• Livsolros

Får ni barnvakt av mor-/farföräldrar?

Nyfiken på hur ofta ni har möjlighet att få barnvakt av mor-/farföräldrar.

Min sambos pappa bor utomlands och vi träffar honom ca 2 ggr/år. Då har vi velat umgås tillsammans och det har inte varit aktuellt med barnvakt.

Mina föräldrar bor i samma stad, pensionärer, separerade sedan många år med nya partners. Inga fler barn eller barnbarn än mig och min dotter. Ingen av dem ville vara barnvakt under första året. De tyckte att hon var för liten då. Kan tilläggas att vi verkligen skulle behövde det då. Speciellt jag skulle behövt någon timme för mig själv ibland. Under andra året var mormor med partner barnvakt 4 tillfällen lördag-söndag. Under tredje året har morfar med partner varit barnvakt 2 ggr hittills. Skulle önska att de erbjöd sig självmant och att vi kände att de ville! Gäller speciellt mormor som det generellt sätt är svårt att få träffa. Hon föreslår det själv kanske 2-3 ggr per år (jul, midsommar, min födelsedag). Vår relation har varit ganska avslagen sedan jag flyttade hemifrån och innan dess var den svår under mina tonår, så inte så bra bas att bygga på, men hade väl hoppats att den skulle få en nytändning när jag fick barn, den fick det till viss del när jag träffade min sambo.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni barnvakt av mor-/farföräldrar?
  • Esmiso

i princip aldrig...Det verkar som en dröm att kunna få vuxentid när somhelst...

• MissGirlie81

Nästan aldrig tyvärr, barnens mormor dog då storkillen var 5veckor, farfar gick även han bort ett år senare, morfarn bor 140mil ifrån oss och farmorn är sjuk men ställer upp nångång iaf=) Vi har tur vi har henne

• Alexi

Ts: om de är ointresserade förstår jag absolut att det känns trist. Jag tar eget initiativ till att ha en tät kontakt med mina föräldrar men vi har alltid haft det. Är det så att du bara tar kontakt när du vill ha barnvakt? Då kanske ni måste börja i annan ände.

• FannyGioia

Aldrig. Våra familjer bor minst 130 mil bort.

Vi har dock vänner som gärna skulle ställa upp men jag känner mig inte redo än. Sonen är 11 månader. 

• Livsolros
    Alexi skrev 2011-08-14 17:16:36 följande:
    Ts: om de är ointresserade förstår jag absolut att det känns trist. Jag tar eget initiativ till att ha en tät kontakt med mina föräldrar men vi har alltid haft det. Är det så att du bara tar kontakt när du vill ha barnvakt? Då kanske ni måste börja i annan ände.
    Helt sant det du skriver om att jag kan behöva jobba på relationen till mina föräldrar.. Har känt att de är mina föräldrar och att mycket är upp till dem. Men det är faktiskt upp till mig också! Jag ska visa dem lite mer engagemang och intresse så kanske jag får det i retur också..
  • Proletariatet

Jag bor i samma stad som mina föräldrar och de ställer i princip alltid upp, eller "ställer upp" känns som fel uttryck eftersom det ofta är barnen själva som ber eller mormor/morfar som erbjuder sig.
    Mormor slutar tidigt en dag i veckan och har då som rutin att hämta på förskolan och ta med dem på sagostund, något jag kanske värderar extra högt då jag är ensamstående och pappan bor ett antal mil bort och har ganska lite umgänge med barnen.

• SretnaJa

Ja varje dag om jag så vill, av mina föräldrar. Men det blir givetvis inte varje dag.

• Bräckehäxan

av sonens farmor och farfar får vi mycket hjälp, när vi behöver om de inte har förhinder...

av sonen morfar och mormor får vi tyvärr inte så mycket hjälp, fast de vill väldigt gärna, de bor för långt bort...

• HASP
    Ja, vi skulle säkert kunna få det minst en gång per vecka om vi ville... men det vill vi inte så vi har väldigt sällan barnvakt.
    Röstar på alt. 1
  • Alexi
    Livsolros skrev 2011-08-16 15:37:42 följande:
    Helt sant det du skriver om att jag kan behöva jobba på relationen till mina föräldrar.. Har känt att de är mina föräldrar och att mycket är upp till dem. Men det är faktiskt upp till mig också! Jag ska visa dem lite mer engagemang och intresse så kanske jag får det i retur också..
    Ja det känner väl de flesta, att det är inte så kul att hjälpa några som man inte får tillbaka så mycket av. Och det gäller väl antagligen även i barnbarnsrelationer om man inte har sån bra kontakt innan. Satsa på att träffa dem regelbundet med barnen under en längre period så kanske det blir helt annorlunda sen.
  • Lillsnufflan

Det var länge sedan vi behövde barnvakt. Vår son är 10 år och han är så mycket borta (på läger, hos kompisar, hos släktingar bara för att det är kul) att vi har mer egentid än vi behöver. Nu har vi ju en liten dotter på 10 månader också så det lär ju bli lite skillnad framöver, än så länge är hon så liten att vi helst inte har velat lämna bort henne. Men tiden går ju fort....

