• Tezzan1981

Ska jag ge upp, potträning på envis 3-åring

min pojke fyller snart 3, och jag börjar snart ge upp.
    Vi har nu tagit bort blöjan helt (förutom på natten) de senaste 3 veckorna. Men det händer inget!!
    Han kissar på sig varje gång, och även bajsar. På denna period har han kissat på toan 3 ggr totalt. Han blir jätteglad när han väl gör det, men han säger aldrig till innan han blir nödig. och han bråkar varje gång och det är en väldig diskussion innan han går med på att sitta på toan. han sitter oftast bara typ 15 sekunder också.
    han är även utan blöja på dagis men det går lika dåligt där. dock sitter han på pottan där utan att bråka innan.
    han kan ibland hålla sig upp till 6-7 timmar och säga att han inte är nödig (än fast jag vet att han är det). när jag vet att han är nödig så ser jag på honom att han blir lite orolig och ber om blöja (han får dock ingen). så han känner ju uppenbarligen av det. han vill dock inte "släppa ut" kisset när han sitter på toa.
    suck, what 2 do?
    kom inte och säg att han inte är redo, för seriöst, hur många 3-åringar hade blöja för 30 år sedan?
    då såg man bara till att lösa situationen.
    men jag vet inte hur jag ska göra...

• Svar på tråden Ska jag ge upp, potträning på envis 3-åring
  • brünnhilde
    HJ81 skrev 2011-08-24 23:05:10 följande:
    Jag förstår inte vad det är som är bra förutom att det funkar för stunden såklart. Men barn är inte dumma, får de godis varje gång de går på pottan i början vill de såklart fortsätta ha det sen med. Vår dotter blir fast på en gång; så fort hon fått godis/glass/kakor osv en enda gång på något ställe än vid ett visst sammanhang glömmer hon aldrig det och det får vi minsann höra. Jag tycker absolut inte det är fel med mutor när det gäller vissa saker, ex om man varit hos läkaren eller annat och man vill belöna dem. Det är ju ngt som inte händer varje dag precis. Men hålla på och ge godis efter varenda gång de gått på pottan, ett sockerberoende kan växa fram snabbare än vad man tror. Däremot skulle man kunna försöka komma på annat att locka med, ex om du bajsar på pottan skulle vi kunna gå t och gunga sen eller ta fram lego och bygga ett hus eller vad som helst som barnet tycker är roligt. Egentligen tror jag oftast inte att man behöver hålla på och försöka utan att det kommer när de är redo, Barn tar efter andra barn och så småningom märker de att ingen annan i deras ålder har blöja då vill inte de heller ha det.

Nu menar jag absolut inte att låta som "den perfekta mamman" som aldrig ger godis eller liknande mutor för så är jag inte. Vi har tyvärr varit lite för "snälla" och gett lite för mycket sötsaker då vi själva är sockerberoende och vårt egna behov ställer till det lite ibland. Tex om vi på sommaren går till stranden eller bara ha picknick, då räknar dottern med att det finns kakor eftersom vi en gång började med det. Finns det inte blir hon helt galen:( Men alla barn är inte lika sockerkänsliga heller förstås men med vår dotter skulle det aldrig funka att ge godis för att hon gjort nåt som varenda människa skall göra flera ggr resten av livet.
    Jaha.

Alla barn är olika. Min son har inga som helst problem med att acceptera ett nej.
  • Flerabarnsmamma

Han är nog helt enkelt inte redo för att bli blöjfri, alla barn utvecklas olika och man bör inte tvinga honom att gå på pottan eller toan, han är inte mogen för det än. Låt han ha blöjan ett tag till och försök sedan igen skulle jag föreslå. Du kan fortsätta puscha honom till pottan men vill han inte så vill han inte, han är ju inte ens 3 år fyllda. Ge honom tid att mogna.

• Habaladabala
    A von B skrev 2011-08-24 08:29:18 följande:
    Du får gärna berätta varför det är dumt. Jag är uppriktigt nyfiken. För min erfarenhet är enbart positiv men om du vet något annat så dela med dig så vet jag till nästa barn.
    Jag tycker det är dumt för att man lätt bygger upp ett osunt förhållande till godis/mat. 
    Jag vet många vuxna som anser att nåt gott att äta är en belöning när de gjort nåt bra eller tröst när de är ledsna och det är inte nåt jag vill att mina barn ska tänka.
    Mat/godis osv äter man för att man är hungrig/sugen eller så men inte för att belöna sig eller trösta sig.

