• Anonym (Orolig)

Druckit alkohol och gravid i vecka 7

Under semestern har det blivit att dricka nån form av alkohol varje dag, vissa dagar riktiga fester, vissa dagar mindre. Självklart planerade vi inte att bli gravida eftersom vi har festat på en MASSA i sommar. För någon dag sedan insåg jag att min mens var försenad. Jag testade idag och det blev ett plus! Nu undrar jag hur mycket all alkohol kan påverka ett foster fram till vecka 7? Någon som vet? Fakta, erfarenheter och tankar mottages gärna!

• Svar på tråden Druckit alkohol och gravid i vecka 7
  • Anonym

Det är ingen helst fara att ditt barn får skador för att du drack alkohol innan du blev gravid.
    Så du behöver inte oroa dig för det.
    Dom säger att man ska sluta så fort man vet att man är gravid och ofta vet man inte det först v 7-8 och fostret tar inga skador alls. Du får till och med ta 1 glas vin när du är gravid och fostret ska inte ta skada av det, fostret tar skada när det dricks flera gånger och inte en gång under graviditeten så ta de lugnt och ta inga hastiga beslut nu.
    Prata med en barnmorska.
    Men som sagt ingen skada skedd,

• marelli

TS, jag tycker att det låter otroligt förhastat att göra abort pga vad någon skriver inne på Familjeliv och som eventuellt, möjligen, i värsta möjliga fall skulle kunna orsaka något som du aldrig skulle veta säkert om det var på grund av festandet. Sanningen är att det aldrig finns några garantier för att ett barn kommer att födas eller få förbli friskt, oavsett hur man betett sig under graviditeten. Jag tycker att den oro och press blivande mammor utsätter sig själva för är helt orimlig. Man gör så gott man kan och så tidigt i graviditeten har som sagt inte foster och mamma ett gemensamt system.
    Om det finns andra anledningar till att göra abort är det en helt annan sak men på grund av festandet verkar det inte finnas någon anledning. Under båda mina graviditeter råkade jag få i mig alkohol tidigt (innan jag visste om graviditeten), dricka opastöriserad mjölk (senare i graviditeten), äta kött från hemslaktade kor m.m. Två jättefina flickor, nu 6 och 7 år gamla. Om du vill ha barnet, sluta klå upp dig själv och var glad över ditt väntade barn!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-20 14:14:20 följande:
    Likadant med vissa läkemedel som är fosterskadande om de har tagits tidigt i graviditet, så man i vissa fall till o med måste göra abort om man tagit dom, hur kan allt det komma sig om fostret nu är så skyddat innan vissa veckor? 
    Därför att vissa läkemedel har en sådan effekt på celler och organ alternativt lagras i kroppen att det är skadligt för fostret. Alkohol är inte sådant.
  • Anonym (precis samma!)

Jag är i precis samma sits som du ts! Har haft en riktig partysommar, då det tog slut med killen i början av sommaren så har det blivit mycket festande med tjejkompisarna och även på semester utomlands. Nu så här i efterhand känns det som om jag varit nästan konstant full i en månad.... Något överdrivet, men det har verkligen blivit många drinkar.

Hade ett återfall med exet en gång under tiden och vi hade sex, men skyddade oss med kondom. Sen när jag skulle ha min mens så fick jag inte så stor blödning som vanligt utan mer bruna flytningar, men tänkte inte så mycket på det utan hade faktiskt nästan i åtanke att det kunde vara pga att jag levt så ohälsosamt ett tag...

Men sen har jag börjat må lite illa, framför allt om jag har druckit och jag vet inte varför egentligen, men hade ett gammalt grav.test liggande hemma och tog det i början av förra veckan. Positivt! Var hos gyn i torsdags och var i v sju, eller 6+5 för att vara noga. Och då har jag alltså druckit i princip under hela denna tid.

Jag pratade lite med barnmorskan och hon säger som så många i tråden innan att fostret inte tar näring från mamman förrän i v.8-10 och att det i princip är obefintligt att det skulle vara nåt fel på fostret pga det, men att man förstås aldrig kan vara helt säker. Men som hon sa, det skulle kunna vara nåt fel på fostret även om man hade levt som hälsan själv under hela tiden. Hon sa också att det är väldigt vanligt att kvinnor dricker alkohol (även om de flesta förmodligen inte håller på som jag har gjort i sommar) innan de vet att de är gravida och att det är vanligt att man upptäcker det först i v.6-7 (om det nu inte är ett planerat barn).

Jag har dock precis som du samma dilemma att jag inte vet om jag vågar ta risken att behålla fostret. OM det skulle visa sig vara nåt fel på det när det föds, så skulle jag nog aldrig kunna sluta fundera på om det beror på mitt stora alkoholintag i början och jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv.

Jag har bokat in en aborttid nästa månda ifall och jag ska försöka fundera ut unde veckan hur jag ska ha det. För min del är det ju inte bara att jag har överkonsumerat alkohol innan jag fick reda på att jag var gravid, utan också att jag är singel och jag har inga som helst planer på att bli ihop med den blivande fadern igen och inte han heller...

Hoppas du hittar en lösning som du själv mår bra av, jag tror du ska lyssna till ditt eget hjärta och ta råd av en barnmorska!

