• Anonym

Tonårsmammor, hur länge låter ni era tonåringar sova?

Hej alla tonårsmammorCool
    Undrar bara hur länge ni låter era tonåringar sova när de är lediga????? Min ska promt sova till 1, halv 1 trots jag knackar på o tjatar på henne......!! "Alla andra sover förf*n så länge!!!" får jag till svars. Vill inte hon ska vända på dygnet, speciellt inte nu när skolan börjar imorgon.
    Hur har ni andra det?!

• Svar på tråden Tonårsmammor, hur länge låter ni era tonåringar sova?
  • IntheSky
    Daniel 1983 skrev 2011-08-23 22:57:12 följande:
    Vill börja med att erkänna att jag inte har några tonåringar själv, men har ju varit en för inte alltför många århundraden sedan så tänker ge mig in i diskussionen i alla fall.

Tycker det är lite komiskt, att ni säger att ungdomar behöver sova är förvisso en viktig punkt. Det är dock inte samma sak som att säga att de behöver sova länge på morgonen, lägger man sig i tid så sover man lika länge ändå. När jag var tånåring så gick jag upp vid 7 snåret självmant skall tilläggas, dags att gå ut med hundarna och inte fn så var jag stressad av det precis. Men så hade jag ju en anledning till att jag skulle upp också, jag skulle göra mina åtaganden som jag hade under dagen. Att få sova ut är inte samma sak som att sitta uppe hela nätterna framför datorn och sedan gå och lägga sig när solen går upp.

Som varande nattarbetare så vill jag också säga att i alla fall jag inte alls mår lika bra av samma mängd sömn dagtid som jag gör när jag är ledig och sover på nätterna, även detta finns det vetenskapliga studier som förklarar. Att vända på dygnet är även det jobbigt för kroppen så finns det ingen speciel anledning så bör man undvika detta.

Med detta sagt, så tycker inte jag heller det finns någon anledning att dalta med ens barn. Är de så pass stora så är det dags att de skall få börja ta sitt ansvar för sitt eget liv. Diskutera vad som skall göras och låt dem bestämma när är väll en bra kompromiss? Vad jag menar är att man helt enkelt kanske skall se till så att ens barn har en anledning att gå upp.
    Alltså, tonåringar är biologiskt inställda på att lägga sig sent och gå upp sent. Faktiskt.
  • Daniel 1983
    IntheSky skrev 2011-08-23 23:25:27 följande:
    Alltså, tonåringar är biologiskt inställda på att lägga sig sent och gå upp sent. Faktiskt.

Orkar inte bråka eller skriva när andra redan gjort det så citerar en text här i stället  "De flesta tonåringar behöver sova omkring nio timmar per dygn, men många sover mindre och är mycket morgontrötta och sömniga under skolveckan. Grundorsaken till morgontröttheten är de kroppsliga förändringar som tonåringar genomgår i puberteten och som gör att de flesta sover allra bäst från midnatt till framåt nio på morgonen."
    http://www.1177.se/Dalarna/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Somn/Barn-och-somn/?ar=True
    Visst du har sant i det du säger men då man även går i skolan som börjar tidigt så skappar olika dygnsrytm problem. Hade skolan börjat klockan 15:00 hade det varit mindra problematiskt att ta för vana att gå upp runt 14-15 på helgerna, men nu gör den ju inte det.

"Det gör att de både har svårt att somna och vakna tidigare. Detta förstärks hos de tonåringar som vänjer sig vid sena vanor till exempel tillsammans med kompisarna eller framför dator eller tv på kvällarna. Tonåringar som av en eller annan orsak vänjer sig vid mycket sena vanor kan råka ut för något som kallas dygnsrytmstörning med försenad sömnfas. De sover då kanske mellan fem på morgonen och tolv på dagen. Resultatet blir ofta allvarliga skolproblem och andra bekymmer. När en tonåring ändrar sin dygnsrytm på det sättet är det viktigt att man som förälder reagerar och gör allt man kan för att styra upp situationen. "
    http://www.1177.se/Dalarna/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Somn/Barn-och-somn/?ar=True

• IntheSky

Jaa... kanske skolan borde anpassas mer för barnen än tvärtom??

• Anonym
    IntheSky skrev 2011-08-23 23:51:25 följande:
    Läste någon avhandling från USA där de gjort det och resultat blev såklart förbättrade studieresultat. Det säger sig självt att man presterar bättre om man lindrar jetlagen.
  • Daniel 1983
    IntheSky skrev 2011-08-23 23:51:25 följande:
    Absolut ingen ny ide även om den är bra. Det skulle ju få bukt med den möjliga problematiken, men av en eller annan anledning så finns det inga skolor som har sådana tider (vad jag vet i alla fall).
  • The Hermit
    Anonym skrev 2011-08-23 14:21:51 följande:
    Ett kort svar: man kan göra allt på nätterna som man gör på dagarna. Vad tror du nattarbetare gör? Sover?
    Vi är nog från olika planeter du och jag.  
    Så ungdomarna skall nattarbeta när de är lediga då? Ja då kan dom ju lugnt sova hela dagen i alla fall.   
  • Pyris

Är hon ledig får hon sova hur länge hon vill. 
    Däremot vill jag att hon går och lägger sig i en rimlig tid när hon ska upp till skolan. 

• Eisa

Hon kommer ju vända på dygnet automatiskt i samband med skolstart.

Jag klev upp 8 varje morgon som tonåring men bror min sov till 14-15 jämt. Det blev folk av honom ändå.

• Anonym
    The Hermit skrev 2011-08-24 08:59:40 följande:
    Vi är nog från olika planeter du och jag.  
    Så ungdomarna skall nattarbeta när de är lediga då? Ja då kan dom ju lugnt sova hela dagen i alla fall.   
    Ja det är vi nog. Solig (i brist på en glad mångubbe)
    Om de väljer det senare i livet så jovisst. Annars är det som för alla andra morgontrötta, den är ... slitsamt... Det är ju en av konsekvenserna de måste ta, att det blir jobbiga omställningar och de måste de få välja själva.
  • IntheSky
    Anonym skrev 2011-08-23 23:55:14 följande:
    Läste någon avhandling från USA där de gjort det och resultat blev såklart förbättrade studieresultat. Det säger sig självt att man presterar bättre om man lindrar jetlagen.
Svar på tråden Tonårsmammor, hur länge låter ni era tonåringar sova?