• A von B
    HJ81 skrev 2011-08-24 23:05:10 följande:
    Jag förstår inte vad det är som är bra förutom att det funkar för stunden såklart. Men barn är inte dumma, får de godis varje gång de går på pottan i början vill de såklart fortsätta ha det sen med. Vår dotter blir fast på en gång; så fort hon fått godis/glass/kakor osv en enda gång på något ställe än vid ett visst sammanhang glömmer hon aldrig det och det får vi minsann höra. Jag tycker absolut inte det är fel med mutor när det gäller vissa saker, ex om man varit hos läkaren eller annat och man vill belöna dem. Det är ju ngt som inte händer varje dag precis. Men hålla på och ge godis efter varenda gång de gått på pottan, ett sockerberoende kan växa fram snabbare än vad man tror. Däremot skulle man kunna försöka komma på annat att locka med, ex om du bajsar på pottan skulle vi kunna gå t och gunga sen eller ta fram lego och bygga ett hus eller vad som helst som barnet tycker är roligt. Egentligen tror jag oftast inte att man behöver hålla på och försöka utan att det kommer när de är redo, Barn tar efter andra barn och så småningom märker de att ingen annan i deras ålder har blöja då vill inte de heller ha det.

Nu menar jag absolut inte att låta som "den perfekta mamman" som aldrig ger godis eller liknande mutor för så är jag inte. Vi har tyvärr varit lite för "snälla" och gett lite för mycket sötsaker då vi själva är sockerberoende och vårt egna behov ställer till det lite ibland. Tex om vi på sommaren går till stranden eller bara ha picknick, då räknar dottern med att det finns kakor eftersom vi en gång började med det. Finns det inte blir hon helt galen:( Men alla barn är inte lika sockerkänsliga heller förstås men med vår dotter skulle det aldrig funka att ge godis för att hon gjort nåt som varenda människa skall göra flera ggr resten av livet.
    Okej då förstår jag om du tycker det är dumt för ER dotter. Men alla barn är olika så att bara såga det som metod är orättvist. Vår son fick en egen godispåse och vi avtalade att varje gång det kommit något i pottan/toan så fick han ta en bit. Det gick han med på, nån gång nallade han en extra innan vi han reagera men i snitt blev det fem-sju godisbitar per dag. Efter två veckor var påsen slut och då förklarade vi det och inget mer köptes hem. Han var tillfreds med den förklaringen och var i samma veva i princip torr så då behövdes godismutan ändå inte längre. Vi har inte haft något jobbigt tjat om godis efter det.

För oss har det bara varit ett sätt att göra pottsittningen till något positivt och avdramatisera alltihop. Vi har även läst saga, pratat om att vi ska ringa mormor sen och berätta hur duktig han varit som suttit där, och provat med klistermärken som motivation efter att jag läst det i en annan tråd. Klistermärken fungerade dock inte för vår son men hade uppenbarligen funkat för andra. Att berätta för mormor har fungerat utmärkt nu i övergången mellan potta och toa.

Ja man kan vänta tills barnet slutar av sig självt. Men jag tycker det är skönt att ha en tvååring som går på toaletten och han verkar tycka om att känna sig stor och duktig och eftersom vi inte längre har några olyckor varken dag eller natt så är han ju uppenbarligen redo. För mig är det resultatet lätt värt ett par veckors mutning och jobb och jag tror inte att jag gör mitt barn en otjänst.
  • A von B
    Habaladabala skrev 2011-08-25 09:26:42 följande:
    Jag tycker det är dumt för att man lätt bygger upp ett osunt förhållande till godis/mat. 
    Jag vet många vuxna som anser att nåt gott att äta är en belöning när de gjort nåt bra eller tröst när de är ledsna och det är inte nåt jag vill att mina barn ska tänka.
    Mat/godis osv äter man för att man är hungrig/sugen eller så men inte för att belöna sig eller trösta sig.

Och deras betéende är grundlagt under potträningsperioden menar du? För det kan inte vara så att man själv kommer på att sötsaker ökar ens tillfälliga välbefinnande och att man därmed då själv uppfinner sitt eget belöningssystem utan yttre påverkan?

Det finns människor som belönar sig själva med att åka och handla något roligt när de varit duktiga. Är det också föräldrarna som gjort något fel under potträningen då?
  • cosinus

Vi har använt oss av muta när det kommit till att överbrygga ett motsånd mot toaletten. Först har de inte velat sitta och kissa men när de väl kunnat ståendes och vara säkra där så har vi låtit dem få en liten pinnglass eller en godisbit om de gått med på att kissa på toan. Det har varit en engångsföreteelse för sen vet både de och vi att de kan.

