• Lovey

”polisen har tagit hans liv”

För någon dag sedan kunde man läsa detta: Man död efter vansinnesfärd Mc-föraren körde ifrån polisen i 250 km/h med en 17-årig passagerare.

Och igår publicerades en intervju med flickvännen, som klarade sig, till föraren som menar att polisens "jagande" orsakade killens död.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13359177.ab 

Polisens svar:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13359180.ab 

Killen som dog hade inget mc-kort.
    Han körde i 250 km/h och jakten pågick under ganska lång tid innan han kraschade in i en bom och dog.

Är det polisens fel? Hur skulle de ha gjort för att det inte skulle bli fel?

Ligger inget ansvar hos killen? Man kan ju tycka att han borde stanna? Inte fly?

• Svar på tråden ”polisen har tagit hans liv”
  • view

Det är inte polisens fel han kunde ha bromsat! han kunde ha stannat osv... att killen är så dum och fortsätter är inte polisens fel.!

• Yugen

Det är komplicerat. Han var en människa, människor i stressade situationer kan reagera med panik och det var kanske det som hände honom. Jag skulle kalla det för olyckliga omständigheter, han blev för känslosam och kunde
    inte hantera sin rädsla. Olyckligt, tragiskt, för visst fanns en enkel rationell lösning: stanna.   

• Yugen
    Korsriddaren skrev 2011-07-26 02:03:34 följande:
    De som är födda på 90-talet, uppvisar i högre grad än tidigare generationer, mycket större egoism och en tro på att världen snurrar kring dem. Det är lättare att uppföra sig idiotiskt och hänsynslöst, när man aldrig fått lära sig vare sig hänsyn till andra, eller att man måste ta ansvar för sina handlingar.

Till en viss del kan man förstå. Lever man i en värld där man får veta mycket mer tidigt än vi andra fick under vår uppväxt/barndom. Ja, kanske man börjar skita i världen runt omkring och fokuserar på sig själv. Det finns en utspridd pessimism i vår tid på grund av all information man blir matad med om hur världen, människor är. Det förändrar ens världsbild. Hur ska man vilja ta hänsyn när man för det mesta bara blir matad med information om
    hur hemsk världen är, där ingen tar hänsyn och vem ska man lita på etc. 
  • EmmaOh
    Korsriddaren skrev 2011-07-26 12:54:23 följande:
    Jag undrar hur mycket 17-åringen fick för att snyfta ut i blaskan?!
    Jag tror att det var hon som vände sig till dem och de var inte sena att utnyttja en chockad 17-åring i sorg som letar efter någon att klandra för det ofattbara som det är någon man älskar dör.Rynkar på näsan
  • Ulf Harrys Farsa
    EmmaOh skrev 2011-08-24 21:08:27 följande:
    Jag tror att det var hon som vände sig till dem och de var inte sena att utnyttja en chockad 17-åring i sorg som letar efter någon att klandra för det ofattbara som det är någon man älskar dör.Rynkar på näsan
    "när nån man älskar kör ihjäl sig pga sin dumhet" menar du va?
  • FruSen

Men han var knappast stressad och pressad av polisen innan biljakten började. Den började ju eftersom han blåste om dom i en vansinnigt hög hastighet... Om polisen släppt honom finns det ju inget som säger att han inte skulle ha fortsatt köra så vårdslöst också kört ihjäl sig.

Yugen skrev 2011-08-24 19:04:03 följande:
    Det är komplicerat. Han var en människa, människor i stressade situationer kan reagera med panik och det var kanske det som hände honom. Jag skulle kalla det för olyckliga omständigheter, han blev för känslosam och kunde

inte hantera sin rädsla. Olyckligt, tragiskt, för visst fanns en enkel rationell lösning: stanna.   

• HonSomVet
    FruSen skrev 2012-04-16 00:22:56 följande:
    Men han var knappast stressad och pressad av polisen innan biljakten började. Den började ju eftersom han blåste om dom i en vansinnigt hög hastighet... Om polisen släppt honom finns det ju inget som säger att han inte skulle ha fortsatt köra så vårdslöst också kört ihjäl sig.
    Ja jag håller med. Jag tycker inte polisen agerade helt korrekt och körde i vansinniga farter flera gånger, även då de hade tappat bort honom och jag som inte ens satt i bilen, kände obehag av den höga farten när jag såg videon. Du utsatte många andra i trafiken för stor fara vill jag påstå.

