ScarlettO skrev 2011-08-16 13:35:44 följande:
@thea86
Ha ha jag läste och läste det där svaret från språkrådet och försökte förstå hur det skulle stödja Clembkes tes att Kewin är rättstavat...Sen gav jag upp
@clembke
Om Kewin någon gång i livet kommer till ett engelskspråkigt land, på semester t ex, hur tror du att de kommer att uttala hans namn, då?
Thea86 skrev 2011-08-16 12:57:15 följande:
Jag förstår inte vad dit problem är. Konsekvensen av stavfel blir ju uttalsfel. Om du till exempel stavar fel till namnet kevin genom att srkiva Cevin då blir ju konsekvensen att det uttalas fel. Föräldrarna begår stavfel; de som försöker uttakla namnet begår uttalsfel (eftersom de inte uttalar det så som de flestavade föräldrarna önskar).
Jag tycker att det är väldigt komiskt att du försöker visa att du har rätt genom att hänvisa till en text från språkrådet som motsäger det du påstår. Jag vet inte hur jag ska kunna fortsätta att disuktera med dig utan att dumförklara dig, vilket jag inte vill. Så det är nog bäst att vi lämnar disukussionen. Mitt tips till dig är att läsa igenom det som du själv postade från språkrådet ,så många gånger som krävs för att du ska förstå vad de menar.
Ja du Thea (med H) och Scarlett (vilket jag antar du maste andra om du nu ar i Sverige till Skarlett, hur ska de annars veta hur de ska uttala det?) Nu bor jag i Nya Zeeland dar jag antar du vet att de pratar just engelska och kan med sakerhet tala om for dig att DITT namn skulle uttalas extremt fel har eftersom det stavas THea! Jag ser att du ar svenska larare men antar att du vet att th i engelska uttalas helt annorlunda. Daremot, Kewin skulle uttalas korrekt.. Tro mig, jag hade en riktigt rolig kvall nar jag bad alla medlemmarna uttala de olika namnen och ditt kom ut som det mest felaktiga. Kewin daremot var alltid uttalat korrekt. Och vet du varfor?? Darfor att ingen riktigt BRYR sig om om du byter ut V mot W i namn! Japp, V och W uttalas annorlunda i ord i engelskan men i namn dar de kan se att det ar bara en fraga om annorlunda stavning.. Inte direkt, det finns bra mycket viktigare saker att bry sig om. Manga stavar dessutom just namnet Kevin - Keven pa engelska.. Hur ska det ga nar de kommer till Sverige pa besok??? Hur ska folk veta hur de ska uttala det och hur ofta kommer det bli felstavat? Oj oj oj , hemska tanke.
De flesta vet att stavningar i namn andras eftersom de flesta lander blir mer och mer blandade av olika kulturer som kommer in och namn som ges till barn. Det har varit extremt komiskt att lasa alla dessa inlagg och jag kan inte for mitt liv forsta att du ens borjade denna diskussion. En fraga, alla andra namn som stavas "fel" hur ska de kunna ga vidare i livet?? Ett par exempel, lat oss borja med just ditt namn - Thea (Tea), Sophia (Sofia) Carin (Karin) Chatrin (Katrin) Hampuz (Hampus) Conny (Konny) Jag skulle kunna gora denna lista hur lang som helst.
Rattstavat/Felstavat - vem ger dig ratten till att saga vad som ar ratt eller fel. Det finns inga regler langre eftersom det skulle vara totalt ohallbart. Japp, Kewin kommer sakerligen ha ett fruktansvart jobbigt liv. Bara tanken att hans namn kommer stavas fel nar han uppger det ar ju riktigt laskigt! Hur ofta blir ditt namn felstavat Thea?
Och innan du tanker tanken pa att papeka att detta inlagg innehaller massa stavfel, jag har inga prickar till mina a a och o sa jag ar mycket val medveten om det (lika bra att gora det klart sa inte en ny diskussion om detta borjar)
Sta pa dig clembke, stava dina barns namn precis som du vill. Skatteverket godkande det ju sa vem bryr sig om akademier som ar uttrakade eller helt enkelt inte har nagot battre for sig an att irritera sig pa hur folk stavar sina namn. De kommer ha ett jobbigt liv framover da fler och fler namn kommer att stavas annorlunda an pa det gamla goda sattet. Och med tanke pa att fler och fler ger sig ut pa resor antar jag att varlden kommer vara en stor forvirrad plats med massa namn som ar felstavade och feluttalade beroende pa vart du befinner dig i varlden.