Sen när det kommer till bajset så har det varit jobbigt för båda mina killar och för att de ö h t ska ha någon motivation att prova så har de fått något de tycker om efteråt. Lillsonen har kört non-stop och fått 5 st per bajsning och då basjar han inte ens varje dag. Nu när han inte längre tycker det är läskigt glömmer han bort det så det har fasat ut sig själv innan påsen ens är halvslut och annars tänkte jag ha det som gräns (och då har han absolut inte ätit allt själv utan vi föräldrar har nallat rätt friskt).

Jag tycker muta kan funka alldeles utmärkt för att motivera dem att prova något de tycker är lite läskigt men inte innan man vet att de kan. Ett barn som verkligen försöker kissa men inte kan blir ju jättelesset om det inte får något för sina försök om det inte kommer något och ger man bara för försöket är de ju inte dummare än att de ska prova hela tiden.

I övrigt äter mina barn väldigt lite socker så jag tycker inte det är hela världen om de får några non-stop under en period när de ska lära om sig från potta till toa. Sen tror jag bara sockret står för 20 % av nöjet. 80% av nöjjet är att springa och visa upp godisarna för storasyskonen :)

• berenjena

Till TS:
    Jag skulle nog ha lagt ned det där med potta/toa helt och hållet någon eller några månader. Låt honom ha blöja, prata inte ens om pottan, fråga inte om han är kissnödig men låt pottan stå framme i badrummet om han skulle vilja ta eget initiativ. Låter som det har blivit en maktkamp det där med pottandet och då är det bättre att strunta i det och låta allt lugna ned sig lite. Ni vet ju att han kan hålla sig länge så egentligen kan han ju det där, låt det bara vara ett tag så kommer han på det tids nog. 

• Habaladabala
    A von B skrev 2011-08-25 09:50:48 följande:
    Och deras betéende är grundlagt under potträningsperioden menar du? För det kan inte vara så att man själv kommer på att sötsaker ökar ens tillfälliga välbefinnande och att man därmed då själv uppfinner sitt eget belöningssystem utan yttre påverkan?

Det finns människor som belönar sig själva med att åka och handla något roligt när de varit duktiga. Är det också föräldrarna som gjort något fel under potträningen då?
    Nej det har jag väl ändå inte skrivit?
    Jag menar att överlag vill jag inte att mina barn ska se ätbara saker som en belöning eller tröst. Finns så många sundare saker man kan muta/locka med.
    Jag tycker helt enkelt inte att godsaker och prestation hör ihop på något vis. Blir lätt svårt att avgöra vilka prestationer som är ok att belönas med godis.
    Är det bara just kissande i potta som är så stort och duktigt att det ska belönas med godis?
    Att sitta lugnt och låta ssk ge en spruta i armen då? Eller att låta tandläkaren titta på alla tänderna? Att klä på sig alla kläder helt själv? Att duscka och tvätta håret utan protester? Att ställa upp skorna på skohyllan?

Jag tycker inte belöningar överlag är fel utan det handlar om just godis/mat.  
  • A von B
    Habaladabala skrev 2011-08-25 10:07:29 följande:
    Nej det har jag väl ändå inte skrivit?
    Jag menar att överlag vill jag inte att mina barn ska se ätbara saker som en belöning eller tröst. Finns så många sundare saker man kan muta/locka med.
    Jag tycker helt enkelt inte att godsaker och prestation hör ihop på något vis. Blir lätt svårt att avgöra vilka prestationer som är ok att belönas med godis.
    Är det bara just kissande i potta som är så stort och duktigt att det ska belönas med godis?
    Att sitta lugnt och låta ssk ge en spruta i armen då? Eller att låta tandläkaren titta på alla tänderna? Att klä på sig alla kläder helt själv? Att duscka och tvätta håret utan protester? Att ställa upp skorna på skohyllan?

Jag tycker inte belöningar överlag är fel utan det handlar om just godis/mat.  
    Ok jag tror jag förstår hur du menar men jag ser det inte som en belöning för en prestation utan mer som en motivation för att bryta ett invant mönster. Ungefär som att man som vuxen belönar sig själv på något sätt när man börjar träna. Efter hand behövs inte belöningen mer men i ett initialt skede så krävs för många någon slags extra motivation. 

Ett barn som är vant att kissa och bajsa i blöjan förstår ju inte varför det skulle vara bättre att göra det i toan. Det går inte heller att förklara eftersom barnet ju inte känner till något annat. När det väl har provat så kommer det att se fördelarna men tills dess motiverar jag som förälder med något mer konkret. Som godis exempelvis som är ett enkelt och uppskattat lockbete när man är två år.

