr dog hon för ett år sen). Då var ingen fastspänd   

• FruSen

Alltid.
    Vi har ca 1 minuts bilkörning till dagis och självklart är ungen (och jag) bältad(e).

• Margaux

Idag körde jag om en bil med ett löst barn i baksätet! Det var en 110 väg och barnet var nog ca året....
    Fick kalla kårar av att se eländet! Det var en svenskreggad bil.....

• cosinus

Som regel ja, men vi har fått åka med sonen till akuten ett antal gånger när han varit så kraftigt andningspåverkad att det inte gått att ha honom fastspänd i sin stol. Sen har vi haft ett antal resor där han varit bättre och vi kunnat åka enbart en vuxen med honom men då har han behövt få sitta fram för att kunna lugnas lättare samt behövt få sitta frammåtvänd (den bakåtvända stolen har varit för bakåtlutad vilket gjort honom sämre) så då har han fått åka frammåtvänd fast han varit under 4. Han har även ett antal resor med taxi (hem från akuten när vi åkt in med ambulans) där han fått åka frammåtvänd för tidigt för det har inte gått få tag i taxi med stol mitt i natten.

Känns inte bra att fuska men ibland är inte alternativen sådär strålande heller. Men i normalfallet är vi mycket noga med bälten och ungarna säger själva till om vi glömt (har hänt att båda tror att den andra satt fast ett visst barn)

• längtan09

Självklart! Jag spänner ju fast mig själv innan bilen ens startat även om jag bara ska åka en minut så då gör jag självklart samma med sonen. Viktigt att ha en rutin på det!

Mamma sedan juni 2009
Svar på tråden Spänner du alltid fast barnen i bilen?