• MrsTM

Lär barnen att de inte alltid kan få som de vill!

Tog mig för pannan igår när jag läste Göteborgs-posten. En pappa som var skitsur på Liseberg för att hans femåring inte fick bli sminkad som Jokern i Batman. Men kära nån, självklart hänvisar parken till upphovsrätten... Personalen frågade om han ville bli sminkad som Lisebergskaninen istället och det tackade familjen ja till. Pappan säger till GP: "När han tittade sig i spegeln efteråt blev han jätteledsen för att ahn inte såg ut som Jokern".

Jag blir så trött! Parken har inte gjort något fel! Lär barnen att man får inte alltid som man vill här i livet, ju förr de lär sig detta desto bättre. Får man alltid som man vill när man är vuxen? NEJ, varför ska man då låta barnen tro att det är så det går till här i världen? I detta fallet skulle familjen givetvis struntat i sminkningen helt och köpt glass istället eller vad fan som helst istället.

• Svar på tråden Lär barnen att de inte alltid kan få som de vill!
  • Nina 566

Men, gud så fånigt. Att ens ställa upp i tidningen för en sådan "skitsak".

En femåring borde väl kunna ta ett nej. Och veta skillnaden på Jokern och en kanin

• CallGirl

Nu var ju inte fokus i artikeln på att barnet inte fick som han ville utan att jakten på copyright går så långt att Liseberg inte vill riskera att bli stämda

• Nina 566
    CallGirl skrev 2011-07-15 13:43:02 följande:
    Nu var ju inte fokus i artikeln på att barnet inte fick som han ville utan att jakten på copyright går så långt att Liseberg inte vill riskera att bli stämda
    Ok =)

Fånigt men förstår Liseberg.
  • CallGirl

Och ett tillägg; barn måste också få bli ledsna när det inte blir som de tänkt sig.

• Helle333
    MrsTM skrev 2011-07-15 13:33:46 följande:
    Tog mig för pannan igår när jag läste Göteborgs-posten. En pappa som var skitsur på Liseberg för att hans femåring inte fick bli sminkad som Jokern i Batman. Men kära nån, självklart hänvisar parken till upphovsrätten... Personalen frågade om han ville bli sminkad som Lisebergskaninen istället och det tackade familjen ja till. Pappan säger till GP: "När han tittade sig i spegeln efteråt blev han jätteledsen för att ahn inte såg ut som Jokern".

Jag blir så trött! Parken har inte gjort något fel! Lär barnen att man får inte alltid som man vill här i livet, ju förr de lär sig detta desto bättre. Får man alltid som man vill när man är vuxen? NEJ, varför ska man då låta barnen tro att det är så det går till här i världen? I detta fallet skulle familjen givetvis struntat i sminkningen helt och köpt glass istället eller vad fan som helst istället.
    Jag förstår vad du menar. Samtidigt blir jag lite trött på copyrighten. Med andra ord kan de sätta dit folk som klär ut sig till Jokern på en maskerad om det räcker med att man sminkar sig tillräckligt lik honom. Vad ska det då inte räknas som för övertramp om man dessutom lyckas hitta kläder som stämmer väldigt bra överrens med kläderna i filmen?
    Men det är absolut något man SKA lära sina barn, att man får inte alltid som man vill. Det kommer mitt barn få lära sig.
  • A von B

Kaninsminkningen såg ju bedrövlig ut, jag hade också blivit ledsen. Pirat hade nog varit bättre.

• MrsTM
    CallGirl skrev 2011-07-15 13:43:02 följande:
    Men poängen är att pappan var så in i bänken upprörd att HAN kontaktade GP. Jag kan slå vad om att han hade struntat i att tipsa tidningen angående Lisebergs rädsla för att bli stämda om hans unge hade varit glad och nöjd!
  • CallGirl
    MrsTM skrev 2011-07-15 13:49:42 följande:
    Men poängen är att pappan var så in i bänken upprörd att HAN kontaktade GP. Jag kan slå vad om att han hade struntat i att tipsa tidningen angående Lisebergs rädsla för att bli stämda om hans unge hade varit glad och nöjd!
    Det låter jag vara osagt, men jag tycker det är en bra sak att skriva om för vi lever i ett samhälle där copyright har fått allt större utrymme de senaste åren och då anser jag att det är viktigt att det diskuteras. För mig är det nämligen vansinne att man ska riskera stämning för en sådan sak.
  • A von B
    MrsTM skrev 2011-07-15 13:49:42 följande:
    Nja han hade väl twittrat en kommentar om upphovsskyddets löjlighet och det nappade gp på... det står så bland kommentarerna iallafall.
  • MrsTM
    CallGirl skrev 2011-07-15 13:45:38 följande:
    Och ett tillägg; barn måste också få bli ledsna när det inte blir som de tänkt sig.
    Ja men det är väl klart att barn får bli ledsna? Som förälder har man till uppgift att trösta det besvikna barnet. Man har ingen rätt att hänga ut en hel nöjespark som om de var boven i dramat.
  • CallGirl
    MrsTM skrev 2011-07-15 13:53:45 följande:
    Ja men det är väl klart att barn får bli ledsna? Som förälder har man till uppgift att trösta det besvikna barnet. Man har ingen rätt att hänga ut en hel nöjespark som om de var boven i dramat.
    Fast att barnet blev lesen var ju bara en parentes. Atrikelns budskap var något helt annat.
  • MorsningKorsning

Det spelar väl ingen roll om det är ett sidospår i artikeln - den här tråden vill diskutera sidospåret!

Håller med ts! Stöter på så många fall där man ska gå över glödande kol för att barnen ska få som de vill... Det finns inget fult i att inte ge ungar allt de vill ha, hur ska de annars lära sig?!

Jag får ju inte jag som jag vill heller, som vuxen alltså.

• Thursday
    Helle333 skrev 2011-07-15 13:46:06 följande:
    Jag förstår vad du menar. Samtidigt blir jag lite trött på copyrighten. Med andra ord kan de sätta dit folk som klär ut sig till Jokern på en maskerad om det räcker med att man sminkar sig tillräckligt lik honom. Vad ska det då inte räknas som för övertramp om man dessutom lyckas hitta kläder som stämmer väldigt bra överrens med kläderna i filmen?
    Men det är absolut något man SKA lära sina barn, att man får inte alltid som man vill. Det kommer mitt barn få lära sig.
    Du tycker inte att det är viss skillnad på att i kommersiellt syfte (Liseberg är som bekant ett vinstdrivande företag som tar betalt för ansiktsmålning) utnyttja annans upphovsrättsskyddade verk och att som privatperson gå på maskerad?
  • MrsTM
    MorsningKorsning skrev 2011-07-15 14:56:37 följande:
    Det spelar väl ingen roll om det är ett sidospår i artikeln - den här tråden vill diskutera sidospåret!

Håller med ts! Stöter på så många fall där man ska gå över glödande kol för att barnen ska få som de vill... Det finns inget fult i att inte ge ungar allt de vill ha, hur ska de annars lära sig?!

Jag får ju inte jag som jag vill heller, som vuxen alltså.
    Gillar detta, skönt att vi är fler som reagerar!

Min mamma som jobbar inom skolan (lågstadiet) är utless på tjatet. Tar hon upp en konflikt med föräldrarna kan hon få det otroligt lama svaret "ja men han ville ju så gärna..." Men vad fan, det är väl självklart att inte alla kan få som de vill hela tiden??
Svar på tråden Lär barnen att de inte alltid kan få som de vill!