• rebelli

    Långsiktigt sparande till knodd - hur gör ni?

    Jag har alltid sett ett långsiktigt(10+ år) sparande till barnet som självklart. En del jag känner sparar inget alls, andra sparar hur mycket som helst verkar det som.

    Hon är nu snart 5 månader och jag/vi har inte fixat något ännu.... När jag läser om alternativen/formerna blir jag mest förvirrad och det låter lite likadant det mesta.

    Så, berätta, hur har ni gjort gott folk?

  • Svar på tråden Långsiktigt sparande till knodd - hur gör ni?
  • seandra82

    undrar samma skall ha i april nästa år å vill gärna att min unge skall ha möjlighet att det finns pengar till denna blir arton . däremot kommer jag ställa ett krav med alla dessa pengar för att inte min unge skall dra å semestra upp alla sina pengar är att ha ett samtal med 18 åringen får välja lgh el körkort o om det finns pengar över ja då  får min unge bestämma sj vad den vill göra.

  • Lisa 709

    Vi har tills nu satt av månatligen på ett konto med hög sparränta (som jag för en timme sedan upptäckte att Danske Bank tagit bort räntan på så nu vill jag byta bank) och sedan när jag tyckt att det är köpläge på någon aktie i ett företag jag gillar verkar ligga lågt tex H&M så köper jag det i klump med en större summa. Målet är att ha ungefär lika mycket i några få aktier i företag jag är bekant med som i fonder (har valt Avanza Zero utan avgifter och på sparkonto med bra ränta (hade 3,55% tills för tre veckor sedan).

    Jag har aldrig förstått hur det kan vara bra att köpa fonder/aktier varje månad oavsett hur aktiemarknaden ser ut? Visst man slipper tänka men det kostar ju en del av dina barns pengar att vara så passiv.

    Det enklaste och billigaste sättet att sköta det själv är via Avanza eftersom jag som är novis ändå fattar hur jag lägger en köporder på fonder eller aktier och hur jag för över pengar till Avanza för att betala det. OCH jag förstår siffrorna på mina sidor på Avanza. Fondbesked från bankerna är nästan obegripliga tycker jag!!!

    Nu undersöker jag möjligheten att ha allt hos Avanza utom bolånet. 

  • Tonårsmamman1

    Jag har en kapitalförsäkring i mitt namn där vi sätter in pengar varje månad i fonder. V i har redan använt lite till sonens körkort. Vi har haft en del av pengarna i dras eget namn tidigare, men flyttade över allt till kapitalförsäkringen just innan sonen fyllde 18 just för att vi ska bestämma över pengarna. Jag sparar inte i 20 år för att de ska slösa pengarna på en suparresa eller liknande.

  • Kekke
    Lisa 709 skrev 2011-09-28 14:24:41 följande:
    Vi har tills nu satt av månatligen på ett konto med hög sparränta (som jag för en timme sedan upptäckte att Danske Bank tagit bort räntan på så nu vill jag byta bank) och sedan när jag tyckt att det är köpläge på någon aktie i ett företag jag gillar verkar ligga lågt tex H&M så köper jag det i klump med en större summa. Målet är att ha ungefär lika mycket i några få aktier i företag jag är bekant med som i fonder (har valt Avanza Zero utan avgifter och på sparkonto med bra ränta (hade 3,55% tills för tre veckor sedan).

    Jag har aldrig förstått hur det kan vara bra att köpa fonder/aktier varje månad oavsett hur aktiemarknaden ser ut? Visst man slipper tänka men det kostar ju en del av dina barns pengar att vara så passiv.

    Det enklaste och billigaste sättet att sköta det själv är via Avanza eftersom jag som är novis ändå fattar hur jag lägger en köporder på fonder eller aktier och hur jag för över pengar till Avanza för att betala det. OCH jag förstår siffrorna på mina sidor på Avanza. Fondbesked från bankerna är nästan obegripliga tycker jag!!!

