• Sophiebysophie

Är det okej att köpa ett dockskåp till sin pojke? pappan tycker inte det..

Hej!

Jag undrar vad ni tycker om att köpa ett dockskåp till en pojk?
    Vi har en son som är 2 ½ år och jag har sett att han har börjat utveckla sin lek nu mycket mer, leka rollspelslekar osv.
    Nu har han än så länge inte uttryckt önskan om ett dockskåp, men vi leker en del med min systerdotter och hon har fått ett dockskåp, så jag tänkte att om han verkar intresserad och leker med det hos henne, så varför ska inte min pojk kunna få ett dockskåp?

När jag va liten lekte jag med både både tjej och killleksaker, jag lekte cowboy, tjuv o polis med pistoler, lekte med bilar, älskade lego osv. Men även dockor o klä ut mig o sådant.

Min man däremot är emot att pojken ska ha i hans ögon "tjejleksaker", att vi inte ska främja det..

Tillexempel så hade min systerdotter ursöta klackskor (för att klä ut sig med) jag visade våran pojk dom och han ville genast prova och sprang runt i dom, han tyckte det va roligt att det lät när han gick :) Han brukar ibland gå runt med mina hemma, och stampa i golvet, det är liksom ljudet han gillar. Men min man tycker inte alls om det, jag tycker inte det spelar någon roll. 

Pojken är väldigt mkt inne på bilar och traktorer, men när han är hos min systerdotter (sin kusin) så tycker han det är jätte kul att leka med hennes dockor osv.

Så frågan är om det är okej att köpa ett dockskåp (Lundby) till honom om han verkar vara intresserad utav det? eller är jag helt ute o cyklar? 
    Har någon av er som har pojkar ett dockskåp till dom? 

• Svar på tråden Är det okej att köpa ett dockskåp till sin pojke? pappan tycker inte det..
  • smalandrockar

Köp ett dockskåp OCH ett par rosaglittrande klackskor till honom! Hälsa mannen att det är helt naturligt att man vill klä ut sig och leka tillskar när man är i den åldern! Min son lekte t.ex. Att han var gravid, stoppade sin docka under tröjan, under hela min graviditet med hans lillasyster. Hans favoritställe på dagis är Dockvrån, där han klär på sig prinsesskläder, lagar mat, kör dockvagnar m.m. Det är lika många tjejer som killar som hänger i det rummet. Det är inget tjejigt att leka med dockor/dockskåp! Det hör till utvecklingen! Vad är din man orolig över?!

• JuliaåRonjasmammis

Vad tror din sambo att det ska främja? Att sonen någon gång i framtiden vill ha ett eget hus och en egen familj? Så hemskt. *ironiserar*

Skämt åsido, en docksåp är en leksak, barn brukar ha leksaker, er son är ett barn, alltså är det inte konstigare än så. 

Life's a bitch and then you die
  • Sophiebysophie

Min son har varit hos min systerdotter idag o lekt, som han älskade det dockskåpet! Han lekte o lekte. Lekte att pappan gick till jobbet, barnen till dagis, dom satt vid bordet o drack kaffe, dom gick o la sig o sov osv.
    Han va jätte duktig, roligt att se han utvecklas så i leken.

Jag ska faktiskt ta o åka hem till min far och hämta mitt gamla Lundby småland dockskåp så kan han få leka med det, det är inte lika snyggt som dom nya och belysningen funkar inte, men han kan få börja med det och håller det i sig att han gillar det, så kan han få ett nytt sen.
    Jag struntar i vad min man tycker i den frågan

• viseversa

I detta fall skulle jag SKITA i vad karln ansåg om saken och köpa ett dockskåp till mitt barn. Det är ju skitkul juh. klart han vill ha ett dockskåp. vem vill inte det?

• lövet2

Jag skulle inte köpa ett dockskåp åt ett barn under 4 år. Dockskåp och möblerna till är inte någon robust leksak som håller, utan det går sönder väldigt lätt om man inte alltid leker försiktigt med det. Gör verkligen din son det redan som 2-åring?

