• Anonym (Orolig a-mamma)

    Skrämmande info om barnhem i Indien

    Har fått information om en blogg som heter Lotusbarnen.

    Försöker med en länk, inte säker på om det funkar men det går att googla på Lotusbarnen annars...

    http://lotusbarnen.blogg.se/index.html
    Det handlar om ett barnhem i Indien där barn far mycket illa.

    Tydligen så samarbetar AC med detta barnhem...

    Man förstår ju att AC sitter i en knivig situation när de får sån här info men man vill ju tro att de skulle agera kraftfullare eller... ???

  • Svar på tråden Skrämmande info om barnhem i Indien
  • VNmamma

    Jag har bara ögnat genom bloggen och uppfattar att Adoptionscentrum ger bistånd till det här barnhemmet. Därmed är det väl inget barnhem som förmedlar adoptioner till AC?
    En viss tröst i eländet. 

  • Anonym (Orolig a-mamma)

    Jag har inte heller läst precis allt men jag fattade som att de förmedlar adoptioner till Sverige...
    Se inlägget som heter "Sida nånting..."

    Men det verkar ju som att det är de äldre barnen som drabbas hårdast och de kommer väl inte ifråga för adoption.
    Fast det är ju helt fruktansvärt ändå, vare sig de blir kvar där de är eller hur det går.

    Hoppas verkligen att detta blir åtgärdat av någon som har kunskap och mjlighet att göra nåt.

    Mest av allt hoppas man ju nästan att det inte är sant... men det är det väl troligtvis...

  • VNmamma
    Anonym (Orolig a-mamma) skrev 2011-08-14 18:36:28 följande:
    Jag har inte heller läst precis allt men jag fattade som att de förmedlar adoptioner till Sverige...
    Se inlägget som heter "Sida nånting..."

    Men det verkar ju som att det är de äldre barnen som drabbas hårdast och de kommer väl inte ifråga för adoption.
    Fast det är ju helt fruktansvärt ändå, vare sig de blir kvar där de är eller hur det går.

    Hoppas verkligen att detta blir åtgärdat av någon som har kunskap och mjlighet att göra nåt.

    Mest av allt hoppas man ju nästan att det inte är sant... men det är det väl troligtvis...
    Ja, du har rätt. Tyvärr.

    Jag tycker de f d volontärerna verkar trovärdiga. De förstår att man inte kan förvänta sig svenska förhållanden och att den outbildade personalen ibland beter sig helt fel. Men udden de riktar gäller två av de ansvariga och deras systematiska misshandel och förnedrande. Mycket allvarligt!
    Tyvärr verkar volontärernas dialog med AC ha upphört. 
  • Anonym (carpe diem)

    Vad får dig att tro att detta barnhem ä sämre än andra ute i världen? Det är nog tyvärr så att det är så de övergivna barnens villkor generellt ser ut. Barnhem är inga bre hem för barn ...

  • Anonym

    Jag fick reda på bloggen först idag men har läst igenom alla dess inlägg. Jag reagerar mycket starkt på att man - säkerligen helt omedvetet och ogenomtänkt - kränker barnens integritet genom att exponera dem i bild, berätta deras bakgrundshistoria och i vissa även skriva deras namn. Jag förstår att bloggarnas upplevelser väcker många känslor men är de senaste blogginläggen verkligen till barnens bästa?

  • Anonym (Undrar)
    villsågärna38 skrev 2011-08-21 12:54:49 följande:
    Se Adoptonscentrums svar. De förmedlar inte adoptioner ifrån detta barnhem men det är ett av de barnhem som AC stödjer med bistånd.

    www.adoptionscentrum.se/sv/AC-Svarar/
    Jag tolkar det som att det handlar om ett och samma barnhem. Men att biståndet inte kommer från AC:s kansli utan från en lokalförening. Vilket väl går på tvärsen mot intentionerna i lagen?
    Bistånd och adoptioner SKA inte kopplas samman. Att det är en lokalförening och inte AC centralt som ger biståndet gör ingen skillnad.
  • villsågärna38
    Anonym (Undrar) skrev 2011-08-21 17:07:27 följande:
    Jag tolkar det som att det handlar om ett och samma barnhem. Men att biståndet inte kommer från AC:s kansli utan från en lokalförening. Vilket väl går på tvärsen mot intentionerna i lagen?
    Bistånd och adoptioner SKA inte kopplas samman. Att det är en lokalförening och inte AC centralt som ger biståndet gör ingen skillnad.
    Flera av de svenska adoptionsorganisationerna har även biståndsverksamhet. Vill du veta mer om hur de arbetar så föreslår jag att du talar direkt med dem, se t ex www.adoptionscentrum.se och www.bfa.se
  • Anonym (Undrar)
    villsågärna38 skrev 2011-08-21 17:17:04 följande:
    Flera av de svenska adoptionsorganisationerna har även biståndsverksamhet. Vill du veta mer om hur de arbetar så föreslår jag att du talar direkt med dem, se t ex www.adoptionscentrum.se och www.bfa.se
    Jag känner till att de flesta adoptionsorganisationer bedriver bistånd i de länder de förmedlar adoptioner från. 

