• Anna M

Hur inreder ni hemma i höst?? Vilka trender gillar ni?

Hejsan!

Jag håller just nu på att skriva en artikelserie om höstens största inredningstrender, baserat på vad som visades på Formex-mässan förra veckan. De flesta pratar om fyra stora trender som jag tänkt fokusera mina artiklar på men jag vill gärna höra vad ni tycker, hur kommer ni att inreda era hem i höst? Vilka trender anammar ni? Och vad står på önskelistan?

Jag startar den här tråden för att sätta igång härlig diskussion om inredning och hoppas på att många vill vara med och bidra med inspiration!

Mina fyra favorittrender från Formex 2011 (Höst):

- Brittiskt, rustikt och lantligt; maskulin känsla med jordnära färger, rutigt och tweed, varma färger och rejäla klassiska möbler som Howardsoffan eller Chesterfield-fåtöljen.
    - Fejkvintage; Nu köper vi nya möbler som ser gamla ut. Shabby chic-behandlade ljusa möbler eller bord och hyllor som ser ut att komma direkt ifrån det gamla fabrikslagret.  
    - Naturligt och nordiskt; Natur och tradition är ledmotivet med fokus på trä, hantverk och folklore samt naturmaterial som ull, skinn och päls. Och givetvis trasmattan!
    - Metallic; Årets accentfärger ska blänka. Alla valörer finns med, men koppar är extra trendigt. Den som vågar blandar flera olika nyanser.

Artikeln Engelskt , rustikt och lantligt ligger redan uppe, gå gärna in och kommentera om ni gillar den stilen!

Hälsningar,

Anna

• Svar på tråden Hur inreder ni hemma i höst?? Vilka trender gillar ni?
  • Lasson

Jag gillar verkligen höstens inredningstrender! Klassiskt, mysigt, naturligt och harmoniskt Glad 

Hemma hos mig blir det dels inslag av det brittiska och klassiska, med min älskade Howard-soffa i centrum, men inte speciellt maskulint i övrigt.  Och så självklart mkt av min absoluta favoritfärg: Guld!

En riktigt snygg klot-lampa i koppar står på önskelistan, gärna den här: http://www.rum21.se/sv/artiklar/belysning/taklampor/bronze-copper-shade-pendel.html Visst är den snygg??

/Mia 

• Maggan87

Jag gillar också de nya inredningsdetaljerna, men har inte hunnit bytt  till höst än här hemma.Jag gillar det lantliga, det rena, ljusa färger tillsammans med trä. Lite tyngre, mörkare höstfärger..

Önskar jag skulle ha mer pengar att lägga ned på hemmet. Vi hyr ett hus, finns mycket jag vill förändra, men vet inte hur mycket pengar man vill lägga ned på ett hus som man inte äger.. De som tidigare ägde huset, innan våra hyresvärdar köpte det, har gjort allt så billigt som de har kunnat. Inga färger passar ihop. I ett rum som vi ska ha som "mysrum" med 2 soffor, en hylla med böcker mm, där är golvet mossgrönt och väggarna babyblå...
    I sovrummet är golvet ljusrosa och väggarna i en fin ljusgrön färg.. Väv i nästan alla rum.

Det jag ska göra i höst är att hitta lite nya gardiner, som passar nu i höst. Byta ut vissa kuddfodral i soffan, inhandla fler ljus.. Sedan har jag några projekt jag håller på med här hemma som slukar ganska mycket tid. Bara de blir klara, så kommer huset se lite bättre ut.

• Deiia

Hm...........trender?

Jag gillar inte ett hem med EN genomgående trend. Det blir sterilt, tråkigt och förutsägbart tycker jag.

Fejkade "gamla" möbler är inte min stil. Antingen gamla eller nya ska dom vara! Äkta gamla möbler typ industri-retro är snyggt .Och danska designmöbler i lagom mängd. Med inslag av några Ikeaprylar.

Jag gillar Wabi-Sabi. Naturfärger, naturmaterial och gamla ärvda saker med en historia. Fast helt klart inspireras/påverkas man av trender! Har man sett en stol i tillräckligt många inredningsreportage så vill man ha den..............

Om höstens trender så tycker jag det är skönt med lite mörkare, mysigare interiörer -  inte bara vitt, vitt, vitt.  Fast inte för mörkt, bara en del inslag i form av mattor, textilier o.s.v. 

• riboflavin

Är det meningen man ska byta inredning för att det blir höst?

På sin höjd kommer jag köpa lite lampor (vi har flyttat från en 2:a till en 5:a) så det kan bli lite mörkt med bara de vi har. 

I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • Deiia
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-07 21:40:37 följande:
    Oj, jag visste inte att folk byter inredning för att det blir höst. 

Nej, jag byter inte inredning varje säsong ........fast visst skulle inredningsbutikerna gillat det.

Vi håller på och bygger att hus och då blir man lite mer intresserad. Klassiskt, personligt och inte så "modebetonat" tycker jag det ska vara. Annars blir det DYRT.

Möbler som inte varit moderna blir inte heller omoderna     
  • Tonårsmamman1
    Deiia skrev 2011-09-07 22:25:50 följande:
    Nej, jag byter inte inredning varje säsong ........fast visst skulle inredningsbutikerna gillat det.

Vi håller på och bygger att hus och då blir man lite mer intresserad. Klassiskt, personligt och inte så "modebetonat" tycker jag det ska vara. Annars blir det DYRT.

Möbler som inte varit moderna blir inte heller omoderna     
    Håller med dig, det moderna blir fort omodernt. Och det klassiska håller länge.
Svar på tråden Hur inreder ni hemma i höst?? Vilka trender gillar ni?