• dessiboll

Var jag dum som gav min son namnet Tiger?

Jag fick lite panik när jag såg tråden där en kvinna hade döpt sin son till Millijon. Alla verkade tycka att hon var helt dum i huvet och att barnet skulle bli mobbad mm. När vi fick vårt andra barn gav vi honom namnet Tiger för att vi tyckte att det var fint helt enkelt och inte så konstigt med tanke på hur många som heter Björn. Men nu blev jag lite skakad och undrar ifall folk tänker likadant kring namnet Tiger? Har vi gjort ett stort misstag?

• Svar på tråden Var jag dum som gav min son namnet Tiger?
  • Gilfoyle
    ScarlettO skrev 2011-08-16 13:35:44 följande:
    @thea86

Ha ha jag läste och läste det där svaret från språkrådet och försökte förstå hur det skulle stödja Clembkes tes att Kewin är rättstavat...Sen gav jag upp

@clembke

Om Kewin någon gång i livet kommer till ett engelskspråkigt land, på semester t ex, hur tror du att de kommer att uttala hans namn, då?
    Thea86 skrev 2011-08-16 12:57:15 följande:
    Jag förstår inte vad dit problem är. Konsekvensen av stavfel blir ju uttalsfel. Om du till exempel stavar fel till namnet kevin genom att srkiva Cevin då blir ju konsekvensen att det uttalas fel. Föräldrarna begår stavfel; de som försöker uttakla namnet begår uttalsfel (eftersom de inte uttalar det så som de flestavade föräldrarna önskar).

Jag tycker att det är väldigt komiskt att du försöker visa att du har rätt genom att hänvisa till en text från språkrådet som motsäger det du påstår. Jag vet inte hur jag ska kunna fortsätta att disuktera med dig utan att dumförklara dig, vilket jag inte vill. Så det är nog bäst att vi lämnar disukussionen. Mitt tips till dig är att läsa igenom det som du själv postade från språkrådet ,så många gånger som krävs för att du ska förstå vad de menar.
    Ja du Thea (med H) och Scarlett (vilket jag antar du maste andra om du nu ar i Sverige till Skarlett, hur ska de annars veta hur de ska uttala det?) Nu bor jag i Nya Zeeland dar jag antar du vet att de pratar just engelska och kan med sakerhet tala om for dig att DITT namn skulle uttalas extremt fel har eftersom det stavas THea! Jag ser att du ar svenska larare men antar att du vet att th i engelska uttalas helt annorlunda. Daremot, Kewin skulle uttalas korrekt..  Tro mig, jag hade en riktigt rolig kvall nar jag bad alla medlemmarna uttala de olika namnen och ditt kom ut som det mest felaktiga. Kewin daremot var alltid uttalat korrekt. Och vet du varfor?? Darfor att ingen riktigt BRYR sig om om du byter ut V mot W i namn! Japp, V och W uttalas annorlunda i ord i engelskan men i namn dar de kan se att det ar bara en fraga om annorlunda stavning.. Inte direkt, det finns bra mycket viktigare saker att bry sig om. Manga stavar dessutom just namnet Kevin - Keven pa engelska..  Hur ska det ga nar de kommer till Sverige pa besok??? Hur ska folk veta hur de ska uttala det och hur ofta kommer det bli felstavat? Oj oj oj , hemska tanke.

De flesta vet att stavningar i namn andras eftersom de flesta lander blir mer och mer blandade av olika kulturer som kommer in och namn som ges till barn. Det har varit extremt komiskt att lasa alla dessa inlagg och jag kan inte for mitt liv forsta att du ens borjade denna diskussion. En fraga, alla andra namn som stavas "fel" hur ska de kunna ga vidare i livet?? Ett par exempel, lat oss borja med just ditt namn - Thea (Tea), Sophia (Sofia) Carin (Karin) Chatrin (Katrin) Hampuz (Hampus) Conny (Konny) Jag skulle kunna gora denna lista hur lang som helst.

Rattstavat/Felstavat - vem ger dig ratten till att saga vad som ar ratt eller fel. Det finns inga regler langre eftersom det skulle vara totalt ohallbart. Japp, Kewin kommer sakerligen ha ett fruktansvart jobbigt liv. Bara tanken att hans namn kommer stavas fel nar han uppger det ar ju riktigt laskigt! Hur ofta blir ditt namn felstavat Thea?