    Om jag minns den nya adoptionslagstiftningen rätt så ska biståndsarbetet och förmedlingsarbetet vara åtskilda åt. Jag tror det är formulerat som att biståndsverksamheten inte får äventyra förtroendet för adoptionerna. Jämfört med tidigare får alltså bistånd inte längre bedrivas på barnhem som förmedlar adoptioner. Och så verkar ju fallet vara i Orissa? 
  • Anonym (Undrar)
    villsågärna38 skrev 2011-08-21 12:54:49 följande:
    Se Adoptonscentrums svar. De förmedlar inte adoptioner ifrån detta barnhem men det är ett av de barnhem som AC stödjer med bistånd.

    www.adoptionscentrum.se/sv/AC-Svarar/
    "Det framgår inte tydligt i Adoptionscentrums svar på frågan, att Adoptionscentrum har adopterat barn i många år och även har pågående adoptionsprocesser på barnhemmet i nuläget."

    lotusbarnen.blogg.se/
  • Anonym (jo)
    Anonym (carpe diem) skrev 2011-08-14 23:43:19 följande:
    Vad får dig att tro att detta barnhem ä sämre än andra ute i världen? Det är nog tyvärr så att det är så de övergivna barnens villkor generellt ser ut. Barnhem är inga bre hem för barn ...
    Jag tror också att så i fallet. Nu har jag inte läst bloggen, men jag tror inte att det är helt ovanligt att barn på barnhem inte behandlas så som vi skulle önska. Kanske för att man i ett annat land har en annan syn på barn. Kanske för att personalen är underbemannade och stressade.

    När jag var och hämtade min son fick jag besöka hans barnhem flera gånger innan jag fick ta honom med mig. En dag när jag kom dit satt barnen på stolar i ring och tittade på något slags uppträdande. När min son fick se mig sken han upp och började springa mot mig. En i personalen, som antagligen inte hade sett mig, rusade fram till honom och bar honom i nacken tillbaka till hans stol. Min lille son blev såklart jätteledsen, och jag kände att jag inte vågade göra något åt saken. Men jag tror tyvärr inte att detta är något särsklt ovanligt. Och jag vet inte om lösningen skulle vara att sluta adoptera barnen. Då får de ju växa upp med den behandlingen istället för att komma till en familj som älskar dem över allt annat.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (jo) skrev 2011-08-24 20:42:50 följande:
    Jag tror också att så i fallet. Nu har jag inte läst bloggen, men jag tror inte att det är helt ovanligt att barn på barnhem inte behandlas så som vi skulle önska. Kanske för att man i ett annat land har en annan syn på barn. Kanske för att personalen är underbemannade och stressade.

    När jag var och hämtade min son fick jag besöka hans barnhem flera gånger innan jag fick ta honom med mig. En dag när jag kom dit satt barnen på stolar i ring och tittade på något slags uppträdande. När min son fick se mig sken han upp och började springa mot mig. En i personalen, som antagligen inte hade sett mig, rusade fram till honom och bar honom i nacken tillbaka till hans stol. Min lille son blev såklart jätteledsen, och jag kände att jag inte vågade göra något åt saken. Men jag tror tyvärr inte att detta är något särsklt ovanligt. Och jag vet inte om lösningen skulle vara att sluta adoptera barnen. Då får de ju växa upp med den behandlingen istället för att komma till en familj som älskar dem över allt annat.
    Ingen av dem bakom bloggen föreslår något stopp av adoptioner vad jag vet.

    Volontärerna är väl medvetna om hur barn brukar behandlas på barnhem i fattiga länder. Deras kritik gäller inte den dagliga agan utan den mer systematiska misshandeln och övergreppen från två av barnhemmets ledare som de påstår sig ha bevis för:

    "Som på många barnhem i Indien använder den outbildade, fattiga och underbemannade personalen dagligen aga för att uppfostra barnen. Det blodiga våld som vi bevittnat, utförs däremot av två högt uppsatta män inom barnhemmets organisation."
Svar på tråden Skrämmande info om barnhem i Indien