• viseversa
    lövet2 skrev 2011-08-17 20:28:25 följande:
    Jag skulle inte köpa ett dockskåp åt ett barn under 4 år. Dockskåp och möblerna till är inte någon robust leksak som håller, utan det går sönder väldigt lätt om man inte alltid leker försiktigt med det. Gör verkligen din son det redan som 2-åring?
    DET håller jag med om. Dessutom innehåller det en hel del småsaker som kan fasta i halsen på små barn. Men ja jag hade köpt ett dockskåp till mina barn. men odin måste bli större först!
  • augustisten

Jag skulle vänta med lundbyhuset till en tvååring och köpa ett pippihus istället. Det är lite robustare och väldigt roligt att leka med har min son tyckt.

...Och köp lite Pippikläder åt honom samtidigt

• Penno

Är inte det typiskt många pappor?!! De är förmodligen rädda för att pojken ska bli fjollig eller rent ut sagt en BÖG om han leker med tjejj leksaker! Hjääälp!!!

Har en son som är väldigt killig men han gillar även att leka med sitt Pippihus och med dockor ibland :) Han är 4 och har en lillasyster på 8 månader. Vi ser att han härmar oss mycket med hur vi sköter lillasyster och då gör han lika dant med dockan. Kan tillägga att barnens pappa aldrig ifrågasatt vår sons lek med dockor!!

• Studentpappa

Klart du kan köpa ett dockskåp till grabben, jag lekte med dockor själv som liten och blev ändå mekaniker och väldigt händig som vuxen. Är ingen skinkryttare heller....
    Men har du eller får du då en dotter så ska ju givetvis hon kittas upp med en traktor och leksaksverktyg.
    Annars är det ju antagligen bara något som du tycker är roligt att få din grabb att leka med.  

• To små

Eh, självklart. Varför inte? Du får fråga hans pappa hur han vill att sonen ska bete sig när han blir äldre. Vill han att sonen ska spela tv-spel medans hans fru städer, tar hand om barnen och gör mat, eller vill han att sonen ska bli en man som tar sin del? 
    Jag tycker det är så löjligt med de som inte vill att sonen ska leka med tjejsaker, men samtidigt vill man gärna att män ska "hjälpa till hemma". Jag personligen tycker det är ganska ironiskt... 

• Veladis

Köp ett dockskåp!
    Men välj en robustare modell än Lundby.

Det finns rejälare varianter som är mer anpassade för yngre barn.   

• Machapuchare

Dockskåp passar väl alla barn?! Våra barn har ett pippihus där olika figurer får bo. Ibland är det Pippi, ibland Gormiiti-monster och ibland drakar eller andra djur.

• Sophiebysophie
    augustisten skrev 2011-08-17 20:36:24 följande:
    Jag skulle vänta med lundbyhuset till en tvååring och köpa ett pippihus istället. Det är lite robustare och väldigt roligt att leka med har min son tyckt.

...Och köp lite Pippikläder åt honom samtidigt
    Jag ska inte köpa ett nu direkt, utan han ska få leka med mitt gamla från 80-talet.
    viseversa skrev 2011-08-17 20:30:56 följande:
    DET håller jag med om. Dessutom innehåller det en hel del småsaker som kan fasta i halsen på små barn. Men ja jag hade köpt ett dockskåp till mina barn. men odin måste bli större först!
    Han har aldrig stoppat saker i munnen, så det är jag faktiskt inte orolig för. Och han leker väldigt försiktigt med sina leksaker, han är inte hårdhänt, utan väldigt rädd om sina saker, faktiskt. Så är faktiskt inte särskillt orolig att han skulle leka sönder det.

Men han ska som sagt få prova mitt gamla från 80-talet, går det sönder så strunt samma.
  • latina02

va spela de för roll om de är en pojke lr flicka?

ALLA kan leka me dockskåp

• MammaTillTindra

Jag tycker det är helt OK!
    Men känner du att du inte vill reta upp din sambo för mycket, kan du ju köpa ett som inte är alltför rosa och flickigt.
    Finns massor att välja mellan! 

♥ Blev mamma till Tindra 2009-01-17 ♥
  • LinaMarieee

Jag förstår inte riktigt varför din man inte vill att ni ska skaffa ett dockskåp? Vad är anledningen? Att han tycker att det är en tjejleksak eller??
    Låter lite som att han kanske borde inse att vi lever på 2010-talet... inte på 1800-talet...
    Fick faktiskt lite creeps över att vissa fortfarande har såna där trångsynta stereotypa tankar om flickor och pojkar och vad de olika könen bör leka med... Varför då liksom? Tråkigt... och lite skrämmande...

Svar på tråden Är det okej att köpa ett dockskåp till sin pojke? pappan tycker inte det..