• missable

    Fler som funderar? Är gravid och jag förlorade min mamma som 1,5 åring.

    Jag förlorade min mamma i ALS när jag bara var 1,5 år gammal, min pappa pratar inte alls om henne och min morföräldrar finns inte heller kvar i livet.

    Vi väntar nu vårt första barn och jag har börjat få en massa frågor i huvudet som ingen kan svara på!
    Det är ju naturligt att man som gravid går till sin egna mamma och pratar om hur det var för henne, illamående, foglossning, känslor etc.  Jag tänker mycket på hur det blir när barnet är född, kan jag ta med henne till graven? Kan jag berätta det lilla jag vet, jag minns själv ingenting av henne. 

    SKulle vara skönt om det är fler som är i samma sits eller har varit som kan prata av sig.
    Jag har alltid varit ledsen över att inte känt min mamma, men nu är det nästan värre då jag inte kan berätta om det för vår dotter...

     

  • Svar på tråden Fler som funderar? Är gravid och jag förlorade min mamma som 1,5 åring.
  • Grrretchen

    Jag har en kompis som var i samma situation som du. Hon letade upp syskon och kusiner till mamman som hon aldrig träffat förut och tog med bandspelare och spelade in deras berättelser om mamman. Fick kort och andra grejer också. Det kändes jättebra för henne att ha något att föra vidare till sin dotter. Hon fick berättelser om äldre släktingar också. Kanske kan du få din pappa att prata också, det kan ju kännas bra för honom att prata trots att det kanske är jobbigt i början. Kram och lycka till!

  • missable

    Resten av min mammas familj bor i Finland, men det är ett rätt känsligt ämne och de tar inte gärna upp det... mer slätar över liksom...

Svar på tråden Fler som funderar? Är gravid och jag förlorade min mamma som 1,5 åring.