• MrsMia

För abort? Skulle du kunna assistera vid en också?

Om du är för abort, skulle du även kunna assistera vid en sådan om det krävdes av dig? Skulle du klara av det, av etiska skäl? Att hjälpa till att ta emot fostret?  Att stå på andra sidan.. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 21:19

Det här handlar alltså inte om huruvida man har rätt utbildning för det eller ej, utan vad man känner är etiskt försvarbart.
    Nog tycker jag att den här frågan är mer komplicerad, men kan dra paralleller till att vara blodgivare eller ej - förvänta sig att det finns blod om man själv skulle behöva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 21:29

Hmm.. Läste här en mycket bättre liknelse som handlade om att äta kött - slakta djuren. Det handlar ju också om liv och död, till skillnad från andra som skriver om att de inte vill mecka med bilar för att själva få ha rätt till verkstad, osv..

• Svar på tråden För abort? Skulle du kunna assistera vid en också?
  • butterflower
    Tonårsmamman1 skrev 2011-07-11 23:16:12 följande:
    Då har du säkert sett svaret där. Onödigt att fråga här, när du frågade i den tråden också. Blir ju samma svar.
    Nä, det håller jag inte med om.

Sena aborter beror inte enbart på sjukdom. Och varför är det i så fall inte tillstånd från socialstyrelsen från ex v 10 ? 
  • Moi Je Joue
    EruGoEller skrev 2011-07-11 21:30:30 följande:
    Hur har du hunnit det? Du är 25 år och ssk. Man är väl barnmorska om man arbetar på gyn?
    Det är få barnmorskor som arbetar på gyn, övervägande del ssk, iaf i stockholm.
  • Moi Je Joue
    butterflower skrev 2011-07-11 22:18:39 följande:
    HIttade en annan tråd här på FL om att foster som aborteras sent får självdö i sköljrummet.

OM någon undrar varför jag är emot sena aborter så har ni svaret här.
    www.dn.se/nyheter/sverige/levande-foster-dile... 
    Det är extremt ovanligt. Tycker SvD gjorde en bättre artikel.
  • Tonårsmamman1
    butterflower skrev 2011-07-11 23:37:34 följande:

Sena aborter beror inte enbart på sjukdom. Och varför är det i så fall inte tillstånd från socialstyrelsen från ex v 10 ? 
    Vem har sagt att det beror på enbart sjukdom? Du ställer frågor som om du vore intresserad, men du läser ju inte trådrna du deltar i. Där får du svaren.
  • 2 små prinsessor
    EruGoEller skrev 2011-07-11 21:30:30 följande:
    Hur har du hunnit det? Du är 25 år och ssk. Man är väl barnmorska om man arbetar på gyn?
    Nej, man behöver inte vara barnmorska för att arbeta på gyn. De flesta av mina arbetskamrater är sjuksköterskor, men det finns båda delarna. 
  • adina01
    butterflower skrev 2011-07-11 23:37:34 följande:

Du vet väl att 78% av aborterna görs innan utgången av vecka 9?

Tycker du att socialstyrelsen ska ge tillstånd från vecka 10,varför?
    Fler aborter skulle bli fördröjda ännu mer om det skulle krävas tillstånd redan från vecka 10.

Som svar på trådstarten svar ja, jag har assisterat vid en hel del olika operativa ingrepp under utbildningstiden och fanns en hel del som jag tyckte var betydligt mer obehagligt än aborter, tex vid stora tumörer när de bara syr ihop eftersom det inte finns något mer att göra, speciellt när patienten är mitt i livet och hade små barn. 
  • asta66
    adina01 skrev 2011-07-12 13:24:14 följande:
    Du vet väl att 78% av aborterna görs innan utgången av vecka 9?

Tycker du att socialstyrelsen ska ge tillstånd från vecka 10,varför?
    Fler aborter skulle bli fördröjda ännu mer om det skulle krävas tillstånd redan från vecka 10.

Som svar på trådstarten svar ja, jag har assisterat vid en hel del olika operativa ingrepp under utbildningstiden och fanns en hel del som jag tyckte var betydligt mer obehagligt än aborter, tex vid stora tumörer när de bara syr ihop eftersom det inte finns något mer att göra, speciellt när patienten är mitt i livet och hade små barn. 
    Ja, det är så oerhört tragiskt. Hellre ta bort ett skadat foster så mamman får leva.
  • Tygtiiger

Ja, och i min utbildning så ingick också att assistera vid abort, så det har jag gjort.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Litet My

För abort, ser ingen anledning till varför jag skulle assistera vid en heller.

• lennartsdotter

Ja, det skulle jag kunna göra. Jag skulle kunna medverka vid slakt också. Har avlivat djur under min utbildning. Planerar att ta jägarexamen inom ett år.

Svar på tråden För abort? Skulle du kunna assistera vid en också?