Och innan du tanker tanken pa att papeka att detta inlagg innehaller massa stavfel, jag har inga prickar till mina a a och o sa jag ar mycket val medveten om det (lika bra att gora det klart sa inte en ny diskussion om detta borjar)

Sta pa dig clembke, stava dina barns namn precis som du vill. Skatteverket godkande det ju sa vem bryr sig om akademier som ar uttrakade eller helt enkelt inte har nagot battre for sig an att irritera sig pa hur folk stavar sina namn. De kommer ha ett jobbigt liv framover da fler och fler namn kommer att stavas annorlunda an pa det gamla goda sattet. Och med tanke pa att fler och fler ger sig ut pa resor antar jag att varlden kommer vara en stor forvirrad plats med massa namn som ar felstavade och feluttalade beroende pa vart du befinner dig i varlden.
  • Gilfoyle

Y-namn är en i Sverige vanlig benämning på engelskspråkiga manliga förnamn som slutar på y. Namnen, som är bildade från smeknamn, var populära förnamn i Sverige under decennierna efter andra världskrigets slut.

Y-namn ses av många som namn med låg status. Då namnen fortfarande var vanliga på skolbarn associerade lärarna dem ofta med busungar och ungdomsbrottslingar, det sades vara statistiskt belagt att y-namn var överrepresenterade på fängelser och i brottsstatistik. Temat har behandlats av Ronny Ambjörnsson, som gjorde akademisk karriär efter en uppväxt i arbetarklass.[1][2]

• Gilfoyle

Kan kanske mer ha att gora med faktan att dessa namn var valdigt populara under den generationen. Om en ny statistik gors pa namn av kriminella - vad tror ni det blir da?? Inte blir det namn som slutar pa y i alla fall.

Namn ar oftas gett efter vad som ar pa modet for tillfallet, folk har svart att se utanfor den sakra sonen och ge sitt barn ett annorlunda namn ett stava det pa ett annorlunda satt "oh nej, vad ska andra tycka" Det ar darfor vi har top 10 listor av namn...

• Gilfoyle

Insag precis dessutom hur det popularaste namnet pa Familjeliv ar WILLIAM med W - komiskt!

• Thea86
    Gilfoyle skrev 2011-08-17 00:29:27 följande:
    De flesta vet att stavningar i namn andras eftersom de flesta lander blir mer och mer blandade av olika kulturer som kommer in och namn som ges till barn. Det har varit extremt komiskt att lasa alla dessa inlagg och jag kan inte for mitt liv forsta att du ens borjade denna diskussion. En fraga, alla andra namn som stavas "fel" hur ska de kunna ga vidare i livet?? Ett par exempel, lat oss borja med just ditt namn - Thea (Tea), Sophia (Sofia) Carin (Karin) Chatrin (Katrin) Hampuz (Hampus) Conny (Konny) Jag skulle kunna gora denna lista hur lang som helst.

Rattstavat/Felstavat - vem ger dig ratten till att saga vad som ar ratt eller fel. Det finns inga regler langre eftersom det skulle vara totalt ohallbart. Japp, Kewin kommer sakerligen ha ett fruktansvart jobbigt liv. Bara tanken att hans namn kommer stavas fel nar han uppger det ar ju riktigt laskigt! Hur ofta blir ditt namn felstavat Thea?
    Thea är inte mitt namn så du behöver inte var orolig för mig; det är ett påhittat namn och jag skulle aldrig påstå att det är svenskt eller kräva ett svenskt uttal på det. Det är ett smeknamn till ett namn som jag hittade på till min docka när jag var liten. 

Angående de andra namnen som du räknar upp:

Sophia är väl franskt? och där uttalas väl ph som f, men jag är inte alls säker. Jag skulle stava det Sofia.
    Carin, inget fel med detta namn eftersom C uttalas som K framför hård vokal enligt svenska regler.
    Chatrin, aldrig sett denna stavning. Den är dock helt fel eftersom det uttals sjatrin.
    Hampuz, helt fel eftersom svenskar sällan ens kan uttala ett z på rätt sätt. Om du bor i ett engelskapråkigt land så är du nog medveten om detta.
    Conny, Samma som med Carin.

