• Padméa

Hur lång tid efter förlossningen tog det innan er foglossning blev bättre?

Hej, hopp!

Födde barn 22 juli, alltså för 10 dagar sedan. Hade gräslig foglossning denna graviditet och var i princip sängliggande under de sista tre månaderna. Under graviditeten sa barnmorskor och sjukgymnast (som jag fick akupunktur av, träning kunde jag se mig i stjärnorna efter..) att foglossningen skulle bli SÅÅÅ mycket bättre efter förlossningen för att så småningom försvinna helt. Känner INGEN skillnad ännu, vilar och hoppar på mina kryckor precis som när jag var höggravid.

Stödbältet gör fortfarande för ont att sätta på. Jag fortsätter att använda tensen som vanligt och hasar på rumpan upp och ner för trappan hemma med benen tätt ihop (litet tips för er andra drabbade med trapp). Har ringt sjukgymnasten för jag ville fortsätta med akupunkturen för att försöka hjälpa läkningen på traven men hon säger att det inte behövs, att jag bara ska vilaRynkar på näsan. Nu säger hon helt plötsligt att det kan ta upp till 1,5 år tills fogarna är helt läkta!!!

Försökte mig på en liten promenad på 100m utan kryckorna fem dagar efter förlossningen, ville så gärna stoltsera med vagnen! Det resulterade i att jag fick så ont att min väninna fick springa och hämta kryckorna och jag bölade av både smärta och besvikelse. 

Har fått en tid hos kiropraktor om en vecka, hoppas mycket på det. Min sjukgymnast misstänkte att jag hade ett diskbrock förutom foglossning med tanke på hur min smärta satt. 

Oj, vilket långt gnäll, sorryFlört!

Skulle gärna vilja veta hur det varit för er andra med svår foglossing? Någon som känner igen sig? Har ni några tips? 

Tacksam för svar, kämpa på alla andra med trasiga gravidkroppar!!

• Svar på tråden Hur lång tid efter förlossningen tog det innan er foglossning blev bättre?
  • k girl

Jag träffade för övrigt kroppsterapeuten regelbundet under min graviditet (det hjälpte!) och efter graviditeten.

• Padméa
    k girl skrev 2011-08-11 21:39:21 följande:
    Jag upplevde till och med att foglossningen blev sämre efter förlossningen under en tid. Kul var det ju inte eftersom jag kände att nu äntligen kunde jag ju, maglös, röra på mig! Men den blev gradvis bättre, skulle nog säga att jag var helt återställd efter ett drygt halvår. Min kroppsterapeut anmärkte dock på mjukt och rörligt bäcken längre än så. Det var min första graviditet och jag blev sjukskriven för foglossningar redan runt vecka 8-9.

Nu är jag gravid igen (sonen är 20 månader) och även om jag inte har några direkta smärtor när jag går eller rör mig, så har jag märkt att foglossningen kommit tillbaka tidigt även denna gång.  Sonen klättrade på mig och råkade halka med sin hand på blygdbenet - AJ SOM F*N gjorde det!
    Känner igen det där med sämre första tiden tyvärr. håller tummar och tår att du ska klara dig bättre denna gång! 
    Låter intressant med kroppsterapeut, kan du berätta lite mer om vad hon gör?
  • k girl
    Padméa skrev 2011-08-11 21:45:29 följande:
    Känner igen det där med sämre första tiden tyvärr. håller tummar och tår att du ska klara dig bättre denna gång! 
    Låter intressant med kroppsterapeut, kan du berätta lite mer om vad hon gör?
    Det hon brukar göra på mig är att korrigera bäckenet och ta upp låsningar i bäcken, rygg och nacke. Hon sysslar med manipulationer, jag skulle tro att hon inte jobbar helt olikt en kiropraktor.
  • IntheSky

Har fortfarande besvär, dottern är 10 månader. Men det är mycket bättre än för, säg, 6 månader sedan. Träning hos en sjukgymnaast för att stärka de djupa, nedre magmusklerna har hjälpt mycket, mycket.

• Metalmom

Nästan direkt efter båda förlossningarna kändes det bättre. Kände markant skillnad redan 24 timmar senare.

• norrlandsflicka

Jag har haft foglossningar båda min graviditeter. Första gången blev jag bra direkt efter förlossningen. Nu andra gången blev jag väl tillräckligt bra för att klara av promenera lite mer efter 3 månader. Jag kan fortfarande känna av att jag får ont om jag har gått ovanligt mycket någon dag. Dottern är sju månader.
    Jag har gått hos sjukgymnast och tränat både under graviditeten och efter. Hon har också fixat till mitt bäcken några gånger när det har hakat upp sig.

