• Smukke

    Kan vi inte få en redigeringsknapp?

    Hej!

    Jag måste fråga om det inte finns en möjlighet att få en redigeringsknapp till dom inlägg man gör (dom svar man gör om man ska skära ut det i papp).

    Ibland så blir det fel eller man vill lägga till något extra och då märker jag att folk då är tvungna att göra helt nytt svar, Spill av plats tycker jag. Så jag tror det hade underlättat om det fanns en knapp där man INOM EN TIMME kan redigera sitt inlägg, vid felstavning eller liknande.

    Bara en tanke.

    Vet inte ens om jag postat denna rätt. :)

  • Svar på tråden Kan vi inte få en redigeringsknapp?
  • Krumpy

    Det verkar inte finnas någon redigeringsknapp. Lagt kort ligger alltså på FL. Vissa forum
    tillåter att man i vart fall har en timme på sig att redigera.

    Seriöst talat är det skrämmande. Jag reggade mig här 2006 och har varit borta
    från FL fyra år.

    En sak som slår emot mig är att de har inte gjort mycket när det gäller forumet och hur
    det är programmerat på drygt fem år. Det är skrämmande att forumet är så eftersatt. Det
    beror troligtvis på att ledningen inte tjänar några pengar på att göra om det från grunden,
    gissar jag på.

  • Smukke
    Krumpy skrev 2011-08-11 12:06:28 följande:
    Det verkar inte finnas någon redigeringsknapp. Lagt kort ligger alltså på FL. Vissa forum
    tillåter att man i vart fall har en timme på sig att redigera.

    Seriöst talat är det skrämmande. Jag reggade mig här 2006 och har varit borta
    från FL fyra år.

    En sak som slår emot mig är att de har inte gjort mycket när det gäller forumet och hur
    det är programmerat på drygt fem år. Det är skrämmande att forumet är så eftersatt. Det
    beror troligtvis på att ledningen inte tjänar några pengar på att göra om det från grunden,
    gissar jag på.
    Ja jag med, det är lite medeltid på det.
    Med tanke på hur många som faktiskt är medlemmar så borde det ju vara en idé.
    Men vem frågar man?
  • Krumpy
    Smukke skrev 2011-08-11 12:40:09 följande:
    Ja jag med, det är lite medeltid på det.
    Med tanke på hur många som faktiskt är medlemmar så borde det ju vara en idé.
    Men vem frågar man?
    Jag tror att det räcker det du har gjort. Dvs startat en tråd om det :)

    Vi kan ju vinka till ledningen och moderatorerna, hej, hej. De läser
    med stor sannolikhet här.
  • WsMamma

    Och när vi ändå är igång: en "gilla-knapp" eller kanske "håller med-knapp"?

  • aaaa

    Håller med om att redigeringsknapp behövs. Skulle vara nöjd med bara en halvtimmes möjlighet till det också om det anses vara ett problem att medlemmar kan redigera om sina inlägg långt i efterhand.

  • uniMog

    Det här har varit uppe på tapeten förr och ratats. Skriver man en tråd kan man göra tillägg men aldrig ta bort det man tidigare skrivit. Personligen är jag väldigt glad för det eftersom det skulle göra det väldigt lätt för medlemmar som vill ställa till det och väldigt svårt för oss moderatorer att göra vårt jobb.

  • Miss Obsessive

    Själv saknar jag möjligheten att kunna radera inlägg man skrivit eller trådar man skapat. Som det är nu måste man be redaktionen "om lov" att få ta bort sådant man ångrar. Och varför kan man inte ge en negativ "känsla i trådstarten? Sen håller jag med WsMamma, om en "gilla"-knapp! 

  • PerG
    uniMog skrev 2011-08-11 13:35:08 följande:
    Det här har varit uppe på tapeten förr och ratats. Skriver man en tråd kan man göra tillägg men aldrig ta bort det man tidigare skrivit. Personligen är jag väldigt glad för det eftersom det skulle göra det väldigt lätt för medlemmar som vill ställa till det och väldigt svårt för oss moderatorer att göra vårt jobb.
    Det finns ju lite olika lösningar på det där. Antingen kan man spara historiken (tillgänglig för alla, eller enbart moderatorer) så att man kan se vad som skrevs i de olika redigeringarna. Eller så kan man tillåta redigering endast tills dess att någon annan svarat, alternativt tills någon har citerat ditt inlägg.. Dessutom bör det ju stämplas i inlägget att det har redigerats!

    För modereringen ser jag inte att redigering skulle försvåra eftersom man såklart måste spara historiken i redigeringarna för er oavsett.

    Ett ytterligare alternativ vore ju att plocka bort redigeringsmöjligheten från de medlemmar som "missbrukar" den? Alternativt att man får redigera först när man varit med ett tag på samma sätt som med anonym-funktionen...  

     
  • Donum

    Funkar ju utmärkt på Flashback med redigeringsfunktion inom en viss tid. Förstår inte varför det skulle vara svårare här?

  • uniMog

    Ja självklart finns det lösningar och det är ju inte jag som bestämmer (tyvärr höhö) jag ville bara förmedla en annan bild. Jag ser enbart problem med en redigeringsmöjlighet men som sagt jag har ingen beslutsrätt så ni får hoppas att de högre upp i näringskedjan ändrar sig.

  • Krumpy
    uniMog skrev 2011-08-11 13:53:53 följande:
    Ja självklart finns det lösningar och det är ju inte jag som bestämmer (tyvärr höhö) jag ville bara förmedla en annan bild. Jag ser enbart problem med en redigeringsmöjlighet men som sagt jag har ingen beslutsrätt så ni får hoppas att de högre upp i näringskedjan ändrar sig.
    Hej uniMog.

