Vinterankan skrev 2012-04-16 08:47:19 följande:
Det fåtal här i tråden som tycker att polisen inte såg till allmänhetens bästa genom att fortsätta jakten. Tycker ni inte att det var väldigt viktigt för allmänhetens säkerhet att föraren blev stoppad? Det hände en hel del innan de upptäckte att polisen var efter dom där de utsatte åtskilliga människor för fara. Om polisen stannat så hade fortsatt köra runt så på vägarna vilket kanske hade slutat med att en helt oskyldig människa hade dött istället.
Självklart. Han skulle inte vara på vägarna. Men poliserna körde 150 km i timmen, om inte mer, EFTER att de hade tappat bort motorcykeln. Det är inte försvarbart tycker jag och det utsatte absolut allmänheten för onödig fara. Till och med den kollega som åkte med i polisbilen, passageraren dvs, reagerade på körningen iaf en gång.
Ja, motorcyklisten skulle stoppas och hade inget på vägarna att göra, men poliserna körde 225 km (!!!) i timmen där ett tag, bland massor av andra bilar! Hade de krokat med en bil, hade det kunnat få enorma konsekvenser för oskyldiga. Likväl som detsamma hade kunnat hända med motorcyklisten, dvs att han istället krockat med en bil ex.
Samtidigt som jag anser att de skulle stoppa motorcyklisten, så känner jag mig tveksam till polisernas egen mycket höga fart. Och allting är ju en avvägningsfråga. Vilket beslut är det bästa? Det är aldrig svart eller vitt.
Jag anser dock inte att poliserna har ansvar i att motorcyklisten dog. Han valde att försöka köra ifrån dem istället för att stanna. Han var vuxen och valde ett urbota dumt beslut pga, ja, vad?