• Padméa

Tack för alla svar! Idag har jag beställt något som heter Actipatch som ska kunna hjälpa till vid läkningen av inflammation. Levereras om en vecka. Ingen aning om det kan hjälpa men har ju inte mycket att förlora, beredd att testa allt.

Har också hyrt en rullstol idag så att jag kunde komma med ut lite, 300 för en vecka. Det plockar på, det är dyrt att vara sjuk... Ringde också och bokade en ny tid hos min sjukgymnast för akupunktur, hon nekade mig att komma förra gången men nu bokade jag genom hennes kollega, hoppas att hon inte nekar mig igen.

Försöker cykla tre ggr per dag cirka 5-10 min per gång och träna knip och magmuskler lite i taget men många gånger. Hur gör/gjorde ni andra, vad har funkat och inte funkat för er? Jag hittar väldigt lite fakta kring hur man kan hjälpa foglossningen att läka, har ni andra hittat något!

Kram på er!

• Padméa
    RetroTuva skrev 2011-08-05 22:48:08 följande:
    Har fortfarande problem med foglossning, nästan nio månader efter förlossningen. Fick den tidigt i graviditeten, men jag var aldrig sängliggande. Går hos en sjukgymnast som jag fått övningar av för att stärka muskulaturen runt fogarna och har precis börjat med akupunktur, så håller tummarna :)
    Hur går de för dig?
  • RetroTuva

Jodå, det har väl inte gått så mycket framåt än, men har bara gjort akupunktur 2 ggr. Förra gången blev det en djupare omgång och då blev jag både trött och yr efteråt, så någon inverkan på kroppen gjorde det allt. Har fortfarande höga förhoppningar på att det ska funka tillsammans med träning och de övningar jag gör. Sjg sa förövrigt att det tydligen gjorts en studie som visade att foglossningsbesvär tar lång tid att behandla, men att aku visats hjälpa.

• Padméa
    RetroTuva skrev 2011-08-13 08:39:34 följande:
    Jodå, det har väl inte gått så mycket framåt än, men har bara gjort akupunktur 2 ggr. Förra gången blev det en djupare omgång och då blev jag både trött och yr efteråt, så någon inverkan på kroppen gjorde det allt. Har fortfarande höga förhoppningar på att det ska funka tillsammans med träning och de övningar jag gör. Sjg sa förövrigt att det tydligen gjorts en studie som visade att foglossningsbesvär tar lång tid att behandla, men att aku visats hjälpa.
    Åh, hoppas, hoppas att det kan hjälpa dig. Jag tyckte det tog ett tag innan jag märkte något när jag fick behandling under graviditeten så håll ut!

Hoppas att min sjukgymnast kan tänka sig att börja behandla mig också igen, förstår inte varför jag inte bara fick fortsätta komma två gånger i veckan, besvären är ju exakt samma som före förlossnigen. Är lite fundersam över en sak dock. Jag har ju som ondast i och från den främre fogen och där sätter hon en nål rät i den inflammerade fogen. Den gör jävulskt ont och jag får förlossningsandas genom smärtan. Kan detta verkligen vara bra? Gör din sjukgymnast så? Någon annan med erfarenhet?

Min smärta har blivit skarpare på något sätt men jag tycker att bäckeket känns stabilare, att jag börjar känna de muskler som ska hålla ihop mig bättre. Kanske gör träningen lite nytta eller så är det bara önsketänkande. Hoppas, hoppas... 
  • RetroTuva

Åh fy, låter inte behagligt alls! Jag har bara problem från de bakre fogarna, men min sjg har mig veterligen inte tryckt in en nål i någon fog, inte än så länge iaf. Det svider till lite när han sätter dem, men sen känner jag dem inte under den halvtimme jag ligger med dem.

Jag tänker lite att allt som gör att det känns mindre ont är bra, varesig det verkligen är så att man blivit bättre eller bara önsketänker. Allt som lindrar smärtan är bra :)

• Lippa

Inte för att ej ge dig hopp men... Tjejen är nu två och har nätter jag ej kan sova för sån smärta. Har börjat löpa och tror att de e än av orsaken.
    Hade sådan foglossning att från v 18 fick jag gå med kryckor men sedan bli sängliggande. Kunde ej kläpå mig själv:(

• vittra

Jag hade i drygt ett halvår.

Vad jag har hört så bör man undersöka detta om det fortfarande inte blivit bra ett år senare, då kan man behöva operera. Gör man inget åt det i tid så är risken väldigt hög att man aldrig någonsin blir bra.

• vittra

Ska tilläggas att den värsta smärtan la sig efter bara någon månad, men det kändes tydligt om jag överansträngde mig. Det kunde räcka med en halvtimmes promenad så kom smärtan, eller en felaktig vinkel i trappen osv. Men den värsta smärtan avtog som sagt snabbt.

Svar på tråden Hur lång tid efter förlossningen tog det innan er foglossning blev bättre?