• Anonym (urk)

Varför älskar folk att prata om pengar?

Är jag den enda som känner såhär? Att allt kretsar runt pengar... Min mor ska jämt framhålla sina pengabekymmer, och visst lider jag med henne och hjälper henne så gott jag kan, men det är så tråkigt att jämt behöva lyssna på pengaproblem. Och att folk dessutom vill prata om MIN ekonomi. Min ekonomi har inte sett så bra ut innan och min familj vill veta allt..

Min mamma och systrar talar alltså om MIN ekonomi mellan varandra.  Jag behöver inte prata om min ekonomi med dem, men hur förhindrar man dem att skvallra?

Jag vill inte veta hur mycket andra tjänar, vad folk har för bekymmer. Jag vill inte att någon lägger sig i min ekonomi och kommer med "tips", jag har allt under kontroll.

Förlåt, är inte meningen att låta så elak och frustrerad. Men jag tycker att ens ekonomi är ens egen sak... 

• Svar på tråden Varför älskar folk att prata om pengar?
  • Anonym (Baloo)

Jag tycker det är jobbigt att min fattiga mamma måste fråga vad allt kostar som vi köper, jag tycker faktisk inte hon har med det att göra.

Jag har erbjudit henne spahelg på hotell med sambon och subventionerat bostad om hon vill flytta hit för att komma närmare sitt barnbarn, vilket hon har talat om i flera år, men nej nej, det tar hon inte emot. Så vad har hon då att göra med om jag skulle köpa en wristwatch för 3, 30 eller 300 000?

Vill människor inte ta emot när man är generös så gör jag vad jag vill med mine pengar istället, pengar är till för att användas.

• Fridayyy

Jag tycker istället det är hemskt att folk bara strävar efter mer pengar, istället för mer tid. Folk köper onödigt dyra saker bara för att de kan. Ex ensamstående inne i en stad köper en jättebil som funkar bäst i terrängkörning. Varför fresta på naturen mer än vad man behöver? Eller folk som byter soffa varje år, varför gör man det? Varför blir man aldrig nöjd med det man har? Varför blir shopping ett nöje? Då tycker jag de människorna kunde skänka sitt stora överflöd till välgörande ändamål så kanske de räddar naturen eller till och med människor från att dö!

• Anonym (Baloo)
    Fridayyy skrev 2011-09-11 08:40:18 följande:
    Jag tycker istället det är hemskt att folk bara strävar efter mer pengar, istället för mer tid. Folk köper onödigt dyra saker bara för att de kan. Ex ensamstående inne i en stad köper en jättebil som funkar bäst i terrängkörning. Varför fresta på naturen mer än vad man behöver? Eller folk som byter soffa varje år, varför gör man det? Varför blir man aldrig nöjd med det man har? Varför blir shopping ett nöje? Då tycker jag de människorna kunde skänka sitt stora överflöd till välgörande ändamål så kanske de räddar naturen eller till och med människor från att dö!
    Men det mesta du har också är onödigt enligt många männskor i världen. Vem ska bestämma vad man får ha innan det är för mycket, tycker du?
  • Sarilariz
    Fridayyy skrev 2011-09-11 08:40:18 följande:
    Kan hålla med där. Förstår om man vill ha fina och nya saker, men detta slit och släng är rent av hemskt.

Vi har en ny soffa (eller tre år är den nu) den hade vi tänkt behålla tills den går sönder, ev klä om den någon gång. Köksbord+stolar och tv bänk är från blocket (jättefina gedigna trämöbler av bra kvalité). Man kan självklart köpa nya saker, fina saker. Men just detta att köpa och sedan kasta, de flesta orkar ju inte ens lägga ut på blocket, eller skänka till erikshjälpen eller liknande. Det tycker jag man kan göra, oftast är det ju inget fel på grejerna. 
  • Anonym (urk)
    Sarilariz skrev 2011-09-11 08:53:32 följande:
    Kan hålla med där. Förstår om man vill ha fina och nya saker, men detta slit och släng är rent av hemskt.

Vi har en ny soffa (eller tre år är den nu) den hade vi tänkt behålla tills den går sönder, ev klä om den någon gång. Köksbord+stolar och tv bänk är från blocket (jättefina gedigna trämöbler av bra kvalité). Man kan självklart köpa nya saker, fina saker. Men just detta att köpa och sedan kasta, de flesta orkar ju inte ens lägga ut på blocket, eller skänka till erikshjälpen eller liknande. Det tycker jag man kan göra, oftast är det ju inget fel på grejerna. 
  • Fridayyy
    Anonym (Baloo) skrev 2011-09-11 08:42:37 följande:
    Men det mesta du har också är onödigt enligt många männskor i världen. Vem ska bestämma vad man får ha innan det är för mycket, tycker du?
    Ja, det är ju upp till var och en men man kanske kan få någon att tänka om?? Jag försöker själv tänka på det men det är faktiskt svårt. Vi har tjocktv och så tänker man att man borde ha en platt-tv och så kommer man på sig själv, varför en platt tv när den tjocka ff fungerar? Det är en utmaning.
  • Anonym ($ £ €)
    Folk "älskar" att tala om pengar - klaga på bristen på dem eller skryta om mängden man har - för att pengar är oerhört viktigt och centralt i våra liv.
  • Anonym

Därför att i landet lagom är det fult att tjäna pengar och då måste man diskutera detta, men tror man skulle må bättre om man pratade om annat istället.

• Magda40

Väldigt svenskt att prata om pengar. Eller var men bor, eller hur man bor. Anses oartigt och ouppfostrat i många andra länder/kulturer. Sunt!

• Anonym

Är ensamstående som tjänar bra. Det finns dom som pratar skit bakom min rygg om att jag har god ekonomi. Fattar inte att folk ska ha huvudvärk över andras plånbok. Var och en har sin egen plånbok att tänka på. Men så fort ngn har mer pengar är det ok enligt vissa att prata skit om en bakom ens rygg. Själv diskuterar jag aldrig varken mina egna pengar eller någon annans pengar. Men ofta anses det som ngt dåligt att man faktiskt har god ekonomi. Vissa har inte heller förstått att man jobbat hårt och kämpat för sina pengar. Utomlands diskuterar man aldrig pengar utan om helt andra saker. Där sköter var och en sin egen plånbok utan skitsnack bakom ryggen om ngn har bra med pengar.

• Anonym

Jag tycker om att prata om pengar, för att jag varit fattig och överlevt det. Nu är jag oerhört noga med mina pengar, sparar mycket, lever enkelt etc och jag tycker det är kul att prata privatekonomi då det är något som berört mig mycket under lång tid.

Dock vet INGEN hur mycket lön jag och min man har. Jag tror de skulle gissa fel på tiotusentals kronor om de ser hur vi lever. Men det gör mig inget. Pengarna i sig är bara viktiga om man inte har några.

Svar på tråden Varför älskar folk att prata om pengar?