Jag har inte påstått att jag har rätten att säga vad som är rätt eller fel. Det är skatteverket som bestämmer vilka vilka namn och stavningar som anses vara okej. Men däremot kan jag mycket väl de svenska stavnings- och uttalsreglerna och det är dem som jag skriver om. Tydligen har skatteverket bestämt att vi inte är tvungna att följa dem och hur ni stavar ert barn namn är självklart upp till er. Men skyll inte på oss andra när namnen blir felstavade och/ eller uttalas på fel sätt.  
  • flodda

har inte läst hela tråden men TIGER nja bedrövligt i min mening. men du behöver nog inte vara orolig för mobbig för idag döper fan folk sina ungar till VAD SOM HELST så han kommer nog inte vara ensam i  klassen om de..  de kommer alltid finnas folk som är emot ens barns namn även ett så vanlgt som Anna. men om ja va en sådan förälder som döper mitt barn till något så annorlunda hade ja tagit ett vanligare mellan namn så när h*n blir äldre får välja själv...

• Thea86
    Thea86 skrev 2011-08-17 08:00:57 följande:
    Thea är inte mitt namn så du behöver inte var orolig för mig; det är ett påhittat namn och jag skulle aldrig påstå att det är svenskt eller kräva ett svenskt uttal på det. Det är ett smeknamn till ett namn som jag hittade på till min docka när jag var liten. 

Sophia är väl franskt? och där uttalas väl ph som f, men jag är inte alls säker. Jag skulle stava det Sofia.
    Carin, inget fel med detta namn eftersom C uttalas som K framför hård vokal enligt svenska regler.
    Chatrin, aldrig sett denna stavning. Den är dock helt fel eftersom det uttals sjatrin.
    Hampuz, helt fel eftersom svenskar sällan ens kan uttala ett z på rätt sätt. Om du bor i ett engelskapråkigt land så är du nog medveten om detta.

Jag har inte påstått att jag har rätten att säga vad som är rätt eller fel. Det är skatteverket som bestämmer vilka vilka namn och stavningar som anses vara okej. Men däremot kan jag mycket väl de svenska stavnings- och uttalsreglerna och det är dem som jag skriver om. Tydligen har skatteverket bestämt att vi inte är tvungna att följa dem och hur ni stavar ert barn namn är självklart upp till er. Men skyll inte på oss andra när namnen blir felstavade och/ eller uttalas på fel sätt.  
    Såg även att du klagade på scarletts namn. Jag tror inte att de är hennes riktiga namn. Om hon nu inte är amerikan så tror jag att det är taget användarnamn som kan kopplas till filmen Borta med vinden. Men det spelar ingen roll ifall du tror att det är hennes namn eller inte, du har i vilket fall helt fel i kritiken av stavningen.

C uttalas som k framför hård vokal och därför är det helt rätt att stava det scarlett ifall man vill att det ska uttalas som i filmen. Om man vill kan man även stava med K (enligt svenska regler) men det vore lite konstigt ifall en karaktär i en engelsk film skulle byta ut ett c mot ett k.  
  • CocoC
    Thea86 skrev 2011-08-17 08:12:11 följande:
    Såg även att du klagade på scarletts namn. Jag tror inte att de är hennes riktiga namn. Om hon nu inte är amerikan så tror jag att det är taget användarnamn som kan kopplas till filmen Borta med vinden. Men det spelar ingen roll ifall du tror att det är hennes namn eller inte, du har i vilket fall helt fel i kritiken av stavningen.

C uttalas som k framför hård vokal och därför är det helt rätt att stava det scarlett ifall man vill att det ska uttalas som i filmen. Om man vill kan man även stava med K (enligt svenska regler) men det vore lite konstigt ifall en karaktär i en engelsk film skulle byta ut ett c mot ett k.  
    Det är helt rätt uppfattat att ScarlettO är mitt nick och inte mitt riktiga namn Det är jag själv och inte mina föräldrar som är ett Borta med vinden-fan (som tur är!).
  • dessiboll

flodda: vadå om jag hade varit en sådan förälder? Vad menar du med det? Jag är väl ingen annorlunda förälder bara för att jag gav min son namnet Tiger. Mitt mål var inte att ge honom ett ovanligt namn utan jag tog ett namn jag hade läst i en mammatidning och i mina öron lät namnet inte alls konstigt. Jag skulle aldrig ha gett honom namnet om jag hade trott att han skulle få problem som vuxen. Och jag misstänker starkt att hans namn inte kommer att vara ett dugg ovanligt när tiden är mogen för han att och söka jobb.

