• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äger du en kostym?
  • Houdini
    Korsriddaren skrev 2011-08-14 23:55:45 följande:
    Tvättar han inte av den på jobbet? Kan inte vara kul för dig att köra bilen efter honom.

Han är tidningsbud så har han något viktigt möte har han det på arbetstid och då går han direkt från jobbet och in till kontoret, och ni vet väl hur skitig man blir om händerna av en tidning ;;)

Jobbebil sen har jag inget körkort så.... 
  • Korsriddaren
    Houdini skrev 2011-08-15 01:25:24 följande:
    Han är tidningsbud så har han något viktigt möte har han det på arbetstid och då går han direkt från jobbet och in till kontoret, och ni vet väl hur skitig man blir om händerna av en tidning ;;)

Jobbebil sen har jag inget körkort så.... 
    Skönt, då slapp du det. Glad
  • CocoC

Självklart äger min man en kostym (flera). Bär dem både till vardags och fest och och gör det jäkligt snyggt!

• Tittij
    windhardt skrev 2011-08-14 23:39:04 följande:
    blev nyfiken å googlade, och ååå vad fruktansvärt anal du är! orka bry sig liksom! hahaha, bor du på östermalm och dricker te med ena lillfingret ut?  jaja, men det säger väl mer om hur jag är som person när jag inte kan skilja olika snoffsiga klädkoder åt.

om vi nu inte haft ett enkelt strandbröllop hade jag nog föredragit att folk kom klädda i shorts med bar bringa istället för i snobbiga kostymer..

men men, folk är ju olika och jag ääälskar mitt folk som inte har en blekaste aning om va KLÄDKOD KAVAJ är! Ha det gött toodles!
    Det var du som tjatade om "dresscode" och jag tycker man bör ha koll på de ord/uttryck man använder. 
    Och du, jag bor inte på Östermalm... Kommer från Värmland om det intresserar dig. Uppväxt med ensamstående mamma som var 19 år då hon fick mi. Slog jag hål på dina fördomar nu?
    Står i din pres att du samtalar på vänlig nivå. I min värld är det inte vänligt att varken kalla nån anal eller rabbla upp fördomar..
    Korsriddaren skrev 2011-08-14 23:57:02 följande:
    Hehe!
    Kul att nån mer här inne verkar ha humor
  • NiXxI

Min man äger ingen kostym. Han växte ur sin studentkostym och har aldrig uppdaterat den förlusten.
    Vi gifte oss kyrkligt, han i jeans och skjorta och jag i beige långklänning.

Dresscode är något väldigt smart, snyggt och praktiskt när man vill ha en sammanhängade bild av ett större sällskap eller när man rör sig i sällskap där det är av tyngre vikt.

Men, jag trivs mest med människor som klär sig så som de är bekvämma i, ledigt eller uppklätt spelar ingen roll. De dop och begravningar vi har varit på har inte varit några bekymmer att vara utan kostym, men jag skulle naturligtvis tyckt att min man var lika stilig i kostym som utan.

Jul och andra festliga sammankomster känns som over-kill med kostym, men det är ju pga det umgänge och de sociala anknytningar vi har runt omkring oss  

Därmed är det inte sagt att kostym tycker egentligen till och med jag att alla borde äga en (oj, vilken snurr den meningen tog, haha).

jahapp
  • Mr Espresso

Äger 4 st kostymer, och de används i huvudsak vid konferans och mässmiddagar.

• windhardt
    Tittij skrev 2011-08-15 07:52:25 följande:
    Det var du som tjatade om "dresscode" och jag tycker man bör ha koll på de ord/uttryck man använder. 
    Och du, jag bor inte på Östermalm... Kommer från Värmland om det intresserar dig. Uppväxt med ensamstående mamma som var 19 år då hon fick mi. Slog jag hål på dina fördomar nu?
    Står i din pres att du samtalar på vänlig nivå. I min värld är det inte vänligt att varken kalla nån anal eller rabbla upp fördomar..
    Korsriddaren skrev 2011-08-14 23:57:02 följande:
    Hehe!
    Kul att nån mer här inne verkar ha humor
    men herregud, när blev anal ett elakt ord? jag använder det till och med om mig själv eftersom jag är så pedantisk! Sedan rabblade jag inte fördomar, jag skojjade om det med tedrickningen eftersom jag skrattade så fruktansvärt mycket åt att någon orkar märka ord som du.

Och jag har all rätt att använda ordet dresscode eftersom jag mycket väl vet vad det innebär. Sedan att jag inte ger en flying fuck om att lära mig va de olika koderna betyder innebär endast att jag har noll intresse av att nyttja dem. Som sagt ingen i min omgivning skulle tvinga sina vänner att se som de skulle gå på maskerad.

Som sagt en rockigt sexig kavaj och snygga jeans på killar är allt som behövs för att det ska vara uppklätt enligt min åsikt. Sedan får du helt acceptera att jag inte tycker som du, och jag accepterar att du inte tycker som jag.
  • Filuren83

Ja, han har kostym. Vid större fester behövs den. Finns ju inget som är snyggare än en man som bär upp sin kostym och känner sig bekväm i den.

• aud

Nä han äger ingen kostym. Vi har varit tillsammans i över 8 år och jag har aldrig ens sett honom i kostym (förutom på bilderna från hans studentbal).

När vi gifte oss hade han en jedirobe, och även om han har många viktiga möten på jobbet så jobbar han inom en bransch där alla ser ut precis hur de vill. När man hälsar på honom på kontoret är det idel jeans, hårdrockströjor och piercingar som syns. Ja okay, ibland ser man någon nisse i skjorta. Men det är inte ofta. ^^

Vi umgås för övrigt inte med klädkodmänniskor. Förutom min familj, då, som är lite så. Men det maken och jag i. Vi ser ut som vi vill i alla fall. :P

• Svala

Visst har min sambo en (flera) kostymer. Jag tycker också att det är självklart att man har en kostym hemma om man är man.

Dresscode är bra. Då behöver man inte fundera på vilken klädsel som är lämplig och det finns ingen risk att man kommer olämpligt klädd. Jag ser inte dresscode som något för värdparet utan mer som en artig gest gentemot gästerna.  

• tänkertill
    Svala skrev 2011-08-15 12:38:39 följande:
    Visst har min sambo en (flera) kostymer. Jag tycker också att det är självklart att man har en kostym hemma om man är man.

Dresscode är bra. Då behöver man inte fundera på vilken klädsel som är lämplig och det finns ingen risk att man kommer olämpligt klädd. Jag ser inte dresscode som något för värdparet utan mer som en artig gest gentemot gästerna.  
    Tror många har missat den biten...
  • Hannathu
    Svala skrev 2011-08-15 12:38:39 följande:
    Jättebra att du tar upp det! Det ju så det fungerar!

Om sen gästerna väljer att inte följa klädkoden så är det inte oartigt mot värdarna utan snarare så att de visar sig okunniga och kommer sticka ut ordentligt.
  • Korsriddaren
    Hannathu skrev 2011-08-15 20:31:43 följande:
    Jättebra att du tar upp det! Det ju så det fungerar!

Om sen gästerna väljer att inte följa klädkoden så är det inte oartigt mot värdarna utan snarare så att de visar sig okunniga och kommer sticka ut ordentligt.
    Sätter man så stor prestige i att "bestämma själv", så kan man gott bli uttittad också. Handling och konsekvens. Glad
  • Macina

Min sambo äger en kostym. Det ingår delvis i hans jobb.

• JPT

Ja, min sambo äger flera men de används ytterst sällan. 

Svar på tråden Äger du en kostym?