    Nu undersöker jag möjligheten att ha allt hos Avanza utom bolånet. 
    jag tror att det kan vara bättre att vara lite aktiv.. men det som oftast menas med att man ska köpa i omgångar är att om det sjunker så får du ner snittet lite.. men även åt andra hållet.. jag kommer nog mest ligga lång för att försöka ordna en bra utdelningsportfölj, ev med nån fond i vad jag tror kan gå bra på några år.. kommer fixa allt sj då jag redan håller på lite med aktier redan..
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-28 14:41:49 följande:
    Jag har en kapitalförsäkring i mitt namn där vi sätter in pengar varje månad i fonder. V i har redan använt lite till sonens körkort. Vi har haft en del av pengarna i dras eget namn tidigare, men flyttade över allt till kapitalförsäkringen just innan sonen fyllde 18 just för att vi ska bestämma över pengarna. Jag sparar inte i 20 år för att de ska slösa pengarna på en suparresa eller liknande.
    jag håller med.. kommer göra samma sak.. skulle kännas riktigt otacksamt om man sparar i flera år o sen ska pengarna bara spenderas.. nej, jag kommer nog sköta kontrollen på kontot tills jag känner att det kan skötas ordentligt.. behövs pengar tidigare så får man fråga..
  • Yavannie

    Vi sparar 500kr i månaden. Sedan har även andra släktingar satt in engångsbelopp nu när hon är för liten för att uppskatta presenter.


    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • Tonårsmamman1
    Kekke skrev 2011-09-28 18:04:54 följande:
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-28 14:41:49 följande:
    Jag har en kapitalförsäkring i mitt namn där vi sätter in pengar varje månad i fonder. V i har redan använt lite till sonens körkort. Vi har haft en del av pengarna i dras eget namn tidigare, men flyttade över allt till kapitalförsäkringen just innan sonen fyllde 18 just för att vi ska bestämma över pengarna. Jag sparar inte i 20 år för att de ska slösa pengarna på en suparresa eller liknande.
    jag håller med.. kommer göra samma sak.. skulle kännas riktigt otacksamt om man sparar i flera år o sen ska pengarna bara spenderas.. nej, jag kommer nog sköta kontrollen på kontot tills jag känner att det kan skötas ordentligt.. behövs pengar tidigare så får man fråga..
    Förnuftigt! 
  • Kekke
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-28 18:08:24 följande:
    Förnuftigt! 
    det är iaf vad jag tycker.. frugan tycker mer att han ska få tillgång till pengarna när han fyller 18. men vi har lite olika åsikter om det där.. jag har kompisar som fick pengar när dom fyllde 18, dom köpte elektronik o söp för dom pengarna, o det vill jag inte se... då har ajg hellre kontrollen lite längre.. som sagt var, skulle han behöva pengar så får han fråga o så får man se vad dom skall användas till.. men men.. lång tid kvar.. föds i december.. men iom att jag håller på med aktier så har man redan det ganska klart hur det ska bli..
  • TEDDEN

    Sätter in ca 4-5000 kr/ mån till sonen, 4 år. Tanken är att han aldrig skall behöva ta lån för att plugga eller köpa egen lägenhet. Curla? Ja, men varför inte om man slipper lån?  

  • Tonårsmamman1
    Kekke skrev 2011-09-28 18:52:17 följande:
    det är iaf vad jag tycker.. frugan tycker mer att han ska få tillgång till pengarna när han fyller 18. men vi har lite olika åsikter om det där.. jag har kompisar som fick pengar när dom fyllde 18, dom köpte elektronik o söp för dom pengarna, o det vill jag inte se... då har ajg hellre kontrollen lite längre.. som sagt var, skulle han behöva pengar så får han fråga o så får man se vad dom skall användas till.. men men.. lång tid kvar.. föds i december.. men iom att jag håller på med aktier så har man redan det ganska klart hur det ska bli..
    Ja, aktier är bäst när det är på lång sikt.

    Pengarna vi har sparat till våra barn ska gå till vettiga saker, körkort, första hemmet, bil osv. Nöjen får de jobba ihop själva.

    Lycka till med bebisen! Ni har mycket kul att se framemot.
  • Kekke
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-28 19:37:55 följande:
    Ja, aktier är bäst när det är på lång sikt.

    Pengarna vi har sparat till våra barn ska gå till vettiga saker, körkort, första hemmet, bil osv. Nöjen får de jobba ihop själva.

    Lycka till med bebisen! Ni har mycket kul att se framemot.
    blir mest aktier, men kan nog lägga in nån fond också som ligger placerad i ex kina eller sydamerika.. men vi får se.. aktier först o främst..

    curla, om man vill ge sitt barn en bra start så anser inte jag att det är att curla.. det är snarare att hela tiden ge barnet allt som den vill ha o skjutsa överrallt mm. det är en annan sak..
    grabben sak iaf få lära sig jobba för att få något.. precis som en annan har fått göra hela livet.. ingenting är gratis.. jobba o spara..
  • immaga

    Vi sparar dotterns barnbidrag och ska så småningom sätta in det i en kapitalförsäkring som vi sen väljer att ge henne när hon är redo. Typ 18-25 år.När det är dags att sätta bo helt enkelt!