• Gilfoyle
    Thea86 skrev 2011-08-17 08:00:57 följande:

Ar det allt du har att komma med? Sprakregler, ratt och fel?? Det ar trangsynta manniskor som du som stoppar utvecklingen i varlden. Varlden gar vidare, kulturer blandas och nyheter infors i namn och stavningar. Spelar val ingen roll om Thea ar ditt namn eller din dockas, det ar ju fortfarande felstavat! Om tio ar kommer det inte finnas "normala" svenska namn langre da vi varje dag far nya namn eller foraldrar valjer att ta namn "utifran" till sina barn. De flesta namn har kommit fran nagon annanstans, stavningen har andrats och "forsvenskats". Det ar det som kallas utveckling! Namn kommer och gar, modet forandras och jag ger all ara i de foraldrar som vagar ga mot strommen.

Vart tror du varlden hade varit om alla levde i datiden och fortsatte vara trangsynta? Vi skulle fortfarande ha hast och vagn och kalla vara soner Johan Johansson.

Varlden forandras och manniskorna i nasta generation kommer inte haka upp sig pa att ett barn heter Tiger eller att Kewin stavas med W. De kommer alla vaxa upp och ta sig an varlden precis som var generation gjorde och generationen innan dess. Jag tror knappast att det kommer gora dessa barn mindre varda, gora dem kriminella eller bli mobbade. Det finns sa mycket annat som paverkar just det!
  • Thea86
    Gilfoyle skrev 2011-08-18 00:52:22 följande:
    Ar det allt du har att komma med? Sprakregler, ratt och fel?? Det ar trangsynta manniskor som du som stoppar utvecklingen i varlden. Varlden gar vidare, kulturer blandas och nyheter infors i namn och stavningar. Spelar val ingen roll om Thea ar ditt namn eller din dockas, det ar ju fortfarande felstavat! Om tio ar kommer det inte finnas "normala" svenska namn langre da vi varje dag far nya namn eller foraldrar valjer att ta namn "utifran" till sina barn. De flesta namn har kommit fran nagon annanstans, stavningen har andrats och "forsvenskats". Det ar det som kallas utveckling! Namn kommer och gar, modet forandras och jag ger all ara i de foraldrar som vagar ga mot strommen.

Vart tror du varlden hade varit om alla levde i datiden och fortsatte vara trangsynta? Vi skulle fortfarande ha hast och vagn och kalla vara soner Johan Johansson.

Varlden forandras och manniskorna i nasta generation kommer inte haka upp sig pa att ett barn heter Tiger eller att Kewin stavas med W. De kommer alla vaxa upp och ta sig an varlden precis som var generation gjorde och generationen innan dess. Jag tror knappast att det kommer gora dessa barn mindre varda, gora dem kriminella eller bli mobbade. Det finns sa mycket annat som paverkar just det!
    Att följa språkrelger och att välja rättstavade namn till sina barn har inget med trångsyhet att göra, det har med att göra att man inte vill skapa onödiga problem för sina barn. Men alla föräldrar är ju olika en del vill underlätta för sina barn medan en del verka vilja försvåra för dem.

Vi kan inte bestämma om någon annan väljer att stava rätt eller fel till sina barns namn. Eftersom skatteverket godkänner i princip vad som helst så är det upp till var och en vad de döper sina barn till. Men stavnings- och utallsregler är som de är vare sig du gillar dem eller inte.

Du kan inte påstå att ett namn är rättstavat bara för att du tycker det. Däremot kan du påstå att en namn är fint och passar på barnet trots att någon annan säga emot, men du kan inte påstå att ett namn är rättstavat när reglerna säger emot.
  • Annnanym

Millijon är ett namn jag avskyr, låter inte ens som ett namn, men Tiger är ju grymt! Love it!

• clembke
    Finns inga "uttalsregler" för personnamn! Om vi inte kan bestämma att ett namn är rättstavat hur kan du då bestämma att det är felstavat???
    Stavningsfel kommer troligtvis förekomma, liksom vi ofta få vårt efternamn "felstavat" - men vem bryr sig. Likaså få jag mitt förnamn, Cecilia (som dessutom har en försvenskad stavning enligt dig), ofta stavat på många olika sätt, men orka bry sig. (ex på stavningar Sesilia, Cesilia mm)
    (stackars dom som heter t.ex. Niklas som det finns många olika stavningar på :-P)
    Det finns ingen SAOL för personnamn därmed kan det inte heller "bestämmas" hur personnamn ska uttalas.
    Ju färskare/nyare namnen är, desto mindre anpassade till svenskt språkbruk är de.

