Daniel 1983 skrev 2011-08-23 22:57:12 följande:
Vill börja med att erkänna att jag inte har några tonåringar själv, men har ju varit en för inte alltför många århundraden sedan så tänker ge mig in i diskussionen i alla fall.
Tycker det är lite komiskt, att ni säger att ungdomar behöver sova är förvisso en viktig punkt. Det är dock inte samma sak som att säga att de behöver sova länge på morgonen, lägger man sig i tid så sover man lika länge ändå. När jag var tånåring så gick jag upp vid 7 snåret självmant skall tilläggas, dags att gå ut med hundarna och inte fn så var jag stressad av det precis. Men så hade jag ju en anledning till att jag skulle upp också, jag skulle göra mina åtaganden som jag hade under dagen. Att få sova ut är inte samma sak som att sitta uppe hela nätterna framför datorn och sedan gå och lägga sig när solen går upp.
Som varande nattarbetare så vill jag också säga att i alla fall jag inte alls mår lika bra av samma mängd sömn dagtid som jag gör när jag är ledig och sover på nätterna, även detta finns det vetenskapliga studier som förklarar. Att vända på dygnet är även det jobbigt för kroppen så finns det ingen speciel anledning så bör man undvika detta.
Med detta sagt, så tycker inte jag heller det finns någon anledning att dalta med ens barn. Är de så pass stora så är det dags att de skall få börja ta sitt ansvar för sitt eget liv. Diskutera vad som skall göras och låt dem bestämma när är väll en bra kompromiss? Vad jag menar är att man helt enkelt kanske skall se till så att ens barn har en anledning att gå upp.
Alltså, tonåringar är biologiskt inställda på att lägga sig sent och gå upp sent. Faktiskt.