• MrsMia

För abort? Skulle du kunna assistera vid en också?

Om du är för abort, skulle du även kunna assistera vid en sådan om det krävdes av dig? Skulle du klara av det, av etiska skäl? Att hjälpa till att ta emot fostret?  Att stå på andra sidan.. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 21:19

Det här handlar alltså inte om huruvida man har rätt utbildning för det eller ej, utan vad man känner är etiskt försvarbart.
    Nog tycker jag att den här frågan är mer komplicerad, men kan dra paralleller till att vara blodgivare eller ej - förvänta sig att det finns blod om man själv skulle behöva det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 21:29

Hmm.. Läste här en mycket bättre liknelse som handlade om att äta kött - slakta djuren. Det handlar ju också om liv och död, till skillnad från andra som skriver om att de inte vill mecka med bilar för att själva få ha rätt till verkstad, osv..

• Svar på tråden För abort? Skulle du kunna assistera vid en också?
  • Tonårsmamman1
    Magnux skrev 2011-07-10 23:48:55 följande:
    Är du för fri abort fram till dagen för födelse?
    Naturligtvis inte, vem är det?
  • loijsen
    Moi Je Joue skrev 2011-07-10 23:44:52 följande:
    Ja. Jag har assisterat vid otaliga aborter, jag jobbar med senaborter bl a (där man "föder fram" fostret). Klart man i vissa fall anser att det är mer berättigat än i andra men det visar man aldrig. Man agerar proffessionellt i alla lägen, annars får man byta yrke. Jag tycker det är en av mina viktigaste arbetsuppgifter, att hjälpa aborterande kvinnor, en abort är sällan ett enkelt beslut.
    Och förhoppningsvis får kvinnorna det straff de förtjänar för att ha gjort en sådan sak om fostret var friskt. Det är annorlunda ifall om fostret är sjukt eller risk för moderns liv..
  • loijsen
    Magnux skrev 2011-07-10 23:48:55 följande:
    Är du för fri abort fram till dagen för födelse?
    Tyvärr är nog somliga det. Det kallar det för kvinnors rättigheter.
  • Magnux
    Tonårsmamman1 skrev 2011-07-10 23:50:26 följande:
    Naturligtvis inte, vem är det?

OK, jag respekterar din åsikt att en kvinna har rätt att abortera senast dagen för förlossning.

• Moi Je Joue
    loijsen skrev 2011-07-10 23:50:41 följande:
    Och förhoppningsvis får kvinnorna det straff de förtjänar för att ha gjort en sådan sak om fostret var friskt. Det är annorlunda ifall om fostret är sjukt eller risk för moderns liv..
    1800-talet ringde och ville ha tillbaka sina värderingar.

de får inga straff eftersom de inte gjort nåt fel.
  • Tonårsmamman1
    loijsen skrev 2011-07-10 23:51:38 följande:
    Tyvärr är nog somliga det. Det kallar det för kvinnors rättigheter.
    Du har nog missuppfattat.
  • Sömnstörd
    Lindis1974 skrev 2011-07-10 23:50:07 följande:
    Nej varför skulle jag vilja det? Lika lite vill jag deltaga i andra gynekologiska undersökningar , förlossningar operationer etc. Det intresserar mig inte.
    Men ur ett moraliskt/etiskt perspektiv då? dvs det ts handlar om.
  • 82an

Som svar på TS, ja absolut jag skulle tycka att det skulle vara jätteintressant att få assistera vid en abort...

• Sömnstörd
    Moi Je Joue skrev 2011-07-10 23:52:52 följande:
    1800-talet ringde och ville ha tillbaka sina värderingar.

de får inga straff eftersom de inte gjort nåt fel.
  • Tonårsmamman1
    Magnux skrev 2011-07-10 23:51:50 följande:
    OK, jag respekterar din åsikt att en kvinna har rätt att abortera senast dagen för förlossning.
    Var har jag skrivit det?
Svar på tråden För abort? Skulle du kunna assistera vid en också?