• Baronessan

Flerbarnsföräldrar - började era barn gå i ung. samma ålder?

Jag har tre döttrar och alla tre har börjat gå nästan samtidigt. Ettan tog sina första steg på niomånadersdagen, tvåan lurade vi till ett par steg när hon var nio månader och ett par dagar och trean tog sina första tre steg när hon var nio månader och sex dagar.

Jag nämnde detta för mamma som en lustighet, iom att det kan skilja väldigt mycket på när barn börjar gå, och då sa hon att jag och mina systrar också börjat gå i samma ålder (mellan 9-10 mån).

Nu blev jag nyfiken på om det är så i de flesta familjer? Ni med flera barn - började era barn gå i ungefär samma ålder? Är barnen av samma kön (har fått för mig att flickor oftast är lite snabbare på att börja gå)?

• Svar på tråden Flerbarnsföräldrar - började era barn gå i ung. samma ålder?
  • La Lola

Alma var 14½ mån.
    Hedda 11 mån.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Allimac 2004

ettan var 13 månader
    tvåan var 9 månader

• Mylla

12 månader och 17 månader, skiljer ganska mycket på mina två.

• Joje

Nej, det var lite skillnad i ålder på mina barn. Sonen gick obehindrat vid 10 månader och dottern gick obehindrat vid 14,5 månader.

Liam 070417 & Linn 080712
  • 010306

ettan 16 mån
    tvåan 11mån
    trean 12 mån

alla 3 är tjejer

• lövet2

Majoriteten började gå runt 12 månader, men 2 av barnen har stuckit ut. En mellandotter var 17 månader och yngste sonen var 9 månader.

• Vaniljkex

Storasyster tog forsta stegen vid 11man1v och sprang obehindrat pa ettarsdagen. Lillasyster var en manad tidigare med forsta stegen, men ar mer forsiktig av sig, och nu en dryg vecka efter ettarsdagen borjar hon ga lite langre strackor, typ 3-4 meter da. Springa ar det inte tal om annu.

• Sjejn

1:an (flicka) 8½ månad vid första stegen, gick på heltid (och sprang) från 9 månader.
    2:an (pojke) 9½ månad vid första stegen, gick på heltid vid 10½ månad, sprang inte förrän ytterligare någon månad senare.
    3:an (pojke) 10 månader vid första stegen, gick på heltid runt ettårsdagen. 

• Teskedsmamman
    lövet2 skrev 2011-07-11 19:14:13 följande:
    Majoriteten började gå runt 12 månader, men 2 av barnen har stuckit ut. En mellandotter var 17 månader och yngste sonen var 9 månader.
    Visst är det underbart med 9 mån som går Skrikandes Tyckte bara det var så okontrollerat....
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • LillaFlingan

1an tog sina 1a steg vid 10mån, började gå omkring själv vid 13mån.. (han blev väldigt rädd för att ramla då vid 10mån och lärde sig ist att sätta sig ner)...
    2an är nu 15mån och har inte tagit ett endaste steg själv! men han klättrar iaf upp och ner från möbler, klättrar upp i trappor osv...det kommer väl när det kommer, tilläggas ska är att han blir livrädd om vi försöker ställa honom själv på golvet!han sätter sig ner direkt... men att gå och hålla i våra händer älskar han - nästan springer fram då!  så det kommer väl här endera dagen.. 

• Mevea

1a gick vid 13 månader (tog steg vid 12 månader)
    2a gick vid 13½ månad (tog steg vid 13 månader)
    3e gick vid 13 månader (tog steg vid 12½ månad)
    4e gick vid 13½ månad (tog steg vid 13 månader)

Så ja, lika skulle jag vilja påstå.
    En flicka och 3 pojkar.

Jag räknar att dom går när dom väljer det framför att krypa, kan sätta sig kontrollerat och kan vända kontrollerat utan att tappa balansen. 

• anyXX

Ja mina barn har varit ganska jämna i den motoriska utvecklingen.
    1:an ålade vid 7 mån och kröp vid 8, gick vid 12 mån
    2:an ålade vi 6 mån, kröp vid 7 och gick vid 13 mån   

Iris 080308 & Nils 100319
  • Återkommande gäst

Ja. Ettan var 13 mån och tvåan 13,5 mån.

• N o H

Första stegen ja, dottern började gå när hon var 11 månader och hennes lillebror vid 10 månader. Däremot har dottern alltid varit försiktig och stapplade fram i säkert en månad medans sonen sprang redan efter några dagar.

• cosinus

nr 1 var drygt 13.5 månad
    nr 2 var 12.5 månad
    nr3 var drygt 15 månader
    nr4 är 1 år och 1 vecka och har absolut inga planer på att gå än.

De har inte direkt bråttom mina ungar....

Det som däremot varit lika är att alla krypit vid nästan exakt samma tidpunkt. Killarna skilde det 1 dag mellan 7 mån och 4 resp 5 dagar. Kryper man förhållandevis tidigt och går sent  så kryper man länge. Min trea kröp över 8 månader, det måste vara någon form av rekord :D

• glassen

Ja, båda mina barn gick när de var ca 12,5 månad. En flicka och en pojke.
    De har utvecklats olika snabbt för övrigt, t ex kröp dottern vid 8 mån och sonen först vid 10,5 mån, men de gick ungefär samtidigt.

• Sigvard10

Dottern började gå vid 11 mån sonen blir 1 år imorgon o har precis tagit sina första steg

22/3-2008 Kom min Prinsessa 21/7-2010 Kom min Prins
Svar på tråden Flerbarnsföräldrar - började era barn gå i ung. samma ålder?