• Hausmausen

    Nu har jag tänk...

    Hej allesammans !

    Joo, nu är det så att jag har tänkt att spara till en miljon kronor, det spelar ingen roll HUR jag gör detta utan det rör sig mer om min tankebana i det hela.

    Jag har tänk spara till en miljon kronor FÖR ATT sedan leva på dessa.

    Och vad menar jag då med detta ? Joo, jag har alltså tänkt att spara till en miljon kronor som jag sedan ( just nu har jag inte kommit på ngt bättre ) skall köpa ett hus för och sedan hyra ut det. jag hade täänkt mig 10.000kr i månaden som jag får i slutendan i handen efter skatt osv så jag får alltså 10.000 kr / månaden utan att göra någonting.

    Tror ni att det här funkar  ? Jag skall alltså leva på det i resten av mitt liv, jag ser de här 10.000 kr som min LÖN, jag kanske försöker skaffa 2 miljoner så jag får 20.000 kr i "lön" men det är en senare fråga, mitt första mål är att skaffa en miljon och köpa hus o hyra ut som sagt, då till min fråga:

    Tror ni att detta skulle fungera ?  Alla synpunkter och kommentarer uppskattas, gärna andra/egna idéer också =)

    Tack på förhand! :D 

  • Svar på tråden Nu har jag tänk...
  • Ultima

    Ok, kanske skall du prova att bo själv ett tag - så får du kanske lite grepp om vad saker och ting kostar...
    Mat, förbrukningsartikar, försäkringar, medicin, tv,  tele osv. Eller hade du planerat att bo kvar hemma för alltid?

    Hus i gbg-trakten - utan renoveringsbehov - kostar bra mkt mer än en mille... (och sen så tillkommer lagfart, pantbrev lär du väl inte behöva eftersom du "cashar?))
    Ett nytt tak, en omdränering - och vips så har du kostnader på ett par 100 000... så där har du din "årsinkomst". Sen har du även underhåll av kök och badrum, vitvaror... det kostar lite grann. Värmen - underhålla en panna, service och ev reparationer kostar - pajar den så kan det i värsta fall vara ytterligare en årsinkomst som ryker... osv osv osv

    Driftskostnader, t.ex vägavgifter, vatten, sopor, avlopp, värme etc? Har du funderat på detta? Vi pratar kanske bara här om 30000-35000 om året...skall detta ingå i hyran eller skall dina hyresgäster betala även detta? Betalar de själva så är du snart uppe i en hyra på 10000(din "lön")+5000(skatt)+3500(drift)=18500. Nu börjar vi komma upp i siffror där man förväntar sig en ganska bra standard för!

    Ja, det är gratis att bli sjuk -att drabbas av virus kostar inget Glad- men - tänk om du blir liggandes ett tag och inte kan ta hand om dina hus och hyresgäster - hur skall du klara det då? Sen så är det lite en sanning med modifikation - läkemedel, läkarbesök etc. kostar faktiskt! Så - återigen - man bör nog ha en buffert för oplanerade händelser.

  • Hausmausen
    Ultima skrev 2011-08-21 11:41:02 följande:
    Ok, kanske skall du prova att bo själv ett tag - så får du kanske lite grepp om vad saker och ting kostar...
    Mat, förbrukningsartikar, försäkringar, medicin, tv,  tele osv. Eller hade du planerat att bo kvar hemma för alltid?

    Hus i gbg-trakten - utan renoveringsbehov - kostar bra mkt mer än en mille... (och sen så tillkommer lagfart, pantbrev lär du väl inte behöva eftersom du "cashar?))
    Ett nytt tak, en omdränering - och vips så har du kostnader på ett par 100 000... så där har du din "årsinkomst". Sen har du även underhåll av kök och badrum, vitvaror... det kostar lite grann. Värmen - underhålla en panna, service och ev reparationer kostar - pajar den så kan det i värsta fall vara ytterligare en årsinkomst som ryker... osv osv osv

    Driftskostnader, t.ex vägavgifter, vatten, sopor, avlopp, värme etc? Har du funderat på detta? Vi pratar kanske bara här om 30000-35000 om året...skall detta ingå i hyran eller skall dina hyresgäster betala även detta? Betalar de själva så är du snart uppe i en hyra på 10000(din "lön")+5000(skatt)+3500(drift)=18500. Nu börjar vi komma upp i siffror där man förväntar sig en ganska bra standard för!

    Ja, det är gratis att bli sjuk -att drabbas av virus kostar inget Glad- men - tänk om du blir liggandes ett tag och inte kan ta hand om dina hus och hyresgäster - hur skall du klara det då? Sen så är det lite en sanning med modifikation - läkemedel, läkarbesök etc. kostar faktiskt! Så - återigen - man bör nog ha en buffert för oplanerade händelser.
    heh, du verkar ha tänkt igenom det hela, men som sagt, jag frågade också efter egna kommentarer och idéer så detta uppskattas mycket, så om hela den här idén skiter sig,  vad är då ditt förslag ? Ha ett vanligt jobb och bo som svensson och spara vid sidan om till nöjen ?

