• mammanna87

Vikariat som går ut långt innan BF

Hej,

Jag behöver hjälp!
    Jag går på ett mammavikariat som går ut 1 oktober, och nu är jag gravid och har BF 18 februari.
    Jag är både med i facket och A-kassa. (vet att facket inte kan göra ngt) Men det kommer ju vara 4 1/2 månad kvar av graviditeten när mitt vik går ut.. =/ Kan tänka mig att det inte är så lätt att få jobb i den situationen och går jag till arbetsförmedlingen så kommer jag säkerligen få ett jobb som kommer att "dra ner" min mammapenning.

Grejen är att jag alltid har varit en flitig person som ALLTID har haft jobb, så detta känns som ett riktigt jäkla hårt slag i magen! =(

Företaget som jag jobbar på går väldigt dåligt just nu. (klädbranchen) så vet att det redan är kört där..

Hur ska jag göra? Någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden Vikariat som går ut långt innan BF
  • p w

Det låter som att du är berättigad till att stämpla?
    Har en väninna som blev av med jobbet 1 okt eller om det var 1 nov -10 (saksamma) och var beräknad i feb -11t . Hon fick stämpla, men blev tvungen att anmäla sig till Arbetsförmedlingen 1a dagen. Hennes handläggare där var såpass förnuftig att han inte tvingade henne att vara särskilt aktiv. Hon skulle ju ändå gå hem snart och att vara höggravid och söka jobb är nog inte helt lätt. (även om det kan bli ett diskrimineringsfall).
    Hon stämplade iaf tills det blev dags och gick sedan över på föräldrapengen!

Hör med arbetsförmedlingen redan nu lite hypotetiskt, hur det kan fungera.
    Tror inte din mammapeng sänks. Skicka in anmälan om föräldrapeng redan nu med dina löneuppgifter, för att begära senare..? observera tror.

• mammanna87

Hej p w!

Tack för snabbt svar! =)

Vad menas med att stämpla? Menas det att hitta lite ströjobb för att kunna få upp arbetstimmar? Om jag isf (även fast jag jobbar heltid) inte får ut lika mycket i månaden som jag får idag, betyder inte det att min mammapenning sänks jämfört med om jag hade känat lika mycket som nu graviditeten ut?

Ska ringa arbetsförmedlingen å höra vad dom säger om mitt fall. Hoppas jag inte bllir allt för besviken, så himla trist när man kämpat i flera år och jobbat för att öka kompetensen, så blir det ett så här, precis vid fel tillfälle.

Hade jag gjort som tidigare när jag befunnit mig på vikariat som är påväg att gå ut, så hade jag redan nu varit på massa intervjuer och troligen strax ha ett nytt jobb.. Men vad ska man säga nu lixom..? Jag vill gärna ha det här jobbet, även fast jag är gravid..? =/

Tack iaf p w för ditt fina svar, förhoppningsvis så har du rätt i att inte föräldrarpenningen sänks. =)

• Dojjan

Hej!

Att stämpla innebär att vara inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande. Man måste alltid anmäla sig fysiskt på arbetsförmedlingen första dagen efter kontrakt slut. Arbetsförmedlingen kommer att meddela din a-kassa att du är arbetssökande (dvs arbetslös). Du skickar in arbetsgivarintyg till a-kassan, dom fastställer din ersättning. Du rapporterar på sk kassakort till a-kassan hela den tiden du är arbetslös och du får dina pengar.

Det här kanske du redan visste men jag tänkte eftersom du frågade om att stämpla.. :)

Under tiden man är inskriven på arbetsförmedlingen skyddar man sin SGI. Förmodlingen kan försäkringskassan räkna ut din föräldrapeng genom att räkna på den lön du hade på ditt senaste jobb.

Är ungefär i samma sits som du men mitt kontrakt går ut bara två månader innan BF. Får jag inte förlängt (vilket jag tvivlar på) så kommer jag stämpla tills bebisen kommer.

Då ditt kontrakt slutar tidigare så vet jag inte vad dom kommer att säga på arbetsförmedlingen. Men viktigt är att du går dit och skriver in dig första dagen du inte har jobb så du skyddar din SGI!!

Lycka till!

• mammanna87

Hej Dojjan,

Åh, tack! Hade faktiskt ingen aning om vad stämpla innebar, har hört ordet förut, men har aldrig behövt bry mig om vad det innebar. =)

Åh, önskar åtminstone att jag hade som dig med bara två månader kvar till BF när viket går ut. Skulle bli så glad om dom åtminstone kunde förlänga mig över julen. Hoppas hoppas att dom behöver hjälp! ;p Dock är det inte min chef som bestämmer, utan ledningen som antagligen inte bryr sig ett dugg..

Jag har föresten inte berättat till min chef än, vet inte om jag borde göra det snart då jag är i v.12+2 idag.
    När berättade du?

Lycka till du med! =)

• nilelind

Har det för att den föräldrapenninggrundande inkomsten inte kan sänkas de sista sex månaderna av graviditeten, man ska alltså inte bli ekonomiskt lidande om man går ner i arbetstid i slutet (eller blir sjukskriven/arbetslös). Du bör alltså få din ersättning beräknad på den lön du har nu!

