• Alvi

Köpa barnmatsburkar till helggäster som äter barnmat?

En bekant sade till mig att hon tyckte att om man är bortbjuden och har barn som äter barnmat, bör värden även köpa hem barnmatsburkar - för det är ju vad barnet äter.

Jag vet inte om hon pikade mig och min man, som hade haft dem som gäster under en helg men inte köpt hem barnmatsburkar... men dels hade vi bara en nyföding och hade ingen aning om från vilken ålder man äter barnmat, och dels, ens om man vet det - hur ska man kunna veta vad just detta barn tycker om?

Jag vet inte, bör man tänka så? Nu har jag 2 barn och ser alltid till att ha med mig mat till barn som inte kan äta det vuxna äter.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Köpa barnmatsburkar till helggäster som äter barnmat?
  • anne h
    Alvi skrev 2011-07-21 22:48:08 följande:
    En bekant sade till mig att hon tyckte att om man är bortbjuden och har barn som äter barnmat, bör värden även köpa hem barnmatsburkar - för det är ju vad barnet äter.

Jag vet inte om hon pikade mig och min man, som hade haft dem som gäster under en helg men inte köpt hem barnmatsburkar... men dels hade vi bara en nyföding och hade ingen aning om från vilken ålder man äter barnmat, och dels, ens om man vet det - hur ska man kunna veta vad just detta barn tycker om?

Jag vet inte, bör man tänka så? Nu har jag 2 barn och ser alltid till att ha med mig mat till barn som inte kan äta det vuxna äter.
    hehe 
    skulle aldrig ske här..  barnet kan mycket väl äta av det vi serverar, annars får föräldrarna ta med annat. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • amalie79

Nej, eftersom burkmat inte är ett måste. Lagar hellre mat som alla kan äta/alternativt plockar undan lite innan man kryddar på.

• Zenobia

Vi har alltid tagit med maten till våran tjej, tycker inte man kan kräva att den man kommer till ska ställa upp med burkmat.

Kommer dit hit folk med barn som äter vanlig mat så försöker ja anpassa maten eller göra nåt barnvänligt.
    Sen vet ja att det kommer jämnåriga med våran dotter, kan ja erbjuda att välling&gröt finns hemma så det behöver dom inte ta med.

• k girl

Nej, vi har alltid haft med oss burkar när sonen åt sådant. Men har vi systersonen på besök ser jag till att ha hemma t ex korv och köttbullar till honom.

• Kimona

Näe verkligen inte. Gästerna med barn får naturligtvis ta med sig barnmat isf, men annars kan väl deras barn äta samma mat som ni andra, bara att man mosar den?

• Rosana

Instämmer med övriga här. Hur sjutton ska man kunna veta vilken barnmatsburk som gästbarnet äter eller inte äter???

• Houdini

Och om man mot förmodan då har köpt hem burkmat för att ha tll sina små gäster, så kan man ge sig fasiken på att den mamman man erbjuder det till kommer gå i taket. Och tycka att jag försöker ta livet av hennes guldklimp eftersom det kan klassas som barnmisshandel minst att ge burkmat. Eller?

• Veronica8204

Klart man inte ska stå för barnmaten. Låter ju helknäppt.

• Vitamin

Självklart  ska föräldrarna själva ta med mat till barn som inte äter vuxenmat.

• Lena

Självklart inte men man anpassar maten så barnet kan äta genom att utesluta salt, nitritrika saker och honung.

• J1983

Jag skulle aldrg förvänta mig att det fanns hemma om jag går bort o inte heller ha det hemma, till så små barn sköter föräldrarna maten anser jag.

• Sum quod sum

Jag tar med mig allt till mitt barn..skulle aldrig kräva att någon annan ska ha det hemma.

Svar på tråden Köpa barnmatsburkar till helggäster som äter barnmat?