Du är i en juvelbutik och hittar en vara som en i personalen tappat
Om du är i en juvelbutik och hittar ett smycke i guld på golvet (allt annat hålls inlåst) som är värt runt 4000 kr som en i personalen har tappat, vad gör du då?
Om du är i en juvelbutik och hittar ett smycke i guld på golvet (allt annat hålls inlåst) som är värt runt 4000 kr som en i personalen har tappat, vad gör du då?
Ger det så klart till personalen och säger att ni har tappat detta.
Skulle inte ens komma på tanken att försöka ta/sno det!
de som tycker det vore ok att ta det bara för att det ligger på golvet i butiken, är det då Ok att ta ett par jeans i klädaffär där alla andra ar är larmade mende glömt et par osv...
Lämnar till personalen såklart
Det är väl precis lika illa att stjäla något från golvet som från en monter?
Absolut lämnat till personalen.
Lämnat till personalen. Utan att tveka.
Jag är ingen tjuv så naturligtvis ger jag smycket till någon i butikspersonalen.
Lämnar in det så klart. Har lämnat in plånböcker utan identifikation i etc. Känner mig präktig och tråkig men om jag skulle vilja ta något som inte är mitt skulle jag räkna med att en kamera filmade och avslöjade mig.
Jag tar den...
Inne i en butik skulle jag aldrig ta med mig något som tillhör butiken ut. Utanför butiken eller om det låg på gatan så skulle jag ta upp det och kanske behålla det.
Man stjäl väl inte heller kläder från NK som fallit från galgen till golvet? Jag är inte så präktig men man stjäl väl knappast inne i butiker.
de som tycker det vore ok att ta det bara för att det ligger på golvet i butiken, är det då Ok att ta ett par jeans i klädaffär där alla andra ar är larmade mende glömt et par osv...
Lämnar igen smycket, givetvis, allt annat är ren stöld.
Givetvis återför den till personalen!!! Jag klarar inte ens av att åka "snålskjuts" när man på bussen blir tillfrågad "vuxen eller ungdom". Det är ordning på mig.
Hur vet jag att det är personalen som tappat den?
Om jag vet det har jag sett olyckan och i så fall "hittar" man det inte.
Jag skulle säga till direkt efter förlusten att personalen tappat det.
Frågan är intressant. Jag tror inte att ett ägarskap automatiskt övergår till en butik eller markägare bara för att något har tappats och då borde "stöld" vara en orimlighet. Och eftersom det handlar om stort värde ska ju polisen vara rätt instans att lämna det till. Klumpigt tillvägagångssätt visserligen i detta fall men det är principen jag diskuterar huruvida det kan vara stöld eller inte då man de facto hittar något.