• Border

Vad kan du om glutenintollerans?

Min son är glutenintillerant. Svaren är hämtade från läkare, dietist och faktaböcker mm.

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad kan du om glutenintollerans?
  • Border
    Tiina 888 skrev 2011-08-19 09:42:39 följande:
    Vad vinner jag? ;:0))

Hade du alla rätt? Grattis! Du vinner äran av att vara BIG STAR hela dagen. har du man och barn ska dom göra följande:

Massera dig så länge och mycket du vill.

Laga mammas favoritmat.

Låta sig göra precis som du vill hela dagen     
  • skorpionen80

Det finns ju fler än ett svar på vissa... Tex skadas tarmludden + att vissa kan få utslag. Näst sista likaså, man få både utslag och bli dålig i magen.

• Border
    skorpionen80 skrev 2011-08-19 09:47:27 följande:
    Det finns ju fler än ett svar på vissa... Tex skadas tarmludden + att vissa kan få utslag. Näst sista likaså, man få både utslag och bli dålig i magen.

Kan man få utslag?? Det hade jag inge aning om. Både läkare och vår dietist har berättat om symptom, emn aldrig nämnt just det. ja, man lär sig nåt nytt varje dag
  • Tiina 888

Tack,ska genast säga till min Make :0))

• Tiina 888
    hallonfot skrev 2011-08-19 09:47:07 följande:
    Hade du alla rätt? Grattis! Du vinner äran av att vara BIG STAR hela dagen. har du man och barn ska dom göra följande:

Massera dig så länge och mycket du vill.

Laga mammas favoritmat.

Låta sig göra precis som du vill hela dagen     
    Vi har en son med glutenintolerans.
  • Insatt

8 rätt av 10. Inte jätteilla pinkat och inget som jag kan skada en glutenintollerant med genom min okunskap.

• Stormorsan

Hade fel på havresorten.

Ditt bästa resultat är 9 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 24 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 8 rätt.

• Anova

Ditt bästa resultat är 10 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.
    Quizet har tagits av 29 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 8 rätt.

Kliande hudblåsor kan vara ett symtom på glutenintolerans, men det brukar inte vara över hela kroppen.
    Själv misstänker vården att jag har glutenintolerans då jag har väldig brist på B12-vitamin, och har problem med blåsor och sveda i munnen, vilket tydligen också är symtom på glutenintolerans. Så jag ska göra en gastroskopi i september, för att kolla tarmarna.

Känner ingen med glutenintolerans. Däremot har jag haft en del att göra med Celiakiförbundet, som inriktar sig både på glutenintoleranta, laktosintoleranta, mjölk- och sojaallergiker. Själv är jag både laktosintolerant och mjölkallergisk, min syster sojaallergisk, så från förbundet har vi fått en del tips http://www.celiaki.se/

• Border
    Anova skrev 2011-08-19 12:07:49 följande:

Quizet har tagits av 29 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 8 rätt.

Kliande hudblåsor kan vara ett symtom på glutenintolerans, men det brukar inte vara över hela kroppen.
    Själv misstänker vården att jag har glutenintolerans då jag har väldig brist på B12-vitamin, och har problem med blåsor och sveda i munnen, vilket tydligen också är symtom på glutenintolerans. Så jag ska göra en gastroskopi i september, för att kolla tarmarna.

Känner ingen med glutenintolerans. Däremot har jag haft en del att göra med Celiakiförbundet, som inriktar sig både på glutenintoleranta, laktosintoleranta, mjölk- och sojaallergiker. Själv är jag både laktosintolerant och mjölkallergisk, min syster sojaallergisk, så från förbundet har vi fått en del tips www.celiaki.se/

Jag misstänker oxå att jag är glutenintollerant. Är ständigt trött, jag utmattad, är alltid lös i magen och har ofta magknip
  • rasajj

Fast man kan ha non celiac gluten sensitivity ocksa som inte klassas som celiak men anda ger symptom. Dock sa visar blodtester oftast negativt sa det brukar hamna under annan diagnos typ IBS eller liknande. Men egentligen bottnar det i glutenintollerans.

Jag ar tex. glutenkanslig, far los mage och magknip och utslag om jag ater gluten. Men blodprover visar negativt eftersom jag inte har celiak.

www.celiac.com/articles/1101/1/Gluten-Sensitivity-A-Gastroenterologists-Personal-Journey-Down-the-Gluten-Rabbit-Hole-by-Dr-Scot-Lewey/Page1.html

Not only did my “IBS” symptoms resolve and lactose tolerance dramatically improve, but my eyes were further opened to the spectrum of gluten related illness or symptoms. I was already aggressively looking for celiac disease in my patients but I began considering non-celiac gluten sensitivity (NCGS) or gluten related diseases (GRD) in all my patients. What I have found is that gluten is an extremely common but frequently missed cause of intestinal and non-intestinal symptoms. Dramatic improvements in symptoms and health can be observed in patients who try a gluten-free diet.

• Blå Flygare

Quizet har tagits av 78 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 8 rätt.

Vad vinner jag?

Ang blåsor  tänker jag att det får man vid DH, och quizet handlar om klassisk celiaki.
    Ang en enda smula så finns det lika olika svar, för vissa händer inget ens med tarmluddet medan andra reagerar på olika sätt  - dock inte alltid synliga. 
Svar på tråden Vad kan du om glutenintollerans?