• germx

    När är man människa?

    Blev inspirerad av en debatt på radio. Har säkert gjorts några sådana trådar genom tiderna, men jag tror att många har åsikter om ämnet i vilket fall.


    Men som sagt, när kan man räknas som en "människa"?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är man människa?
  • Borttagen användare

    jag tycker inte man är en människa när ägget befruktas, är ägg färdiga kycklingar/hönor/tuppar? nej, ägg är ju ägg, spermie spermie osv.

  • Lavish
    Borttagen användare skrev 2011-09-02 07:41:21 följande:
    jag tycker inte man är en människa när ägget befruktas, är ägg färdiga kycklingar/hönor/tuppar? nej, ägg är ju ägg, spermie spermie osv.
    Dom flesta ägg är väl dock obefruktade? (sådana vi köper på ICA liksom)
  • DenNamnbitne
    Jag är bara jag skrev 2011-09-01 20:47:13 följande:
    Då är inte många människor du. Så du har mage kalla våra efterlängtade barn som tyvärr inte  fick födas för omänsliga? Och alla handikappade,utvecklingsstörda,totalförlamade,svår t sjuka som inte kan göra nåt ö.h.t-varken ont eller gott: förtjänar de inte att leva kanske? Huvva, såna som du skrämmer mig!
    Är du redig? Förstår du dig inte på skoj va?
  • Borttagen användare
    Lavish skrev 2011-09-02 08:18:32 följande:
    Dom flesta ägg är väl dock obefruktade? (sådana vi köper på ICA liksom)
    hm nja, alltså prata om ägg i största allmänhet och inte bara de man köper. tror väldigt många "ägg" växer upp och blir kycklingar och hamnar på KFC eller i folks kylar och frysar, i min mage m.m. men just de man köper är väl obefruktade tror jag.

    --

    alltså, jag tycker nog att bara för man säger att ens foster i magen var ett "barn" så betyder det ju inte att det var en människa. däremot kanske den hade en slags själ men det är väl inte samma som att vara människa. människa är väl mer det fysiska, kött och blod..
  • Lavish
    Borttagen användare skrev 2011-09-02 08:30:24 följande:
    hm nja, alltså prata om ägg i största allmänhet och inte bara de man köper. tror väldigt många "ägg" växer upp och blir kycklingar och hamnar på KFC eller i folks kylar och frysar, i min mage m.m. men just de man köper är väl obefruktade tror jag.

    --

    alltså, jag tycker nog att bara för man säger att ens foster i magen var ett "barn" så betyder det ju inte att det var en människa. däremot kanske den hade en slags själ men det är väl inte samma som att vara människa. människa är väl mer det fysiska, kött och blod..
    Är kroppen en människa även efter att man är död?
  • SilverLadyG
    Lavish skrev 2011-09-02 08:39:01 följande:
    Är kroppen en människa även efter att man är död?
    Biologiskt så tillhör kroppen till en människa så JA en död kropp är en människa. Allt beror på som TS skrev, hur man definierar ordet människa, och hur man ser på ordet människa. När vi pratar om spermier och ägg som tillhör människan talar vi om mänskliga celler, talar vi om celler som tillhör en apa som pratar vi om djurceller av en viss art, samma när det gäller växter, en växt är väl en växt redan som frö, fruktkropp o.s.v.  Talar vi om människa kan man även mena en samling av mänskliga celler, vävnader o.s.v. Det vad jag anser Skrattande

    Samtidigt kan man inom sociologin och andra grenar definiera ordet människa på ett annat sätt.
  • germx
    SilverLadyG skrev 2011-09-02 10:21:01 följande:
    Biologiskt så tillhör kroppen till en människa så JA en död kropp är en människa. Allt beror på som TS skrev, hur man definierar ordet människa, och hur man ser på ordet människa. När vi pratar om spermier och ägg som tillhör människan talar vi om mänskliga celler, talar vi om celler som tillhör en apa som pratar vi om djurceller av en viss art, samma när det gäller växter, en växt är väl en växt redan som frö, fruktkropp o.s.v.  Talar vi om människa kan man även mena en samling av mänskliga celler, vävnader o.s.v. Det vad jag anser Skrattande

    Samtidigt kan man inom sociologin och andra grenar definiera ordet människa på ett annat sätt.

    Ja, det är inte helt enkelt att ge en klar definition av ordet människa. Redan spermier och ägg har ju mänsklig DNA, jag kanske skulle ha haft med så tidigt som alternativ?


