• EmmaW84

Hur värmer ni barnmaten?

Jag har en dotter på snart 5 månader. Hon äter 1 mål gröt om dagen, sedan ersättning 2-3 ggr och grönsakspuré/smakisar 1 gång per dag. Jag gör maten själv till henne och är nu lite nyfiken på hur ni andra tinar och värmer maten till era små? Jag vill verkligen inte använda mikron.

Finns det några smarta tallrikar/skålar med lock som man kan värma maten i i vattenbad? Jag brukar värma maten i glasburkar i vattenbad nu men när det är flera sorters puré så blir det massor av disk.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Hur värmer ni barnmaten?
  • anansie

Har det tinat helt tar det bara nån som minut, men annars tar det ett tag. Ja nu är hon ju 6 månader och äter kött o fisk o sånt. I början var det ju en grönsak i tåget men sen blandade jag med potatis. Tex ärtor/potatis, morot/palsternacka/potatis mm. Hon älskar allt hon får så länge det inte är burkmat, det tokratar hon. Bara majspure som gått bra på burk, och frukt.

• limpans

Jag brukar värma maten direkt i kastrull om det inte finns tillgång till micro. Går på nån minut när det är så lite mat.

• Mornie Alantie
    EmmaW84 skrev 2011-08-04 21:54:39 följande:
    Lindreas skrev 2011-08-04 21:43:33 följande:
    Haha! Men du, så är det ju inte.
    Nej tydligen så har vi olika uppfattning om det. Jag är varken intresserad av några bevis för att det är ofarligt med mikro eller att övertyga er om motsatsen. Tråden handlar inte om huvuvida mikromat är farlig eller ej utan hur man hittar kärl som är smidiga att värma maten i utan mikro.
    Det är inget att ha olika uppfattning om. Antingen förstör micron maten, eller så gör den inte det. Det är lika för alla. Och faktum är att microvågsugn är ett skonsamt sätt att värma mat, både för maten och miljön.

Men vill du krångla till det, så fine by me.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • EmmaW84
    anansie skrev 2011-08-05 06:58:48 följande:
    Har det tinat helt tar det bara nån som minut, men annars tar det ett tag. Ja nu är hon ju 6 månader och äter kött o fisk o sånt. I början var det ju en grönsak i tåget men sen blandade jag med potatis. Tex ärtor/potatis, morot/palsternacka/potatis mm. Hon älskar allt hon får så länge det inte är burkmat, det tokratar hon. Bara majspure som gått bra på burk, och frukt.
    Så bra, jag ska testa det! Hittade en annan skål/tallrik idag som är uppdelad i två fack men tyvärr i klarplast. Den klarar att värmas i mikro så då borde den väl tåla kokt vatten... Tack för dina svar!
  • EmmaW84
    limpans skrev 2011-08-05 09:03:47 följande:
    Jag brukar värma maten direkt i kastrull om det inte finns tillgång till micro. Går på nån minut när det är så lite mat.
    Det har jag aldrig tänkt på men det verkar också rätt smidigt =)
  • Shavora

Man väljer hur man gör själv.

Jag förstår om man vill bekräfta att det man gör själv är det rätta och övertyga den andra. men tänk bara på hur mycket företag vill hålla saker borta från oss. Det gäller både cancermedicinindustrin, hårfärgsindustrin, e-ämnen, babybjörnbärselar.... Varför är det inte möjligt att micromat är dåligt? Finns det inga inga inga chanser att det kan vara dåligt? Varför finns det då sååå många atiklar om att mikro är dåligt: att det kan ge cancer... etc etc. Kan inte vi som vill vara extra säkra få vara det?

Jag själv äter väldigt sällan sånt som värmts i mikron men jag ger inte mitt barn uppvärmd mat från mikron. Jag vill bara inte.

Jag gör mat själv i små silikonformar och stoppar in i frysen. Tar ur dem ur formarna när de stelnat och stoppar i en påse. Tar ut en på kvällen och stoppar i kylskåpet i ett glas. På morgonen sätter jag glaset i en liten skål med kokande vatten från vattenkokaren - vattenbad. Det tar inte lång tid alls. Och maten blir aldrig för varm. 

• Lavish

Jag kör på micro, finns mycket här i livet att oroa sig för. Men även om det är jobbigt med disk med smakisarna så kommer du väl ganska snart gå över till sammansatt mat med allt i samma sörja så då löser sig ju det problemet?

• Microuppvärmning
    Shavora skrev 2011-12-14 21:16:10 följande:
    Man väljer hur man gör själv.

Jag förstår om man vill bekräfta att det man gör själv är det rätta och övertyga den andra. men tänk bara på hur mycket företag vill hålla saker borta från oss. Det gäller både cancermedicinindustrin, hårfärgsindustrin, e-ämnen, babybjörnbärselar.... Varför är det inte möjligt att micromat är dåligt? Finns det inga inga inga chanser att det kan vara dåligt? Varför finns det då sååå många atiklar om att mikro är dåligt: att det kan ge cancer... etc etc. Kan inte vi som vill vara extra säkra få vara det?