MEN vad jag förstod så dröjde det ett ganska långt tag innan motorcyklisten insåg att han var jagad, då hans flickvän uppmärksammade polisbilen bakom. Och det var en liten stund efter det som poliserna tappade bort dem. Men jag kanske har förstått fel.

Den här motorcyklisten klarade alldeles bra själv att köra i väldigt höga hastigheter utan någon tanke på någon annan. Jag förstår inte varför allt ansvar läggs på polisen, eller varför de försöker göra det. Motorcyklisten kan aldrig fråntas det egna ansvaret och HAN valde att köra i över 200 km i timmen, istället för att STANNA.

Oerhört sorgligt det som skedde, men jag blir så frustrerad över att människor idag inte verkar ha ett eget ansvar.
  • Vinterankan

Det fåtal här i tråden som tycker att polisen inte såg till allmänhetens bästa genom att fortsätta jakten. Tycker ni inte att det var väldigt viktigt för allmänhetens säkerhet att föraren blev stoppad? Det hände en hel del innan de upptäckte att polisen var efter dom där de utsatte åtskilliga människor för fara. Om polisen stannat så hade fortsatt köra runt så på vägarna vilket kanske hade slutat med att en helt oskyldig människa hade dött istället.

• HonSomVet
    Vinterankan skrev 2012-04-16 08:47:19 följande:
    Det fåtal här i tråden som tycker att polisen inte såg till allmänhetens bästa genom att fortsätta jakten. Tycker ni inte att det var väldigt viktigt för allmänhetens säkerhet att föraren blev stoppad? Det hände en hel del innan de upptäckte att polisen var efter dom där de utsatte åtskilliga människor för fara. Om polisen stannat så hade fortsatt köra runt så på vägarna vilket kanske hade slutat med att en helt oskyldig människa hade dött istället.
    Självklart. Han skulle inte vara på vägarna. Men poliserna körde 150 km i timmen, om inte mer, EFTER att de hade tappat bort motorcykeln. Det är inte försvarbart tycker jag och det utsatte absolut allmänheten för onödig fara. Till och med den kollega som åkte med i polisbilen, passageraren dvs, reagerade på körningen iaf en gång.

Ja, motorcyklisten skulle stoppas och hade inget på vägarna att göra, men poliserna körde 225 km (!!!) i timmen där ett tag, bland massor av andra bilar! Hade de krokat med en bil, hade det kunnat få enorma konsekvenser för oskyldiga. Likväl som detsamma hade kunnat hända med motorcyklisten, dvs att han istället krockat med en bil ex.

Samtidigt som jag anser att de skulle stoppa motorcyklisten, så känner jag mig tveksam till polisernas egen mycket höga fart. Och allting är ju en avvägningsfråga. Vilket beslut är det bästa? Det är aldrig svart eller vitt.

Jag anser dock inte att poliserna har ansvar i att motorcyklisten dog. Han valde att försöka köra ifrån dem istället för att stanna. Han var vuxen och valde ett urbota dumt beslut pga, ja, vad?
  • Vinterankan

Jo det stämmer att polisen själva varit vårdslösa för andra trafikanter också. Jag utgår från att de haft sirenerna på så att dessa haft möjlighet att upptäcka poliserna i tid och inte blivit skrämda när de plötsligt svischar förbi.

• Pallas

Den här polismannen, provocerade han också fram vansinneskörning, tycker ni som menar att det var polisen som drev 22-åringen i döden förra året? 

http://svt.se/2.126356/1.2779506/mc-forare_allvarligt_skadadIngress: "En 40-årig mc-förare skadades allvarligt då han körde in i en bergvägg på riksväg 76 söder om Östhammar på torsdagen. Olyckan skedde i samband med ett polisefterföljande."

• Ulf Harrys Farsa

Tycker det skrivs alldeles för lite om Grabbens PAPPAS skuld i detta, det var hans motorcykel, killen hade väl inte ens körkort för tung mc.

Svar på tråden ”polisen har tagit hans liv”