Habaladabala skrev 2011-08-25 10:07:29 följande:
Nej det har jag väl ändå inte skrivit?
Jag menar att överlag vill jag inte att mina barn ska se ätbara saker som en belöning eller tröst. Finns så många sundare saker man kan muta/locka med.
Jag tycker helt enkelt inte att godsaker och prestation hör ihop på något vis. Blir lätt svårt att avgöra vilka prestationer som är ok att belönas med godis.
Är det bara just kissande i potta som är så stort och duktigt att det ska belönas med godis?
Att sitta lugnt och låta ssk ge en spruta i armen då? Eller att låta tandläkaren titta på alla tänderna? Att klä på sig alla kläder helt själv? Att duscka och tvätta håret utan protester? Att ställa upp skorna på skohyllan?
Jag tycker inte belöningar överlag är fel utan det handlar om just godis/mat.
Ok jag tror jag förstår hur du menar men jag ser det inte som en belöning för en prestation utan mer som en motivation för att bryta ett invant mönster. Ungefär som att man som vuxen belönar sig själv på något sätt när man börjar träna. Efter hand behövs inte belöningen mer men i ett initialt skede så krävs för många någon slags extra motivation.
Ett barn som är vant att kissa och bajsa i blöjan förstår ju inte varför det skulle vara bättre att göra det i toan. Det går inte heller att förklara eftersom barnet ju inte känner till något annat. När det väl har provat så kommer det att se fördelarna men tills dess motiverar jag som förälder med något mer konkret. Som godis exempelvis som är ett enkelt och uppskattat lockbete när man är två år.
Att låta ssk ge en spruta i armen, ja det skulle jag kunna locka med godis för. Det görs redan på bb av många barnmorskor faktiskt. Sockerlösning för att få bebisen att tänka på annat.
Tandläkaren, nja, tänder och godis hör inte ihop så där är jag tveksam. Men något annat absolut. Men tandläkare brukar själva stå för belöningen där i form av en ny tandborste eller klistermärke eller liknande.
Påklädning och dusch och tvätt, nej, där föreligger inget behov och barnet är redan invant på dessa saker sen födseln. Sen kommer det naturligtvis komma andra saker som innebär stora förändringar för barnet, börja skola tex men då är barnet så stort att man kan resonera med det på ett annat sätt och förklara de lite mer abstrakta fördelarna än vad som funkar med en tvååring. Men även då kommer jag att försöka bygga upp glädje och positivt tänk runt det nya genom att tex inhandla nya skolartiklar och liknande.