Jag själv äter väldigt sällan sånt som värmts i mikron men jag ger inte mitt barn uppvärmd mat från mikron. Jag vill bara inte.

Jag gör mat själv i små silikonformar och stoppar in i frysen. Tar ur dem ur formarna när de stelnat och stoppar i en påse. Tar ut en på kvällen och stoppar i kylskåpet i ett glas. På morgonen sätter jag glaset i en liten skål med kokande vatten från vattenkokaren - vattenbad. Det tar inte lång tid alls. Och maten blir aldrig för varm.

Förstår ej att någon kommer på att värma barnmat i micro. Det jag fått lära mig i mina studier till kost- och näringskonsult bl a   är att micromat är i bästa fall "död mat" eller bukfylla och i värsta fall rent hälsovådligt. Flera studier har gjorts bl a på scweiziska soldater som delades upp i två grupper, där den ena gruppen åt micromat och den andra "traditionellt tillagad".Råvarorna var desamma.De som åt micromat fick mycket sämre blodvärden redan efter kort tid. Finns också flera andra undersökningar, som våra lärare som vigt sina  liv åt det här med hälsa och forskning kring detta relaterar till.

Och tänk bara hur känsliga små barn är i förhållande till vuxna. Varför riskera nånting om man nu har ett val?

Har också förstått att "microugnsindustrin" ofta ligger bakom det positiva som skrivs om microuppvärmning och micromatlagning. Intressant, eller hur? 

Vad jag försår så ligger "microugnsindustrin" själva bakom allt positivt som skrivs om microvärmning och microtillagning.    .  

• Anemone

Hemma i kastrull och mikro om vi är ute/borta.

• lllm

Har inte läst vad dem andra skrivit men jag gör såhär: Försöker undvika mikro så gott det går och förvarar mina smakportioner grönsakspuréer i fryspåsar (tillplattade så de går fort att tina) i frysen! Tar upp en påse på morgonen o sen när de är dags att äta lägger jag påsen i en skål rätt varmt vatten, vänta några minuter sen är de ljummet och precis så min dotter vill ha maten! Ha påsarna tillplattade så går de fort att tina o värma upp :)

• Gloxi

Lite lustigt att vara rädd för att värma mat i mikro, men göra det i en plast eller fryspåse. Personligen skulle jag aldrig göra det. Men, ni kanske har några specialvarianter som inte utsöndrar några ämnen i maten? De vanliga kan nämligen göra det.

• lllm
    Gloxi skrev 2013-10-05 14:59:43 följande:
    Lite lustigt att vara rädd för att värma mat i mikro, men göra det i en plast eller fryspåse. Personligen skulle jag aldrig göra det. Men, ni kanske har några specialvarianter som inte utsöndrar några ämnen i maten? De vanliga kan nämligen göra det.

Jag vet inte alls vad som är rätt eller fel! Försöker bara undvika mikro för man hört en del att de förstör ämnen i maten, men vad vet jag är ingen expert tyvärr.. Det känns som att det finns mycket som utsöndrar ämnen så vet inte vad man ska göra för att undvika det! Så de är upp till var och en hur man ska göra, till den dan då de kanske kommer att rekommenderas något!
  • fluu

I mikron. Hispar inte i onödan.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Gloxi

Det finns ju inte belägg för att mikro förstör näringsämnen. Även om det skulle göra maten mindre näringsrik, så är det att föredra framför partiklar från plast. Hur sund blir maten med det då? Varför inte bara värma maten i kastrull på spisen?

Självklart gör man som man vill. Jag tycker bara att det är konstigt att spetsa sin bebis mat med plast.

• Mli 014

Jag brukar göra storkok av miniköttbullar (kokta), moser etc, och när jag slänger det i frysen portionsförpackar jag det i aluminiumfolie.
    Lägger ett eller två paket (beroende på innehåll) på en tallrik under locket, eller direkt på potatisen när jag lagar maten till resten av familjen, så är det klart när vi ska käka.
    funkar bra för oss, idag åt vi grönsaker, fisk och potatis. =)

• Fysikern

Jag såg era kommentarer och vill bara klargöra att mikrovågor får vattenmolekyler att vibrera och dessa vibrationer blir till värme. Härvid är mikrovågorna förbrukade och finns på intet sätt kvar i maten. För strålningen ska kunna "förstöra" maten krävs att den kan bryta bindningar i molekylerna i maten, men det kan den inte eftersom energin är för låg; man kallar sådan strålning icke-joniserande. Det är i grunden samma typ av strålning som värmen i en vanlig ugn, men med en annan våglängd, perfekt anpassad för att värma vatten. Att bestråla en person direkt är en helt annan sak. Nu är läckaget från mikrovågsugnen litet så det är inte ett problem, men vill ni undvika att era barn exponeras för mikrovågor så håll dem borta från mobiltelefoner och surfplattor och stäng ner det trådlösa nätverket.

Svar på tråden Hur värmer ni barnmaten?