    Alltså själva idén är att man sparar upp till en viss summa genom åren 5-15 år som sedan i sig sj genererar pengar så att man är ekonomiskt oberoende, det var själva tanken. 
  • Ultima
    http://rakna.net/ekonomiskt-oberoende.html
    Här kan du ju räkna på hur mycket du behöver... Glad

    Du gör precis vad du vill med ditt liv - glöm bara inte av leva det idag - och inte bara för framtiden om 5-15 år när du tjänat ihop dina miljoner! 

    Mitt tips, är tyvärr det lite trista - skaffa dig en bra utbildning - det är en grymt bra investering för framtiden! Varför inte ekonomi för din del? Kanske bli en hejjare på t.ex aktier och lär dig hur du skall investera för bästa avkastning  -så kanske du når dina mål om ekonomiskt oberoende. 

    ...och om 5-15 år kanske livet ser lite annorlunda ut - och "Svensson" kanske inte verkar så himla tokigt, vad vet jag?

    Lycka till!
  • Hausmausen
    Ultima skrev 2011-08-21 12:15:43 följande:
    rakna.net/ekonomiskt-oberoende.html
    Här kan du ju räkna på hur mycket du behöver... Glad

    Du gör precis vad du vill med ditt liv - glöm bara inte av leva det idag - och inte bara för framtiden om 5-15 år när du tjänat ihop dina miljoner! 

    Mitt tips, är tyvärr det lite trista - skaffa dig en bra utbildning - det är en grymt bra investering för framtiden! Varför inte ekonomi för din del? Kanske bli en hejjare på t.ex aktier och lär dig hur du skall investera för bästa avkastning  -så kanske du når dina mål om ekonomiskt oberoende. 

    ...och om 5-15 år kanske livet ser lite annorlunda ut - och "Svensson" kanske inte verkar så himla tokigt, vad vet jag?

    Lycka till!
    Som det är just nu så vill jag jobba och inte plugga något mer och precis, man vet ju inte, Svensson kankse inte är så tokigt..

    Tack för alla svaren och anganemanget Ultima =) 
  • Jessa med 3

    Det jag tänker spontant är att det inte är många hus du får för en miljon idag... Dessutom tror jag att det är svårt att ta ut så mycket som 15000 i hyra - det är mer än vi har i boendekostnad för vårt hus inkl försäkringar, sophämtning, vatten, el, fjärrvärme o.s.v.

    Jag tror också att du ska satsa på utbildning och ett bra jobb - hur mycket Svensson man sen blir avgör man ju till viss del själv!     

  • Hausmausen
    Jessa med 3 skrev 2011-08-21 12:25:06 följande:
    Det jag tänker spontant är att det inte är många hus du får för en miljon idag... Dessutom tror jag att det är svårt att ta ut så mycket som 15000 i hyra - det är mer än vi har i boendekostnad för vårt hus inkl försäkringar, sophämtning, vatten, el, fjärrvärme o.s.v.

    Jag tror också att du ska satsa på utbildning och ett bra jobb - hur mycket Svensson man sen blir avgör man ju till viss del själv!     
    True ;)
  • Maria222

    Låter som en bättre ide att spara ihop pengarna, köpa ett hus och bo där själv. Då bor du ju billigt åtminstonne :)


    pojke 0706 och pojke 1008.
  • Kodia
    Maria222 skrev 2011-09-12 22:07:36 följande:
    Låter som en bättre ide att spara ihop pengarna, köpa ett hus och bo där själv. Då bor du ju billigt åtminstonne :)
    Håller med!
    Det blir mycket mer lönsamt ekonomiskt att köpa ett litet billigt hus, och sedan bo själv i det, så man slipper kostnader för att i sin tur hyra en lägenhet...

    Ett annat alternativ är i så fall att köpa en tvåfamiljsvilla och hyra ut halva. Då bor du gratis själv, och kan lägga din tid på underhållet. (om du nu lyckas köpa ett så fint hus att någon vill betala såpass mycket för att få bo i halva att det täcker hela driften!)

    I vilket fall tycker jag att det är smart av dig att vilja spara ihop pengar. Börja med att hitta ett jobb och börja spara. Om några år kan du se vad du vill göra med pengarna...
  • valkyrian

    För en miljon borde du kunna investera så du får en passiv inkomst för 10000 i månaden. För det första FÅR du själv inte bestämma vad du skall ta i hura för ditt hus, hyran skall vara marknadsanpassad. För det andra blir du hyresvärd med massa skyldigheter, inte dir så du kommer kunna luta dig tillbaka i stolen. Du har gott om tid att lära dig aktiemarknaden eller komma på en bättre idé innan du har en miljon i handen. Det kommer helt enkelt bli mkt jobba för 10000/ i månaden. 


    Bebisen är här
Svar på tråden Nu har jag tänk...