• Lilla Fjun

Flytta till Brisbane

Jag och min sambo har börjat prata om att flytta till solen några år (eller permanent om vi trivs) och mitt förslag är Australien då jag vill ha ett engelskspråkigt land med rätt lik kultur, samhälle och värderingar som här hemma.
    Vi har två barn 1,3 år och vill även ta med min mamma.
    Vårt förstahandsval är Brisbane. Finns det några mammor här på FL som bor i Brisbane som skulle vilja dela med sig lite info.
    Var i staden är det lämpligt att bo? Barnvänligt? Vill bo i hus.
    Hur fungerar barnomsorgen?
    Finns det farliga ormar och andra djur inne i staden eller håller de till utanför?

• Svar på tråden Flytta till Brisbane
  • evaoregon

Jag har en väninna som flyttade till Brisbane för några år sedan, men hon kom ifrån Australien.  Ändå var det ganska mycket strul för henne att ta med sig sin amerikanske man dit.  Om man inte har någon anknytning till Australien (gift med någon därifån, jobb genom företag där etc) så är Australien inte ett lätt land att flytta till.

• Lilla Fjun

Det är jag helt införstådd med men försöker man inte så kan man ju inte lyckas. Jag jobbar inom ett yrke som står med på deras SOL lista över vilka som kan ansöka om skilled migration och jag uppfyller deras poängkraav oxå så för egen del tror jag det skulle fungera men jag vill ju ha med min familj oxå

• evaoregon
    Lilla Fjun skrev 2011-08-11 19:51:32 följande:
    Det är jag helt införstådd med men försöker man inte så kan man ju inte lyckas. Jag jobbar inom ett yrke som står med på deras SOL lista över vilka som kan ansöka om skilled migration och jag uppfyller deras poängkraav oxå så för egen del tror jag det skulle fungera men jag vill ju ha med min familj oxå
    Ja, då är det nog inte helt omöjligt, men jag gissar att ni får slå till och gifta er om du ska ha med sambon.  Flört
  • evaoregon

Angående barnomsorgen så lär det vara samma som i andra delar av Australien.  Läs i några av de andra trådarna här på Utlandsföräldrar om Australien.  Lycka till!

• Lilla Fjun

Ja, det är ändå på tiden att han friar kan man tycka efter 7 år och 2 barn ihop

• evaoregon
    Lilla Fjun skrev 2011-08-12 19:14:17 följande:
    Ja, det är ändå på tiden att han friar kan man tycka efter 7 år och 2 barn ihop
    Det tycker jag nog!  Flört
  • Catoz

Min man och jag har nyligen flyttat till Sydney och vi har ingen annan anknytning hit an att vara respektive foretag sponsrade visum for att vi skulle komma hit och jobba. Sen gick det jattelatt. Tog ca 2-3 man att fa visumet och sen flyttade vi nagot senare. Man ska dock komma i hag att Australien ar dyrare an man tror= dyrare an Sverige. Men det ar ett harligt land att bo i!  

• Lilla Fjun

Oj vad roligt att du skrev! Ska ni vara i Australien några år bara eller stanna för gott? Har ni barn? Vilken typ av visum fick ni? Jag vet inte vad som är bäst. Att söka skilled migration själv eller se till att bli sponsrad. Vi väljer mellan Sydney och Brisbane. Hur bor ni? I hus eller lägenhet? Har massor av frågor

• Candylicious

Jag tror det är lättare att komma på ett sponsrat visum än skilled migrant, om inte annat så är det billigare då arbetsgivaren står för kostnaden. 

Dessutom, om ni båda kommer på sponsrat så kan ni baka in barnomsorg, boende och annat i avtalet, vilket annars kan bli väldigt dyrt (runt $100 per unge är inte ovanligt). Annars får ni nog förlita er på mamma för att få det att gå runt 

• Catoz

MCH: Sorry att det tagit ett tag att svara men jag har varit pa en 3 veckors jobbresa och kom precis tillbaka.

Vi ar har pa 457 visum (just nu pa mannen, men jag kan aven vara main visa holder om jag begar det fran mitt foretag) och avser att stanna ett par ar. "For evigt" kanns for lange framfor allt for att Australien ar sa langt bort fran Europa och USA dar vi har familj och narmaste vanner. Men for att tag kanns det helt ratt. Vi har annu sa lange inga barn, men vantar vart forsta vid arskiftet.
    Vi bor i ett hus i en mycket trevlig del av Sydney och stormtrivs; huset var det basta vi kunde hitta aven om vi forst tittade mest pa lagenheter da vi nog egentligen ar mera citymanniskor (bodde i NYC tidigare) och Sydney har allt annat an en cityvibe.  Boende ar dock svart att finna och svindyrt i bade Sydney och Brisbane. 

Ang visum sa ar det nog lattare att fa 457 visum dvs sponsrat men det ar ju bundet till din arbetsgivare och kommer med massa undantag for olika benefits aven om man betalar skatt (tom lite mer) som alla andra. Kan kannas lite drygt i synnerhet vad galler foraldraledighet mm. Kandes som ett bra alternativ for oss da vi inte vill vara har jattelange och dessutom fick flyttkostnader mmm betalt. Dessutom ar jobbmarknaden fortfarande mycket bra har sa det gar nog fortare och lattare att hitta nagot jobb den vagen an att forst soka skilled migrant visa och sen soka jobb.

Lycka till! 

Svar på tråden Flytta till Brisbane