Att låta ssk ge en spruta i armen, ja det skulle jag kunna locka med godis för. Det görs redan på bb av många barnmorskor faktiskt. Sockerlösning för att få bebisen att tänka på annat. 

Tandläkaren, nja, tänder och godis hör inte ihop så där är jag tveksam. Men något annat absolut. Men tandläkare brukar själva stå för belöningen där i form av en ny tandborste eller klistermärke eller liknande. 

Påklädning och dusch och tvätt, nej, där föreligger inget behov och barnet är redan invant på dessa saker sen födseln. Sen kommer det naturligtvis komma andra saker som innebär stora förändringar för barnet, börja skola tex men då är barnet så stort att man kan resonera med det på ett annat sätt och förklara de lite mer abstrakta fördelarna än vad som funkar med en tvååring. Men även då kommer jag att försöka bygga upp glädje och positivt tänk runt det nya genom att tex inhandla nya skolartiklar och liknande.  
  • Ultima

Vi började med att belöna "pottbesöken" med klistermärken... varje gång tösen använde pottan fick hon ett klistermärke att klistra på den. Det tyckte hon var jättekul! - och pottan har blivit väldigt färgglad och fin :) Sen glömdes klistermärken av mer och mer.. så nu "behövs" de inte längre. Efter ett tag provade vi även toa - som var lite läskig och där hon trodde att hon skulle ramla ner :)... men vi sitter brevid och håller i lite grann - så nu funkar även det. 

Vi har också försökt vara uppmärksamma på signaler i kroppsspråk och påmint henne då vi känt att det borde vara dax. Sen har det också hjälpt att hon mer eller mindre varit "nakenskrutt" hela sommaren - så mycket lättare att hinna med om man inte skall krångla av en massa kläder. 

Vi tar det i hennes takt och gör inte så stor grej utav det - och händer det en olycka så gör det. 
    Extrakläder finns alltid nerpackade, och om vi märkt att hon inte känt sig bekväm med att gå på toa hemma hon nån annan (har hänt då vi varit hos nån som hon inte känner så bra) så har det fått vara ok med blöja på den stunden.  

• Tezzan1981

man får kryssa fingrarna men sedan jag skrev denna tråd så har pojken kissat i toaletten VARJE GÅNG. helt sjukt, jag som var på väg att ge upp. jag kollar på klockan och ber honom bara sitta där när jag vet att han verkligen är nödig. han blir jätteglad när det kommer.
    han har lärt sig att "slå på", det märker jag. han sitter och trycker lite. har bara kommit kiss dock, får se hur det går med nr 2.
    håller tummarna för att detta ska hålla i sig. för jag tror han är redo. tack för alla tips dock, men vi har nog redan prövat allt som nämnts i tråden.

• A von B

Grattis!! Då lär det inte dröja länge nu förrän han fixar det helt och hållet ska du se. Glad

• Alexi

Tjejjen: åh vad jag håller med dig och ändå har vi gjort fel. Vi har haft kakor som muta vid penicillin och faktiskt även vid varje hårtvätt då vi har haft total panik vid det hos vår tvååring. Jag känner verkligen hur dumt det är men det finns få andra saker som är så bra att muta med...

Fast vi försökte faktiskt locka henne till pottan med en ballong som hon är jätteförtjust i men intresset var för litet, hon är totalt ointresserad av pottan tyvärr.

• Mango Morsan

Hej TS.

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, men det du skriver om din son, låter som en beskrivning av min när han slutade med blöja.. Sen han var 2 har vi provat i omgångar lite då och då. men aldrig har han velat..

En dag när han var 3 år och 2 månader, tog jag av honom blöjan när vi kom hem från dagis. Berättade att nu blir det ingen mer blöja. Och helt plötsligt så fungerade det bra. Visst fick jag påminna han i början om att kissa, och ibland var han helt inne i sin lek, att han inte märkte inte att han var kissnödig, förrän det var riktigt akut.. 
    Men ett tips såhär till hösten och vintern, är att ha en dubbel uppsättninge av täckbyxor, eller vad ni använder. För när dom är ute, händer det lätt en olycka innan man hunnit få av overall osv.

Men, hade jag varit du/ni, så hade jag nog tagit på blöjan och provat om några veckor igen.
    (själv håller jag nu på att få min 6åring blöjfri på natten. det är inte lätt :( )

Svar på tråden Ska jag ge upp, potträning på envis 3-åring