Får ni barnvakt av mor-/farföräldrar?
Nyfiken på hur ofta ni har möjlighet att få barnvakt av mor-/farföräldrar.
Min sambos pappa bor utomlands och vi träffar honom ca 2 ggr/år. Då har vi velat umgås tillsammans och det har inte varit aktuellt med barnvakt.
Mina föräldrar bor i samma stad, pensionärer, separerade sedan många år med nya partners. Inga fler barn eller barnbarn än mig och min dotter. Ingen av dem ville vara barnvakt under första året. De tyckte att hon var för liten då. Kan tilläggas att vi verkligen skulle behövde det då. Speciellt jag skulle behövt någon timme för mig själv ibland. Under andra året var mormor med partner barnvakt 4 tillfällen lördag-söndag. Under tredje året har morfar med partner varit barnvakt 2 ggr hittills. Skulle önska att de erbjöd sig självmant och att vi kände att de ville! Gäller speciellt mormor som det generellt sätt är svårt att få träffa. Hon föreslår det själv kanske 2-3 ggr per år (jul, midsommar, min födelsedag). Vår relation har varit ganska avslagen sedan jag flyttade hemifrån och innan dess var den svår under mina tonår, så inte så bra bas att bygga på, men hade väl hoppats att den skulle få en nytändning när jag fick barn, den fick det till viss del när jag träffade min sambo.