    Man kan ju se ett äggs befruktning som starten på ett bygg-projekt. När ägget befruktas så läggs DNA-informationen ihop från båda parter till en komplett DNA-sträng. Själva "ritningen" för människan är då klar och "byggmaterialet" börjar att produceras.


    Ser man det så så kan jag förstå att man inte tycker att det är en färdig människa (även om man kan vinkla det väldigt mycket på det här viset med hjälp av just metaforer), men frågan är isåfall när människan skulle vara "klar".


    Om man är människa när man föds, är det inte då lite konstigt att man skulle vara människa några veckor tidigare om någon skulle få för sig att skynda på förlossningen? Då kan man ju tycka att man är en människa som väntar på att komma ut, snarare än något annat.


    Men för att köra vidare på bygg-metaforen... När är ett hus ett hus? När man gjort ritningarna? Byggt grunden? Satt dit väggar och tak? När man börjar möblera? När man flyttar in?
    Säger inte att svaret kommer kunna jämföras när man är en människa, men det skulle kunnna vara så, beroende på vilken definition man har.

  • SilverLadyG
    germx skrev 2011-09-02 17:02:52 följande:

    Ja, det är inte helt enkelt att ge en klar definition av ordet människa. Redan spermier och ägg har ju mänsklig DNA, jag kanske skulle ha haft med så tidigt som alternativ?


    Man kan ju se ett äggs befruktning som starten på ett bygg-projekt. När ägget befruktas så läggs DNA-informationen ihop från båda parter till en komplett DNA-sträng. Själva "ritningen" för människan är då klar och "byggmaterialet" börjar att produceras.


    Ser man det så så kan jag förstå att man inte tycker att det är en färdig människa (även om man kan vinkla det väldigt mycket på det här viset med hjälp av just metaforer), men frågan är isåfall när människan skulle vara "klar".


    Om man är människa när man föds, är det inte då lite konstigt att man skulle vara människa några veckor tidigare om någon skulle få för sig att skynda på förlossningen? Då kan man ju tycka att man är en människa som väntar på att komma ut, snarare än något annat.


    Men för att köra vidare på bygg-metaforen... När är ett hus ett hus? När man gjort ritningarna? Byggt grunden? Satt dit väggar och tak? När man börjar möblera? När man flyttar in?
    Säger inte att svaret kommer kunna jämföras när man är en människa, men det skulle kunnna vara så, beroende på vilken definition man har.


    Krångligt är det Skrattande Men samtidigt har människan kommit på att kalla någon för människa, kalla sig själv för människa.
    Ja exemplet med hus är lite för långt ifrån Skrattande Vi talar om liv (människa, djur osv), som har förmågan att själv tillväxa, föröka sig o.s.v. Ett hus är inte ett liv och kan inte föröka sig, tillväxa.
  • germx
    SilverLadyG skrev 2011-09-02 17:09:22 följande:
     Ett hus är inte ett liv och kan inte föröka sig, tillväxa.

    Inte utan lite hjälp iaf ^^


    Men i princip alla är ju med på att när man väl kommer ut så är man en människa i vilket fall.
    Det håller ju iaf jag med om, det är svårt att kalla en bebis för något annat än människa.


    Eller ja, det är lätt att kalla den för något annat, men det är svårt att neka att det är en människa i vilket fall :P

  • murderdoll13

    När man fattar att man är en människa, fast tekniskt sett är man ju människa från det att man börjar skapas.

  • Boel1
    murderdoll13 skrev 2011-09-04 23:11:22 följande:
    När man fattar att man är en människa, fast tekniskt sett är man ju människa från det att man börjar skapas.
     Så de som är så handikappade att de inte fattar att de är människor, de är alltså inte människor? Och små bebisar är inte heller människor då?
  • Themis

    När man orkar.


    Fick man betalt för att gnälla skulle de flesta svenskar vara miljonärer. /Bimsan
  • murderdoll13
    Boel1 skrev 2011-09-04 23:16:53 följande:
     Så de som är så handikappade att de inte fattar att de är människor, de är alltså inte människor? Och små bebisar är inte heller människor då?
    Nej handikappade är handikappade och bebisar är bebisar. haha bara spekulerar lite
  • violatricolor

    Lavish och germx: Det är klart man föder vid sena aborter och missfall liksom vid extrem underburenhet! Man går igen faserna likt en normal förlossning. Men många verkar inte fatta det utan tror väl att den där individen på 30 cm och ett halvt kilo bara ploppar ut på något mystiskt sätt.

Svar på tråden När är man människa?