• mammanna87

nilelind! =D Du är en ängel! Jag hoppas att det är så, då behöver jag inte vara rädd att jag gjort bort mig! =)
    Fast, kommer nog aldrig känna att jag gjort bort mig.. Även om jag inte skulle få en krona, så skulle jag aldrig göra om mitt val! ;)

<3

• Dojjan
    mammanna87 skrev 2011-08-09 20:30:25 följande:

Hej Dojjan,

Åh, tack! Hade faktiskt ingen aning om vad stämpla innebar, har hört ordet förut, men har aldrig behövt bry mig om vad det innebar. =)

Åh, önskar åtminstone att jag hade som dig med bara två månader kvar till BF när viket går ut. Skulle bli så glad om dom åtminstone kunde förlänga mig över julen. Hoppas hoppas att dom behöver hjälp! ;p Dock är det inte min chef som bestämmer, utan ledningen som antagligen inte bryr sig ett dugg..

Jag har föresten inte berättat till min chef än, vet inte om jag borde göra det snart då jag är i v.12+2 idag.
    När berättade du?

Lycka till du med! =)

Jag berättade för chefen väldigt tidigt, redan i v 7 har jag för mig. Det var för att jag egentligen skulle börja på ett annat jobb men det jobbet gick inte ihop med att vara gravid så jag pratade med chefen om jag fick vara kvar på mitt gamla jobb istället och det gick bra.

Jag tycker att du ska berätta för chefen när du tycker att det är läge. Du har ju gått över den lite mer "kritiska perioden" i allafall. Det kan ju vara bra att chefen vet om det om du nån gång behöver gå tidigare för att gå till mvc eller liknande.

Jag tycker att det är skönt att folk på jobbet vet hur det ligger till. Man får lite mer förståelse för plötsliga hungerattacker, kisspauser och eller vad det nu kan vara för nåt.

Hoppas du får förlängt! Kanske kan du hitta ett annat jobb inom klädbranschen på ett annat företag? Men om du inte gör det så anmäl dig till arbetsförmedlingen. 4 1/2 månad är lång tid att vara arbetslös på men ibland blir det så i livet. Saker sker inte alltid med perfekt timing.

Men jag upprepar; Glöm inte att gå till arbetsförmedlingen första vardagen efter att ditt kontrakt gått ut! Annars kan du ha otur och förlora din SGI.

Lycka till i massor!
  • p w
    mammanna87 skrev 2011-08-09 19:44:33 följande:
    Hej p w!

Tack för snabbt svar! =)

Vad menas med att stämpla? Menas det att hitta lite ströjobb för att kunna få upp arbetstimmar? Om jag isf (även fast jag jobbar heltid) inte får ut lika mycket i månaden som jag får idag, betyder inte det att min mammapenning sänks jämfört med om jag hade känat lika mycket som nu graviditeten ut?

Ska ringa arbetsförmedlingen å höra vad dom säger om mitt fall. Hoppas jag inte bllir allt för besviken, så himla trist när man kämpat i flera år och jobbat för att öka kompetensen, så blir det ett så här, precis vid fel tillfälle.

Hade jag gjort som tidigare när jag befunnit mig på vikariat som är påväg att gå ut, så hade jag redan nu varit på massa intervjuer och troligen strax ha ett nytt jobb.. Men vad ska man säga nu lixom..? Jag vill gärna ha det här jobbet, även fast jag är gravid..? =/

Tack iaf p w för ditt fina svar, förhoppningsvis så har du rätt i att inte föräldrarpenningen sänks. =)
    Ring arbetsförmedlingen och hör hur de resonerar. Så länge du är berättigad a-kassa så kan du ev. få gå på möten men jag tvivlar starkt på att de kommer att sätta dig i aktiv sysselsättning till att leta jobb. Förvisso kan det vara skönt att ha något att gå tillbaka till, men det kan ju lösa sig under mammaledigheten också :)
    - och som Dojjan säger: GÅ DIT FÖRSTA DAGEN, annars stryker de dig! Jätteviktigt!
    Lycka Till med allt!
  • mammanna87

Hej,

Tänkte berätta hur det gick.

Jag ringde försäkringskassan och dom sa precis som ni sagt, att jag måste skriva in mig på arbetsförmedlingen min första arbetslösa dag.
    Sedan frågade jag om föräldrarpenningen kommer att sänkas om jag får ett jobb som jag exempelvis skulle käna 15000kr mindre än vad jag gör idag. Men eftersom jag har jobbat på mitt jobb som jag har nu så pass "länge" (sedan i februari) så är det den inkomsten föräldrarpenningen kommer att beräknas på. (Har varit anställd på företaget i ett och ett halvt år, men bytte tjänst i februari).

Känner mig väldigt lättad, och hoppas på att jag har fått rätt information.

Kram å tack för er hjälp! =)

• p w
    mammanna87 skrev 2011-08-12 23:35:09 följande:
    Hej,

Tänkte berätta hur det gick.

Jag ringde försäkringskassan och dom sa precis som ni sagt, att jag måste skriva in mig på arbetsförmedlingen min första arbetslösa dag.
    Sedan frågade jag om föräldrarpenningen kommer att sänkas om jag får ett jobb som jag exempelvis skulle käna 15000kr mindre än vad jag gör idag. Men eftersom jag har jobbat på mitt jobb som jag har nu så pass "länge" (sedan i februari) så är det den inkomsten föräldrarpenningen kommer att beräknas på. (Har varit anställd på företaget i ett och ett halvt år, men bytte tjänst i februari).

Känner mig väldigt lättad, och hoppas på att jag har fått rätt information.

Kram å tack för er hjälp! =)
    Kul att det gick bra för dig och att du nu får njuta av graviditeten utan orosmoln!
    Ta hand om dig!
    Kram
Svar på tråden Vikariat som går ut långt innan BF