• Ponnymamman

    Samsovning med äldre barn...

    Hej!

    Jag (eller vi) har alltid samsovit med min dotter i perioder, utifrån vad hon själv har velat.men gör det nästan jämt  sedan två år tillbaka. Hon är nu sex år och ska börja skolan på måndag

    Hon bor växelvis hos mig+bonuspappa och sin biopappa, iite mer hos  oss. Hos biopappa sover hon i sitt eget rum och kommer ibland ner till honom framåt morgonen. Hos oss däremot vill hon alltid sova med oss och ofta lägger hon och jag oss samtidigt, läser och ligger och pratar och myser...

    Ibland kommer också bonusstorasyster (11 år) och vill vara med, men då flyr min man - max ett barn i sängen, sen blir det för trångt tycker han

    För mig känns det helt naturligt att ha det såhär. Jag tänker att hon nog flyttar in i sitt rum när hon vill det och att jag får njuta av varje sekund jag får vara nära henne.

    Problemet är bara att  biopappan är orolig för att detta inte är bra för henne, att hon blir osjälvstäändig och ängslig. Jag tror tvärtom. 

    Någon som har några funderingar/erfarenhet?

     

  • Svar på tråden Samsovning med äldre barn...
  • Trivelina73

    Mina ungar är tio och kommer och sover hos mig från och till. Inte verkar de skadade på något sätt av det.


    Nytt nick igen till någons förtret
  • annasara

    Om ni båda vill sova tillsammans varför ska ni då sova på varsitt håll? Jag har också samsovit med mina barn och tycker att det bara finns fördelar. Speciellt i de perioder jag jobbat mycket och min flicka var 2-3 år och hade önskat lite mer tid med sin mamma, då kändes det extra bra att iaf på kvällen och natten ha henne nära. Vi har en fin kontakt och hon är en trygg och självständig flicka, så självständig man kan vara när man är 4 år

    Det finns ju en nackdel och det är just att en del pappor, eller sambos, inte gillar att dela sin säng med barn. Min sambo vill att barnen sover i egna sängar så tidigt som möjligt och där känner jag mig lite kluven. Jag älskar ju min man och vill dela säng med honom men samtidigt saknar jag att sova med min stora tjej, som nu har eget rum och egen säng, och hon uttrycker ofta att hon vill sova hos mig. 

  • Persemona

    Vi sover hela familjen tillsammans. Barnen är bara 1 och 3 år. Det funkar utmärkt. Du kan ju lägga fram som argument till biopappan att det bara är ett fåtal procent av människorna på vår jord som sover ensamma. övriga delar rum/säng med någon/några familjemedlemmar. Min man är uppvuxen i Indien där "samsover" de alltid i hans familj. Trots flera rum sover ingen ensam. När han är själv på besök delar han rum med sin mamma. Under uppväxt sov de minst 8 pers i samma rum. man behöver ju inte sträcka sig så långt, men min är en fullständigt normal och självständig människa. Ett alternativ är även separat säng i samma rum. Att ha en stor säng är även något som kan göra männen (och sig själv) glada. Vi har en på 3  meter, då finns plats för både mys med barn och mys med gubben. Lycka till!

  • kutiom

    Jag håller med dig! Min dotter är fem och vi samsover, hon blir orolig om hon sover själv och behöver den närheten. Är allmänt en glad och trevlig unge dagtid så att hon får lite extra närhet nattetid tror jag bara gör henne gott

Svar på tråden Samsovning med äldre barn...