    Ja, det finns även problem med redigeringsmöjligheter. Men du skriver att du enbart ser problem,
    kan du utveckla det?

    Hur ser du på en funktion där man kan redigera sitt inlägg upp till max 1 timme efter att man
    skrivit det?
  • Krumpy
    Miss Obsessive skrev 2011-08-11 13:38:34 följande:
    Själv saknar jag möjligheten att kunna radera inlägg man skrivit eller trådar man skapat. Som det är nu måste man be redaktionen "om lov" att få ta bort sådant man ångrar. Och varför kan man inte ge en negativ "känsla i trådstarten? Sen håller jag med WsMamma, om en "gilla"-knapp! 
    Du skriver att radera inlägg. Om man kan redigera ett inlägg så kan man i praktiken
    ta bort texten man skrivit. Själva inlägget (utan text) ligger kvar för att inte modifiera trådens storlek.
    Det hade ju gett samma resultat för användaren som om man hård-raderat inlägget från
    Familjelivs databas. Och det hade varit mycket bättre för databasens uppsättning.

    Men jag anser att man inte ska kunna editera/redigera sina inlägg efter en viss tid,
    t.ex. 1 eller 2 timmar. Då har man ändå gott om tid att ändra sig, om man kommer på något.

    Att hård-radera inlägg och hela trådar är jätteproblematiskt. Och jag tycker absolut att
    det inte ska gå att göra på något sätt. Jag är förvånad att det går genom att man ber redaktionen om det.
  • Miss Obsessive
    Krumpy skrev 2011-08-11 17:45:04 följande:
    Du skriver att radera inlägg. Om man kan redigera ett inlägg så kan man i praktiken
    ta bort texten man skrivit. Själva inlägget (utan text) ligger kvar för att inte modifiera trådens storlek.
    Det hade ju gett samma resultat för användaren som om man hård-raderat inlägget från
    Familjelivs databas. Och det hade varit mycket bättre för databasens uppsättning.

    Men jag anser att man inte ska kunna editera/redigera sina inlägg efter en viss tid,
    t.ex. 1 eller 2 timmar. Då har man ändå gott om tid att ändra sig, om man kommer på något.

    Att hård-radera inlägg och hela trådar är jätteproblematiskt. Och jag tycker absolut att
    det inte ska gå att göra på något sätt. Jag är förvånad att det går genom att man ber redaktionen om det.
    Förlåt, jag måste vara pantad eller nåt.. Varför skulle det vara ett så stort problem? Om det är så att vissa medlemmar missbrukar möjligheten, så får man väl stänga av den funktionen för de? Man måste ju kunna sätta en spärr för hur mycket man får lov att radera under en viss tid? Om du kollar på det här med trådar, det är ju inte ovanligt att det finns sjuttioelva trådar i varje forum, som aldrig "kommer igång", som endast får ett fåtal eller inga svar. Istället för att som TS bara "överge" dessa trådar och/eller glömma bort de, så borde man kunna få "städa" bland sina trådar. Likaså trådar som spårar ur, det finns det ju gott om här på FL.. 
  • Smukke

    I am just saying, kan ni ha valmöjligheter att skriva varför man anmäler någons post så ska det gå här med. Tex, att innan man redigerar, kommer en popup-ruta eller något upp där du SKA ange varför du vill redigera. 
    (felstavning, glömde en viktig sak mm)

    Omöjligt är det ju inte, och känns som det hade höjt detta forum en hel del.  

  • Krumpy
    Miss Obsessive skrev 2011-08-12 00:18:35 följande:
    Förlåt, jag måste vara pantad eller nåt.. Varför skulle det vara ett så stort problem? Om det är så att vissa medlemmar missbrukar möjligheten, så får man väl stänga av den funktionen för de? Man måste ju kunna sätta en spärr för hur mycket man får lov att radera under en viss tid? Om du kollar på det här med trådar, det är ju inte ovanligt att det finns sjuttioelva trådar i varje forum, som aldrig "kommer igång", som endast får ett fåtal eller inga svar. Istället för att som TS bara "överge" dessa trådar och/eller glömma bort de, så borde man kunna få "städa" bland sina trådar. Likaså trådar som spårar ur, det finns det ju gott om här på FL.. 
    Jag håller med dig om att det borde städas bättre på FL! :)
    Det ligger mycket trådar och "skräpar".

    Men, är inte det moderatorernas uppgift? Eller, för att förtydliga min åsikt. Jag anser verkligen
    att det ÄR moderatorns uppgift att:
    * Radera inlägg om de bryter mot reglerna. Dett fungerar antagligen bra idag...eller?
    * Låsa trådar som har spårat ut, t.ex. om folk slutat diskutera och istället ägnar sig åt pajkastning osv.

    Detta bör inte medlemmarna kunna göra själva, för då kan ju t.ex. du radera det här inlägget,
    bara för att du är på det humöret :) Det skulle bli ett väldigt sönderhackat och trasigt och ointressant
    forum då.
  • Smukke

    Vad om det röstas om det, låter oss medlemmar bestämma?
    Och inte bara vi som är inne på denna posten utan ALLA!  

  • Apocalypso

    Det är rätt mycket som skulle kunna förbättras på det här stället, känns som hela FL inklusive en del användare inte ens lämnat den äldre stenåldern ... Kräks


    Only weak men fear strong women!
Svar på tråden Kan vi inte få en redigeringsknapp?