Och när vi väl känner att vi behöver barnvakt är jag säker på att få det. Mamma och pappa bor på 5 minuters gångavstånd och vi träffas ungefär 5 dagar i veckan. Syrran bor lika långt bort och har barn i samma ålder så hon tycker bara det är roligt att ha mina barn där också. Mina svärföräldrar bor 30 minuters bilfärd bort så de träffar vi "bara" någon gång i veckan. Men de skulle utan problem kunna passa då och då på helgerna och skulle de vara kris skulle de ju rycka ut på en gång. Min mormor bor granne med oss och är här varje dag och 10-åringen är där för jämnan när han inte är hos någon kompis eller så. Jag jobbade i en annan stad tidigare och då hämtade hon honom från dagis (och sedan från skolan) och passade honom tills jag kom hem. Det skulle hon säkert gärna göra nu med om hon fick.

• kela81

jag svarade nej aldrig, men visst skulle vi kunna få hjälp. Mormor och gammelmormor skulle ställa upp om jag bad, men vi har inte gjort det hittils även som det skulle behövts nån gång, mest för att barnets farmor skulle bli så svartsjuk. Och det skulle bli massa bråk. Farmorn bor en bra bit ifrån oss och skulle bara vara barnvakt hemma hos sig och det skulle inte funka just nu.

***Älskade Signe,18 maj 2010***
  • Mellanmjölkens land

Vi träffar min mamma en gång i veckan och hon brukar ofta vara barnvakt nån timme då. Dottern ammas fortfarande vilket innebär att det är svårt med längre stunder. Under tiden åker vi t ex och storhandlar eller gör nått annat som är enklare utan bebis.

• Jigge

Mina barns mormor och morfar bor ca 5 km från oss och hjälper till väldigt mycket. De har bl.a. hämtat barnen minst en dag i veckan sen den äldsta började förskolan. De hjälper även ofta till vid sjukdom så vi kan jobba. Har även varit barnvakt lite längre perioder, som mest en vecka då både jag och mannen hamnat på sjukhus. Farmor bor 4 mil bort men hjälper ändå till en del, ibland lånar hon hem barnen över helgen för att hon vill umgås med dem.
    Mormor och morfar är pensionärer.
    Vi har väldigt tur som har så engagerade mor- och farföräldrar, skönt att ha dem på nära håll.

• Lhmamma

Skönt att det finns fler!
    Mina föräldrar bor 30 mil bort o ses på kalas etc.
    Svärföräldrarna bor 5 min bort o erbjuder sig aldrig någonsin att ha barnen. Tror det blivit en gång barnledigt en helg i år, då frågade jag för jag var helt slut.
    Vad gör man? Vi har en barnvakt ibland men man vill ju kunna "lämna iväg" ungarna nån gång. Vad gör ni andra? 

• morriis

Över natten kanske 1 gång om året. Hittills i år 0 gånger. Barnens gammelfarmor brukar ställa upp och passa dem någon timme om det är viktiga möten som båda vi föräldrar behövt gå på.

Hellre en räv i strumpan än en sträv pinne i rumpan
  • Empiiis

Röstade på ca en gång i månaden. Då av farmor och farfar. De båda är pensionärer men bor på andra sidan stan.  De vill mer än gärna ha henne för sig själv.
    Hon får inte barnvakt en gång i månaden men det kommer säkert att bli så när vi flyttar till andra sidan stan i närheten av dem. Mannen jobbar och jag kommer börja plugga, de har självmant erbjudit sig att vara barnvakt de gånger jag kommer känna att jag måste vara ensam och plugga.
    KÄnner jag dem rätt kommer de också vilja ta med henne iväg på bio, lekparken, museeum, skansen osv.

Min pappa är lite speciellt och jag skulle inte låta honom vara barnvakt, bara om min lillasyster var med (hon  jobbar på förskola). Min mamma arbetar heltid och ännu mer så hon har helt enkelt inte tid.   Hon vill, men kan inte.

Så ja, vi får barnvakt.  Inte för att det behövs så mycket än, hon är 6 månader och har alltid varit en "snäll" bebis som sover om nätterna.    

• Emma3

Vi umgås ofta med mina föräldrar alltså barnens mormor och morfar. Är mest min mamma som passar och frågar för hon jobbar natt och är mycket ledig. Så oftast hämtar hon barnen på dagis en gång i veckan och när vi inte behäver barnvakt så att säga så sover de över då och då när barnen själv frågar elr om min mamma säger att hon gärna vill ha dom.

Nu ska vi på bröllop i helgen och då sover barnen där och sen skall vi fira min 30 årsdag med vänner en helg så då är de där. De Ställer alltså i princip alltid upp när vi frågar behöver barnvakt förutom då de själva jobbar elr bokat in något. 

♥ Våra underbara barn! Leo-07 ♥ Wilma-09 ♥
  • Trident5678

Ja, mina föräldrar är gärna barnvakt, när vi behöver vid t ex läkar-/tandläkarbesök, möten på banken.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • FruG

Nej vi har aldrig fått nån hjälp av vare sig far eller morföräldrar.

Av farföräldrarna skulle jag nog kunna tycka att de kan ställa upp mer men allt är ju jämt så omständigt för dem så man tuppar av. Så därför skiter vi i att ens fråga.
    Mina föräldrar bor tyvärr långt ifrån oss så de har ingen möjlighet att vara barnvakt nån gång. Äldsta barnet åker dit ibland för att umgås några dagar då o då. Men det är inte för att vi behöver hjälp/ avlastning utan för att hon vill.

Svar på tråden Får ni barnvakt av mor-/farföräldrar?