Dessutom finns ju möjligheten - både när det gäller förnamn och efternamn - att namnbäraren har sin egen, personliga stavning. Och enda "bekymret" då är att vederbörande blir "felstavad".

Liksom när en namnbärare absolut vill att ett främmande namn ska uttalas som det gör på originalspråket, t.ex. att  Violet (som är en engelsk form av ett ursprungligen latinskt namn Viola ) ska uttalas "Vajlet" på svenska, ja då får vederbörande skriva det så att andra svenskspråkiga automatiskt uttalar det så.

Åtminstone förr var det så att namnen och stavningarna som föräldrarna angav när det nyfödda barnet folkbokfördes, dem gick det inte att rubba på.

Numera är det personnumret/födelsenumret som är det viktiga i de sammanhangen, så man "får" frångå vad för stavning ens föräldrar en gång angav på pastorsexpeditionen.

Uttalet och skriftformen är alltså namnbärarens "ansvar".

Med vänlig hälsning

Eva Aniansson
    språkhandläggare

(som själv många gånger fått sitt efternamn uttalat aniianson och anniannson, fast det ska vara an'jan'son....jfr Pettersson, Andersson osv.),

Tack o hej från mig
  • Thea86
    clembke skrev 2011-08-18 17:25:55 följande:
    Det finns ingen SAOL för personnamn därmed kan det inte heller "bestämmas" hur personnamn ska uttalas.
    Ju färskare/nyare namnen är, desto mindre anpassade till svenskt språkbruk är de.

Dessutom finns ju möjligheten - både när det gäller förnamn och efternamn - att namnbäraren har sin egen, personliga stavning. Och enda "bekymret" då är att vederbörande blir "felstavad".

Liksom när en namnbärare absolut vill att ett främmande namn ska uttalas som det gör på originalspråket, t.ex. att  Violet (som är en engelsk form av ett ursprungligen latinskt namn Viola ) ska uttalas "Vajlet" på svenska, ja då får vederbörande skriva det så att andra svenskspråkiga automatiskt uttalar det så.
    Äntligen är vi överens.

Det är upp till var och en om man vill stava rätt eller fel på ett namn . De enda som kan förbjuda vissa stavningar är skatteverket.

Men som jag sagt hela tiden; man kan inte räkna med att få det rätt uttalat ifall man stavar det på ett sätt som visar på ett annat uttal. Ditt exempel med Violet var väldigt tydligt på den punkten. 

Jag skulle kunna döpa mitt barn till Violet och mena att det ska uttalas som "karin". Det finns inget som förbjuder mig, men det vore ju konstigt om jag blev arg på alla trångsynta människor som uttalar namn så som de stavas och inte acceptera att jag som föräldrer stå över alla språkregler och har ensam bestämmanderätt över hur mitt barns namn ska uttalas .
  • clembke
    Thea86 skrev 2011-08-18 18:36:47 följande:
    Äntligen är vi överens.

Det är upp till var och en om man vill stava rätt eller fel på ett namn . De enda som kan förbjuda vissa stavningar är skatteverket.

Men som jag sagt hela tiden; man kan inte räkna med att få det rätt uttalat ifall man stavar det på ett sätt som visar på ett annat uttal. Ditt exempel med Violet var väldigt tydligt på den punkten. 

Jag skulle kunna döpa mitt barn till Violet och mena att det ska uttalas som "karin". Det finns inget som förbjuder mig, men det vore ju konstigt om jag blev arg på alla trångsynta människor som uttalar namn så som de stavas och inte acceptera att jag som föräldrer stå över alla språkregler och har ensam bestämmanderätt över hur mitt barns namn ska uttalas .
    Du svarade inte på min fråga om varför du få säga att ett namn är felstavat när vi inte få bestämma att det är rättstavat, som t.ex. som Kewin. Du hävdar att det är felstavat o jag att det är rättstavat. Jag anser att w o v uttalas likadant i Sverige o du vill blanda in det engelska uttalet (vilket jag inte förstår varför du gör när du hela tiden pratar om de svenska uttalsreglerna.)
  • CocoC
    Thea86 skrev 2011-08-18 18:36:47 följande:
    Äntligen är vi överens.

Svar på tråden Var jag dum som gav min son namnet Tiger?