• MrsMia

För abort? Skulle du kunna assistera vid en också?

Om du är för abort, skulle du även kunna assistera vid en sådan om det krävdes av dig? Skulle du klara av det, av etiska skäl? Att hjälpa till att ta emot fostret?  Att stå på andra sidan.. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 21:19

Det här handlar alltså inte om huruvida man har rätt utbildning för det eller ej, utan vad man känner är etiskt försvarbart.
    Nog tycker jag att den här frågan är mer komplicerad, men kan dra paralleller till att vara blodgivare eller ej - förvänta sig att det finns blod om man själv skulle behöva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 21:29

Hmm.. Läste här en mycket bättre liknelse som handlade om att äta kött - slakta djuren. Det handlar ju också om liv och död, till skillnad från andra som skriver om att de inte vill mecka med bilar för att själva få ha rätt till verkstad, osv..

• Svar på tråden För abort? Skulle du kunna assistera vid en också?
  • Magnux
    Tonårsmamman1 skrev 2011-07-11 00:32:29 följande:
    Du får väl vänta och se. Starta en tråd om 20 år och fråga.

Jag är intresserad av hur människor tänker. Hur tänker du om denna spekulation?
  • Moi Je Joue
    Magnux skrev 2011-07-11 00:31:09 följande:
    Detta är verklighetsförankrat. Konstgjord livmoder finns inte ännu, men kommer at finnas inom - säg - 20 år. Hur kommer människors tänkande om aborter att förändras då? 
    Nej det är det inte. Det finns isf även socioekonomiska incitament att ta i beaktan. Men i vilket fall så får jag vara tydligare. Lagen baseras på barnets viabilitet UTANFÖR livmodern.
  • Magnux
    Moi Je Joue skrev 2011-07-11 00:38:07 följande:
    Nej det är det inte. Det finns isf även socioekonomiska incitament att ta i beaktan. Men i vilket fall så får jag vara tydligare. Lagen baseras på barnets viabilitet UTANFÖR livmodern.
    Inget barn kan överleva utanför livmodern vid vecka 27 utan prematur-vård. Är abort OK fram till den tidpunkt då barnet kan äta och andas utan hjälpmedel?

Är socioekonomiska hänsyn en faktor i kvinnans självbestämmande över sin kropp?  
  • Moi Je Joue
    Magnux skrev 2011-07-11 00:42:54 följande:
    Inget barn kan överleva utanför livmodern vid vecka 27 utan prematur-vård. Är abort OK fram till den tidpunkt då barnet kan äta och andas utan hjälpmedel?

Är socioekonomiska hänsyn en faktor i kvinnans självbestämmande över sin kropp?  
    viabilitet utanför livmodern, med eller utan hjälp.
    och det har inget med självbestämmanderätten att göra, det skulle helt enkelt inte vara ekonomiskt hållbart.

vad har du själv för åsikt?
  • Magnux
    butterflower skrev 2011-07-11 00:32:12 följande:
    Jag är inte varken för eller emot abort.
    Abort i undantagsfall känns ok, men inte som preventivmedel.
    Hur ska undantagsfall definieras?

• Magnux
    Moi Je Joue skrev 2011-07-11 00:45:49 följande:
    viabilitet utanför livmodern, med eller utan hjälp.
    och det har inget med självbestämmanderätten att göra, det skulle helt enkelt inte vara ekonomiskt hållbart.

vad har du själv för åsikt?

Min åsikt är att varje embryo är ett självständigt liv och abort är fel.

• Moi Je Joue
    Magnux skrev 2011-07-11 00:48:06 följande:
    Min åsikt är att varje embryo är ett självständigt liv och abort är fel.

självständigt?

och du anser att det är fel i alla lägen, oavsett omständigheter?
  • Magnux
    Moi Je Joue skrev 2011-07-11 00:50:37 följande:
    självständigt?

och du anser att det är fel i alla lägen, oavsett omständigheter?

Svårt att säga, men jag anser inte att det är kvinnans egen kropp det handlar om. Det finns alltid en man inblandad och det är inte hennes kropp. Det är annan individ.
  • Moi Je Joue
    Magnux skrev 2011-07-11 00:53:19 följande:
    Svårt att säga, men jag anser inte att det är kvinnans egen kropp det handlar om. Det finns alltid en man inblandad och det är inte hennes kropp. Det är annan individ.
    vad har mannens inblandning med nåt att göra? embryot är ju inte kvinnans kropp utan dess tillväxtplats.
  • vilms07

Är för abort (men inte som preventivmedel) och har assisterat vid ett flertal aborter, dock kirurgiska och inte 2-stegsaborter. 

Magnux skrev 2011-07-11 00:31:09 följande:
    Detta är verklighetsförankrat. Konstgjord livmoder finns inte ännu, men kommer at finnas inom - säg - 20 år. Hur kommer människors tänkande om aborter att förändras då? 
    angående konstgjord livmoder så har jag svårt att se hur det skulle funka men livmodertransplantation forskas det ju om och om det har eller ska göras minns jag inte, var på Sahlgrenska iaf, stod i senaste nr av läkartidningen. 
Svar på tråden För abort? Skulle du kunna assistera vid en också?