• Grodan001

farligt för hunden - vad stämmer egentligen ?

Finns ju tusentals olika produkter en hund ej bör äta pga att det är giftigt. 
    Men stämmer verkligen alla ?  

Choklad är ju alla döds rätt att hunden ska dö av - en väns morfar har gett sin hund choklad i 11år och han är pigg och glad  ( visserligen har jag hört att choklad är farlig om den är riktigt mörk) Jag fattar såklart  att det inte är bra att ge i för stora mängder 

men allt annat då? , ge ni era hundar något av det som sägs vara farligt? , eller vet ni fler saker som är farligt ?

Lök
    Russin, vindruvor
    rå äggvita
    rå potatis
    xylitol
    jäst/deg
    starka kryddor, saffran
    majskorn
    kaffe,te,kakao
    svamp
    rå broccoli,
    avokado
    banan
    nötter
    citrusfrukter
    rå fisk
    mjölkprodukter

• Svar på tråden farligt för hunden - vad stämmer egentligen ?
  • frågande66

Om banan skulle vara farligt hade mina hundar varit döda för länge sen. De tar gärna emot en hel banan eller två. Potatis likaså.

Man får inte förväxla vad som är farligt med vad som är mindre bra ur näringsynpunkt eller om dom har någon annan mindre bra egenskap som gör att dom ej lämpar sej. 
    en jämförelse. Godis är inte  nyttigt men inte farligt för det.

• esss

min hund älskar rå broccoli och han är 10 år. . . mjölkprodukter med..
    men skulle aldrig ge choklad, rå lök eller starka kryddor!!
    heller inte russin då en bekants hund dog av detta!!!!!!! 

• Deiia

Varför skulle man ge jäst, xylitol och starka kryddor till sin hund? Konstig fråga.

Rå potatis har mina allt älskat att gnaga på och inte tagit någon skada av. Lök, vindruvor och choklad har dom inte fått av mig......däremot fick min vovve choklad en julafton av en släkting och hon blev hyperaktiv och sedan jättetrött (hunden altså).......

Majskorn åker rakt igenom. Det ser man dagen efter dom fått det.   

• Apopan

Rå fisk har jag aldrig hört något om. Min hund käkar massvis med rå fisk och har aldrig mått dåligt över det. Däremot är ju fiskben vanskligt.

• lilmissredhotts

Min hund älskar majs och banan, hon får det när jag äter det. Hon verkar må bra.. På vilket sätt är det farligt?
    Hon tycker även om såser, glass

• Guldbarb

Några av de i listan blir jag verkligen förvånad över, aldrig hört att majs (utom majskolv) eller banan skulle vara skadligt.
    Dock är hundar individer med, ex. choklad är bra att undvika men det finns hundar som kan äta större mängder utan reaktion och hundar som riskerar att dö av väldigt lite. Samma med lök, vissa är så känsliga att man inte bör ge köttbullar, som kan innehålla lök. En kompis hund fick i sig lök, vilket ledde till ett akut besök hos veterinären där han nästan dog (några enstaka bitar rostad lök) 

• Tipuiida

Här tänker jag på när min tik petade i sig en frp ballonger, 50-pack. Hon sket regnbågsfärgat i typ en vecka..

• sarahelena

Ang majs.. Det är inte kornen utan själva kolven som är farlig.. Hundarna kan lätt tugga i sig den, men har ingen mage till att bryta ner den. Så den kan klumpa ihop sig och stoppa upp..

• jvt01
    Potatisplantor och rå potatis - Innehåller solanin och chaconin och är giftigt
  • Vissla

Rå äggvita och rå fisk är bara bra för hunden (virande ska dock inte ges tillsammans med gulan om man ger gulan för att hunden ska få i sig B-vitamin) choklad, lök och vindruvor/russin är dödligt för hundar i "rätt mängd". Choklad tillsammans med kaffe är extra farligt. Majskorn är inte farligt banan är inte farligt. Resten är grejer har inte har stenhård koll på vad som är farligt o vad som bara ger lite ont i magen så där ska jag vara tyst

• Swadilfare

Här kan du se några livsmedel som är farliga och varför :)

scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/p403x403/1157491_10152278977022380_904197296_n.jpg

jäst/deg - Kan göra att dom blir riktigt dåliga i magen

starka kryddor, saffran - Starka kryddor är aldig bra och saffran kan dom dö av 

majskorn - Majskorn är inte farligt. Men hel majs kan dom dö av om dom äter (känner en vars hund dog av detta)

kaffe,te,kakao - Kaffe och te (koffein) är faligt för nerver och hjärta Kakao är samma som choklad

• Majan50

Hej min hund en dvärg Pudel tog en polka gris käpp från granen gjorde sönder den men har säkert fått i sig lite?hur farligt är detta??

• Apopan
    Majan50 skrev 2014-12-21 09:54:46 följande:

Hej min hund en dvärg Pudel tog en polka gris käpp från granen gjorde sönder den men har säkert fått i sig lite?hur farligt är detta??

Kolla på innehållsförteckningen om det är xylitol i polkagrisen (vilket det mig veterligen inte är, även fast den är mintig i smaken). Om inte, så är jag rätt säker på att det inte skall vara någon fara. Håll på koll på hunden och kanske köra en vända med tandborsten :)
  • Heddamo

Jag har en jack Russel (ca 1,5) åt

Han fick i sig en te påse. Hur farligt är det

Smak jordgubb cream

Svar på tråden farligt för hunden - vad stämmer egentligen ?