Shavora skrev 2011-12-14 21:16:10 följande:
Man väljer hur man gör själv.
Jag förstår om man vill bekräfta att det man gör själv är det rätta och övertyga den andra. men tänk bara på hur mycket företag vill hålla saker borta från oss. Det gäller både cancermedicinindustrin, hårfärgsindustrin, e-ämnen, babybjörnbärselar.... Varför är det inte möjligt att micromat är dåligt? Finns det inga inga inga chanser att det kan vara dåligt? Varför finns det då sååå många atiklar om att mikro är dåligt: att det kan ge cancer... etc etc. Kan inte vi som vill vara extra säkra få vara det?
Jag själv äter väldigt sällan sånt som värmts i mikron men jag ger inte mitt barn uppvärmd mat från mikron. Jag vill bara inte.
Jag gör mat själv i små silikonformar och stoppar in i frysen. Tar ur dem ur formarna när de stelnat och stoppar i en påse. Tar ut en på kvällen och stoppar i kylskåpet i ett glas. På morgonen sätter jag glaset i en liten skål med kokande vatten från vattenkokaren - vattenbad. Det tar inte lång tid alls. Och maten blir aldrig för varm.
Förstår ej att någon kommer på att värma barnmat i micro. Det jag fått lära mig i mina studier till kost- och näringskonsult bl a är att micromat är i bästa fall "död mat" eller bukfylla och i värsta fall rent hälsovådligt. Flera studier har gjorts bl a på scweiziska soldater som delades upp i två grupper, där den ena gruppen åt micromat och den andra "traditionellt tillagad".Råvarorna var
desamma.De som åt micromat fick mycket sämre blodvärden redan efter kort tid. Finns också flera andra undersökningar, som våra lärare som vigt sina liv åt det här med hälsa och forskning kring detta relaterar till.
Och tänk bara hur känsliga små barn är i förhållande till vuxna. Varför riskera nånting om man nu har ett val?
Har också förstått att "microugnsindustrin" ofta ligger bakom det positiva som skrivs om microuppvärmning och micromatlagning. Intressant, eller hur?
Vad jag försår så ligger "microugnsindustrin" själva bakom allt positivt som skrivs om microvärmning och microtillagning. .