• DevilsDaughter

Du är i en juvelbutik och hittar en vara som en i personalen tappat

Om du är i en juvelbutik och hittar ett smycke i guld på golvet (allt annat hålls inlåst) som är värt runt 4000 kr som en i personalen har tappat, vad gör du då?

• Svar på tråden Du är i en juvelbutik och hittar en vara som en i personalen tappat
  • Trident5678
    DevilsDaughter skrev 2011-09-06 15:30:23 följande:

Om du är i en juvelbutik och hittar ett smycke i guld på golvet (allt annat hålls inlåst) som är värt runt 4000 kr som en i personalen har tappat, vad gör du då?

Lämnar det till någon som jobbar i butiken ... naturligtvis! Vad annat finns det att göra?
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mandel

Ger det så klart till personalen och säger att ni har tappat detta.

Skulle inte ens komma på tanken att försöka ta/sno det!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • llitenflundra
    Mandel skrev 2011-09-07 07:07:40 följande:
    Ger det så klart till personalen och säger att ni har tappat detta.

Skulle inte ens komma på tanken att försöka ta/sno det!
    Verkligen inte, uppfattar som det vore ett alternativ bara för det låg på golvet I affären.
    En sak utanför, där skulle nog en hel del mer ha en annan uppfattning om vad man kunde göra.

tom jag, i affären skulle jag inte ens fundera på att ta den.
    Utanför anser man sig inte lika kriminell och ser någon en så kan man bara säga jag är på väg till polisen och lämna in den.
  • Moniqe1979

de som tycker det vore ok att ta det bara för att det ligger på golvet i butiken, är det då Ok att ta ett par jeans i klädaffär där alla andra ar är larmade mende glömt et par osv...

• Kimona

Lämnar till personalen såklart

• riboflavin

Det är väl precis lika illa att stjäla något från golvet som från en monter?

Absolut lämnat till personalen. 

I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • Grätchen

Lämnat till personalen. Utan att tveka.

• Milkina cerka

Jag är ingen tjuv så naturligtvis ger jag smycket till någon i butikspersonalen.

?tite i dat će vam se! Tra?ite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! Doista, tko god i?te, prima; i tko
  • Selma1966

Lämnar in det så klart. Har lämnat in plånböcker utan identifikation i etc. Känner mig präktig och tråkig men om jag skulle vilja ta något som inte är mitt skulle jag räkna med att en kamera filmade och avslöjade mig.

• Fluffskalle

Inne i en butik skulle jag aldrig ta med mig något som tillhör butiken ut. Utanför butiken eller om det låg på gatan så skulle jag ta upp det och kanske behålla det.

Man stjäl väl inte heller kläder från NK som fallit från galgen till golvet? Jag är inte så präktig men man stjäl väl knappast inne i butiker.

• enny signatur
    DevilsDaughter skrev 2011-09-06 15:30:23 följande:

Jag ger det till personalen?
  • enny signatur
    Moniqe1979 skrev 2011-09-07 07:16:24 följande:

de som tycker det vore ok att ta det bara för att det ligger på golvet i butiken, är det då Ok att ta ett par jeans i klädaffär där alla andra ar är larmade mende glömt et par osv...

Ja lite samma tanke fick jag, det bör väl vara lika mycket stöld som allt annat?
  • Anton Chigurh

Lämnar igen smycket, givetvis, allt annat är ren stöld.

The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Yugen

Givetvis återför den till personalen!!! Jag klarar inte ens av att åka "snålskjuts" när man på bussen blir tillfrågad "vuxen eller ungdom".  Det är ordning på mig.

• Regnig måndag

Hur vet jag att det är personalen som tappat den?
    Om jag vet det har jag sett olyckan och i så fall "hittar" man det inte.

Jag skulle säga till direkt efter förlusten att personalen tappat det.

Frågan är intressant. Jag tror inte att ett ägarskap automatiskt övergår till en butik eller markägare bara för att något har tappats och då borde "stöld" vara en orimlighet. Och eftersom det handlar om stort värde ska ju polisen vara rätt instans att lämna det till. Klumpigt tillvägagångssätt visserligen i detta fall men det är principen jag diskuterar huruvida det kan vara stöld eller inte då man de facto hittar något.

• Bibbidi
    Trident5678 skrev 2011-09-07 06:58:48 följande:
    Lämnar det till någon som jobbar i butiken ... naturligtvis! Vad annat finns det att göra?
    Samma här.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
Svar på tråden Du är i en juvelbutik och hittar en vara som en i personalen tappat