  • Blomman123

    Jag har funderat på en sån kapitalförsäkring hos Avanza, i mitt och mannens namn så att vi kan välja när det är dags. Jag vill att sonen skall ha en bra grundplåt till eget boende. 

    Vi hoppas på att få ett till barn, men jag tror ändå att man kan spara allt på ett och samma konto, eller vad tror ni? Sen kan man ju ha varsitt sparande där man sätter in födelsedagspengar och sånt.  

    Jag är lite osäker på det här med kapitalförsäkring, jag hade först tänkt köra vanliga fonder. Varför har ni valt (eller inte valt) kapitalförsäkring? Hade varit kul att få lite tankar kring detta.  

  • jale
    Blomman123 skrev 2011-10-11 22:12:57 följande:
    Jag har funderat på en sån kapitalförsäkring hos Avanza, i mitt och mannens namn så att vi kan välja när det är dags. Jag vill att sonen skall ha en bra grundplåt till eget boende. 

    Vi hoppas på att få ett till barn, men jag tror ändå att man kan spara allt på ett och samma konto, eller vad tror ni? Sen kan man ju ha varsitt sparande där man sätter in födelsedagspengar och sånt.  

    Jag är lite osäker på det här med kapitalförsäkring, jag hade först tänkt köra vanliga fonder. Varför har ni valt (eller inte valt) kapitalförsäkring? Hade varit kul att få lite tankar kring detta.  
    Jag skulle nog rekommendera att ha separata konton för varje barn (i ditt eget namn eller kapitalföräkring med barnet som förmånstagare). Har insättningar gjorts vid olika tillfällen till barnen och de sedan även ska ha ut pengarna vid olika tillfällen och kanske inte hela sin del på en gång blir det snabbt komplicerat hur mycket var och ens del är och det uppstår risk för onödigt bråk.

    Fördelen med kapitalförsäkring är att du kan stå som innehavare och men göra barnet till förmånstagare om något skulle hända dig samt själv välja hur och när pengarna ska utbetalas. Den andra stora skillnaden är skattemässig. För en kapitalförsäkring betalar du en årlig schablonskatt på innehavet, äger du fonder på vanligt vis får du istället betala en vinstskatt vid försäljning (men också möjlighet att kvitta förluster mot vinster).

    Förutsatt en avgiftsfri kapitalförsäkring (dvs. ej någon av storbankernas) och att statslåneräntan håller sig på relativt låga nivåer vinner du på att ha en kapitalförsäkring om du avkastar runt 4 % per år eller mer (mindre än så idag räcker men då är statslåneräntan väldigt låg nu samt att skattesatsen för kapitalförsäkringar kommer höjas från 27 till 30 vid årsskiftet). För korta räntefonder odyl. är kapitalförsäkring därför en dålig idé men för aktiefonder och aktier (spec. de med hög utdelning) kan det vara en ganska god idé.
  • Frk Razz

    Min son fick ett fondkonto av mina föräldrar i doppresent, då insatt 1300 kr, men får 100 kr varje månad. Dem pengarna får han tillgång till vid 18 års ålder,men vill gärna vara med att "bestämma" vad pengarna ska gå till.

    Sen sparar jag typ 200 kr i varje månad på ett fondkonto i mitt namn.

  • Morcheeba

    Kommer inte spara över huvud taget förutom till college, det är för dyrt för att bekosta själv. Sedan så är det klart, har jag och maken pengar nog så kommer vi sponsra till ett hus också, men det är ingen självklarhet. Nöjen, resor etc får hon jobba ihop själv.

  • sys

    Handelsbankens Framtidskonto, låst på 10 år, sätter in 100kr varje månad, ser pengarna växa, men räntan kommer efter 10 år, men redan har hon ganska mycket pengar. Många bäckar små!

    Ska nog omplacera pengarna när de låses upp, för att kunna styra lite över vad dottern använder pengarna till sen.


    we begin our lives when we die
Svar på tråden Långsiktigt sparande till knodd - hur gör ni?