• Anonym (irriterad idag)

tänkte ge dig lite information om utvecklingen^^

när du har kommit in i vecka 7 är navelsträngen inte ens färdig utbildad. den fungerar inte och kan allså inte överföra något från dig till fostret.. denna vecka har fostret även börjat att tillverka blod som börjat pumpas runt i den lilla kroppen..

från vecka 9 - 12 börjar moderkakan och navelsträngen ta över hela tillförseln av näring och samtidigt tar den hand om blodomloppet.

så fram tills nu finns det inget chans alls att du har lyckats göra den lilla alkolist över huvudtaget.

här kan du hitta lite information från hälsoupplysningens egna hemsida..

http://www.1177.se/Tema/Gravid/Graviditeten/Graviditetskalender/Graviditeten-vecka-for-vecka/

tycker du ska tänka en extra gång ang abort om den bara är baserad på "trolig alkohol tillförsel" för det är ju total lögn -.- 

läste länken som kom tidigare i tråden... det handlade ju bara om alkohol i senare delarna av graviditeten sammt att det sen stod

Det är inte ovanligt att blivande mammor var påverkade av alkohol när barnetblev till eller drack alkohol innan de fick reda på att de var gravida.Detta behöver inte vara något att oroa sig för. Idag vet man säkert att frånbefruktningstillfället och fram till första uteblivna mensen påverkas inteembryot om mamman dricker alkohol

igen.. idag vet man SÄKERT att embryot INTE påverkas av akohol dom första veckorna.. vilket faktiskt är upp till vecka 8+ någonting då navelsträngen börjar fungera. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (precis samma!) skrev 2011-08-21 22:07:45 följande:
    Jag är i precis samma sits som du ts! Har haft en riktig partysommar, då det tog slut med killen i början av sommaren så har det blivit mycket festande med tjejkompisarna och även på semester utomlands. Nu så här i efterhand känns det som om jag varit nästan konstant full i en månad.... Något överdrivet, men det har verkligen blivit många drinkar.

Hade ett återfall med exet en gång under tiden och vi hade sex, men skyddade oss med kondom. Sen när jag skulle ha min mens så fick jag inte så stor blödning som vanligt utan mer bruna flytningar, men tänkte inte så mycket på det utan hade faktiskt nästan i åtanke att det kunde vara pga att jag levt så ohälsosamt ett tag...

Men sen har jag börjat må lite illa, framför allt om jag har druckit och jag vet inte varför egentligen, men hade ett gammalt grav.test liggande hemma och tog det i början av förra veckan. Positivt! Var hos gyn i torsdags och var i v sju, eller 6+5 för att vara noga. Och då har jag alltså druckit i princip under hela denna tid.

Jag pratade lite med barnmorskan och hon säger som så många i tråden innan att fostret inte tar näring från mamman förrän i v.8-10 och att det i princip är obefintligt att det skulle vara nåt fel på fostret pga det, men att man förstås aldrig kan vara helt säker. Men som hon sa, det skulle kunna vara nåt fel på fostret även om man hade levt som hälsan själv under hela tiden. Hon sa också att det är väldigt vanligt att kvinnor dricker alkohol (även om de flesta förmodligen inte håller på som jag har gjort i sommar) innan de vet att de är gravida och att det är vanligt att man upptäcker det först i v.6-7 (om det nu inte är ett planerat barn).

Jag har dock precis som du samma dilemma att jag inte vet om jag vågar ta risken att behålla fostret. OM det skulle visa sig vara nåt fel på det när det föds, så skulle jag nog aldrig kunna sluta fundera på om det beror på mitt stora alkoholintag i början och jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv.

Jag har bokat in en aborttid nästa månda ifall och jag ska försöka fundera ut unde veckan hur jag ska ha det. För min del är det ju inte bara att jag har överkonsumerat alkohol innan jag fick reda på att jag var gravid, utan också att jag är singel och jag har inga som helst planer på att bli ihop med den blivande fadern igen och inte han heller...

Hoppas du hittar en lösning som du själv mår bra av, jag tror du ska lyssna till ditt eget hjärta och ta råd av en barnmorska!
    Hur hemskt det än låter känns det skönt att det finns fler i samma situation som jag, även om jag egentligen inte önskar någon annan att gå igenom detta.

Jag har ringt och pratat med en barnmorska idag. Hon, samt den andra som hon konsulterade, sa att jag absolut inte ska oroa mig att någonting blir fel på barnet. Risken är närmast obefintlig. Jag har trots det bokat in en aborttid även jag eftersom min oro är stor ändå. Jag vet inte vad jag ska göra...
  • Anonym

Snälla du, gör inte abort endast pga att du druckit alkohol! Vill du inte ha barnet är det en annan sak men att dricka alkohol innan man vet att man är gravid är ju så vanligt och de flesta barn som föds är ju friska. Lita på barnmorskan dom vet vad dom pratar om.

det ÄR obefintligt att fostret skulle ta skada.. då navelsträngen inte fungerar kan int fostret få i sig något alls av vad mamman får i sig så hur i hela friden skulle du kunna skada fostret? 

• 071001

Jag tror att det är rätt många som festat på innan de vetat om att de varit gravida. Har aldrig hört om nån som gjort abort pga det ts. Gör inget förhastat så som många andra skrivit till dig redan.

• 2020

Jag har tre barn här hemma en på 10, en på 4.5 och en som är 7 dagar :). Jag har PCO och jag har aldrig haft några tecken på att jag varit gravid. Med mitt första barn festade jag mycket, hade precis flyttat utomlands och njöt av tillvaron. Jag var 21 vecka när jag fick reds på att jag gravid. Med barn nummer två och tre var jag 12 veckor. Alla mina barn har fötts friska. Visst är det inget att rekommendera och visst tyckte jag det var jobbigt framförallt med första barnet i och med att jag var så långt gången. Jag tycker inte att du skall oroa dig! Försök att njuta och tänk framåt istället.

• sara ghaderi

jag är gravid i vecka 9 och pga familje problem upplevt mycket stress och var tvången att ta propovan och några glass vin vid vissa tillfälgen tror ni att barnet har tagit skadan ?

Svar på tråden Druckit alkohol och gravid i vecka 7